• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-16 13:53:19 följande:
    Anna Hagwall har ju helt rätt. Kvinnor måste själva ta sitt ansvar när det gäller vilka män de väljer att hålla ihop med. Sunt förnuft.

Motsatsen vore däremot konstig, att kvinnorna själva inte måste ta sitt ansvar genom att välja bort våldsamma män.

Som vanligt en storm i ett vattenglas. Media attackerar Sd för att kvinnor inte ska rösta på Sd i valet i september. Vad folk i media inte fattar är att folk genomskådar deras taktik, och att Sd i slutänden tjänar på fultaktiken.

Skulle inte förvåna mig ett ögonblick om Sd finge närmare 15% i valet.

Tänk om S kunde inse vad som håller på att ske, och istället för att satsa på V, Mp och Fp, valde Sd.

S och Sd skulle kanske då kunna bilda en majoritetsregering. Det vore det bästa för Sverige.
    Fast man kan ju inte skälla på en kvinna som söker hjälp, och säga att hon får skylla sig själv... Nu hoppas jag att det inte var så AH menade heller, utan att man måste arbeta FÖREBYGGANDE.

Jag tror att en del av problemet är, att det har varit förbjudet länge nu enligt PK-kodexen, att varna människor för typer eller grupper av människor. Man får absolut inte dela in människor i typer eller grupper på något sätt, utan man ska låtsas som att alla är individer, och att det absolut inte går att förutsäga någonting om framtiden efter några yttre kriterier hos personen.

Det är nästan lika förbjudet att varna en flicka för tatuerade, piercade, långhåriga och ovårdade män, som det är att varna henne för muslimska män från hederskulturer...
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-16 14:09:15 följande:
    Fast man kan ju inte skälla på en kvinna som söker hjälp, och säga att hon får skylla sig själv... Nu hoppas jag att det inte var så AH menade heller, utan att man måste arbeta FÖREBYGGANDE.

Jag tror att en del av problemet är, att det har varit förbjudet länge nu enligt PK-kodexen, att varna människor för typer eller grupper av människor. Man får absolut inte dela in människor i typer eller grupper på något sätt, utan man ska låtsas som att alla är individer, och att det absolut inte går att förutsäga någonting om framtiden efter några yttre kriterier hos personen.

Det är nästan lika förbjudet att varna en flicka för tatuerade, piercade, långhåriga och ovårdade män, som det är att varna henne för muslimska män från hederskulturer...
    Grejen är väl den att det har varit tabu att lägga ansvar också på kvinnan. Kvinnan i Sverige har liksom haft carte blanche att välja vem hon vill och sen har hon fått all sympati efter att hon har blivit misshandlad.

Jag menar, om jag söker upp en kampsportsklubb för träning (inklusive sparring) så går det ju inte an att gnälla sen för att jag har fått en spräckt läpp!

Kvinnorna måste vara lite om sig kring sig, precis som alla andra i samhället. Det var ju bara det Hagwall avsåg, och i det har hon ju helt rätt. Att kvinnojourerna vänder sig emot hennes uppfattning är dock inte konstigt, eftersom hela deras verksamhet ju bygger på uppfattningen om kvinnan som det ständiga offret.
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-16 14:30:04 följande:
    Grejen är väl den att det har varit tabu att lägga ansvar också på kvinnan. Kvinnan i Sverige har liksom haft carte blanche att välja vem hon vill och sen har hon fått all sympati efter att hon har blivit misshandlad.

Jag menar, om jag söker upp en kampsportsklubb för träning (inklusive sparring) så går det ju inte an att gnälla sen för att jag har fått en spräckt läpp!

Kvinnorna måste vara lite om sig kring sig, precis som alla andra i samhället. Det var ju bara det Hagwall avsåg, och i det har hon ju helt rätt. Att kvinnojourerna vänder sig emot hennes uppfattning är dock inte konstigt, eftersom hela deras verksamhet ju bygger på uppfattningen om kvinnan som det ständiga offret.
    Det viktiga, som jag ser det, är att inte skuldbelägga offret EFTER att det ändå har skett. En viss grupp av alla kvinnor kommer alltid att vara naiva när det gäller detta med karlar - de har rätt till samhällets stöd och hjälp ändå.

...och sedan FINNS ju faktiskt den där procenten, som råkar ut för män som inte sätter några varningsklockor på ringning också. Antingen de är charmiga psykopater som är mästare på att manipulera sin omgivning, eller förändras under tid - t.ex. på grund av ökad alkoholkonsumtion, eller förändrad livssituation (t.ex. arbetslöshet och rasad ekonomi), eller sjukdom, eller medicinering...
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-16 15:07:02 följande:
    Det viktiga, som jag ser det, är att inte skuldbelägga offret EFTER att det ändå har skett. En viss grupp av alla kvinnor kommer alltid att vara naiva när det gäller detta med karlar - de har rätt till samhällets stöd och hjälp ändå.

...och sedan FINNS ju faktiskt den där procenten, som råkar ut för män som inte sätter några varningsklockor på ringning också. Antingen de är charmiga psykopater som är mästare på att manipulera sin omgivning, eller förändras under tid - t.ex. på grund av ökad alkoholkonsumtion, eller förändrad livssituation (t.ex. arbetslöshet och rasad ekonomi), eller sjukdom, eller medicinering...
    De viktiga tingen är inte ett ting enbart.

• Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-16 15:11:09 följande:
    De viktiga tingen är inte ett ting enbart.
    Nu råkar jag vara kvinna, då, så jag anser mig ha tolkningsföreträde här. Du har INGEN aning om hur det är, att alltid veta att OM en man får för sig någonting - våldtäkt eller misshandel - så är man hjälplös i händerna på honom.

Du skämmer bara ut Sd ännu mer om du försvarar AH!
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-16 15:16:00 följande:
    Nu råkar jag vara kvinna, då, så jag anser mig ha tolkningsföreträde här. Du har INGEN aning om hur det är, att alltid veta att OM en man får för sig någonting - våldtäkt eller misshandel - så är man hjälplös i händerna på honom.

Du skämmer bara ut Sd ännu mer om du försvarar AH!
    Skulle du ha tolkningsföreträde för att du är kvinna?

Jo, just ett snyggt resonemang...att hänvisa till kvinnliga privilegier!

Du slår dessutom in öppna dörrar. Det ÄR ju redan olagligt att misshandla/våldta andra, och det är naturligtvis bra att det är så.

Däremot förstår jag inte varför en misshandlad/våldtagen kvinna ska ha rätt till mer stöd än en misshandlad/våldtagen man. Det lär vara lika traumatiskt för såväl mannen som för kvinnan i denna situation.

Sd står för jämställdhet mellan könen, inte för att gynna kvinnor framför män. Den tanken sympatiserar jag med helt och fullt.

• Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-16 15:23:13 följande:

Du slår dessutom in öppna dörrar. Det ÄR ju redan olagligt att misshandla/våldta andra, och det är naturligtvis bra att det är så.

Däremot förstår jag inte varför en misshandlad/våldtagen kvinna ska ha rätt till mer stöd än en misshandlad/våldtagen man. Det lär vara lika traumatiskt för såväl mannen som för kvinnan i denna situation.

Sd står för jämställdhet mellan könen, inte för att gynna kvinnor framför män. Den tanken sympatiserar jag med helt och fullt.
    Nej, du kan inte förstå det, för att du är en man och inte behöver leva med denna vetskap om fysisk underlägsenhet, och ett visst mått av försiktighet och oro ständigt, ifrån vaggan till graven... Det är liksom ingen slump att vi har en brottsrubricering som heter "kvinnofridskränkning", men ingen som heter "mansfridskränkning"... Och lagen om detta var inte ens ett initiativ från Sd (eller Kd), utan ett beslut från en bred riksdagsmajoritet...
  • Solrosens
    Solrosens skrev 2014-07-16 19:47:07 följande:

Det kommer över 2000 människor till Sverige i VECKAN. Vad gör vi?

Jag menar 2000 flyktingar i veckan!
  • Tauriel
    Philipsson skrev 2014-07-16 15:23:13 följande:

Ja, det ska hon ha. Kvinnor är en förtryckt grupp i samhället. Googla patriarkat.

Det finns inga kvinnliga privilegier. Vad skulle det vara? Förklara gärna för mig.

Anledningen till att en misshandlad kvinna får mer stöd är för att samhället ser henne som "den svage" i ett heterosexuellt förhållande. Det är klart att män ska få lika mycket hjälp som kvinnor, men det är pga könsrollerna som råder i samhället som de inte får det. Feminister kämpar emot könsroller, att kvinnor ska vara svaga (t.ex. inte kunna slå tillbaka), snälla, sympatiska och förstående medan män ska vara starka (kunna försvara sig själv och sin familj), handlingskraftiga och känslokalla. En svag man ses fortfarande som "fel". Så om män ska få samma hjälp som kvinnor när det gäller misshandels- och våldtäktsfrågor måste vi eliminera könsrollerna.

Nej, feminister står inte för att kvinnor ska ha det bättre än män. Vi fokuserar på kvinnofrågor för att vi är just förtryckta, vi har sämre villkor i samhället än män. Men det är klart, har man aldrig varit kvinna så kan man nog inte förstå varför feminister fokuserar på de förtryckta och inte de priviligerade.

Om vi nu skulle sträva mot ett matriarkat, varför är du då så rädd för det?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?