• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-11 09:10:29 följande:
    Det där handlar nog mest om att i synnerhet statsmedia, inte i förstone speglar kulturen utan försöker förändra den, i en viss (pk-) riktning.

För den stora majoriteten svenskar förknippas Lucia med en blond flicka som Lucia. Om SVT då kör med en svart Lucia, kanske t.o.m. med en kille istf tjej som Lucia, så är det en von oben-provokation, mot folket.

Kent Asps studie om hur journalisterna röstar, visar att över 50% av SR-journalisterna röstar på Mp. Snacka om ett kantrande fartyg!
    Exakt. Som det sista nationaldagsfirandet från Skansen. Det var nästan inte en svensk eller en svensk musikyttring på hela scenen! Det traditionella talet (av Jan Eliasson) handlade NATURLIGTVIS inte om Sverige och svenskarna, utan om att vi måste vara tillmötesgående och välkomnande mot utlänningar.

Och när det slutligen kom en tenor som skulle sjunga "Till Havs" - äntligen ett traditionellt inslag på nationaldagen! - då MÅSTE det förstås vara en bög eller transvestit, med målbrottsröst, ögonmake-up och (för säkerhets skull) till och med PRIDE-flaggan fastsydd på kläderna...

Det handlar BARA om att uppfostra oss i PK-riktning. Till och med underhållningsvärdet (som att välja artister som kan sjunga) är underordnat den uppfostrande funktionen.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-11 09:27:24 följande:
    Jo, jag har förstått att batikhäxejaktfronten kräver politisk registrering och kvotering av journalister.

Det är ett strålande exempel på att det råder intellektuellt lågtryck inom fronten.

I övrigt tror jag att det bara är batikhäxejägare och sverigedemokrater samt ytterligare något parti längre högerut som anstränger sina förstånd till att försöka "fånga" den svenska kulturen.

Herregud, tokskallarna skulle kunna ränna runt i evighet utan att hitta någon kultur.

Vad gäller din syn på att svenskarna skulle ta illa upp av en svart Lucia så gör du ditt eget lallande till svensk kultur.

Jag är övertygad om att det är få andra än just lallarna som börjar lalla okontrollerat om lucian är svart
    Det var faktiskt väldigt många som satte kaffet i vrångstrupen den luciamorgonen. Speciellt äldre människor - och helt oavsett vad de brukar rösta på, faktiskt. Detta har jag hört från många.

Och om du kollar på de 600 kommentarerna på Avpixlat, angående denna händelse, så ser du att det är många nya, unika användare, som hittat dit enbart för att någonstans få skriva av sig sin besvikelse.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-11 10:39:14 följande:
    Ja, bortsett från lucian, så håller jag med dig fullständigt.
    Gör du..? Spöke Har du tagit något som fått din hjärna att tillfälligt klarna upp..?
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 10:45:47 följande:

Man kan väl sammanfatta det så här:

Någon blir vald till Lucia och råkar vara svart = inga problem överhuvudtaget.
    Någon blir vald till Lucia för att hon är svart = inte lika självklart.

Precis. Tanken är i och för sig inte ny - varje generation tror att de uppfunnit hjulet på nytt!

När jag gick i skolan på 1970-talet hade vi en läsebok som handlade om ett par syskon som hette Tor och Lena. När deras klass skulle utse Lucia så stod det så här: "alla var överens att den söta Gina från Italien, med sitt långa svarta hår, skulle vara Lucia". (Detta var ju i en tid med många arbetskraftsinvandrare från Medelhavsländerna.)
  • Jeaninne

...sedan kommer jag nog aldrig, i egenskap av mamma, att förstå hur den svarta lucians adoptivföräldrar tänkte, när de tillät att hon hängdes ut som galjonfigur på detta sätt. Jag anser att de har misslyckats med att skydda sitt barn, och egentligen borde de ha haft en socanmälan på sig...

• FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-11 11:17:14 följande:
    Var ÄR svensk kultur för dig då? Omskärelse av pojkar och flickor, tidiga tvångsäktenskap, oskuldskontroller, heltäckande klädesplagg på kvinnor, hedersmord..?
    Nej.
    Jeaninne skrev 2014-07-11 11:27:32 följande:
    Gör du..? Spöke Har du tagit något som fått din hjärna att tillfälligt klarna upp..?
    Nja, jag skrev inte något jag inte gett uttryck för ett flertal gånger tidigare här på FL. Jag är av uppfattningen att det i den dimmiga overklighet många sverigedemokrater befinner sig finns få och mycket små möjligheter för dem att förstå vad andra än de själva egentligen har för åsikter.

Det är väl därför sekten använder sig av pk-begreppet så ofta, ett slags försök att av lättja eller oförmåga göra den egna tankeslappheten allt mer slapptänkt.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:09:38 följande:
    Jepp. Visst har det förändrats, det har det, men om man ser det som en katastrof skulle man känna sig lika oroad vid vilken given tidpunkt som helst i historien. Det har alltid förändrats. Konstant.
    Som sagt:

Vad gäller förändring så förändras allt i en naturlig mjuk takt ja, men så är det knappast med nuvarande invandringstakt och där du dessutom inte får handplocka de godbitar du vill som vi gjort hitills utan nu är det STORA förändringar och många människor och värderingar få av oss  vill ha, som ingår i paketet.
    Det kan knappast jämföras eller hur.
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 10:18:42 följande:
    Det finns en undfallenhet mot kulturyttringar som inte är ett dugg kompatibla med "det svenska", och den kan jag inte riktigt förlika mig med. Folk, och med folk menar jag då svenska politiker i maktposition, propagerar för att religiöst betingad omskärelse ska vara tillåten. Likaså att muslimska kvinnor ska få egna badtider eftersom deras himlahärskare uppenbarligen vill ha det så. En man som av religiösa skäl vägrar skaka hand med en kvinna efter en anställningsintervju ska givetvis ha bannor för det och inte få skadestånd för kränkning. När ens religiösa klädedräkt inte motsvarar klädkoden eller ännu hellre säkerhetsföreskrifterna på en arbetsplats har man givetvis att anpassa sig efter detta, inte att klaga i kvällstidningarna och få en massa ryggdunkningar från "öppensinnade fritänkare" som för femtioelfte gången bara samma vecka vädrar "rasistblod". Det är det här som är mitt största problem. 

Ska man applicera ett "slippery slope"-tänkande på ovanstående kan man fråga sig vad som är nästa steg. Uppluckrad lagstiftning som tar hänsyn till muslimska seder och bruk (t.ex. arvsrätt)? Att det ses genom fingrarna ännu mer än i dag när föräldrar tvångsgifter bort sina barn?

Vad gäller den "svarta lucian" har jag inget som helst problem med henne som person. Hon har givetvis precis samma rätt som vem som helst annars att vara lucia om hon vill det. Det är inte där skon klämmer, utan i den här uppfostrande attityden som de som beslutade detta helt säkert ligger inne med. Den här "nu har vi mångkultur och hoppfaderullan var det är bra och fint och bäst!"-tanken. Det är i förlängningen ungefär samma sak som att försöka förringa de segregationsrelaterade problemen i förorten med att "vi ju har Zlatan".
    Särlagstiftningen är redan på gång vad jag förstår, iaf första försöken.  Kan bara hålla med dig i övrigt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    realist14 skrev 2014-07-11 16:32:17 följande:
    Särlagstiftningen är redan på gång vad jag förstår, iaf första försöken.  Kan bara hålla med dig i övrigt.
    Länk (om särlagstiftningen)?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • realist14
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 16:45:49 följande:
    Länk (om särlagstiftningen)?
    Nu lade jag just ut denna i en annan tråd så jag hade den uppe, den får duga, men antar det finns nyare och annan info om man letar.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?