• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2014-09-30 10:56:47 följande:
    Du hade alltså ingen substantiell invändning av definitionen av "batikhäxa"? Varför klandrade du referensen till Metapedia då?
    Det är, snällt uttryckt, inte en objektiv och seriös källa. Det är som att länka till Wikipedia i en magisteruppsats, upphöjt till tusen.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 11:06:53 följande:

Det är, snällt uttryckt, inte en objektiv och seriös källa. Det är som att länka till Wikipedia i en magisteruppsats, upphöjt till tusen.

Haha..

Jo, tack.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 09:08:02 följande:
    Ja, du skrev så ja, men det blir synnerligen inkonsekvent när du samtidigt sätter dig till doms över Åkesson när hans högst privata och fullt lagliga ekonomiska förehavanden blir nyhetsstoff. Där är det tydligen bättre att fälla än att fria. Och nu vet jag att du tar även detta som "SD-kramande", men jag törs lova att jag reagerat precis likadant om det varit Sjöstedt, Reinfeldt eller Lööf (eller någon av de andra partiledarna) som hängts ut på det sättet. Minns att det häromåret blåste snålt kring Mona Sahlin eftersom hon ertappats med en privat inköpt handväska av exklusivt märke, inköpt för ganska många tusenlappar som så vitt jag förstod den gången var hennes egna och inte partiets. Det förstod jag inte heller. Jag har verkligen inte särskilt varma känslor för Mona Sahlin, men just den där typen av journalistik kan jag helt enkelt inte med.

Och tala inte med min om förvanskningar - annars kan du gärna få visa var jag har förespråkat en "assimilering av SD:s invandringspolitik", eller var jag tyckt det är okej att "spotta på tiggare", eller någon av de andra halmgubbarna du byggt. Jag står dessutom fast vid att du, trots  att du två gånger citerat det, inte har förstått andemeningen av mitt citat nu senast.

Vurm är ett vedertaget ord som jag tänker använda även framöver om jag finner det nödvändigt, oavsett vilka andra som använder det och i vilka syften. Ordet i sig är inte politiskt laddat, det är för mig inte ett dugg mer anmärkningsvärt än när du talar om "kramande" till exempel. "Du säger vurm, du är sverigedemokrat!" är faktiskt ett av de ynkligare argument jag någonsin nödgats försvara mig mot.
    Nja,faktum är ju att det är svårt att vara tydligare än vad de anständiga partierna varit angående samarbete med SD - ett förverkligande av dina drömmar skulle inte bara innebära att rasismen legitimerades utan också ett svek mot partiernas väljare utan motstycke. 

Jag lägger in ditt citat igen. Jag förstår att du inte kan förstå - eller vill förstå - att detta skulle vara ett synnerligen grovt svek mot de anständiga partiernas väljare.

Angående "vurm" så skrev jag väl att det att ordet verkar användas mer frekvent bland sverigedemokrater än andra, inget annat. Jag bifogar en liten länk till en tv-debatt idag där Björn Söder agerar. Räkna gärna efter hur många gånger han säger vurmar. Jag gissar att sverigedemokrater och andra så kallade patrioter har utvecklat än särskild politisk sociolekt, ta frasen "Syltryggarna vurmar för det politiskt korrekta" - den skulle nog bara kunna användas i praktiken av en "patriot".

www.svtplay.se/klipp/2360057/talmansdebatt

Ponera att något av blocken skulle öppna för ett samarbete med SD. Är det inte ett rätt bra sätt att få med dem i "gemenskapen" (inte det bästa ordvalet, men men) och att inte ge dem chansen att mjölka bilden av sig själva som utstötta martyrer? Låt dem vara med och tycka lite, har de ändå så fel om allting som alla säger borde det inte vara särskilt svårt att ändra eller helt förkasta deras förslag på ett sådant sätt att de bättre överensstämmer med ens egna partivärden. "Anpassningen" sker i det läget inte bara från övriga partier, utan även från SD
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • kenneth768768
    FDFMGA skrev 2014-09-30 18:33:16 följande:
    Nja,faktum är ju att det är svårt att vara tydligare än vad de anständiga partierna varit angående samarbete med SD - ett förverkligande av dina drömmar skulle inte bara innebära att rasismen legitimerades utan också ett svek mot partiernas väljare utan motstycke. 

Jag lägger in ditt citat igen. Jag förstår att du inte kan förstå - eller vill förstå - att detta skulle vara ett synnerligen grovt svek mot de anständiga partiernas väljare.
    Det skulle vara ett synnerligen grovt svek mot 75% av de anständiga partiernas väljare, men det kan ju hända att 25% av de anständigas partiernas väljare inte är anständiga.

"Samtidigt vill var fjärde väljare att riskdagspartierna ska ändra sig och börja samarbeta Sverigedemokraterna. Men det finns skillnader, beroende på vilket parti man sympatiserar med.

Endast 13 procent av de som tänker rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet i riksdagsvalet förespråkar en samverkan med SD. Motsvarande andel bland Moderaternas väljare är 32 procent."

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20696&artikel=5962446

OBS, jag är inte rasist eller SD:are för att jag skriver detta, utan jag ville bara dela med mig av ngt jag snappat upp i media.

• Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-30 18:33:16 följande:

Angående "vurm" så skrev jag väl att det att ordet verkar användas mer frekvent bland sverigedemokrater än andra, inget annat. Jag bifogar en liten länk till en tv-debatt idag där Björn Söder agerar. Räkna gärna efter hur många gånger han säger vurmar. Jag gissar att sverigedemokrater och andra så kallade patrioter har utvecklat än särskild politisk sociolekt, ta frasen "Syltryggarna vurmar för det politiskt korrekta" - den skulle nog bara kunna användas i praktiken av en "patriot".

www.svtplay.se/klipp/2360057/talmansdebatt

Ponera att något av blocken skulle öppna för ett samarbete med SD. Är det inte ett rätt bra sätt att få med dem i "gemenskapen" (inte det bästa ordvalet, men men) och att inte ge dem chansen att mjölka bilden av sig själva som utstötta martyrer? Låt dem vara med och tycka lite, har de ändå så fel om allting som alla säger borde det inte vara särskilt svårt att ändra eller helt förkasta deras förslag på ett sådant sätt att de bättre överensstämmer med ens egna partivärden. "Anpassningen" sker i det läget inte bara från övriga partier, utan även från SD
    Du kan citera mig tusen gånger till om du vill, det ändrar inte att syftet med det jag skrev var att visa ett hypotetiskt scenario över hur man i mitt tycke enklast får SD att straffa ut sig själva. Något samarbete i den meningen kommer inte att behöva äga rum, eftersom de har alldeles för inkompetenta politiker alldeles för långt fram i sina led. 

Men som sagt, fortsätt citera samma sak om och om igen. Kanske någon låtsasmod (ni är ju fler) anmäler dig för spam till slut :)
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 20:23:59 följande:

"Förverkligande av mina drömmar" förresten. Hade mina drömmar blivit sanning hade SD aldrig ens kommit in i någon riksdag. Men du vet väl som vanligt bättre än jag själv vad jag tycker och inte. Just det draget hos dig tycker jag är så äckligt jävla osympatiskt att jag bara kan skaka på huvudet åt det.

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 20:20:06 följande:
    Du kan citera mig tusen gånger till om du vill, det ändrar inte att syftet med det jag skrev var att visa ett hypotetiskt scenario över hur man i mitt tycke enklast får SD att straffa ut sig själva. Något samarbete i den meningen kommer inte att behöva äga rum, eftersom de har alldeles för inkompetenta politiker alldeles för långt fram i sina led. 

Men som sagt, fortsätt citera samma sak om och om igen. Kanske någon låtsasmod (ni är ju fler) anmäler dig för spam till slut :)
    Visst är vi många låtsasmoderatorer men du är väl den allra främsta av oss. Du minns väl dina högtravande inlägg där du förklarade att du inte brukar anmäla men att du skulle anmäla ett av mina för att statuera exempel. Nåväl, du anmälde men mitt inlägg blev kvar, till skillnad från dig som for iväg till en annan tråd för att söka tröst och sen försvann du med din gamla signatur för att strax vara tillbaka med en ny.

Som låtsasmoderatorer har jag ju dig som främsta inspirationskälla, Vitryssen. Antar att du var klassens ordningsman i skolan också.

Jag gillar för övrigt din förklaring av att ett samarbete med SD inte är något samarbete - men att det samtidigt innebär att såväl SD som samarbetspartierna får anpassa sig till varandra.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    kenneth768768 skrev 2014-09-30 19:35:18 följande:
    Det skulle vara ett synnerligen grovt svek mot 75% av de anständiga partiernas väljare, men det kan ju hända att 25% av de anständigas partiernas väljare inte är anständiga.

"Samtidigt vill var fjärde väljare att riskdagspartierna ska ändra sig och börja samarbeta Sverigedemokraterna. Men det finns skillnader, beroende på vilket parti man sympatiserar med.

Endast 13 procent av de som tänker rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet i riksdagsvalet förespråkar en samverkan med SD. Motsvarande andel bland Moderaternas väljare är 32 procent."

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20696&artikel=5962446

OBS, jag är inte rasist eller SD:are för att jag skriver detta, utan jag ville bara dela med mig av ngt jag snappat upp i media.

Jo, jag såg den undersökningen, en mycket klar majoritet av de tillfrågade var negativa till samarbete med SD, och då inkluderade ju de tillfrågade även SD-väljare som lär ha varit positiva.

Självklart finns det väljare i alla partier som anser att övriga partier eller åtminstone det de röstar på borde samarbeta med SD - men det är inte det som är min poäng utan att partierna var mycket tydliga med budskapet att de inte skulle samarbeta.

Alltså - att samarbeta med SD under den här mandatperioden skulle innebära ett stort svek mot ett vallöfte.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-09-30 10:56:47 följande:
    Du hade alltså ingen substantiell invändning av definitionen av "batikhäxa"? Varför klandrade du referensen till Metapedia då?
    Nä, fortsätt du att hänvisa till en nazistisk sajt som exempelvis bortser totalt från att Hitler gasade ihjäl miljontals människor och i stället låter oss veta att Hitler nominerades till Nobels fredspris.
  • kenneth768768
    FDFMGA skrev 2014-09-30 20:45:19 följande:

Jo, jag såg den undersökningen, en mycket klar majoritet av de tillfrågade var negativa till samarbete med SD, och då inkluderade ju de tillfrågade även SD-väljare som lär ha varit positiva.

Självklart finns det väljare i alla partier som anser att övriga partier eller åtminstone det de röstar på borde samarbeta med SD - men det är inte det som är min poäng utan att partierna var mycket tydliga med budskapet att de inte skulle samarbeta.

Alltså - att samarbeta med SD under den här mandatperioden skulle innebära ett stort svek mot ett vallöfte.

Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
  • Zenitha
    kenneth768768 skrev 2014-10-01 07:25:54 följande:
    Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
    Många väljare är nog trötta på att man inte kan samarbeta över partigränserna när man tycker samma sak.De beter sig ju värre än föräldrar som tvistar för nöjes skull.Vad kostar inte detta.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?