• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Tengel skrev 2014-07-26 21:47:10 följande:
    Jag nämnde väl inget alls om invandringspolitik i mitt inlägg?
    Det jag menade var att när man klumpar ihop alla som är av annan åsikt än en själv och kallar dem t.ex PK-sidan, blinda får som inte förstått "sanningen" eller liknande så låter man väldigt mycket som en sektmedlem.
    Gå in på något forum om chemtrails eller liknade det är samma tankesätt där.
    "New ageare" brukar också ofta resonera på detta sätt.
    Det är så himla enkelt att anse sig ha den absoluta sanningen och avfärda alla andra som "hjärntvättade".

Det förekommer så ofta och det går liksom inte ens att föra en vettig diskussion med en sådan person. Det är lika dumt som att påstå att ALLA som röstar på SD är rasister och hatar invandrare punkt slut. Det gynnar inte en debatt det blir bara löjligt.

Vet inte om du missade det men de jag syftade på var många av de som hänger just på forum och inte SDare generellt.
    Nej det gjorde du ju inte, jag gjorde väl kopplingen pga den tråd vi befinner oss i.
    Och att det mestadels var riktat till sd-folk.
    Annars hade jag direkt hållt med eftersom jag ser samma fenomen på alla sidor .

Det ock oförmågan att föra en diskussion i kombination, dvs bara vräka ur sig klychor, är inte kul att möta.

Men allra värst är nog oförmågan att se kritistk på händelser i samhället, en del har som sin yttersta uppgift att försvara ALLT. Och blir de bortdribblade där så börjar de att bortförklara istället.....dvs vissa grupper, företeelser, tillstånd, är fridlysta.

Då kommer man inte särskilt långt, och just i det..........kan jag ibland få lust att prata om hjärntvätt även jag eftersom det kan vara så tydligt negativa företeelser och det ska ändå bagatelliseras och försvaras, bara för att man SKA; Sannolikhteten att personen i grund och botten tycker att det är en bagatell, måste i just det fallet vara rätt liten.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-27 00:44:08 följande:
    Fast det där gäller ju ALLA högt uppsatta politiker. Kommer du ihåg Mona Sahlins fantasipris-modeväska, och hennes resa till Mauritius? Samt att hon tar alla tillfällen att smörja kråset på Nobelfester och andra festligheter hos Kungen - fastän hennes parti vill avskaffa "tronen, altaret och penningpungen"..?

Eller Göran Persson som tog fantasipriser för att leda konferenser och hålla föredrag under den eran, då det var modernt... och blev storgodsägare - rena Patronen! - efter sin avgång som statsminister..? Vad tror du att de ursprungliga S-väljarna - statare och fabriksarbetare - hade sagt om det..?

Sedan kan vi ju ägna en tanke åt förra kommunistledaren, som gjorde pengar på att sälja bostadsrätter, samt hade sitt barn i en fin, dyr friskola... Obestämd

Eller Gudrun Schyman som använde svart tjänstefolk, för att slippa betala skatt till vårt gemensamma välfärdssamhälle - som kommunisterna vurmar så mycket för officiellt...

Ska jag fortsätta..? Tomte
    Finns massor
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:31:51 följande:
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    Jag delar din åsikt att svensk skola ska vara icke-konfessionell. Detta ska enligt min mening även inkludera firande av Lucia, Jul, Påsk, o.d., d.v.s att skolan helt enkelt inte bör ägna sig åt firanden av något slag, varken religiösa eller hedniska. Däremot ska man ju icke-konfessionellt studera hur olika folk firar högtider och religionernas roll i olika samhällen. Skolan ska ägna sig åt kunskap, inte åt indoktrinering.

Däremot avslöjar du ju din egen inneboende intolerans när du "skruvar på dig" för att diverse personer "tackar Gud" för sina segrar. Avsky mot religiösa yttringar är ju också en intolerans, vilket en del inte tycks begripa.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-27 00:36:08 följande:
    En VÄLAVLÖNAD POLITIKER.
    Vilket scoop, ring pressen.
    Och politiker som inte är arbetarkklass, lika ovanligt det. Not,
  • realist14
    Du har glömt att svara på ett par frågor jag ställt.
  • Flash Gordon
    Tungan ute

Mona Sahlins lön som partiledare: 1,7miljoner om året.

Håkan Juholts lön som partiledare: 1,7 miljoner om året.

Stefan Löfvéns lön som partiledare: 1,4 miljoner om året.

Stefan Löfvén har lovat att dessa skattesänkningar "som gynnar höginkomsttagare" ska få vara kvar.
    .
    .
    .
    Dessutom är påståendet om "9 av 10" felaktig (Oh the shock! Någon ljuger om SD! Så oväntat!).

9 av 10 avser enbart blockskiljande frågor UNDER DE FÖRSTA SEX MÅNADERNA  i Riksdagen. Totalt under de sex första månaderna röstade SD som regeringen (oaktat vad västeroppositionen röstade) i 72% av fallen:
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-stoder-regeringen-9-ganger-av-10/

Senare beräkningar visar att SD och S bägge röstar med regeringen i ungefär hälften av omröstningarna:
    http://sverigedemokraterna.se/2012/07/05/s-rostar-med-regeringen-lika-ofta-som-vi-sverigedemokrater/

• Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-27 09:23:57 följande:
    Finns massor
    Ja, det var ett väldigt dumt argument från Dorian att peka ut just Åkesson. Det är ett generellt problem att högt uppsatta politiker står för långt ifrån sina väljare - att de har det så bra att de inte kan förstå hur vanligt folk har det... Den största naiviteten tycker jag att man finner hos de borgerliga partierna och i synnerhet M. Där finns många som är födda med silversked i munnen - som haft en trygg uppväxt och vägen utstakad. Som aldrig behövt vara oroliga för att pengarna inte ska räcka månaden ut...

Sd har i alla fall den stora fördelen, att många politiker har haft vanliga arbeten (och har fortfarande, när det gäller de flesta i kommun och landsting). Jag känner byggnadsarbetare, målare, industriarbetare, slaktare, sadelmakare, frisörer, kockar, undersköterskor, personliga assistenter och kallskänkor...
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-27 09:25:24 följande:
    Jag delar din åsikt att svensk skola ska vara icke-konfessionell. Detta ska enligt min mening även inkludera firande av Lucia, Jul, Påsk, o.d., d.v.s att skolan helt enkelt inte bör ägna sig åt firanden av något slag, varken religiösa eller hedniska. Däremot ska man ju icke-konfessionellt studera hur olika folk firar högtider och religionernas roll i olika samhällen. Skolan ska ägna sig åt kunskap, inte åt indoktrinering.

Däremot avslöjar du ju din egen inneboende intolerans när du "skruvar på dig" för att diverse personer "tackar Gud" för sina segrar. Avsky mot religiösa yttringar är ju också en intolerans, vilket en del inte tycks begripa.
    Fast nu är Sd:s hållning att de kristna traditionerna är en del av vår historia, vårt kulturarv, som ska bevaras. Och det GÅR inte om barnen inte får med sig detta på dagis och i skolan, eftersom många föräldrar aldrig bryr sig om att ta barnen till en kyrka, eller ens att fixa något särskilt till jul, påsk och midsommar...

Det som retar mig mest är annars, att det ÄR av hänsyn till de muslimska familjerna som skolorna har slutat med dessa firanden. Det har inget att göra med vad som står i läroplanen om "icke-konfessionell", för DET har stått länge - men ingen tolkade det så att skolavslutningar i kyrkan, adventskalendrar med motiv ur julevangeliet, eller luciafiranden skulle vara förbjudna. Innan muslimerna började vandra in här i stor skala.

När man googlar på artiklar som handlar om att skolor runt om i landet slutat med sådant, så hittar man också ofelbart yttranden från rektorer och kommunalkäringar, om att "vi måste ta hänsyn till våra elever med utländsk bakgrund..." Och DET ger i sin tur invandrarna intrycket, att det är de som bestämmer här i landet....
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-07-27 09:33:32 följande:
    Tungan ute

Mona Sahlins lön som partiledare: 1,7miljoner om året.

Håkan Juholts lön som partiledare: 1,7 miljoner om året.

Stefan Löfvéns lön som partiledare: 1,4 miljoner om året.

Stefan Löfvén har lovat att dessa skattesänkningar "som gynnar höginkomsttagare" ska få vara kvar.
    .
    .
    .
    Dessutom är påståendet om "9 av 10" felaktig (Oh the shock! Någon ljuger om SD! Så oväntat!).

9 av 10 avser enbart blockskiljande frågor UNDER DE FÖRSTA SEX MÅNADERNA  i Riksdagen. Totalt under de sex första månaderna röstade SD som regeringen (oaktat vad västeroppositionen röstade) i 72% av fallen:
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-stoder-regeringen-9-ganger-av-10/

Senare beräkningar visar att SD och S bägge röstar med regeringen i ungefär hälften av omröstningarna:
    http://sverigedemokraterna.se/2012/07/05/s-rostar-med-regeringen-lika-ofta-som-vi-sverigedemokrater/

...och ute i kommunerna har Sd en pragmatisk syn. För att ta bara ett exempel. Om det ska röstas om ett privat äldreboende ska få vara kvar, så kommer allianspartierna att rösta ja av princip, och de rödgröna att rösta nej av princip. Medan Sd-politikerna granskar räkenskaperna, och även åker ut och inspekterar boendet, talar med personalen och de boende och så vidare, innan de avgör om de gamla i kommunen har något att vinna på boendet. I så fall röstar de ja - annars nej.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-27 09:34:06 följande:
    Ja, det var ett väldigt dumt argument från Dorian att peka ut just Åkesson. Det är ett generellt problem att högt uppsatta politiker står för långt ifrån sina väljare - att de har det så bra att de inte kan förstå hur vanligt folk har det... Den största naiviteten tycker jag att man finner hos de borgerliga partierna och i synnerhet M. Där finns många som är födda med silversked i munnen - som haft en trygg uppväxt och vägen utstakad. Som aldrig behövt vara oroliga för att pengarna inte ska räcka månaden ut...

Sd har i alla fall den stora fördelen, att många politiker har haft vanliga arbeten (och har fortfarande, när det gäller de flesta i kommun och landsting). Jag känner byggnadsarbetare, målare, industriarbetare, slaktare, sadelmakare, frisörer, kockar, undersköterskor, personliga assistenter och kallskänkor...
    Väldigt dumt eller väldigt väntat.

Politkerna hamnar i ett utanförskap, med sina förmåner och löner, och det går väl till en viss gräns och sedan tappar de helt taget om verkligheten.

Sedan ska de sitta och bestämma över folk som lever i konsekvenserna av deras egen politik, konsekvenser de aldrig behöver nudda ens själva. Blir lite fel.

Kan avhjälpas om de trots allt har empatin kvar och en fot kvar i verkliga livet, men hur många klarar det? Hur stor arbetsplats är regeringskansliet? Ganska hög andel ändå som tas med handen i syltburken, jämför med ett vanligt kontor och det hade varit en väldigt udda arbetsplats..

Svar på tråden Varför hatar folk SD?