• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-10 13:46:24 följande:
    Apropå USA  och Nordamerika så är ju det det kanske bästa  (värsta) exemplet på där  ursprungsbefolkningens kultur i princip helt försvann p.g.a. invandringen. Den lever blott kvar i artificiell form, i reservat. I Sydamerika försvann den aldrig helt och finns ju alltjämt kvar (om än i förändrad form) på rätt många håll.
    Ja, indianernas öde kan man faktiskt se som ett varnande exempel... Men du förstod nog att jag menade, att The Founding Fathers var kristna, och att just deras tro var central för dem och de andra invandrarna till USA då i början. Senare kom det invandrare med andra religioner, och de fick leva sida vid sida med de kristna... men inte konkurrera ut deras religion i det offentliga rummet.
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-10 13:46:25 följande:
    Det är inget fel med att ta till sig av kulturella inslag från andra kulturer. Så har skett i alla år och kommer att fortsätta ske, och det är gott så.

När folk däremot försvarar företeelser som är rent oförenliga med "det svenska" - ofta, men inte alltid, sådant som följer med islam - i religionsfrihetens namn tycker åtminstone jag det blir väldigt fel. Sverige ska inte vara ett land där man tvingar "sina kvinnor" att skyla sig, eller där man vägrar skaka hand med kvinnor, eller där man talar i termer som "heder". Har man den typen av värderingar och tänker sig att bibehålla dem i sitt nya land är det nog inte hit man ska flytta.

Och ja, jag vet givetvis också att det finns infödda svenskar vars värderingar inte heller alltid är passande i ett modernt samhälle - men det är s.a.s. "vår egen skit" och upp till oss själva att "ta hand om".
    Ja, och det är väl ingen Sd:are som inte äter tacos eller pizza ibland, liksom... Absolut kan man ta till sig det som är positivt, så länge som det är frivilligt och den egna kulturen inte göms undan och trängs bort. Jag älskar sushi - men på midsommar- och julbordet vill jag ha ABBA:s inlagda sill med kokt potatis och dill! Och NEJ sushi blir inte svensk kultur för att vi är en del svenskar som äter det ibland. Då är det VI som dabblar i JAPANS kultur med våra ätpinnar!
  • värdelöst

För att media basunerar ut att de är onda rasister. SD vill ha en hållbar invandringspolitik i samklang med arbetsmarknad,bostadstillgång.
    Ungefär som man funderar i övriga europa. Visst - jag röstar SD, men många av mina vänner är muslimska invandrare. Det är inget motsatsförhållande - vi är som andra men kanske lite räddare om framtiden för våra barn vad gäller trygghetssystemen och jämlikhet mellan män och kvinnor. Vi ska inte kasta bort vad vi uppnått. Sverige är bra och vi ska vara tacksamma för det land våra föräldrar byggt.

• Jeaninne
    Lindir skrev 2014-07-10 14:42:43 följande:
    Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Det var länge sedan jag var på någon också - gissa varför? Död - så du får googla i stället.

Men jag minns under alla år som jag åkte runt på sådana. Det var samma kärna av folkdansgalna människor oavsett var i landet festivalen hölls. Och dessa var INTE glada åt det mångkulturella. Det var de typiska svenska danserna vi ville åt!

Förresten kan jag berätta om en tråkig sak som hände på "Skeppis" - Föreningen Folkmusikhuset som håller till på Skeppsholmen på söndagkvällar - för några år sedan. Detta hade alltid, i alla år, varit ett ställe med renodlad svensk folkmusik. Ett mycket älskat ställe, för det var så publiken ville ha det.

Men för några år sedan kom det några PK-kärringar dit, helt uppenbart bara för att förstöra. För de hade inget intresse av att dansa själva. De skrek och bråkade om "diskrimineringen" i att inte också ha t.ex. afrikanska trummor, och de tvingade föreningen att öppna upp även för andra musikstilar. De påstod till och med att det var olagligt att ha enbart svensk musik. Vilket slutade med att många gamla entusiaster slutade gå dit...
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 14:59:07 följande:
    Heh, minns när SD gjorde ett utspel om att kulturpengar enbart skulle gå till svensk folkmusik, och inte till mer mångkulturella kulturinslag. Svenska folkmusiker uttryckte, i rak motsats till vad SD väntat sig, starkt missnöje med detta - de menade att mångkultur har varit och är en inspiration för folkmusik(er), och att SD kunde stoppa sitt förslag där solen inte skiner. Varpå SD raskt förklarade att svenska folkmusiker är svenskfientliga!! Drömmer
    Det var konstigt, för det minns inte jag. Länk..? Sedan finns det naturligtvis alltid en och annan PK-tant överallt. Var det Åsa Jinder som sa det..? Hon vill ha tvångsdelning av föräldrapenningen också, trots sitt traditionella instrument...
  • värdelöst

Sd är snarast ett mittenparti numer, det finns en anledning till att Jimmi åkesson använde en text av Per-Albin Hansson (statsminister (s)) som förord till sin bok.
    Välfärd och goda samhällen byggs efter förmåga, med insikt om att inte ta större lån än vad den egna plånboken klarar av. Det handlar inte om egoism eller främlingsfientlighet. Du kan inte hjälpa andra ekonomiskt om du själv är i konkurs.
    Man brukar säga att Sverige har god ekonomi på nyheterna, dt är en sanning med modifikation. Statsskulden är 1200 miljarder och växer. De kommunala lånen via kommuninvest (googla) är 500 miljarder. Vi är på individnivå de mest belånade i europa - ett fall på bostadsmarknaden skulle sätta Sverige i recession. In my humble opinion är det bara en tidsfråga. Visst ska vi hjälpa andra i nöd, men att låna till det är inte långsiktigt hållbart - varken privat eller offentligt.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-09 23:36:59 följande:
    Nja, om jag ska ge en bild av hur jag uppfattar diskussionen om svensk kultur så blir det bilden av en stor skog, föränderlig, mångfacetterad och svåröverblickbar. i den skogen fnattar det omkring ett gäng vilsna sverigedemokrater på spaning efter den svenska kulturen. De har fått syn på några träd och diskuterar häfttigt om dessa är den svenska kulturen eller inte - utan att nånsin förstå att det är skogen, inte träden som är den svenska kulturen.

Jag menar alltså att det inte är några som förnekar att det finns en svensk kultur, bara att det finns många som anser att skogen är lite mer än Helgdagskväll vid timmerkojan.
    Tro mig, de finns, vissa njuter tom att framhålla att nationalsången inte finns, inte på pappret, så därför är den inget värd.

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Visst har det blivit så. Lite krystat man man säga. Och de invandrare som kommer är själva totalstolta över sitt ursprung och sin kultur, de måste ju bara skaka på huvudet åt oss och tänka att vi är riktigt pinsamma och ja-svaga typer som mestadels går och oroar oss för att ta plats, i vårt eget land.
  • realist14
    värdelöst skrev 2014-07-10 15:30:48 följande:

För att media basunerar ut att de är onda rasister. SD vill ha en hållbar invandringspolitik i samklang med arbetsmarknad,bostadstillgång.
    Ungefär som man funderar i övriga europa. Visst - jag röstar SD, men många av mina vänner är muslimska invandrare. Det är inget motsatsförhållande - vi är som andra men kanske lite räddare om framtiden för våra barn vad gäller trygghetssystemen och jämlikhet mellan män och kvinnor. Vi ska inte kasta bort vad vi uppnått. Sverige är bra och vi ska vara tacksamma för det land våra föräldrar byggt.

Kan bara hålla med.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?