• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hezekiel
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:27:56 följande:
    Jaha, så när Åkesson i partiledardebatten lät som en repig skiva med sitt "oansvariga flyktingmottagande", så menade han med "flykting" egentligen "politiker"? Varför sade han inte det då?
    Hur kan du få det till att oansvarigt flyktingmottagande är invandraens fel?
  • hezekiel
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:26:50 följande:
    Jodå, det går alldeles utmärkt att vara emot Dalai Lama och hans budskap också. Varit det länge.

Och du har fel, de flesta av oss som är emot SD är det just FÖR ATT vi läst vad de skriver, hört vad de säger och sett vad de gör.
    Har en helt annan erfarenhet av gemene SD-kritiker.

Personligen har jag väldigt svårt att lyssna på några partiledare,men för att få mer information är jag så illa tvungen.

Det är inte så att du umgås i en sluten krets där dom flesta tänker "rätt" och inte aktiverar sin egen hjärna.(menar inget illa, bara inte så bra på att formulera mig)

Om du fick möjligheten att ändra en sakfråga i SDs program,vilken hade du då valt?
    Är nyfiken därför att jag själv har invandrarbakrund men förstår inte riktigt varför det har blivit så populärt att ogilla SD.
    mvh

• realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:26:50 följande:
    Jodå, det går alldeles utmärkt att vara emot Dalai Lama och hans budskap också. Varit det länge.
    Men du kan knappast påstå att han är en ond människa eller hur.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:27:56 följande:
    Jaha, så när Åkesson i partiledardebatten lät som en repig skiva med sitt "oansvariga flyktingmottagande", så menade han med "flykting" egentligen "politiker"? Varför sade han inte det då?
    Så alla begriper logiken.

Om jag som svensk gör saker jag inte borde göra, jag kanske känner mig lite frustrerad och vill slå sönder andras egendom tex.

Är detta politikernas fel då??????

• hezekiel
    realist14 skrev 2014-07-26 09:07:10 följande:

Om jag som svensk gör saker jag inte borde göra, jag kanske känner mig lite frustrerad och vill slå sönder andras egendom tex.

Om en person är kapabel att inse vad som är rätt och fel så tycker jag att ansvaret ligger på individen oavsett nationalitet.
    Men visst om politikerna delar ut morötter till dom som beter sig som svin så tycker jag även att dom bär ett visst ansvar.
    Med vänlig hälsning
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-25 13:58:25 följande:

Ett stort antal fattiga kan ju ändå inte låna pengar på banken till husköp eller annat. 

Felet politikerna har gjort när de har försökt uppmuntra oss att skaffa fler barn, är att de hela tiden bara gjort förändringar som ska underlätta för familjer med yrkesarbetande mammor. Allt bygger på föräldrapenning (som är mycket liten om man inte yrkesarbetat innan), möjligheten att ta ut föräldrapenningen flexibelt, billiga daghem o.s.v.. För  många blir det för jobbigt ändå att ha tre-fyra barn och kombinera med yrkesarbete. Det måste också finnas möjligheter att arbeta mindre ute... tror jag. Och kanske få hjälp med barnpassning och hushåll ändå, i någon mån. 

Det såklart och visst har morötterna varit rätt tråkiga, när vi då snackar om politikerna som förr försökte uppmuntra folktillväxt. Lite karskt kan man väl säga att allting ej är möjligt och att ibland har vi bryska tider där man i längden, säkert skulle vinna på att stå ut och göra vad som behövs för en godare fortsättning.

Men ja, man kan väl sammanfatta att projektet om art öka folktillväxten var misslyckat - men man kan också lägga till att svensken är rätt bortskämd.
    Jeaninne skrev 2014-07-25 13:59:58 följande:

Jamen DET har du ju rätt i.

Ja, och du/ni har dina/era poänger också. Vill dock nå ut med att Sverigedemokraternas politik inte lär bli någon slags dans på rosor, utan där kommer saker garanterat att få offras, för något annat på sikt. Folk målar upp en lite väl fantastisk bild, det kommer att kräva en hel del att nå Sverigedemokraternas Sverige och alla kommer att få offra något för en så stor förändring (en förändring som då skaver mot det här ekonomiska systemet som har oss i järngrepp, bland annat).
  • Dorian Ertymexx
    realist14 skrev 2014-07-26 08:39:51 följande:
    Men du kan knappast påstå att han är en ond människa eller hur.
    Nu tror jag inte på epitet som "god" eller "ond", men jag är inte i hans fanclub, nej.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    realist14 skrev 2014-07-26 09:07:10 följande:

Fråga Kent Ekeroth och metallrörstrion.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Meddelande borttaget
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-07-25 18:08:42 följande:
    Så i grund och botten påverkar vi dem mer än tvärtom i långa loppet, är det så du tänker?

Tolerans ihop med krav på anpassning är en bra kombo men du håller inte med där?

Ja jag hoppas du har rätt i "befängda", men ser med fasa att samhället ännu inte vet hur de ska hantera problemen i Husby och liknande förorter där de har med småkids att göra, så...........................
    Ja, jag håller med men vi kanske inte menar detsamma med krav på anpassning.

Min uppfattning är att det åtminstone historiskt har funnits alltför mycket kulturrelativism som bottnat i svensk självgodhet i vårt bemötande av invandrare, det vill säga att vi inte alltid ställt samma krav på invandrare som på svenskfödda. 

Jag tycker inte att det är fel med krav på anpassning, tvärtom - vi människor är beroende av att vara behövda i en mängd sammanhang, inklusive det sammanhang man ingår i med gemensamma normer och lagar.

Så ja - för mig - och som jag uppfattar det i allt större utsträckning för det svenska samhället - är det en självklarhet att de som kommer hit måste lära sig att "orientera sig" i det svenska samhället och att respektera våra normer och lagar.

I mitt tycke måste integrationspolitikens fokus fortsätta att avlägsna sig från det kulturrelativistiska "Vad kan vi göra för dig?" till en försvenskad variant av Kennedys "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land."
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?