• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-24 14:03:52 följande:
    Vilka ni, jag är inte alls på det klara med hur jag ska rösta. Inte blir det moderaterna igen iaf.

Ja men rädslan kan ju bero på att de är den grupp som drabbast hårdast av nermonteringen av välfärden. Har man hela sin trygghet i bankfacket så kan man ju kosta på sig att vara dryg, men då väljer man ju att inte förstå en svag grupp då, medan man tycker andra svaga grupper är mer värda ??
    Klart det kan bli absurda nivåer om man inte känner sig trygg alls, hur konstigt är det. Blir man dessutom spottad på för att man har den oron så blir det ju knappast bättre.

Tror nog man kan få rätt många med sig i ett samtal om kulturkrockar på resan, blir liksom inte konstigt då. Det håller väl de flesta med om att man möter skillnader beroende på var man kommer i världen, eller vill du påstå att det inte är någon som helst skilnad på kuturen oavsett var man kommer?? Då har du inte rest speciellt mycket.Eller långt.
    Nej, jag tycker inte att kulturkrockar är okomplicerade.

Däremot känner jag inget som helst ansvar för den bild av mina åsikter du eventuellt behöver skapa för att få ihop din världsbild.

Den har ju inget med mina åsikter att göra.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-24 14:38:07 följande:
    Nej, jag tycker inte att kulturkrockar är okomplicerade.

Däremot känner jag inget som helst ansvar för den bild av mina åsikter du eventuellt behöver skapa för att få ihop din världsbild.

Den har ju inget med mina åsikter att göra.
    Men vad anser  du då om sd-väljarna, om deras agerande kommer sig av att de är ur den grupp som är hårdast drabbade av det nya och hårda samhället, en oro snarare än fientlighet, har du ingen förståelse för det då?
  • Svenssonsvensson

Tja, vilka andra partier sprayar folk med röd färg, slåss med järn rör, och vill utrota ikke svenska, jag som är en riktig Svensson (som är mitt efternamn) tycker inte att något parti som uttrycker sån hat o ilska förtjänar någons röst. Har man sina rasistiska åsikter så håll dem för dig själv,

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-24 14:27:11 följande:

Det finns inget heroiskt i de maktlösas protester om de ger sig på andra som saknar makt av rädsla för den verkliga makten.
    Men när det nu gäller invandringsfrågan, så är det ju inte invandrarna som Sd klandrar, utan invandringspolitiken. Tänk att du inte vill begripa det. När du inte ens begriper det, så blir det ju väldigt svårt att kunna föra ett konstruktivt samtal.

Det där med att "spela dum" är en del av den demagogi som etablissemanget sysslar med. Istället för att fdebattera det frågan handlar om, nämligen invandringspolitiken, så vill etablissemanget, inkl. media, få det till att Sd hatar invandrare.

Ungefär som Björklund gällande "vinster i välfärden". Han låtsas inte begripa att det är "vinstuttaget" t.ex. V vänder sig emot, och börjar snacka om att "ingen vill driva skola om den inte får gå med vinst". Skendebatt, demagogi.

F.ö., självklart kan man driva skola utan att ta ut vinst. Vinsten återinvesteras istället. Anledningen till att man driver skolan är att man vill driva en bra och långsiktig verksamhet och dessutom eventuellt kunna ha en bra lön under tiden.

Detta låtsas Björklund och Alliansen inte begripa = demagogi. Precis som med invandringsfrågan.
  • realist14
    Ja, rasismen har väl alltid ansett sig stå på en realistisk grund, Skillnaden är väl att den i SD-tappning har tagit på sig pk-kostymen och förkunnar alla människors lika värde, men att mänskliga kulturer inte främjas av att blandas, och så kostymens slipstillbehör förstås - det där med att hjälpen är effektivast i närområdet.
    Philipsson skrev 2014-07-24 12:26:55 följande:
    Den borgerliga agendan var och är att åstadkomma splittring i samhället, för att det gynnar kapitalet.

Splittringspolitiken är alltså inte en följd av en ickepolitisk "utveckling" utan en följd av en helt medveten politik. Att sossarna föll i högerns nät i början av 80-talet, förklaras av att partiet hade förborgerligats. Invandringspolitiken är en del av denna splittringspolitik.

Det arbetarrörelsen gjordei början av 1900-talet var att förena sig, för att tillsammans åstadkomma en resning mot etablissemanget. Man lyckades mycket bra.

Det var nu dags att åstadkomma en ny förening, mot överheten, och det verkar ju gå ganska bra. Det är bara naturligt att konservativa krafter (som du representarar) vänder ryggen åt det folkliga upproret. Etablissemangets lakejer vänder sig alltid emot nya motkrafter.
    J

Är Dalai Lama Sd:are???

I had no clue.

• StackarsMia
    Ja, rasismen har väl alltid ansett sig stå på en realistisk grund, Skillnaden är väl att den i SD-tappning har tagit på sig pk-kostymen och förkunnar alla människors lika värde, men att mänskliga kulturer inte främjas av att blandas, och så kostymens slipstillbehör förstås - det där med att hjälpen är effektivast i närområdet.
    Philipsson skrev 2014-07-24 12:26:55 följande:
    Den borgerliga agendan var och är att åstadkomma splittring i samhället, för att det gynnar kapitalet.

Splittringspolitiken är alltså inte en följd av en ickepolitisk "utveckling" utan en följd av en helt medveten politik. Att sossarna föll i högerns nät i början av 80-talet, förklaras av att partiet hade förborgerligats. Invandringspolitiken är en del av denna splittringspolitik.

Det arbetarrörelsen gjordei början av 1900-talet var att förena sig, för att tillsammans åstadkomma en resning mot etablissemanget. Man lyckades mycket bra.

Det var nu dags att åstadkomma en ny förening, mot överheten, och det verkar ju gå ganska bra. Det är bara naturligt att konservativa krafter (som du representarar) vänder ryggen åt det folkliga upproret. Etablissemangets lakejer vänder sig alltid emot nya motkrafter.
    Jo, jag uppfattar dig som en obotlig romantiker - mer än som en del av främlingsfientligheten. Alltså att du behöver se ett folkligt uppror i SD som en extra krydda som tillsammans med konspirationstänkande och kvinnoförakt ska göra sörjan tillräckligt aptitlig för dig för att du ska kunna svälja hela anrättningen med rasism och allt.

Sd skiljer sig inte från andra högerpopulistiska rasistpartier i Europa. Här i Sverige har de inget reellt inflytande över rikspolitiken men vart de "folkliga" upproret tar vägen kan man se ute i Europa då rasistpartierna får inflytande.

Den formen av "folkligt uppror" skulle jag vilja likna vid en folkmassa som ger sig på oskyldiga av ren feghet i stället för att gå till angrepp mot de som bär ansvaret för de omständigheter som triggar pöbeln.

Det finns inget heroiskt i de maktlösas protester om de ger sig på andra som saknar makt av rädsla för den verkliga makten.
    Rasism är ett tydligt begrepp och har en tydlig definition. Detta kan inte omskrivas eller tillämpas på andra sätt än definitionen, oavsett vad media eller andra människor vill. Det finns ingen gråskala. Det finns rasism eller inte.
  • Jeaninne
    Svenssonsvensson skrev 2014-07-24 14:50:36 följande:

Tja, vilka andra partier sprayar folk med röd färg, slåss med järn rör, och vill utrota ikke svenska, jag som är en riktig Svensson (som är mitt efternamn) tycker inte att något parti som uttrycker sån hat o ilska förtjänar någons röst. Har man sina rasistiska åsikter så håll dem för dig själv,

Om du är en riktigt Svensson, borde du lära dig att behärska ditt modersmål först och främst... Men du gav just kommunistpacket ett ansikte!
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-24 15:17:54 följande:
    Om du är en riktigt Svensson, borde du lära dig att behärska ditt modersmål först och främst... Men du gav just kommunistpacket ett ansikte!
    Äsch då... "RIKTIG Svensson"
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-24 14:46:40 följande:
    Men vad anser  du då om sd-väljarna, om deras agerande kommer sig av att de är ur den grupp som är hårdast drabbade av det nya och hårda samhället, en oro snarare än fientlighet, har du ingen förståelse för det då?
    Ja, det är ju inte speciellt konstigt att en handikappmorsa som går på knäna för att kommunen inte längre har råd med korttidshem och stödfamiljer, börjar att räkna på vad den somaliska grannfamiljen med åtta barn får kosta för samma kommun... Utan att någon får säga något om det. Tror Moder Theresa hade börjat fundera i den situationen...
  • StackarsMia
    Svenssonsvensson skrev 2014-07-24 14:50:36 följande:

Vänta lite nu. Har du möjligen förväxlat SD med Ung Vänster? Det är ju trots allt RF och UV som står för hatet och hoten, samt de kriminella handlingarna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?