• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-18 10:14:18 följande:
    ? Jag tycker att Sverige inte bara säger vad som ska göras, utan också visar vad som kan göras.

Så uttalar sig Markku Aikomus från UNHCR i samband med att organisationen  vädjar till EU att göra mer för flyktingarna från Syrien.

Och det är inte SD-sekten han syftar på då - och det rätt avskyvärda kacklet om att man hjälper bäst på plats.

Själv får jag ofta bilden av ett bortskämt barn tillsammans med sina föräldrar på en strand när jag stöter på sverigedemokraterns joller om vem man ska hjälpa.

Jag tänker mig att de upptäcker en båt  som kapsejsat och föräldrarna bestämmer sig för att försöka rädda så många drunknande som möjligt - medan det bortskämda lilla barnet ropar "Mamma, pappa - ni kan inte rädda alla. Tänk på mig i stället. Nu vill jag ha glass och bli kliad på lilltån".

Men Sveriges ekonomi är stark, bland de starkaste i Europa. Vi har råd att ta emot flyktingar från Syrien utan att det inkräktar på sverigedemokratens glasspinne.

Länk till artikel där UNHCR vädjar till Europa att göra mer för Syriens flyktingar.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5912472
    Jag antar att du lever i medelklassen, och då UPPLEVER du det som att Sverige är ett rikt land. För våra svaga grupper, som har fått betala priset för flyktingmottagningen då de delar på samma skattepengar, är läget ett helt annat. Alla som bor på någon form av skattefinansierade institutioner t.ex. - äldreboenden, serviceboenden, gruppboenden, ungdomshem, HVB-hem - har fått känna på indragningarna av både personal, aktiviteter och mat... På vissa håll är det rena misären, och dessa människor - som är ensamma och utsatta många gånger - kan vara olyckligare än folk som lever i flyktingläger med sin familj omkring sig...
  • FDFMGA
    Runes skrev 2014-06-18 00:51:39 följande:
    Uppsala Universitet och Handelshögskolan kom senare fram till 100 om samma sak och den senare skribenten att det blir 250 totalt för samhället. Inget har bestritts och det är stora belopp som vi behöver till annat nu.
    Hur går det med källangivelser till rapporten från Uppsala universitet. Du vet -  den där det enligt dig har beräknats att invandringen kostar 100 miljarder årligen?

Jag hittar den inte. Var det bara en sverigedemokratisk villa? Ett belopp kombinerat med ett universitetsnamn uppkommet i en fantasi?

Handelshögskolans beräkningar på 250 miljarder kan du ju också ge källangivelse till. Min gissning är att ingen Handelshögskola vill kännas vid dessa uppgifterTomte

Att man inte bestridit dessa beräkningar kan alltså bero på att vara sig Uppsala universitet eller Handelshögskolan står bakom dem.

Man kan alltså inte bara snyta ett belopp ur näsan på sverigedemokratiskt manér och sedan trumpeta ut att beräkningarna inte har ifrågasatts.

Det blir liksom som när du i en annan tråd påstår att det beräknats när muslimerna tar över Sverige - även om det i detta sammanhang kanske framstår som tydligare att det bara är toksekten som tränat matematik.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-18 10:28:07 följande:
    Fast i det här fallet är det ju så att föräldrarna vet att det finns tusentals och åter tusentals kapsejsade båtar, fast de nöjer sig med att rädda så många ur besättningen som möjligt - och skiter i resten -, ur den enda båt de ser med blotta ögat (den som är närmast dem själva) - och har med det fått sitt ego och sitt samvete tillgodosett -, och sen skämmer bort denna besättning, med god mat & dryck, bostad o.s.v.,, ekonomiska resurser som skulle ha kunnat hjälpa tusentals nödställda, och tömmer på så sätt sina egna resurser, så att de sen inte har nån möjlighet att hjälpa nästa båt som kommer, för att matförrådet är tomt!
    Mycket bra liknelse!
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 10:31:06 följande:
    Jag antar att du lever i medelklassen, och då UPPLEVER du det som att Sverige är ett rikt land. För våra svaga grupper, som har fått betala priset för flyktingmottagningen då de delar på samma skattepengar, är läget ett helt annat. Alla som bor på någon form av skattefinansierade institutioner t.ex. - äldreboenden, serviceboenden, gruppboenden, ungdomshem, HVB-hem - har fått känna på indragningarna av både personal, aktiviteter och mat... På vissa håll är det rena misären, och dessa människor - som är ensamma och utsatta många gånger - kan vara olyckligare än folk som lever i flyktingläger med sin familj omkring sig...
    Jag delar inte din uppfattning. Generell saknas det inte ekonomiska medel i offentlig verksamhet - eller verksamhet som lagts ut på entreprenad - snarare handlar det om systemfel.

Ett oerhört intressant område. Vad är det som gör att exempelvis svenska läkare arbetar i ett system som innebär att de tycks ha så lite patientkontakt som möjligt?

Själv tror jag att det skulle behöva tillsättas en tvärpolitisk kommission som förutsättningslöst gick till grunden med hur systemfelen uppkommit och vad man kan göra för att våra skattepengar kan bli mer effektiva.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson

Många inser inte att välfärdssamhället är själva grunden för att kunna hjälpa nödställda öht.

Om man använder sig av retoriken att svenskar är bortskämda med för mycket välfärd, och istället tycker att dessa pengar ska satsas på flyktingar (det är i princip Moderaternas agenda), så gör man ju det med baktanken att hela välfärdssamhället ska raseras.

Då blir det ju ingen välfärd för nån (d.v.s. inte för flyktingar heller), och hur många nödställda i världen skulle man kunna hjälpa då?

Den svenska välfärd som byggdes upp mellan 1936 och 1976, med minskade klassklyftor, löneutjämning, förbättrad levnadsstandard, sjukvård för alla, o.s.v., allt finansierat av ett progressivt skattesystem (där de rika betalade mer skatt än de fattiga) är nu ordentligt naggad i kanten. Den retorik man från vissa håll använder sig av för att bli av med detta välfärdssamhälle helt och hållet, är i princip mataforer om att svenskar får för mycket glass. Precis som denna glass hade skänkts befolkningen från ovan!

• FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-18 10:39:44 följande:
    Det HAR beräknats när de tar över, och det är skrämmande. Det är ju inte bara att vi fortsätter att ta in fler hela tiden, utan det är också det att de fortplantar sig i en helt annan takt än vad vi gör. Vi börjar vid 30 och skaffar mindre än två barn per kvinna, medan de börjar vid 16 och skaffar 6-7 barn per kvinna. Räkna ut hur många muslimer det blir på hundra år, av bara ETT par - om barnen inte integreras, utan också gifts bort vid 15, generation efter generation...
    Knappast.

Första generationens invandrare från länder med lågt HDI föder något fler barn än genomsnittet, men det finns knappast beräkningar på att det gäller andra generationen och så vidare.

Dessutom kan man inte påstå att "muslim" är en etnicitet. Vi vet inte hur många av de som invandrar som är djupt troende muslimer inte heller hur religiositeten påverkas av svensk sekulär kultur.

Min inte alltför vågade gissning är att Sverige kommer att vara mer sekulärt om 25 år än vad det är idag.

Och min uppfattning är att beräkningarna om när muslimerna ska ta över är mer noja än något annat SD-sekten sysslar med.
  • FDFMGA
    Fast i det här fallet är det ju så att föräldrarna vet att det finns tusentals och åter tusentals kapsejsade båtar, fast de nöjer sig med att rädda så många ur besättningen som möjligt - och skiter i resten -, ur den enda båt de ser med blotta ögat (den som är närmast dem själva) - och har med det fått sitt ego och sitt samvete tillgodosett -, och sen skämmer bort denna besättning, med god mat & dryck, bostad o.s.v.,, ekonomiska resurser som skulle ha kunnat hjälpa tusentals nödställda, och tömmer på så sätt sina egna resurser, så att de sen inte har nån möjlighet att hjälpa nästa båt som kommer, för att matförrådet är tomt!
    Visst. Jag är medveten om att inställningen "kan vi inte rädda alla - så räddar vi ingen" existerar. Och självklart måste en sådan inställning förgyllas en smula och då tar man till pratkvarnen och börjar mala om närområden och annat som bara handlar om att dölja sen fadda smaken av ynkrygg.

Ytterst handlar det nog om hur man själv skulle reagera. Jag hoppas att jag i sjöolyckescenariot aldrig skulle säga till mig själv att jag inte kan rädda alla - så jag kan lika bra dra hemåt och putsa näshår och självrespekt i stället.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-18 09:22:33 följande:
    Precis. Samhället går ju redan på knäna. En annan sak jag retar mig på: vänsterfolket, som skriker mest om att vi hjälpa hela världen med våra skattepengar - är vanligen dom som själva arbetar minst och betalar in minst i skatt... Det är lätt att vara generös med andras pengar!
    Noll koll vill jag påstå, folk som kvalar in i tv-programmet Lyxfällan vilken dag som helst.

• realist14
    Och när den lilla pojken vid nästa promenad pekar på alla nya båtar som kommit där folk låsas vara nödställda för att de också vill bli bortskämda, och säger detta, så pekar föräldrarna argt och ropar---ras...   :)

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-18 10:31:06 följande:
    Absolut, för att inte tala om alla fattigpensionärer som bor kvar i sina bostäder och aldrig får tala med någon människa och inte har råd att hämta medicinen alla gånger.

De har en säng att sova i men lever värre utsatta än tiggarna både med social utslagning samt en stor ensamhet.
    Men DE är det ju inte lika synd om det vet vi ju alla, inte lika inne att se till deras behov heller.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?