• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-05-17 01:15:50 följande:
    Det handlar om något så grundläggande som att respektera andras rätt att få uttrycka sina åsikter - och med vilken rätt tar jag mig frihet att överrösta Åkesson på ett torgmöte - eller Fridolin, eller Gudrun Schyman.

Ja, det handlar enligt min uppfattning om förakt för demokratins former och framförallt finns det så mycket värdigare sätt att visa sitt förakt för Åkessons människosyn än att hindra honom att tala.

Jag tycker att man kan jämföra tanken på ett möte där 1.000 människor samlats kring Åkesson och 900 överröstar honom med ramsor som "inga rasister på våra gator" med tanken på motsvarande möte men där 900 tyst vänder honom ryggen och låter honom tala.

För att anknyta till din internationella utblick; Vilken metod tror du Gandhi hade förespråkat?
    Vill poängtera att även de protester där folk har vänt ryggen till, i vissa fall kallats odemokratiska.

Jag tror du känner mig (lite i alla fall). Att du använder Gandhi som exempel tyder ju på att du gör det Glad

Så du kan säkert gissa vilken metod jag gillar mest, och vilken Gandhi hade gillat. Men det är ett väldigt stort steg från att ogilla något till att stämpla det som odemokratiskt. Jag kan inte tänka mig att Gandhi hade hävdat att icke våldsamma högljudda protester mot intolerans var odemokratiskt.

Jag gick West Pride Marschen för ett par år sedan i Göteborg. Trevlig tillställning med glada människor, som gick från Operahuset till Götaplatsen. När "vi"kom fram till Bältespännarparken så hördes plötsligt musik. Och det visade sig att en rätt stor grupp religiösa hade samlats där, med instrument och högtalare och banderoller  och T-shirts med tydliga budskap. Att gud gillar heterosexuella mest. Och att homosexuella bör sluta med sitt syndiga leverne. Jag är väldigt skeptisk till att de hade tillstånd. Och de överröstade absolut marschens sånger en liten bit av vägen. Jag såg dock inte någon pride-arrangör som sprang efter polisen. Eller som försökte tysta dem. Istället fick de skratt riktade mot sig, några sprang dit och gav dem ballonger, några drag-drottningar sprang dit och sjöng med. Efteråt var det knappt någon som pratade om dem eller kom ihåg dem. Media skrev inte ett ord om "sabotörerna" .

Att folk, med ickevåld, protesterar mot torgtal eller demonstrationer är i mina öron inte ett problem.

Då finns det betydligt större demokratiska problem, som  att debatterna i riksdagen och i debattprogrammen ofta liknar farser, där politiker sällan svarar på raka frågor. Eller att att politiker och journalister och aktiviteter hotas och attackeras med våld på grund av sin politiska övertygelse.

Självklart är det jättebra om man respekterar varandras rätt att uttrycka sin åsikt. Men vilken rätt har Jimmie att oemotsagd få stå på ett torg, vilken rätt har han att tysta de som inte håller med? I min syn på demokrati ingår inte att folkvalda politiker ska kräva att få mer respekt än vanliga människor. Att han är folkvald innebär inte att alla automatiskt tvingas respektera honom.
    Reagerade på något liknande i en artikel som det länkades till här tidigare:

www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/sd-sabotagen-ar-ett-hot-mot-demokratin/

"Demokrati handlar om att åsikter får brytas fritt mot varandra utan straff, blodsutgjutelse och statskupper. Tolerans handlar om att tolerera, det vill säga att uthärda sådant som man inte gillar."

Det första i citatet kan jag hålla med om. Jag hatar våld och älskar tolerans. Men andra meningen anser jag ju är problematisk. För det första köper jag inte den definitionen på tolerans. Men det återkommer jag till. För det andra så hade jag älskat om debatten och politiken i Sverige var mer tolerant. Men det är den ofta inte. Jag hade älskat om debatten på nätet, i radio, i TV, i Riksdagen var tolerant. Men det är den inte. Debattörer och politiker svarar knappt på frågor längre, utan pratar politikerspråk som inte betyder något, eller kastar halmgubbar och falska anklagelser och medvetna missuppfattningar omkring sig. Varken SD eller medias ledarsidor är knappast några goda exempel på att tolerera andras åsikter. Att då kräva att "antirasistiska rörelsen" i demokratins namn ska vara en förebild och vara tolerant är väldigt märkligt.
    För i demokratibegreppet ingår inget krav på tolerans. För hur mycket vi än vill det så kan aldrig tolerans tvingas fram. Yttrandefriheten innebär ju tvärtom rätten att vara intolerant.
    Åter kort till toleransbegreppet.Jag köper inte att tolerans skulle betyda att alla på bästa hippiemaner tvingas hålla varandra i händerna och acceptera alla åsikter, hur hemska de än är. Tolerans innebär att man inte ska döma personer efter deras åsikter, det innebär att man ska försöka förstå andras åsikter och acceptera att man kan tycka olika, att man inte medvetet ska missförstå, men det innebär ALDRIG att man tyst ska tolerera intoleranta åsikter. Tvärtom måste man i toleransens namn jättetydligt ta avstånd från intolerans.

Det läggs ofta fram som någon slags sanning. Att kritiken och motståndet mot SD  får fler att rösta på dem. Att SDs offertaktik har fungerat. Men exakt vad finns det egentligen för belägg för detta?

Sverige var ju trots allt väldigt länge mer eller mindre unikt i Europa som INTE hade ett nationalistiskt
    invandringsfascinerat parti i riksdagen.  Och det beror ju inte på EN sak, utan ett gäng olika.

För det första så är ju Sverige faktiskt speciellt. Vi har en speciell historia, och folket som bor här har varit ovanligt o-nationalistiska. Vi är också ett land där många varit lite extra stolta över vår ofta jämförelsevis ansvarsfulla och solidariska utrikespolitik. Många  "svenskar" ser nog Sverige som ett litet land I världen, inte som en isolerad nationalistisk ö.
    Och jämförelsevis reagerade delar av "svenska folket" starkare än i andra länder på nynazismens framtåg på 80- och 90-tal. Vilket i många år påverkade hur media och vanligt folk bemötte SD och liknande rörelser.

För det andra så är SD annorlunda, speciellt om man jämför med deras "systerpartier" i grannländerna. De har en lite mörkare historia, och en ofta lite mer radikal politik. Vilket kanske inte heller är så konstigt. DE har ju fått slåss i motvind i ett land, så pass, o-nationalistiskt som Sverige har varit.

Båda dessa faktorer och många andra påverkar ju hur motståndet mot SD och SDs popularitet har förändrats genom åren.

Men om man ska se lite förenklat på fakta. Så lyckas ju invandringsfixerade konservativa partier betydligt bättre i länder där media från början har behandlat dem som ett parti bland andra, och har behandlat deras åsikt som en åsikt bland andra.
    Men i svensk media och debatt valde man länge en lite annan metod. Och så länge man gjorde det. Så länge de inte fick vara med på alla debatter och inte behandlades exakt som andra. Så länge denna strategi var ganska intakt, så lyckades inte SD komma in i riksdagen.

Utan det var först när strategin ändrades, när det började påstås att SD tjänade på motståndet, och att man istället skulle "ta debatten" (trots att det knappast har blivit så mycket seriös debatt), sen man började behandla SD mer som man behandlar andra, först då kom SD in i riksdagen. Och efter SVT-dokumentärer och debatter och debattartiklar och torgmöten och mer publicitet än andra jämnstora partier så har SD bara fortsatt växa.

Ser man på historien så är nog kanske snarare det motsatta sannt, att SD faktiskt inte alls tjänat på motståndet, utan tvärtom.

Det finns som tur var forskare som börjat ifrågasätta detta också:

"www.fria.nu/artikel/114494

Anders Nergaard, docent i sociologi på Linköpings universitet med fokus på högerpopulism och rasism, menar att framför allt de protester där yrkeskårer säger nej till SD slår hårt mot partiet.

– Sverigedemokraterna försöker göra sig till verklighetens folk, men när massiva och relativt folkliga protester breder ut sig stämmer inte den bilden och protesterna blir snarare ett problem för SD."

Vilket är lite vad jag varit inne på tidigare i tråden. Jag tror ju också till exempel att SDs användande av poliser, SÄPO, landstingspampar ,m.m. att tysta skolungdomar, vårdpersonal, brandmän, protester på gatorna
    kommer bita dem i baken. För att ha kravallpoliser och SÄPO och pampar och den liberala delen av media i bakfickanoch att använda denna makt mot folket,  det sänder ju inte signalen av ett parti som är folkets förkämpar, som etablissemanget vill tysta och förfölja och förbjuda.

Men vad vet jag,  kanske protesterna gör att några till väljer att rösta på SD.

Men det är nog folk som tänkt tanken innan, det är nog ganska få som blivit hängivna sverigedemokrater p.g.a. motståndet mot SD. Blir man hängiven så delar man nog oftast någon eller några värderingar med SD.  SD
    Sen har vi proteströstare, som röstar på det parti som är mest illa omtyckt. Men dem kan man inte göra så mycket åt. Man bör nog inte sluta ge konstruktiv kritik eller ändra sin politik för att blidka dem, för då ger man dem oproportionerligt mycket makt. Politiker bör enligt mig bli mindre populistiska, och stå för det de själva tycker samt lyssna på de egna väljarna mer.

Men det jag känner är att det nog är dags att sluta fokusera så mycket på de kanske 15% som kan tänka sig att rösta på SD. Utan istället fokusera på den stora majoritet som aldrig kan tänka sig göra det. Hur påverkas de av protesterna?
    Det är kanske dags att sluta ge den lilla minoriteten så mycket makt och istället se alla de andra.

De senaste åren har som jag sett det färgats av politikerförakt och synen på politik som något byråkratiskt och tråkigt. För extremt många är politik något som inte känns viktigt.

Jag har med jobbet och som privatperson de senaste tio åren besökt väldigt många demonstrationer och möten. och ofta ställt mig frågan

Hur viktiga är politikertal på torg. hur stor skillnad gör de?

Är de verkligen en livsviktig del av demokratin, så som de har fungerat nu?  Där några (ibland lite) entusiastiska debattörer håller tal för en ofta rätt liten skara människor som redan håller med.

Självklart ska man få hålla möten, och självklart ska de inte saboteras. Men är det så viktigt att de får stå där oemotsagda. Eller ska vi se det som händer nu som en chans?

Att politik kan bli passion igen.

Att politik blir viktigt.

Att människor som normalt sett ser sig sm "politiskt ointresserade" nu går och ställer sig på torg eller fyller sina facebooksidor med protester mot SD. 

Kanske skäms många lite när de hör talas om protesterna mot SD. Kanske tycker vissa som du att det är odemokratiskt. Men kanske drar detta igång en debatt om hur vi istället ska protestera? Kan dras många ändå med lite av passionen. Kanske gör protesterna att allt fler slutar vara rädda för att protestera. Att allt fler faktiskt tar bladet från munnen och säger vad de tycker om SD.

Att politiken blir lite mindre byråkratisk och artig och mer passionerad och på riktigt. Att vi gemensamt kan stå upp för saker som överskrider blockpolitik och budgetar.

Kanske är jag inte så lik Gandhi som jag ibland vill tro Flört Jag är nog inte alls så artig och belevad som han var.
    Jag lever ju hellre i en demokrati där politiken bultar passionerat. Där folk högljutt stödjer det de gillar och protesterar mot det de ogillar. Än i ett land där politik blir något tråkigt och byråkratiskt, som man kanske pratar lite tyst om vid matbordet. Men bara gör något åt var fjärde år.

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 14:43:21 följande:
    Fast syftet är naturligtvis att hindra och störa mötet.

Om inte de som anordnar mötet tillåts kommunicera med sina åhörare så är ju mötet förhindrat/förstört.

Du resonerar ju mot dig själv.
    Nej, syftet är nog oftast att protestera.

Det är jättestor skillnad på att störa och förstöra.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 14:40:08 följande:
    Fast nu är det ju inte DU som bestämmer vad som är demokrati och vad som inte är det.
    Är det du?

Tittar man historiskt på demokratins framväxt så har folkliga protester och strejker och liknande varit en extremt viktig del av den processen. Som sagt, när liknande händelser händer i andra delar av världen så är det knappast den protesterande massan som lyfts fram som odemokratisk. Utan då brukar kameran fokusera på poliser som tystar och för bort folket. Och media brukar inte kalla de bortförda protestanterna odemokratiska.

Visa mig gärna en definition av yttrandefrihet eller demokrati eller mötesfrihet som säger att en folkvald politiker har rätt att stå oemotsagd på allmän plats, eller som säger att en folkvald politiker har större rätt än t.ex. jag att få sin röst hörd.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 15:04:17 följande:
    Nej, syftet är nog oftast att protestera.

Det är jättestor skillnad på att störa och förstöra.
    Kommunikation handlar om sändare-mottagare-återkoppling (enligt Greimas' återkopplingsmodell)

Har man fått rillstånd för ett möte, så är det för att kommunicera med åhörarna.

Om en folkhop kommer dit och avsiktligen ser till så att denna kommunikation inte kan komma till stånd, så ärd et enligt min (och många andras) mening ett odemokratiskt beteende från folkhopen.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-27 15:26:52 följande:
    Kommunikation handlar om sändare-mottagare-återkoppling (enligt Greimas' återkopplingsmodell)

Har man fått rillstånd för ett möte, så är det för att kommunicera med åhörarna.

Om en folkhop kommer dit och avsiktligen ser till så att denna kommunikation inte kan komma till stånd, så ärd et enligt min (och många andras) mening ett odemokratiskt beteende från folkhopen.

Demokratiskt att kommunicera med åhörarna genom att tysta dem?

Demokratiskt att bara de som håller med får yttra sig?

Ja. Då har vi nog bara olika definition av demokrati. Visa gärna en ordbok som har valt din definition .

Och återigen. Läs det jag skriver. Att störa är ok. Att hindra är det inte, inte på allmän plats.
  • ulfsas

SD kan väl ha ett möte på ett torg och V/MP/AFA/FI på ett annat så att det som vill höra kan gå till respektive plats för att få höra det som sägs utan visselpipor på något ställe.

Tyvärr tycker alltid vissa att de har en större rätt än andra. Bara jag har rätt.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • sjuttiofemman
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 15:59:17 följande:
    Du menar att det är någon slags rättighet att ha torgmöten där ingen stör eller buar. Det finns vad jag vet ingen sådan rättighet.

Yttrandefriheten är individbaserad. Varje individ har rätt att yttra sin åsikt, även om du inte gillar den. Det är inte tillåtet med åsiktsregistrering. Det är inte tillåtet att anordna ett torgmöte där enbart anhängare får vistas på en allmän plats.

Enligt svensk lag så som den idag ser på demokrati, så har motdemonstranterna rätt att vara där, så länge de inte stör mötet i den grad att polisen måste tysta dem.

Återigen: enligt vår nuvarande lagstiftning får man störa torgmöten. Man får protestera och bua. Detta vill Åkesson förhindra. Detta verkar du vilja förhindra.

Ni verkar vilja ha möten där bara människor med "rätt" åsikt får höras. Möten där bara Jimmie har yttrandefrihet.

Någon sådan rättighet finns vad jag vet inte i Sverige.

Så då är frågan. Är inte du och Jimmie skyldiga till att vilja hindra andra från sin lagliga rätt att yttra sig? Är inte ni emot den yttrandefrihet ni hävdar att ni skyddar?

• Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 11:52:19 följande:
    Du är konsekvent, och tycker att det vore odemokratiskt om en grupp tyskar hade gjort liknande mot Hitlers tal?

Är det odemokratiskt när ANC-anhängare överröstar sin nuvarande korruptionsmisstänkta partiledare när han talar om att han är Mandelas arvinge, trots att han kanske håller på att riva ned mycket av det Mandela stod för?

Eller är detta beteende bara odemokratiskt i Sverige i dag?

Jag gillar inte alla former av protester heller. Tycker en del är osmakliga och onödiga. Men det gör dem inte odemokratiska.

Folk har rätt att protestera, de har rätt att väsnas på allmän plats. ALLMÄN plats, smaka på det ordet. Vi har demokrati i Sverige d.v.s. folkstyre. De allmänna platserna ägs av alla gemensamt. De ägs inte av Åkesson eller Reinfeldt. Åkesson eller Reinfeldt har inte rätt att KRÄVA mer respekt än någon annan får, de har inte rätt att kräva att stå oemotsagda på allmän plats mer än någon annan.

MEN, vi har mötesrätt i Sverige. Så SD har rätt att hålla möten, så länge de t.ex. inte bryter mot lagen om hets mot folkgrupp. MEN  varje individ som är där för att protestera har också yttrandefrihet, de har rätt att yttra sin protest.
    Och det är då polisens jobb att se till att mötet går att genomföra, utan att varken Åkessons eller protestanternas rättigheter kränks. Om polisen anser att åhörarna  blir för högljudda, har polisen t.ex. rätt att med olika medel motverka detta.
    Men det gör inte protesterna odemokratiska. Det är raka motsatsen. Högljudda protester mot "etablissemanget" har många gånger varit demokratins själva blodomlopp.
    Godwin. Trodde mer om dig, faktiskt.

Men ja, om ett tillståndsgivet möte tystas på det sätt du antyder så att en talare, även om vederbörande är nazist och företräder för dig och mig hemska åsikter, är det inte okej. Folk måste få tycka och tänka själva, det ska inga visselpipemarodörer göra åt dem oavsett hur goda deras föresatser är.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Litet My

Quintus Zebra: Fast Jimmie tyckte ju det var okej att störa på SVP's möten, bara inte på hans ;)

Svar på tråden Varför hatar folk SD?