• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-29 17:51:28 följande:
    Så nu ska SD bli ett feministiskt parti, menar du?
    Nja. Men helt klart inriktar man sig också mot kvinnor nu. Det är nog inte vänsterfeministerna man strider om då, utan de mer konservativa/reaktionära.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-05-29 17:48:26 följande:

Men snälla du. Miljöfrågor är heta helt av sig själva. Att verka för en hållbar utveckling är inte en partipolitiskt taktik utan nödvändigt för att vi inte ska förstöra vår planet så den till slut blir obebolig för oss.

Och nu är du där igen och vädrar dina fördomar. Du är INTE talesperson för hela svenska folket - tack och lov.
    Aha, så klok du är. Men nu ska du få en kvivig fråga: Varför är inte miljöfrågan hetare än tidigare i EU då, totalt sett. Den gröna gruppen har ju inte fått fler mandat nu än 2009.

Du borde nog göra dig av din politiska metafysik. Det fungerar nämligen inte så.
  • BTD

Jag gillar invandrarpolitiken, men annars har de inte mycket att komma med.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-29 14:19:48 följande:
    Du kanske inte kan läsa så bra. Inte heller FDFMGA; hon lär väl inte vara läskunnig hon heller.

Jag skrev ju: "Vad S och M nu riskerar, om man inte anpassar sin politik efter Sd i viss mån, är att förlora ytterligare mandat till Sd vid riksdagsvalet [min fetstil]."
    Hm, mitt svar blev visst bortmodererat, då måste jag ha uttryckt mig oskickligt.

Jag tycker att nivån är ganska hög i den här tråden, men jag beklagar om någon, inte nödvändigtvis just du Philipsson, blev illa berörd.

Hursomhelst. Påståenden om att S och M kommer att tvingas anpassa politiken efter SD är kanske de mest vanliga av alla om man läser trådstarterna på Familjelivs politiska avdelning.

Jag tror att de som påstår detta verkligen tror att det är så det kommer att bli - men för mig blir det då bara ytterligare ett exempel på hur totalt främmande många sverigedemokrater och SD-kramare är för hur de anständiga politiska partierna i Sverige resonerar. Sannolikheten för att något av dessa partier ska hänfalla åt populism och börja flirta med den relativt svaga främlingsfientliga opinionen borde vara nära nog obefintlig, först och främst av rena anständighetsskäl men även av rent taktiska skäl - den icke främlingsfientliga opinionen är så mycket starkare och skulle säkert straffa ett sådant parti.

Överhuvudtaget tycks det vara många sverigedemokraters våta dröm att M eller S ska ge främlingsfientligheten legitimitet- men det är och kommer att förbli en våt dröm.

Jag ser att du kallar mig hon när du påpekar att jag inte är läskunnig. Att du tar för givet att jag är kvinna säger mycket om dig. Själv föredrar jag skriva hen om dig, vilket jag tycker är mer passande eftersom jag inte vet om det ska vara hon eller han.

Jag såg också att du tror att jag är avundsjuk på dig och dina påståenden om att du är docent. Är jag det? Nej, jag tar inte ens för givet att det skribenter på FL påstår om sig själva måste vara sant - men om så vore. Nej, inte då heller, vi har  ett fåtal skribenter på FL som brukar kunna hänvisa till sin utbildningsstatus, ibland kan det kännas relevant, som när någon förklarar att hen är socionom, i en tråd som handlar om barnmisshandel men för det mesta kan jag känna en aning medlidande med den som saknar andra medel att hävda sin kunskap.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2014-05-29 17:18:36 följande:
    Tja, jag tror att jag kan räkna ut på ett ungefär vad du skulle ha skrivitSkrattande
    Nja, det var något om någons eufori över F!:s framgång men jag blev osäker på om det var i detta forumet så viktigt var de inte att jag orkar bläddra tillbaks bland allt svammel.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-05-29 21:24:07 följande:
    Nja, det var något om någons eufori över F!:s framgång men jag blev osäker på om det var i detta forumet smile1.gif så viktigt var de inte att jag orkar bläddra tillbaks bland allt svammel.
    Ja, det där är lite lustigt. Jag skulle aldrig drömma  om att rösta på F! själv, men jag har inget emot dem som röstar på F!.

Sen är det ju alltid kul att få rätt - och jag skrev att jag trodde att just F! och MP skulle gå framåt kraftigt i valet.

Har man bara de rätta verktygen är det inte så svårt att analysera vartåt opinionsvindarna blåserFlört

Egentligen är det helt osannolikt att MP lyckats så bra att de är största partiet i EU-valet i städer som Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund och om jag inte minns fel i hela Stockholms län.

Det måste bekymra såväl M som SSkrattande
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2014-05-29 21:35:23 följande:
    Ja, det där är lite lustigt. Jag skulle aldrig drömma  om att rösta på F! själv, men jag har inget emot dem som röstar på F!.

Sen är det ju alltid kul att få rätt - och jag skrev att jag trodde att just F! och MP skulle gå framåt kraftigt i valet.

Har man bara de rätta verktygen är det inte så svårt att analysera vartåt opinionsvindarna blåserFlört

Egentligen är det helt osannolikt att MP lyckats så bra att de är största partiet i EU-valet i städer som Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund och om jag inte minns fel i hela Stockholms län.

Det måste bekymra såväl M som SSkrattande

Mnja, förr eller senare måste S väljarna börja inse åt vilket håll det barkar iväg med ett MP-samarbete. S och M verkar nästan stå varandra närmare än vad S & MP gör.

F!-fantasten jag tänkte på hävdade att riksdagsplatser nu var säkrade efter att partiet fått 7% i EU-valet. Hen glömde bort hur det gick för PP som fick 7% i EUvalet 2009 och 1,3% eller vad det var i senaste riksdagsvalet.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-29 18:01:28 följande:
    Det finns flera sidor av detta, men det är helt klart att också Sd kommer att tvinga anpassa sig till de andra och partiet vill växa. Samtidigt får de inte anpassa sig FÖR mkt, för då försvinner kanske de väljare de redan har.

Dock handlar det i regel om att anpassa sin politik när man strider om samma väljare.

När det gäller M och V så strider inte de om samma väljare och därför behöver de inte anpassa sig efter varandras politik. Samma sak med Sd relativt Fi och Mp.

Däremot strider C och Mp delvis om samma väljare. Därav att C kom med flera utspel avseende miljön inför EU-valet, och fler sådana kommer säkert inför valet i höst.

Sd strider av olika skäl om väljarna med S, M, C, Kd och i viss mån också V (vänsterröstande arbetare; dock, dessa är ganska få; dock inte om södermalmsvänstern)

Däremot strider inte Sd om väljarna med Fp, Mp och Fi.
    Ja, men det är ju skitbra. Eftersom SD inte strider om väljarna med MP så behöver inte SD ägna sig åt miljöfrågor - undantaget miljösaneringen av utländska element förstås.smile2.gif
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-05-29 18:03:26 följande:
    Jag tycker Philipsson är underhållande. De flesta SD-kramare brukar bara haspla ur sig påståenden i tron att de är etablerade sanningar som omfattas av alla - inklusive de politiskt korrekta, som dock låtsas ha en annan uppfattning.

Men mellan varven försöker Philipsson argumentera för sin sak - och då kan man få se var hen slirar fast som mest.

Det är ju liksom givet att M och S måste anpassa politiken efter ett 10-procentsparti.

Ja, jösses  - får de inte lära sig något i skolan nuförtiden, inte ens enkel matte. Jag kan rekommendera Fem myror är fler en fyra elefanter till batikhäxebataljonenFörvånad
    Det är inget annat än önsketänkande därifrån att hela det "etablissemang" som "konspirerar" mot SD plötsligt skulle få för sig att kränga in sig i SDs kofta.

Hen har ju iaf tydligt förstått att någon stor SD majoritet kommer det aldrig att bli utan siktar in sig på gnälla om att det är så odemokratiskt att något annat stort parti inte har kommit till SDs undsättning.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-29 18:05:26 följande:
    Aha, så klok du är. Men nu ska du få en kvivig fråga: Varför är inte miljöfrågan hetare än tidigare i EU då, totalt sett. Den gröna gruppen har ju inte fått fler mandat nu än 2009.

Tack. Snart kan du säga: "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Nihkas briljans. Sverigedemokrat om Nihka". smile2.gif

Läs och lär:

Det beror bl a på att miljömedvetenheten tillsammans med viljan och de ekonomiska förutsättningarna skiljer sig stort mellan medlemsländerna. Det är ju just därför miljön är en mycket lämplig fråga för ett EU-sammarbete. Det spelar liksom ingen roll vad Sverige gör för exempelvis Östersjön om inte de andra länderna runt omkring är med på tåget.

Sedan beror det förstås också på att miljöfrågorna tar plats i nästan samtliga partier så det går inte att mäta miljöengagemanget inom EU enbart på den gröna gruppens mandat även om de är den imponerande fjärde största gruppen inom EU-parlamentet.

http://www.europaportalen.se/tema/de-gronaefa
Svar på tråden Varför hatar folk SD?