• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-07-10 13:18:24 följande:
    Du kanske är omedveten om att ordet /?n/ ("en") inte bara kan fungera som räkneord, utan också som obestämd artikel. När det är räkneordet "en" som avses, brukar man sätta in siffran "1" mellan parenteser efter ordet: "en (1)". Jag rekommenderar dig att göra det fortsättningsvis, eftersom mottagaren av informationen annars får svårt att begripa vad det är som avses.

Oavsett det så blandar du ihop saker & ting. Sannolikt medvetet. Då kallas det för demagogi, en metod som kännetecknar populister: Det finns naturligtvis en svensk kultur, men det hindrar naturligtvis inte att det finns flera kulturer i Sverige. Då kallas de dock inte för "svenska".
    Och du vet säkert att SD et al aldrig talar om "en svensk kultur" utan om "den svenska kulturEN", vilket definitivt är bestämd form i singular. Som om det bara fanns en enda, och allt som inte passar in i det är något främmande.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:23:50 följande:
    Vatikanstaten..? Men den är ju uppbyggd av människor ifrån så väsensskilda länder som Irland och Brasilien... Så det vore mer märkligt om det INTE fanns olika kulturella inflytanden där... Dock är de ju enade i sin tro och sin liturgi och i det liturgiska språket (latin).

Angående olika kulturer i Sverige, så är det som förenar ändå mycket mer omfattande än det som skiljer. Men självklart är även lokala kulturuttryck värda att bevara - jag är den första att tycka det! Allt från att baka spettekakor till konsten att skilja renar med lasso bör bevaras!
    Exakt. Vatikanstaten har folk från världens alla hörn.

Precis som Sverige.

Right. Jag är säker på att en svensk Hells Angel-medlem känner mycket mer gemenskap med Marcus Wallenberg än med en rumänsk Hells Angel. Drömmer
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 13:30:44 följande:
    Nej, det spelar tvärtom mycket stor roll. När partier som SD talar om "den svenska kulturen" i singular så ger de sig själva rätten att definiera vad som är korrekt och vad som är fel, vad som ska premieras och vad som ska beivras, kanske rent av förbjudas. Vilket givetvis är varför SD-folket aldrig någonsin har definierat vad de menar med "svensk kultur" - för de vet att i det ögonblick de gör det kommer de börja alienera många av sina potentiella anhängare, som inte alls känner igen sig i vilken bild som än beskrivs.
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 13:35:49 följande:
    Exakt. Vatikanstaten har folk från världens alla hörn.

Precis som Sverige.

Right. Jag är säker på att en svensk Hells Angel-medlem känner mycket mer gemenskap med Marcus Wallenberg än med en rumänsk Hells Angel. Drömmer
    Ja, fast det finns ju en VETTIG ORSAK till att de har folk från jordens alla hörn, eller hur! Det är själva SYFTET med Vatikanstaten - att skickliga och intelligenta präster och nunnor ska kunna göra karriär, och hamna bland de styrande, oavsett var på jorden de är födda. Katolska kyrkan är ju en världsomspännande kyrka.

Men det finns inget SYFTE med att det finns folk från jordens alla hörn här i Sverige. Det fyller ingen funktion. Därför är det inte VI som ska ta efter dom, utan DOM som ska integreras med oss...
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Hmmm... MÅNGkulturella festivaler skulle det stå. Men om det FANNS någon kultur på månen, så skulle säkert de rödgröna påstå att det var en svensk kultur det också...
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:19:57 följande:
    Va? Sverige är fortfarande ett kristet land. På alla världskartor där olika färger betecknar olika religioner, så är Sveriges yta täckt med färgen för kristendom. Det är bara några rödgröna hattifnattar här i Sverige som på senare år har fått för sig, att det kränker muslimerna om vi i något sammanhang säger att Sverige är ett kristet land... Det är helt galet!

För att ta USA som exempel igen, så är ju det ett land som är helt och hållet uppbyggt av olika grupper av invandrare, som anlänt dit de senaste 300 åren. Dessa människor har haft olika religioner - men det är ändå ingen som har kommit på tanken att säga att USA inte är ett kristet land! Utan de som kommer dit får finna sig i att Presidenten avslutar sina tal med "Gud bless America". Sedan får var och en be till vilken gud de vill i sitt eget hem...

Här i Sverige ska allting alltid gå för långt. "Vi" tror att religionsfrihet betyder, att vi måste gömma undan vår egen religion så att inte invandare med annan religion ska bli kränkta av den... Tänk vilket HIMLA liv de skulle bli, om Kungen eller Statsministern skulle nämna Gud eller Jesus i sina tal!
    Apropå USA  och Nordamerika så är ju det det kanske bästa  (värsta) exemplet på där  ursprungsbefolkningens kultur i princip helt försvann p.g.a. invandringen. Den lever blott kvar i artificiell form, i reservat. I Sydamerika försvann den aldrig helt och finns ju alltjämt kvar (om än i förändrad form) på rätt många håll.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:41:44 följande:
    Men det finns inget SYFTE med att det finns folk från jordens alla hörn här i Sverige. Det fyller ingen funktion. Därför är det inte VI som ska ta efter dom, utan DOM som ska integreras med oss...
    Det är inget fel med att ta till sig av kulturella inslag från andra kulturer. Så har skett i alla år och kommer att fortsätta ske, och det är gott så.

När folk däremot försvarar företeelser som är rent oförenliga med "det svenska" - ofta, men inte alltid, sådant som följer med islam - i religionsfrihetens namn tycker åtminstone jag det blir väldigt fel. Sverige ska inte vara ett land där man tvingar "sina kvinnor" att skyla sig, eller där man vägrar skaka hand med kvinnor, eller där man talar i termer som "heder". Har man den typen av värderingar och tänker sig att bibehålla dem i sitt nya land är det nog inte hit man ska flytta.

Och ja, jag vet givetvis också att det finns infödda svenskar vars värderingar inte heller alltid är passande i ett modernt samhälle - men det är s.a.s. "vår egen skit" och upp till oss själva att "ta hand om".
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Lindir

Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Rude and not ginger
  • Dorian Ertymexx
    Lindir skrev 2014-07-10 14:42:43 följande:
    Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Heh, minns när SD gjorde ett utspel om att kulturpengar enbart skulle gå till svensk folkmusik, och inte till mer mångkulturella kulturinslag. Svenska folkmusiker uttryckte, i rak motsats till vad SD väntat sig, starkt missnöje med detta - de menade att mångkultur har varit och är en inspiration för folkmusik(er), och att SD kunde stoppa sitt förslag där solen inte skiner. Varpå SD raskt förklarade att svenska folkmusiker är svenskfientliga!! Drömmer
  • Dorian Ertymexx

Jodå, SD vill förbjuda en hel del. De bara hymlar om det en massa.

Och nej, det är inte omöjligt, känner folk inom den svängen. Klart de lever inte gott på det, men det gör man ju ingenstans inom kultur med rådande regering (som, återigen, får SDs stöd i slika frågor).
Svar på tråden Varför hatar folk SD?