• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    kenneth768768 skrev 2014-10-01 07:25:54 följande:
    Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
    Visst, så är det nog.

Jag antar att det finns en ganska stor väljargrupp som anser att invandringen till Sverige för närvarande är större än vad kommunerna kan hantera - och att en hel del av dessa anser att ett samarbete med SD skulle innebära början till en mer restriktiv invandringspolitik men utan rasistiska undertoner eftersom övriga partier skulle borga för att förändringar av invandringspolitiken inte sker utifrån bakomliggande rasistiska motiv.

Dessutom har ju de flesta av oss en tendens att tycka synd om de svaga, de som hålls i utanförskap - och SD är ju bra på att framställa sig som offer samtidigt som man spottar på andra.

Själv anser jag att ett samarbete med SD bara skulle legitimera rasismen.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • nihka
    kenneth768768 skrev 2014-10-01 07:25:54 följande:
    Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
    Kanske för att SD har i åratal gnällt och skällt på "sjuklövern" och nu vill de "sammarbeta" med i stort sett vem som helst bara det ger en fot in. Vilka falska lyckosökare.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-10-01 22:09:45 följande:
    Kanske för att SD har i åratal gnällt och skällt på "sjuklövern" och nu vill de "sammarbeta" med i stort sett vem som helst bara det ger en fot in. Vilka falska lyckosökare.
    Iofs har ju Jimmie i flera år sagt att de gärna samarbetar med andra partier. För att ta ansvar för Sverige. Men eftersom du inte tittar på debatter med Jimmie, så har du missat vad SD står för.
  • Flash Gordon
    kenneth768768 skrev 2014-09-30 19:35:18 följande:
    Det skulle vara ett synnerligen grovt svek mot 75% av de anständiga partiernas väljare, men det kan ju hända att 25% av de anständigas partiernas väljare inte är anständiga.

"Samtidigt vill var fjärde väljare att riskdagspartierna ska ändra sig och börja samarbeta Sverigedemokraterna. Men det finns skillnader, beroende på vilket parti man sympatiserar med.

Endast 13 procent av de som tänker rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet i riksdagsvalet förespråkar en samverkan med SD. Motsvarande andel bland Moderaternas väljare är 32 procent."

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20696&artikel=5962446

OBS, jag är inte rasist eller SD:are för att jag skriver detta, utan jag ville bara dela med mig av ngt jag snappat upp i media.

48% av svenskarna vill att de andra partierna skall börja samarbeta med SD.

Färre, 43% vill INTE att de andra ska samarbeta med SD.

http://www.dn.se/valet-2014/valjarna-borja-samarbeta-med-sd/

Var tredje rödgrön väljare vill samarbeta med SD men ännu intressantare blir det om man tittar på M som står inför ett partiledarbyte och en ev ideologisk omsvängning.

En majoritet (53%) av moderaterna vill samarbeta med SD. Bara 39% är emot.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-10-02 18:11:23 följande:
    Iofs har ju Jimmie i flera år sagt att de gärna samarbetar med andra partier. För att ta ansvar för Sverige.
    Hahahaha. Verkar inte vara ett vinnande koncept att ömsom vilja hålla någon i handen och ömsom skälla på dem och köra det i stort sett laget runt.

Fortfarande vill ingen som samarbeta med "Jimmie" utan utfallet är att Sverigedemokraterna ska isoleras politiskt.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-10-02 19:16:44 följande:
    48% av svenskarna vill att de andra partierna skall börja samarbeta med SD.

Färre, 43% vill INTE att de andra ska samarbeta med SD.

http://www.dn.se/valet-2014/valjarna-borja-samarbeta-med-sd/

Var tredje rödgrön väljare vill samarbeta med SD men ännu intressantare blir det om man tittar på M som står inför ett partiledarbyte och en ev ideologisk omsvängning.

En majoritet (53%) av moderaterna vill samarbeta med SD. Bara 39% är emot.
    Nu står det ju inte riktigt det du påstår utan, jag citerar:

"DN/Ipsos septembermätning visar att 48 procent av väljarna tycker att partierna ska samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där man har liknande uppfattning. Något färre, 43 procent, vill göra allt för att minska SD:s inflytande."

Inget annat parti har en syn i migrationsfrågor som liknar SDs.

Dessutom: "Av de rödgröna sympatisörerna tycker 61 procent att partierna ska göra allt för att isolera Sverigedemokraterna".

Vi har en röd-grön regering och de kommer inte gå emot sina väljare oavsett hur många SDare som anser att de borde göra det.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-10-02 23:23:50 följande:
    Hahahaha. Verkar inte vara ett vinnande koncept att ömsom vilja hålla någon i handen och ömsom skälla på dem och köra det i stort sett laget runt.

Fortfarande vill ingen som samarbeta med "Jimmie" utan utfallet är att Sverigedemokraterna ska isoleras politiskt.
    Exakt. Och du har nu punkterat ditt tidigare argument. Som vanligt. Ingen kontinuitet, inga svar, bara rent och skärt hat. Som vanligt.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-30 23:05:20 följande:
    Nä, fortsätt du att hänvisa till en nazistisk sajt som exempelvis bortser totalt från att Hitler gasade ihjäl miljontals människor och i stället låter oss veta att Hitler nominerades till Nobels fredspris.
    På den tiden ville Hitler utrota oliktänkande judar.
    Idag vill media och alla riksdagspartier utom SD utrota oliktänkande SD.
    De ser på SD som Hitler såg på judar, äckel, kryp och slödder som måste bort från gatorna. 

Så... 1940-talet på nytt igen alltså.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-10-03 23:57:33 följande:
    På den tiden ville Hitler utrota oliktänkande judar.
    Idag vill media och alla riksdagspartier utom SD utrota oliktänkande SD.
    De ser på SD som Hitler såg på judar, äckel, kryp och slödder som måste bort från gatorna. 

Så... 1940-talet på nytt igen alltså.
    Inte precis.

Hitler mördade människor - medan många gärna såg att SD som parti försvann, eftersom partiet bland annat lockar till sig folk som älskar att paradera med hakkors eller andra nazistsymboler i sällskap av likasinnade.

Jag tror faktiskt att din jämförelse ligger i topp för snyftmentalitet hos SD-aktivister här på FL.

Förstår du verkligen inte skillnaden!.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Naranjos
    FDFMGA skrev 2014-10-04 00:54:03 följande:
    Inte precis.

Hitler mördade människor - medan många gärna såg att SD som parti försvann, eftersom partiet bland annat lockar till sig folk som älskar att paradera med hakkors eller andra nazistsymboler i sällskap av likasinnade.

Jag tror faktiskt att din jämförelse ligger i topp för snyftmentalitet hos SD-aktivister här på FL.

Förstår du verkligen inte skillnaden!.
    Nja... Även om jag i de flesta lägen ogillar jämförelser med Hitler/Nazism och inte har någon som helst anledning eller syfte att försvara den galningen, så får jag nog i alla fall komma med en liten invändning....

Hitlers ursprungliga mål var inte att utrota judarna utan att fördriva dem först från Tyskland och sedan från Europa. Specifikt från de delar som kontrollerades av Tyskland. Det var först efter anfallet mot Sovjet som fördrivningplanerna gick i stöpet. Man hade under flera år dessförinnan från Zionisternas sida ett samarbete med Nazityskland där deras s.a.s. gemensamma mål råkade sammanfalla. Nämligen att Tyskland ville bli av med judarna och Zionisterna ville ha dem till Palestina för att bilda en egen stat. Något förresten England gjorde allt för att sätta stopp för. Nu blev det ju som det blev ändå. Dessutom med Englands gedigna bistånd.

Således - det startade på allvar med Nürnberglagarna 1935 och gick därefter utför med fart. 

Det är ungefär dit vi kan vara på väg i Sverige idag - gentemot SD. Första stegen på den vägen är redan tagna genom demonisering, beröringsskräck, negativ journalism, negativ särbehandling osv. osv. osv. Nästa steg såg vi i veckan och att DN ens kan ta in en sån artikel visar hur långt termiterna har gnagt i demokratin.

www.dn.se/debatt/folj-fn-lag-mot-rasism-och-tvinga-sd-att-bekanna-farg/

Det är dock mig främmande att jämföra DN/Expressen (Bonnier) med Der Stürmer och Julius Streicher.

Sannolikt har heller inga andra än några mentala kalhyggen på vänsterkanten någon större lust att fysiskt utrota Sverigedemokrater, men etablissemangets demonisering av SD har onekligen historiska paralleller. Hur osmakligt det än kan låta.

(Parentetiskt och off topic - fortfarande utan att försvara Hitlers eller Tysklands missgärningar -  råder det lite delade meningar om hur mycket av det som blev förintelsen, direkt var beordrat av Hitler. Det finns en del som menar att Goebbels tillsammans och i samförstånd som det brukar heta, med Himmler och Heydrich drev förintelseindustrin - med Heydrich som den store arkitekten).
Svar på tråden Varför hatar folk SD?