• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-07-25 12:53:04 följande:
    Haha.. ja, för der går ju inte att se det såhär istället - att problemet ligger i att de som har möjligheten att uppfostra välfungerande barn i samhället, just inte gör det/har gjort det? Fast det kanske känns för jobbigt utifall du själv finns med, i själva problembilden?

Men ja, visst har vågorna av feminism gett samhället bakslag på sina håll. Frågan - om än i en sidodiskussion - är väl om det var värt det i det stora hela.

Sedan så får jag ändå ställa frågan; varför ska människor i första hand anpassa sig, ändra på sig och så vidare och inte systemen som tyglar vår vardag?
    Det är klart att det är systemen man måste ändra på. Vårdnadsbidraget var redan det en väldigt bra reform. Inte för att det ger så mycket pengar, men symboliskt. Det är med och bidrar till, att det blir mer OK för en kvinna att fokusera på hem och barn igen.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-25 12:22:20 följande:
    Solen skiner därutanför och det är betydligt mindre instängt där.
    Men gå så ut då!
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-07-25 12:53:04 följande:
    Haha.. ja, för der går ju inte att se det såhär istället - att problemet ligger i att de som har möjligheten att uppfostra välfungerande barn i samhället, just inte gör det/har gjort det? Fast det kanske känns för jobbigt utifall du själv finns med, i själva problembilden?

Men ja, visst har vågorna av feminism gett samhället bakslag på sina håll. Frågan - om än i en sidodiskussion - är väl om det var värt det i det stora hela.

Sedan så får jag ändå ställa frågan; varför ska människor i första hand anpassa sig, ändra på sig och så vidare och inte systemen som tyglar vår vardag?
    ...och vidare behövs det bättre stöd för hemmafruar som vill återvända till arbetslivet. Idag är det svårt i Sverige, för att vi förutsätts inte vara borta från jobbet mer än ett år, högst två. I andra länder finns det en beredskap för att en kvinna som kommer tillbaka efter kanske åtta år, behöver återintroduktion: uppfräschningskurser, kompetensutveckling, gå bredvid någon i början o.s.v..

En kvinna som vill skilja sig MÅSTE också kunna garanteras en bostad, även om hon inte har någon inkomst i början. Idag får flyktingar alltid en lägenhet när de är redo att flytta ifrån asylboendet - de prioriteras till och med. Men en hemmafru (eller en svensk ung man eller kvinna som inte fått jobb men vill flytta hemifrån) får ingen lägenhet. Värden kräver i de fallen en ganska hög inkomst, fast anställning o.s.v..
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-25 12:51:54 följande:

Det blir ju ingen tillväxt, när en stor mängd människor bara konsumerar och inget bidrar. Tvärtom. Systemet kommer att kollapsa, och det är redan på god väg.

Det var inte min generation som började motarbeta hemmafru- och mor-idealet, det var 40-talisterna.

Då vet du inte hur tillväxt fungerar. Tillväxten handlar bara om mängden pengar som finns och visst tusan har riksbanken anledningar till att trycka nya pengar och banker anledningar tilk att låna ut mer krediter - om det just finns fler människor i faktiskt behov av pengar i lander.

Sveriges marknad blir knappast svagare av att pengar når ut i omlopp via stadskassan - något som folk behöver förstå idag, som jämför nationen med ett företag.

Kommunerna tar smällar, inte nationen och finanserna, men då sitter det inte heller en kommunistisk regering idag, för att uttrycka det milt.. så kommunernas offentliga behov kommer inte direkt i första hand - så visst går det runt kommuner som har det svårt, trots starka finanser i landet.

I en blå politik så är det meningen att välfärd ska skapas genom sin egen plånbok, inte via skatter som man sedan och bekvänt kan vänta in resultatet utav (som svensken är mer van vid).

Och ja, det var 40-talisterna som började men det var din generation, samt de fertila under 80-talet, som viftade bort politikernas önskan om folktillväxt. Mins du inte själv hur politikerna försökte, i förtret, att få folktillväxten att öka? Mins själv uppmaningarna under 80-talet. De gick ut flera gånger med pressmeddelanden och dylikt samt på olika vis försöka sporra en tillväxt politiskt - men ingen lyssnade eller tog det på allvar. Man kan väl säga att 40-talisterna lyckades med det där.. förespått redan 1961.
  • Digestive

Och sedan kom de första stora immigrationsvågorna under 90-talet, även det förespått sedan 1961.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-25 13:00:00 följande:
    Men gå så ut då!
    Skulle inget hellre vilja - men vuxenvärlden kan var obarmhärtig och jag kommer inte från jobbet än på många timmar.

Du kommer kanske att göra den erfarenheten själv så småningom - att livet inte bara är en dans under pappa SD:s kilt.

Tänkte underhålla dig med Cornelius vaggvisa, men jag hittar inte originalet på Youtube. Hoppas att du inte blir purken för att det blir en kvinna som sjunger i stället. Det är texten som är det viktiga ändå, att man ska ta vara på den tid man har innan man hamnar i grottekvarnen.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA

Hm, Cornelis var ju hans namn. Lika bra att påpeka detta, så att ingen blir upprörd.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Velouria
    FDFMGA skrev 2014-07-25 13:19:15 följande:
    Skulle inget hellre vilja - men vuxenvärlden kan var obarmhärtig och jag kommer inte från jobbet än på många timmar.

Du kommer kanske att göra den erfarenheten själv så småningom - att livet inte bara är en dans under pappa SD:s kilt.

Tänkte underhålla dig med Cornelius vaggvisa, men jag hittar inte originalet på Youtube. Hoppas att du inte blir purken för att det blir en kvinna som sjunger i stället. Det är texten som är det viktiga ändå, att man ska ta vara på den tid man har innan man hamnar i grottekvarnen.

Vissa har inte kommit så långt i utvecklingen ännu, så jag undrar ifall det du vill förmedla ens är värd mödan...
    Nästan nolltolerans
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-25 12:59:51 följande:

Det är klart att det är systemen man måste ändra på. Vårdnadsbidraget var redan det en väldigt bra reform. Inte för att det ger så mycket pengar, men symboliskt. Det är med och bidrar till, att det blir mer OK för en kvinna att fokusera på hem och barn igen.

Menade mer systemet som kräver ständig tillväxt, reformera bankernas tillåtelse att låna ut krediter långt över deras tillgångar och förpassa fiatpengar för ta tillbaka valutor som backas upp utav något faktiskt (som guld). Sådant skulle drastiskt minska behovet utav ständig tillväxt, på många sätt och viss, och drastiskt minska behovet utav en stor inhemsk marknad - och då göra det möjligt att till och med ha en jämn och naturlig folktillväxt, utan att förlora standarden i landet.

I mina ögon går man bakvägen, man klämmer hellre in en elefant genom den trånga källardörren, än att göra entren stor nog för en elefant.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-25 13:19:15 följande:

Nåt moderator får väl styra upp det, så att du inte fortsätter att spamma sönder tråden med nonsens-inlägg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?