• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    nihka skrev 2014-05-30 10:11:31 följande:

Tack. Snart kan du säga: "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Nihkas briljans. Sverigedemokrat om Nihka". smile2.gif

Läs och lär:

Det beror bl a på att miljömedvetenheten tillsammans med viljan och de ekonomiska förutsättningarna skiljer sig stort mellan medlemsländerna. Det är ju just därför miljön är en mycket lämplig fråga för ett EU-sammarbete. Det spelar liksom ingen roll vad Sverige gör för exempelvis Östersjön om inte de andra länderna runt omkring är med på tåget.

Sedan beror det förstås också på att miljöfrågorna tar plats i nästan samtliga partier så det går inte att mäta miljöengagemanget inom EU enbart på den gröna gruppens mandat även om de är den imponerande fjärde största gruppen inom EU-parlamentet.

www.europaportalen.se/tema/de-gronaefa
    Förlåt. Jag gjorde ett fel. *ödmjuk*

Det ska naturligtvis vara med på båten i fråga om Östersjön och inte tåget.  smile2.gif 
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-05-30 10:11:31 följande:

Tack. Snart kan du säga: "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Nihkas briljans. Sverigedemokrat om Nihka". smile2.gif

Läs och lär:

Det beror bl a på att miljömedvetenheten tillsammans med viljan och de ekonomiska förutsättningarna skiljer sig stort mellan medlemsländerna. Det är ju just därför miljön är en mycket lämplig fråga för ett EU-sammarbete. Det spelar liksom ingen roll vad Sverige gör för exempelvis Östersjön om inte de andra länderna runt omkring är med på tåget.

Sedan beror det förstås också på att miljöfrågorna tar plats i nästan samtliga partier så det går inte att mäta miljöengagemanget inom EU enbart på den gröna gruppens mandat även om de är den imponerande fjärde största gruppen inom EU-parlamentet.

www.europaportalen.se/tema/de-gronaefa
    Vill det svenska miljöpartiet öppet samarbeta med gröna drogromantiker i EU tappar de allt förtroende här hemma.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-05-30 10:19:57 följande:
    Vill det svenska miljöpartiet öppet samarbeta med gröna drogromantiker i EU tappar de allt förtroende här hemma.

Det verkar inte så eftersom MP ökade i EU-parlamentet och opinionssiffrorna till riksdagsvalet också pekar uppåt.

Sedan är det bara din åsikt att alla de som tillhör partier med miljöprofil är drogromantiker, eller tänkte du på något särskilt parti?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-29 20:18:57 följande:
    Hm, mitt svar blev visst bortmodererat, då måste jag ha uttryckt mig oskickligt.

Jag tycker att nivån är ganska hög i den här tråden, men jag beklagar om någon, inte nödvändigtvis just du Philipsson, blev illa berörd.

Hursomhelst. Påståenden om att S och M kommer att tvingas anpassa politiken efter SD är kanske de mest vanliga av alla om man läser trådstarterna på Familjelivs politiska avdelning.

Jag tror att de som påstår detta verkligen tror att det är så det kommer att bli - men för mig blir det då bara ytterligare ett exempel på hur totalt främmande många sverigedemokrater och SD-kramare är för hur de anständiga politiska partierna i Sverige resonerar. Sannolikheten för att något av dessa partier ska hänfalla åt populism och börja flirta med den relativt svaga främlingsfientliga opinionen borde vara nära nog obefintlig, först och främst av rena anständighetsskäl men även av rent taktiska skäl - den icke främlingsfientliga opinionen är så mycket starkare och skulle säkert straffa ett sådant parti.

Överhuvudtaget tycks det vara många sverigedemokraters våta dröm att M eller S ska ge främlingsfientligheten legitimitet- men det är och kommer att förbli en våt dröm.

Jag ser att du kallar mig hon när du påpekar att jag inte är läskunnig. Att du tar för givet att jag är kvinna säger mycket om dig. Själv föredrar jag skriva hen om dig, vilket jag tycker är mer passande eftersom jag inte vet om det ska vara hon eller han.

Jag såg också att du tror att jag är avundsjuk på dig och dina påståenden om att du är docent. Är jag det? Nej, jag tar inte ens för givet att det skribenter på FL påstår om sig själva måste vara sant - men om så vore. Nej, inte då heller, vi har  ett fåtal skribenter på FL som brukar kunna hänvisa till sin utbildningsstatus, ibland kan det kännas relevant, som när någon förklarar att hen är socionom, i en tråd som handlar om barnmisshandel men för det mesta kan jag känna en aning medlidande med den som saknar andra medel att hävda sin kunskap.
    Den behöver, naturligtvis, inte vara "främlingsfientlig" för att den vill minska invandringen till en nation. Det är folk från etablissemanget som medvetet använder uttrycket om dem som vill minska invandringen, i syfte att svärta ned dem. Det är ett retoriskt knep som inte är så svårgenomskådat.

Det är jag ett gott exempel på. Jag är inte främlingsfientlig öht, och jag har inte det minsta emot muslimer, svarta, svenskar, asiater, eller öht någon folkgrupp alls. Däremot tror jag på en stark välfärdsstat, och som jag ser det är hög invandring inkompatibel med det. Därav att högern i Sverige numera förfäktar hög invandring. De vill ju göra sig av med social trygghet, arbetsrätt, fackföreningarnas inflytande o.s.v., och de vill ha stor arbetslöshet för att hålla nere lönerna för den svagaste gruppen, och det är ju just därför de vill ha hög invandring.

Divide et impera,  som det gamla talesättet lyder: Söndra och härska!

Det är så högerns strategi har sett ut! Splittra nationen och ta över!

Det märkliga är att sossarna och V har gått i deras fälla!

Man behöver f.ö. inte vara sverigedemokrat för att vilja minska på invandringen. Det är jag ett gott exempel på. Jag är sosse men tycker att partiet har rört sig åt fel håll på senare år, och vill att S ska röra sig i riktning mot Sd i invandringsfrågan och när det gäller en del andra frågor också. Abortfrågan t.ex. Möjligen taktikröstar jag på Sd till hösten för att markera de ståndpunkterna, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig. Jag tror det är rätt många som resonerar ungefär som jag. I andra frågor vill jag f.ö. att S ska röra sig mot V, t.ex. ang. vinster i välfärden. I ett fall - kärnkraftsfrågan - t.o.m. mot Mp.

Jag har bild på en man i min avatar och jag har också sagt att jag är man. Jag är alltså ingen "hen". Du respekterar inte det och därför kallar jag dig godtyckligt för "hon".

När det gäller mitt yrke och utbildning så blev jag uppläxad av en typ här på forumet, som skröt om sin utbildning och menade att jag minsann skulle den och den boken i sociologi, medan personen i fråga inte ens visste hur man refererar till en titel när det handlar om en antologi. I det sammanhanget berättade jag om mitt yrke.

Den som verkar ha fastnat i det där helt och hållet, är du, som i inlägg efter inlägg påpekar du min profession. Det är då man börjar misstänka ett komplex.

• FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-05-30 09:13:32 följande:

Mnja, förr eller senare måste S väljarna börja inse åt vilket håll det barkar iväg med ett MP-samarbete. S och M verkar nästan stå varandra närmare än vad S & MP gör.

F!-fantasten jag tänkte på hävdade att riksdagsplatser nu var säkrade efter att partiet fått 7% i EU-valet. Hen glömde bort hur det gick för PP som fick 7% i EUvalet 2009 och 1,3% eller vad det var i senaste riksdagsvalet.
    Tja, jag tror att MP är rätt pragmatiska när det verkligen gäller, men de har ett lite flummigt arv att försöka hantera.

Det fanns en tid när det kunde vara så att den galnaste personen i en småkommun inte sällan var den ledande miljöpartisten. I min gröna ungdom råkade jag anställa en sån person, vilket är. ett av mina största misstag här i livet. Men det är längesen och numer är det väl nästan bara i fråga om kärnkraften som det flummiga arvet påminner om sin existens.

Metoden MP valt för att komma runt Förbifart Stockholm är ju pragmatism i den högre skolan.

Det är ju en viss skillnad på valet till EU och det till riksdagen, vilket kommer att bli tydligt i september.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-30 12:11:19 följande:
    Den behöver, naturligtvis, inte vara "främlingsfientlig" för att den vill minska invandringen till en nation. Det är folk från etablissemanget som medvetet använder uttrycket om dem som vill minska invandringen, i syfte att svärta ned dem. Det är ett retoriskt knep som inte är så svårgenomskådat.

Det är jag ett gott exempel på. Jag är inte främlingsfientlig öht, och jag har inte det minsta emot muslimer, svarta, svenskar, asiater, eller öht någon folkgrupp alls. Däremot tror jag på en stark välfärdsstat, och som jag ser det är hög invandring inkompatibel med det. Därav att högern i Sverige numera förfäktar hög invandring. De vill ju göra sig av med social trygghet, arbetsrätt, fackföreningarnas inflytande o.s.v., och de vill ha stor arbetslöshet för att hålla nere lönerna för den svagaste gruppen, och det är ju just därför de vill ha hög invandring.

Divide et impera,  som det gamla talesättet lyder: Söndra och härska!

Det är så högerns strategi har sett ut! Splittra nationen och ta över!

Det märkliga är att sossarna och V har gått i deras fälla!

Man behöver f.ö. inte vara sverigedemokrat för att vilja minska på invandringen. Det är jag ett gott exempel på. Jag är sosse men tycker att partiet har rört sig åt fel håll på senare år, och vill att S ska röra sig i riktning mot Sd i invandringsfrågan och när det gäller en del andra frågor också. Abortfrågan t.ex. Möjligen taktikröstar jag på Sd till hösten för att markera de ståndpunkterna, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig. Jag tror det är rätt många som resonerar ungefär som jag. I andra frågor vill jag f.ö. att S ska röra sig mot V, t.ex. ang. vinster i välfärden. I ett fall - kärnkraftsfrågan - t.o.m. mot Mp.

Jag har bild på en man i min avatar och jag har också sagt att jag är man. Jag är alltså ingen "hen". Du respekterar inte det och därför kallar jag dig godtyckligt för "hon".

När det gäller mitt yrke och utbildning så blev jag uppläxad av en typ här på forumet, som skröt om sin utbildning och menade att jag minsann skulle den och den boken i sociologi, medan personen i fråga inte ens visste hur man refererar till en titel när det handlar om en antologi. I det sammanhanget berättade jag om mitt yrke.

Den som verkar ha fastnat i det där helt och hållet, är du, som i inlägg efter inlägg påpekar du min profession. Det är då man börjar misstänka ett komplex.

Lite kort. Nej, jag har inget behov av att redogöra för mina utbildningar. Däremot händer det att jag stoltserar med min bakgrund - genuin arbetarklass.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-30 12:17:04 följande:
    Lite kort. Nej, jag har inget behov av att redogöra för mina utbildningar. Däremot händer det att jag stoltserar med min bakgrund - genuin arbetarklass.
    Men nåt slags komplex verkar du ha angående det där med utbildning/titel eftersom du tjatar om mina sådana hela tiden. Hoppas att det är slut med det genom detta då.

Jag är också från arbetarefamilj och var själv industriarbetare under knappt 10 år innan jag beslöt mig för att sadla om. Eftersom det är så många som skryter om det där med "arbetarebakgrund" när de själva aldrig har arbtat med kroppen, så avstår jag från att redogöra för den delen av min bakgrund offentligt. Det är så kälkborgerligt att göra det. Dock, eftersom du nu tog upp det, så kan jag väl göra det också, tänkte jag.
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-05-30 12:05:18 följande:

Det verkar inte så eftersom MP ökade i EU-parlamentet och opinionssiffrorna till riksdagsvalet också pekar uppåt.

Sedan är det bara din åsikt att alla de som tillhör partier med miljöprofil är drogromantiker, eller tänkte du på något särskilt parti?

Det finns partier i den gröna eu-gruppen som är öppet drogromantiska, det var detta som avsågs.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-05-30 12:25:37 följande:

Det finns partier i den gröna eu-gruppen som är öppet drogromantiska, det var detta som avsågs.
    Är dessa nytillkomna i gruppen?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-29 17:59:59 följande:
    Ja, om man med jämlikhet talar om biblisk jämlikhet - såsom i "kvinnan ska styras av mannen såsom mannen styrs av gud!"
    Du var mig en riktig hejare på bibeln. Du har inte funderat på att läsa något vettigare?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?