• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-08 19:49:20 följande:
    Var läser du detta..?
    Här på FL.

Visst, jag förstår att det är vanskligt att dra slutsatser om sverigedemokrater utifrån hur de uppträder på nätet, särskilt som de som uttrycker sig mycket obalanserat har en tendens att vilja delge oss andra sina föreställningar under ett betydande antal nick.

Du har ju själv en diskussion med Overdose här ovan - eller snarare Overdose med dig. Det är faktiskt rätt vanligt att två sverigedemokrater på nätet totalt missförstår varandra och blir oense. Hur recenserar du själv er dialog?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-09 11:11:15 följande:
    Här på FL.

Visst, jag förstår att det är vanskligt att dra slutsatser om sverigedemokrater utifrån hur de uppträder på nätet, särskilt som de som uttrycker sig mycket obalanserat har en tendens att vilja delge oss andra sina föreställningar under ett betydande antal nick.

Du har ju själv en diskussion med Overdose här ovan - eller snarare Overdose med dig. Det är faktiskt rätt vanligt att två sverigedemokrater på nätet totalt missförstår varandra och blir oense. Hur recenserar du själv er dialog?
    Alltså, jag förstod inte vad Overdose menade. Han kanske var trött när han skrev det, eller något..? Även Sd:are har rätt att vara tillfälligt ur balans. Även om vi får mycket mer för det, än om någon annan gör bort sig tillfälligt.
  • Bajsa
    FDFMGA skrev 2014-07-09 11:11:15 följande:
    Här på FL.

Det är väldigt vanligt att personer inom ALLA partier är oense med varandra, det färekommer hela tiden, och det är så det SKA vara. Så det är således inget konstigt att två sverigedemokrater diskuterar sinsemellan.
  • FDFMGA
    Bajsa skrev 2014-07-09 12:50:14 följande:
    Det är väldigt vanligt att personer inom ALLA partier är oense med varandra, det färekommer hela tiden, och det är så det SKA vara. Så det är således inget konstigt att två sverigedemokrater diskuterar sinsemellan.
    Nja, min upplevelse från nätdiskussioner är att det är precis tvärtom - att den sverigedemokratiska åsiktskorridoren är papperstunn och att alla har läst samma texter och lärt sig rapa i samma tonart efter dessa. Jag syftade i stället på att det är vanlig att sverigedemokrater missförstår varandra när de försöker uttrycka sig med egna ord och inte enbart går till partiets skrifter och sajter.

Om man bortser från de besynnerliga övertonerna i Overdoses inlägg där hen bland annat kallar sin åsiktsfrände för hitlermänniska så är budskapet exakt det vanliga, nämligen:

Sverige är unikt - och vi måste värna det svenska fast
    Sverige är extremt och vi måste anpassa oss till andra.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 13:42:18 följande:
    Sverige är unikt - och vi måste värna det svenska fast
    Sverige är extremt och vi måste anpassa oss till andra.
    Jag hör väldigt mycket av:

Sverige har ingen kultur och ingen historia att värna om och inte ens en nationalsång och f.ö ska vi ständigt gå med nerslagen blick och böjd rygg och SKÄMMAS för att vi har det sååå BRA!

Det lilla Sverige ändå kan tänkas ha ska vi banne mig inte värna om, utan nu är det mer äppelkäckt att vifta med alla andras flaggor på nationaldagen och vara sååå multikulti att man baaaara sjunger andra sånger än de egna och hej och hå vad vi är goooda nu och ni som vill ha något lågult ska vi kräääkas på för fyy vad ni är dååååliga människor. Behålla svenska traditioner är ju rasiiiistiskt.

Kort sammanfattning av de åsikter jag mött  :-/
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-09 15:16:00 följande:
    Jag hör väldigt mycket av:

Sverige har ingen kultur och ingen historia att värna om och inte ens en nationalsång och f.ö ska vi ständigt gå med nerslagen blick och böjd rygg och SKÄMMAS för att vi har det sååå BRA!

Det lilla Sverige ändå kan tänkas ha ska vi banne mig inte värna om, utan nu är det mer äppelkäckt att vifta med alla andras flaggor på nationaldagen och vara sååå multikulti att man baaaara sjunger andra sånger än de egna och hej och hå vad vi är goooda nu och ni som vill ha något lågult ska vi kräääkas på för fyy vad ni är dååååliga människor. Behålla svenska traditioner är ju rasiiiistiskt.

Kort sammanfattning av de åsikter jag mött  :-/
    Vi tolkar samma material så olika. Jag skulle vilja påstå att det inlägg du gjorde tummen upp för är synnerligen obalanserat - för att uttrycka mig milt.

Jag har läst så pass länge här på FL att jag på goda grunder kan påstå att det inte finns någon här som har de åsikter du redogör för, inte ens det SD-troll (som för övrigt startade den här tråden och mellan varven skriver satirer över hur en pk-människa resonerar och då brukar skriva liknande smörja.

Men det enda möjliga värdet med den formen av texter är väl att det så att säga erbjuder en inblick i hur tankeslappt det är i delar av SD-sekten när de försöker lyfta blicken över den personliga dynghögen.
  • Jeaninne
    Bajsa skrev 2014-07-09 12:50:14 följande:
    Diskussionerna går heta när vi är ensamma! Men eftersom vi har så många yttre fiender, så försöker vi kanske att inte visa upp det utåt.

Något som är väldigt otrevligt är när det dyker upp journalister på våra årsmöten - där det även ingår att alla medlemmar får rösta på kandidaterna till ordförandeposten, vice ordförande o.s.v.. Som i alla valrörelser, blir det då att kandidaterna och deras anhängare håller tal, där de framhäver den ena kandidatens fördelar jämfört med den andra kandidatens brister, och så. Efter valet är alla vänner igen! 

Men i tidningen nästa dag får man ofta läsa om "djupa sprickor i partiet", "Sverigedemokraten NN anses lat och oduglig även av sina egna", o.s.v.. Detta drabbas aldrig andra partier av...
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 16:26:22 följande:
    Vi tolkar samma material så olika. Jag skulle vilja påstå att det inlägg du gjorde tummen upp för är synnerligen obalanserat - för att uttrycka mig milt.

Jag har läst så pass länge här på FL att jag på goda grunder kan påstå att det inte finns någon här som har de åsikter du redogör för, inte ens det SD-troll (som för övrigt startade den här tråden och mellan varven skriver satirer över hur en pk-människa resonerar och då brukar skriva liknande smörja.

Men det enda möjliga värdet med den formen av texter är väl att det så att säga erbjuder en inblick i hur tankeslappt det är i delar av SD-sekten när de försöker lyfta blicken över den personliga dynghögen.
    Ja jag överdrev ju liite men annars hittar du det mesta av det i olika trådar här.

• FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-09 21:41:59 följande:
    Ja jag överdrev ju liite men annars hittar du det mesta av det i olika trådar här.
    Nja, om jag ska ge en bild av hur jag uppfattar diskussionen om svensk kultur så blir det bilden av en stor skog, föränderlig, mångfacetterad och svåröverblickbar. i den skogen fnattar det omkring ett gäng vilsna sverigedemokrater på spaning efter den svenska kulturen. De har fått syn på några träd och diskuterar häfttigt om dessa är den svenska kulturen eller inte - utan att nånsin förstå att det är skogen, inte träden som är den svenska kulturen.

Jag menar alltså att det inte är några som förnekar att det finns en svensk kultur, bara att det finns många som anser att skogen är lite mer än Helgdagskväll vid timmerkojan.
  • Hen
    Jeaninne skrev 2014-07-07 19:57:57 följande:
    Men HAR DU SVÅRT ATT FATTA? Jag har försökt förklara detta för dig i en annan tråd, redan. Nu tar vi det igen. Sverigedemokraterna har INGET intresse av att försöka tvinga på någon en personlig gudstro. Hur skulle det ens gå till..? Obligatoriskt deltagande i högmässor, återinförande av husförhören, och speciella vakter som kontrollerar att alla mumlar med i trosbekännelsen..? Vill du ha sådant får du gå till våra kära muslimer... Död

Det är de historiska, kulturella och traditionsbärande aspekterna av kristendomen som vi vill bevara. Och vi vill i synnerhet inte backa steg för steg med vår egen religion, för att islam ska ta steg för steg framåt i stället. Har du fattat nu..?
    Oj vilken otrevlig ton.
    Varför skulle de skriva det i sitt program om det inte var det de ville? Hur kunde Sverige vara kristet till år 2000?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?