• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-08-02 10:33:28 följande:
    Fungerande länk:
    länk

Och det är alltså inte vilken liten kommunalsosse som helst, invald från 23:e plats på listan och fungerande som ersättare i kulturnämnden eller nåt, som säger detta utan kommunalrådet i Lidköping. Högste ansvarige i kommunen:

"...ni Moderater öppnat kranarna för massinvandring".

"? Man kan inte ta in massa folk till Sverige om det inte finns bostäder".
    Minsann, minsann! Obestämd

Fast jag kommer nog aldrig att förstå dom svenskar som protesterar emot sådana här - sanna - uttalanden. Varför vill man svika sina egna? Sover man gott när man vet att misshandlade svenska kvinnor, som vill lämna sin man, inte kan göra det för att de inte får lägenhet? Att unga vuxna inte kan flytta hemifrån och starta självständiga vuxenliv, för att de inte får lägenhet?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-02 11:45:01 följande:
    Minsann, minsann! Obestämd

Fast jag kommer nog aldrig att förstå dom svenskar som protesterar emot sådana här - sanna - uttalanden. Varför vill man svika sina egna? Sover man gott när man vet att misshandlade svenska kvinnor, som vill lämna sin man, inte kan göra det för att de inte får lägenhet? Att unga vuxna inte kan flytta hemifrån och starta självständiga vuxenliv, för att de inte får lägenhet?
    Att kalla invandringen till Sverige för massinvandring är en värdering som väl bottnar i inställningen att mananser att den är för stor,  medan motsatsen - att påstå att vi inte har någon massinvandring självklart också grundar sig på värderingar.

Man kan knappast begära att det ska tillsättas en oberoende kommitté som bedömer vid vilka nivåer invandring ska anses kunna beskrivas som massinvandring - så fenomenet att de flesta sverigedemokrater kommer att beskriva invandringen som massinvandring medan flertalet av oss andra talar om invandring kommer att bestå, 
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-02 12:01:11 följande:
    Att kalla invandringen till Sverige för massinvandring är en värdering som väl bottnar i inställningen att mananser att den är för stor,  medan motsatsen - att påstå att vi inte har någon massinvandring självklart också grundar sig på värderingar.

Man kan knappast begära att det ska tillsättas en oberoende kommitté som bedömer vid vilka nivåer invandring ska anses kunna beskrivas som massinvandring - så fenomenet att de flesta sverigedemokrater kommer att beskriva invandringen som massinvandring medan flertalet av oss andra talar om invandring kommer att bestå, 
    Håller inte med. Den nivå vi har nu ÄR massinvandring, i förhållande till vår ursprungliga folkmängd.

Du har ingen kommentar på detta, att kommunens egna invånare inte kan få lägenhet för att flyktingarna ska ha dem..? Ungdomar som misshandlas psykiskt och ibland även fysiskt, som går till soc och begär hjälp, får bara höra att de inte har några lägenheter att dela ut. Och jag råkar veta att det ÄR så... Sedan undrar folk vad alla självmord bland ungdomar beror på, när dom inte kan få hjälp med det mest grundläggande...

Finns massor av sådana här inlägg på internet (Taget från ungdomsforum. "han" är pojkens styvfar):

"Jag är nitton år gammal. Och får jag inte lägenhet så får dom ha ett troligt självmord på samvetet, då jag inte orkar med det här längre, det har hållit på sedan 2007 då han flyttade till oss. Jag mår psykiskt dåligt, det här har gjort att mitt självförtroende är i botten och jag har en svag känsla av att min livslust börjar försvinna allt mer och mer."

Till flyktingar som är färdigutredda, finns det dock alltid lägenheter...
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2014-07-31 00:44:10 följande:
    Att Ekeroth efter sitt oförsvarbara beteende är tillbaka i SDs partitopp.
    Mmm. Fast nu var det snarare att Ekeroth - precis som alla andra - ska kunna gå på krogen utan att få öl hälld över sig eller bli fysiskt angripen av meningsmotståndare jag försvarade.
  • Politisk härdsmälta
    Gert skrev 2014-08-02 11:39:29 följande:

Interasistmen - Indianer är inte människor.

Allvarligt, hur kan man ha en sådan rasistisk värdegrund?

Fantastiskt roligt. Väntar med spänning på att Jan Helin ska reda ut rasbegreppen på ledarplats. Känns som det är på tiden med ett rejält värdegrundsarbete på redaktionen under temat "Indianer är också människor!".
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:13:48 följande:
    Håller inte med. Den nivå vi har nu ÄR massinvandring, i förhållande till vår ursprungliga folkmängd.

Du har ingen kommentar på detta, att kommunens egna invånare inte kan få lägenhet för att flyktingarna ska ha dem..? Ungdomar som misshandlas psykiskt och ibland även fysiskt, som går till soc och begär hjälp, får bara höra att de inte har några lägenheter att dela ut. Och jag råkar veta att det ÄR så... Sedan undrar folk vad alla självmord bland ungdomar beror på, när dom inte kan få hjälp med det mest grundläggande...

Finns massor av sådana här inlägg på internet (Taget från ungdomsforum. "han" är pojkens styvfar):

"Jag är nitton år gammal. Och får jag inte lägenhet så får dom ha ett troligt självmord på samvetet, då jag inte orkar med det här längre, det har hållit på sedan 2007 då han flyttade till oss. Jag mår psykiskt dåligt, det här har gjort att mitt självförtroende är i botten och jag har en svag känsla av att min livslust börjar försvinna allt mer och mer."

Till flyktingar som är färdigutredda, finns det dock alltid lägenheter...
    Huruvida man definierar den andel invandrare som kommer till Sverige årligen relativt Sveriges befolkning som massinvandring eller inte är självklart en värderingsfråga. Det finns ingen allmängiltig definition på vid vilken nivå invandringen ska beskrivas som massinvandring.

Ytterst handlar det väl om rätten till sitt eget språk. Jag begär inte att du ska sluta använda dig av begreppet massinvandring men jag tycker det är märkligt att så många sverigedemokrater vill styra andras språk och förklara för dem vad som gäller.

Så min åsikt är att Sverige inte har någon massinvandring.

Under ett antal år har det byggts förhållandevis få bostäder i Sverige - det är beklagligt men jag ser inte sambandet till invandringen som mer än indirekt och det enskilda exempel du hänvisar till vet jag inget om.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-02 12:33:40 följande:
    Huruvida man definierar den andel invandrare som kommer till Sverige årligen relativt Sveriges befolkning som massinvandring eller inte är självklart en värderingsfråga. Det finns ingen allmängiltig definition på vid vilken nivå invandringen ska beskrivas som massinvandring.

Ytterst handlar det väl om rätten till sitt eget språk. Jag begär inte att du ska sluta använda dig av begreppet massinvandring men jag tycker det är märkligt att så många sverigedemokrater vill styra andras språk och förklara för dem vad som gäller.

Under ett antal år har det byggts förhållandevis få bostäder i Sverige - det är beklagligt men jag ser inte sambandet till invandringen som mer än indirekt och det enskilda exempel du hänvisar till vet jag inget om.
    Det är inte indirekt, det är väldigt direkt. De kommunala hyresbolagen har en förturslista. Men varje gång det kommer en hög flyktingar som ska ut ur asylboendet, så placeras dessa högst upp på listan...

• Jeaninne
    Politisk härdsmälta skrev 2014-08-02 12:26:19 följande:
    Fantastiskt roligt. Väntar med spänning på att Jan Helin ska reda ut rasbegreppen på ledarplats. Känns som det är på tiden med ett rejält värdegrundsarbete på redaktionen under temat "Indianer är också människor!".
    Lustigt att det var just Aftonbladet - "vi gillar olika" - som skrev det där!
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:49:02 följande:
    Det är inte indirekt, det är väldigt direkt. De kommunala hyresbolagen har en förturslista. Men varje gång det kommer en hög flyktingar som ska ut ur asylboendet, så placeras dessa högst upp på listan...
    Inte alls.

Bostadsbristen är direkt avhängig politiska beslut där man inte förmått att skapa en bostadsmarknad som är anpassad dels till Sveriges befolkningsutveckling som helhet och dels till enskilda kommuners.

Dessutom har ju allmännyttan som du anger som exempel sålt ut en hel del fastigheter, inte minst i Stockholm där enskilda före detta hyresgäster kunnat tjäna avsevärda belopp genom att ta ett banklån och därefter sälja den nyinköpta bostadsrätten till ett pris skyhögt över det vrakpris de borgerliga partierna framförallt i Stockholm slumpade bort bostäderna för.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-02 12:33:40 följande:

Visst är det en värderingsfråga. För pk-media är det inte "massinvandring" när 100 000 invandrar till Sverige, men däremot "massutvisning" när 50 personer inte får uppehållstillstånd i Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?