• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:02:04 följande:
    Jo, jag anser självklart att de kommer att påverka Sverige, i vissa avseenden i en riktning som jag själv inte gillar.

Det Sverige som är mitt land står för tolerans, humanism och frihet från religiöst förtryck - men det är befängt att tro att de som kommer hit kommer som medvetna jihadister (som var budskapet i SD-politikerns inlägg), de kommer hit som flyktingar från förtryck, kanske inte alltid med de värderingar jag skulle önska - men min utgångspunkt är att det är de som ska anpassa sig till grundläggande svenska värderingar som religionsfrihet, jämställdhet och åsiktsfrihet - inte vi som ska anpassa kärnan i det som är svensk demokrati till exempelvis islam.

Jag tycker att det är trist att flyktingmottagandet innebär att antalet troende i Sverige antagligen ökar - men vad är alternativet: Vägrar vi människor att komma hit på grund av deras tro eller politiska åsikter eller deras ursprung, ja då har vi förlorat en del av det som är kärnan i det genuint svenska.

Och för mig ter sig farhågorna om ett Sverige som allt mer anpassar sig till islam fullständigt befängda och egentligen bottnar det väl i föreställningen att alla muslimer är stöpta efter samma mall, en slags rasism som har bytt ut ursprung mot religiös tillhörighet.

Jag tror att vi snart kommer att få se en formaliserad svensk variant av islam - lite sådär behagligt urvattnad och tolerant som en del kristna församlingar i Sverige kan vara.
    Så i grund och botten påverkar vi dem mer än tvärtom i långa loppet, är det så du tänker?

Tolerans ihop med krav på anpassning är en bra kombo men du håller inte med där?

Ja jag hoppas du har rätt i "befängda", men ser med fasa att samhället ännu inte vet hur de ska hantera problemen i Husby och liknande förorter där de har med småkids att göra, så...........................
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-25 13:54:33 följande:
    Men lille prinsen då. Du kallade mig kastrat och FI-älskare och jag hade en stund över och tänkte att du ville leka lite.

Gråt inte mer nu, Philipsson - som min gamla mamma brukar säga:  "Den som sig i leken ger, får leken tåla".

Fråga gärna din mamma och pappa om det är ok att kalla vuxna män för kastrater?

Det är möjligt att du inte fått lära dig betydelsen av "kastrat" än - men det är en man som blivit av med testiklarna.

Vi får väl se om det rensas upp i tråden. Här finns länkar till såväl nazistiska kampsånger som Metapedia - enligt forumvärden är detta inte tillåtet.

Dessutom har rasismen blivit mycket påtaglig i tråden. FL har en policy att inte tillåta rasistiska inlägg, så det vore väl inte helt fel om någon städade undan den bruna sörjan.
    Är det nåt att skryta med, att du lyckades googla fram det ordet?
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-25 18:08:42 följande:
    Så i grund och botten påverkar vi dem mer än tvärtom i långa loppet, är det så du tänker?

Tolerans ihop med krav på anpassning är en bra kombo men du håller inte med där?

Ja jag hoppas du har rätt i "befängda", men ser med fasa att samhället ännu inte vet hur de ska hantera problemen i Husby och liknande förorter där de har med småkids att göra, så...........................
    Jag svarar senare i kväll eller i morgon.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:14:11 följande:
    Jag svarar senare i kväll eller i morgon.
    OK :)
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-25 18:09:10 följande:
    Är det nåt att skryta med, att du lyckades googla fram det ordet?
    Prinsen på ärtenSkrattande

Nej, det är en nykonstruktion som jag tycker täcker in din ömtåliga framtoning, din koketterande prålighet och din gnällighet samtidigt.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    Jag tror att vi snart kommer att få se en formaliserad svensk variant av islam - lite sådär behagligt urvattnad och tolerant som en del kristna församlingar i Sverige kan vara.
    Fast det förutsätter att vi dels inte tar in så många muslimer att de blir en egen majoritet här snart. Och dels att vi ställer mycket högre krav. De FÅR inte ta flickorna ur skolan och gifta bort dem vid 14-15 års ålder! Det ska råda plikt på arbete eller aktivitet (AMS-kurs, praktik, fortsatt SFI...), i en blandad miljö, så att de kommer ut bland svenskar och andra invandrargrupper än muslimer.

De ska inte heller få ghetta ihop sig i samma förorter och stadsdelar. PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
  • Jeaninne
    Jo, jag anser självklart att de kommer att påverka Sverige, i vissa avseenden i en riktning som jag själv inte gillar.

Det Sverige som är mitt land står för tolerans, humanism och frihet från religiöst förtryck - men det är befängt att tro att de som kommer hit kommer som medvetna jihadister (som var budskapet i SD-politikerns inlägg), de kommer hit som flyktingar från förtryck, kanske inte alltid med de värderingar jag skulle önska - men min utgångspunkt är att det är de som ska anpassa sig till grundläggande svenska värderingar som religionsfrihet, jämställdhet och åsiktsfrihet - inte vi som ska anpassa kärnan i det som är svensk demokrati till exempelvis islam.

Jag tycker att det är trist att flyktingmottagandet innebär att antalet troende i Sverige antagligen ökar - men vad är alternativet: Vägrar vi människor att komma hit på grund av deras tro eller politiska åsikter eller deras ursprung, ja då har vi förlorat en del av det som är kärnan i det genuint svenska.

Och för mig ter sig farhågorna om ett Sverige som allt mer anpassar sig till islam fullständigt befängda och egentligen bottnar det väl i föreställningen att alla muslimer är stöpta efter samma mall, en slags rasism som har bytt ut ursprung mot religiös tillhörighet.

Dessutom råkar jag veta, att det ofta går åt andra hållet: invandrargrupper som lever isolerat i ett annat land, blir MER konservativa än de som bor kvar i hemlandet. De hänger inte med i de moderniseringar som sker där.

Så var det med de katolska arbetskraftsinvandrarna (spanjorer och italienare bl.a.) i Sverige på 1980- och 90-talet. I hemlandet hade det börjat bli tillåtet att ungdomar hade sex utan att vara gifta, och att folk använde preventivmedel. Men här vaktade de på sina döttrars och systrars mödomar som hökar - på samma sätt som muslimerna gör idag - och de gifta kvinnorna fortsatte att föda sju-åtta-nio barn var.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:21:24 följande:
    Fast det förutsätter att vi dels inte tar in så många muslimer att de blir en egen majoritet här snart. Och dels att vi ställer mycket högre krav. De FÅR inte ta flickorna ur skolan och gifta bort dem vid 14-15 års ålder! Det ska råda plikt på arbete eller aktivitet (AMS-kurs, praktik, fortsatt SFI...), i en blandad miljö, så att de kommer ut bland svenskar och andra invandrargrupper än muslimer.

De ska inte heller få ghetta ihop sig i samma förorter och stadsdelar. PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
    Vad gör vi med problemen i tex Husby då tycker du?
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-25 18:27:13 följande:
    Vad gör vi med problemen i tex Husby då tycker du?
    Jag är ju Sd, så jag har aldrig velat ha några Husbyproblem. Du får fråga dom som velat ha dom!

Ärligt talat, så tror jag att vi ser en förlorad generation i Husby och på liknande platser...
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:26:12 följande:
    Dessutom råkar jag veta, att det ofta går åt andra hållet: invandrargrupper som lever isolerat i ett annat land, blir MER konservativa än de som bor kvar i hemlandet. De hänger inte med i de moderniseringar som sker där.
    Klart det finns stora problem, denna kloka kvinna berättar om det största. Men hur ska samhället jobba mot detta. Det är en av de största frågorna enl min mening.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst

Svar på tråden Varför hatar folk SD?