• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:21:24 följande:
    . PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert

Sverige tar emot fler asylsökande än vad Tyskland gör. De ser antagligen att Sverige är paradiset på jorden, med bidrag som kommer välla över dem. De är så desperata att komma till bidrags-Sverige att de har börjat åka taxi genom hela Europa för att komma hit. Dublinförordningen är inget man bryr sig om här i Sverige. Fredrik Reinfeldts bidragspolitik påminner mycket om Göran Perssons bidragspolitik. Bidragen stjälpte Persson och det kommer stjälpa Reinfeldt.

• hezekiel
    FDFMGA skrev 2014-07-25 11:29:27 följande:
    En mycket god sammanfattning av SD:s syn på hotet mot Sverige.

Tror man på den ska man naturligtvis rösta på och arbeta för SD eller Svenskarnas Parti - och gör man det inte - så är det viktigt att komma ihåg vad som är SD-sektens egentliga drivkraft.

Tja, sen finns det ju lite hat mot romer, kvinnor etcetera, etcetera.

Tja, är man humanist så kan det vara på sin plats att  markera mot SD, Sveriges variant på Boko Haram och IS.

För att travestera sektledarens tal i Almedalen - Endast Sverige svenska toksekter harSkrattande
    På vilka punkter tycker du att Boko haram och IS har nåt gemensamt med SD?
    Är det integrationen?
    Skulle även vilja ha lite info om SDs hat mot kvinnor då jag har svårt att se den själv.
    Ge mig några bra svar så kanske du kan rädda mig från att gå med i SD-sekten,för som det ser ut nu hamnar förmodligen min röst där.

Med vänlig hälsning
  • Jeaninne
    hezekiel skrev 2014-07-26 00:09:31 följande:
    Har en helt annan erfarenhet av gemene SD-kritiker.

Personligen har jag väldigt svårt att lyssna på några partiledare,men för att få mer information är jag så illa tvungen.

Det är inte så att du umgås i en sluten krets där dom flesta tänker "rätt" och inte aktiverar sin egen hjärna.(menar inget illa, bara inte så bra på att formulera mig)

Om du fick möjligheten att ändra en sakfråga i SDs program,vilken hade du då valt?
    Är nyfiken därför att jag själv har invandrarbakrund men förstår inte riktigt varför det har blivit så populärt att ogilla SD.
    mvh
    Jo, så tror jag att det är för många (alla) på PK-sidan. De får varje dag intrummat från PK-media att de "tänker rätt", som du säger. Att de är på den goda sidan. Och då behöver de inte ifrågasätta sina egna åsikter.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:31:51 följande:
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    Jo, allmänna uppvisningar av religiositet på det sättet som man får se från amerikanarna, kan jag också tycka blir too much.

Skolavslutningar i kyrkan, jul- och påskspel och liknande handlar inte om att omvända elever som inte är troende till att bli det. (Kan inte komma ihåg en enda av mina klasskamrater som blev omvänd på det sättet.) Utan det viktiga med dem, är att kyrkan är en del av vårt kulturarv, våra traditioner.

Nästan alla nationaliteter har ju sina stora högtider och traditioner kopplade till landets religion (eller landets "gamla" religion ifall landet börjar bli sekulariserat) och det ser jag inget konstigt i. Endast extremdiktaturer som Nordkorea, Kina och Nazityskland hittar på nya traditioner, som då knyts till det politiska partiet i stället, eller dess ledare.

Även i t.ex. det moderna Japan besöker skolklasser förfädernas tempel t.ex.. När man skär av alla sådana band till historien blir ett folk rotlöst.
  • Jeaninne
    Gert skrev 2014-07-26 12:16:42 följande:

Sverige tar emot fler asylsökande än vad Tyskland gör. De ser antagligen att Sverige är paradiset på jorden, med bidrag som kommer välla över dem. De är så desperata att komma till bidrags-Sverige att de har börjat åka taxi genom hela Europa för att komma hit. Dublinförordningen är inget man bryr sig om här i Sverige. Fredrik Reinfeldts bidragspolitik påminner mycket om Göran Perssons bidragspolitik. Bidragen stjälpte Persson och det kommer stjälpa Reinfeldt.

Precis. Och det är dessutom så, att det första landet som tar emot dem, och alla länderna däremellan upp till Sverige, medvetet låter dem fara igenom - i stället för att registrera dem och ta fingeravtryck vilket de enligt Dublinförordningen är skyldiga att göra. De vill ju också slippa dem, så både de och flyktingarna tjänar på att de inte registreras i ett land med hårdare krav, utan får fara vidare till våra bidragsgrytor...
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:12:51 följande:
    Ja, jag håller med men vi kanske inte menar detsamma med krav på anpassning.

Min uppfattning är att det åtminstone historiskt har funnits alltför mycket kulturrelativism som bottnat i svensk självgodhet i vårt bemötande av invandrare, det vill säga att vi inte alltid ställt samma krav på invandrare som på svenskfödda. 

Jag tycker inte att det är fel med krav på anpassning, tvärtom - vi människor är beroende av att vara behövda i en mängd sammanhang, inklusive det sammanhang man ingår i med gemensamma normer och lagar.

Så ja - för mig - och som jag uppfattar det i allt större utsträckning för det svenska samhället - är det en självklarhet att de som kommer hit måste lära sig att "orientera sig" i det svenska samhället och att respektera våra normer och lagar.

I mitt tycke måste integrationspolitikens fokus fortsätta att avlägsna sig från det kulturrelativistiska "Vad kan vi göra för dig?" till en försvenskad variant av Kennedys "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land."
    Nämen? Det där hade en Sd:are kunnat skriva! Säkert att du inte fått solsting! För så där vettig var du inte för bara något år sedan.
  • FDFMGA
    hezekiel skrev 2014-07-26 12:23:48 följande:
    På vilka punkter tycker du att Boko haram och IS har nåt gemensamt med SD?
    Är det integrationen?
    Skulle även vilja ha lite info om SDs hat mot kvinnor då jag har svårt att se den själv.
    Ge mig några bra svar så kanske du kan rädda mig från att gå med i SD-sekten,för som det ser ut nu hamnar förmodligen min röst där.

Med vänlig hälsning
    Gone fishing, skulle det strax kunna stå i min sidfot.

Testa gärna att läsa diskussionen på jämställdhetsforumet med avseende på olika SD-signaturers kvinnosyn. Det förutsätter i och för sig att du känner till de vanligaste SD-aktivisterna på FL och att du inte invänder mot mitt påstående att man kan få en uppfattning om vad som dras till SD genom att studera nätets sverigedemokrater - att det liksom blir till en om möjligt mer rättvisande bild en den man får om man bara lyssnar till den politiskt korrekta Åkesson.

Likheterna är större än skillnaderna. Integration är också en bra utgångspunkt - där det är assimilation som gäller, det vill säga att man fullständigt blir en del av ett gemensamt tankemönster.

Jag återkommer gärna i frågan lite senare. Hur ser du själv på SD:s kvinnosyn, syn på integration/assimilering, svenskhet med mera?

Ber om ursäkt för mitt fragmentariska inlägg, men ibland är sjön mer lockande än politiken.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • hezekiel
    FDFMGA skrev 2014-07-26 13:02:31 följande:
    Gone fishing, skulle det strax kunna stå i min sidfot.

Testa gärna att läsa diskussionen på jämställdhetsforumet med avseende på olika SD-signaturers kvinnosyn. Det förutsätter i och för sig att du känner till de vanligaste SD-aktivisterna på FL och att du inte invänder mot mitt påstående att man kan få en uppfattning om vad som dras till SD genom att studera nätets sverigedemokrater - att det liksom blir till en om möjligt mer rättvisande bild en den man får om man bara lyssnar till den politiskt korrekta Åkesson.

Likheterna är större än skillnaderna. Integration är också en bra utgångspunkt - där det är assimilation som gäller, det vill säga att man fullständigt blir en del av ett gemensamt tankemönster.

Jag återkommer gärna i frågan lite senare. Hur ser du själv på SD:s kvinnosyn, syn på integration/assimilering, svenskhet med mera?

Ber om ursäkt för mitt fragmentariska inlägg, men ibland är sjön mer lockande än politiken.
    Har inga större invändningar på SDs kvinnosyn(partiet inte random knäppgök).
    Det ända jag hittar som skulle ha en inverkan på kvinnorna är sänkningen från 18 till 12v för fri abort.
    Men tror att det är lika traumatiskt beslut för kvinnan oavsett om hon tar beslutet v18 eller v12.
    Hittade även en motion om sambeskattning men den var frivillig och berörde par i äktenskap.Även pensionen skulle utbetalas lika.
    Föräldraförsäkringen verkar också frivillig
    Kvotering är jag också emot liksom SD.

Även på assimilation/integrering håller jag med SD
    Jag har fått intrycket att SD vill ta hand Sveriges befolkning oavsett tidigare nationalitet.
    Kan förstå om jag upplevs som självisk eftersom jag fick komma hit och jag vill begränsa den rättigheten för övriga.
    Har själv blivit assimilerad in i det svenska samhället och det är inget jag lider över.
    Tycker att kommer man till ett annat land så är det ens eget ansvar att anpassa sig,personligen tycker jag att det är väldigt tråkigt när man läser om "infödingar" som råkar illa ut för att det kommer hit folk med kulturella skillnader(tex handskakning mellan könen)
    TRor jag avslutar där finns mer att tillägga men ser att det börjar bli lite väl långt.
    .
    Hemspråksundervisningen tycker jag att SD ska låta bli,tycker även att barn med svenska som modersmål ska kunna ha möjligheten att läsa valfritt språk
    (lite off topic men va för mycket ros;)
    Om du tyckte att ditt inlägg va "fragmentariskt"kommer du få mardrömmar om mittSkrattande.
    ps tack för att du berikade mitt ordförråd
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-26 10:30:12 följande:
    Nu tror jag inte på epitet som "god" eller "ond", men jag är inte i hans fanclub, nej.
    Nu blev jag nyfiken. Vad har du emot Dalai Lama?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?