• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-26 10:31:18 följande:
    Fråga Kent Ekeroth och metallrörstrion.
    Frågar om din åsikt. Vad tycker du?
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:12:51 följande:
    Ja, jag håller med men vi kanske inte menar detsamma med krav på anpassning.

Min uppfattning är att det åtminstone historiskt har funnits alltför mycket kulturrelativism som bottnat i svensk självgodhet i vårt bemötande av invandrare, det vill säga att vi inte alltid ställt samma krav på invandrare som på svenskfödda. 

Jag tycker inte att det är fel med krav på anpassning, tvärtom - vi människor är beroende av att vara behövda i en mängd sammanhang, inklusive det sammanhang man ingår i med gemensamma normer och lagar.

Så ja - för mig - och som jag uppfattar det i allt större utsträckning för det svenska samhället - är det en självklarhet att de som kommer hit måste lära sig att "orientera sig" i det svenska samhället och att respektera våra normer och lagar.

I mitt tycke måste integrationspolitikens fokus fortsätta att avlägsna sig från det kulturrelativistiska "Vad kan vi göra för dig?" till en försvenskad variant av Kennedys "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land."
    Respektera och följa sveriges lagar menar jag, samt att rejält utbilda framför allt unga killar och ha råkoll på vad deras religiösa ledre tutar i dem. Och utbilda i moral och etik.
    Viktiga bitar.

Du har så rätt, anpassning är tillhörighet. Enkel matematik, men det törs inte politikerna vara raka med.
    I samhället är det de som gäller, vilken arbetsplats du än kommer till, vilken skola du än går i. osv..

• Tengel
    Jeaninne skrev 2014-07-26 12:36:51 följande:
    Jo, så tror jag att det är för många (alla) på PK-sidan. De får varje dag intrummat från PK-media att de "tänker rätt", som du säger. Att de är på den goda sidan. Och då behöver de inte ifrågasätta sina egna åsikter.
    Blir så full i skratt när SDare och andra börjar prata om "PK-sidan" Det är precis sånt som får er att låta som sektmedlemmar, fattar ni inte det?  Ni har minsann genomskådat allt och ser sanningen och alla som inte delar er åsikt (väldigt många) är hjärntvättade av PK media haha!

Ni låter precis som konspirationsteoretiker som kallar alla som inte tror som dem (väldigt många) för blinda får som är indoktrinerade av samhället, politiker, världsledare, illuminati eller vilka det nu må vara.

Nu tycker jag absolut inte att alla som röstar på SD beter sig som sektmedlemmar, men väldigt många av "internetkrigarna" här och på andra forum.  
  • Jeaninne
    Tengel skrev 2014-07-26 20:55:08 följande:
    Blir så full i skratt när SDare och andra börjar prata om "PK-sidan" Det är precis sånt som får er att låta som sektmedlemmar, fattar ni inte det?  Ni har minsann genomskådat allt och ser sanningen och alla som inte delar er åsikt (väldigt många) är hjärntvättade av PK media haha!

Ni låter precis som konspirationsteoretiker som kallar alla som inte tror som dem (väldigt många) för blinda får som är indoktrinerade av samhället, politiker, världsledare, illuminati eller vilka det nu må vara.

Nu tycker jag absolut inte att alla som röstar på SD beter sig som sektmedlemmar, men väldigt många av "internetkrigarna" här och på andra forum.  
    Fast just i det här fallet är det sant. 
  • realist14
    Tengel skrev 2014-07-26 20:55:08 följande:

Blir nyfiken, vad är det alla sd.are har missförstått med invandringspolitiken? Vilken genomskådad sanning är helt galen?

Hör ofta liknande påhopp som dina men aldrig någon förklaring, men nu har du chansen. Världen väntar med spänning.

• Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-26 21:04:43 följande:

Blir nyfiken, vad är det alla sd.are har missförstått med invandringspolitiken? Vilken genomskådad sanning är helt galen?

Hör ofta liknande påhopp som dina men aldrig någon förklaring, men nu har du chansen. Världen väntar med spänning.

• Tengel
    realist14 skrev 2014-07-26 21:04:43 följande:

Jag nämnde väl inget alls om invandringspolitik i mitt inlägg?
    Det jag menade var att när man klumpar ihop alla som är av annan åsikt än en själv och kallar dem t.ex PK-sidan, blinda får som inte förstått "sanningen" eller liknande så låter man väldigt mycket som en sektmedlem.
    Gå in på något forum om chemtrails eller liknade det är samma tankesätt där.
    "New ageare" brukar också ofta resonera på detta sätt.
    Det är så himla enkelt att anse sig ha den absoluta sanningen och avfärda alla andra som "hjärntvättade".

Det förekommer så ofta och det går liksom inte ens att föra en vettig diskussion med en sådan person. Det är lika dumt som att påstå att ALLA som röstar på SD är rasister och hatar invandrare punkt slut. Det gynnar inte en debatt det blir bara löjligt.

Vet inte om du missade det men de jag syftade på var många av de som hänger just på forum och inte SDare generellt.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-27 00:36:08 följande:
    Fast det där gäller ju ALLA högt uppsatta politiker. Kommer du ihåg Mona Sahlins fantasipris-modeväska, och hennes resa till Mauritius? Samt att hon tar alla tillfällen att smörja kråset på Nobelfester och andra festligheter hos Kungen - fastän hennes parti vill avskaffa "tronen, altaret och penningpungen"..?

Eller Göran Persson som tog fantasipriser för att leda konferenser och hålla föredrag under den eran, då det var modernt... och blev storgodsägare - rena Patronen! - efter sin avgång som statsminister..? Vad tror du att de ursprungliga S-väljarna - statare och fabriksarbetare - hade sagt om det..?

Sedan kan vi ju ägna en tanke åt förra kommunistledaren, som gjorde pengar på att sälja bostadsrätter, samt hade sitt barn i en fin, dyr friskola... Obestämd

Eller Gudrun Schyman som använde svart tjänstefolk, för att slippa betala skatt till vårt gemensamma välfärdssamhälle - som kommunisterna vurmar så mycket för officiellt...

Ska jag fortsätta..? Tomte
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:27:56 följande:
    Jaha, så när Åkesson i partiledardebatten lät som en repig skiva med sitt "oansvariga flyktingmottagande", så menade han med "flykting" egentligen "politiker"? Varför sade han inte det då?
    Men det är ju knappast flyktingarna som bestämmer om Sveriges flyktingpolitik.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?