• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-18 11:03:04 följande:
    Tar du på dig offerkofta även för hela svenska folket nu? Vet du vad jag tror? Dels är jag övertygad om att svenska folket vet bättre än att rösta på en bunt rasister. För det är vad Sd är. Sen finns det säkert de som inte är rasister - men varför visar de inte det mer då? Partitoppen i riksdagen har gjort otaliga rasistiska och islamofobiska uttalanden och motioner, kommer det sedan en av de fåtal Sd:are som inte är rasister och vill avancera..tror du de släpps fram eller motarbetas?

Ni sverigedemokrater tror att ni företräder folkviljan - tänk så fel ni kan ha. Svenska folket är bättre än så!
    Försök dig på att prata med lite vanligt folk någon gång. Folk som odlar vetet som blir ditt bröd, framställer koppartrådarna i din mobil och bygger din bil... Ett helt folk kan inte leva på genustrams, vettu!
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-18 10:06:34 följande:
    Finns en poäng i detta. Men samtidigt så är det alltför vanligt att de som har de mesta åsikterna emot det du beskriver även är de som sällan eller aldrig kommer i kontakt med dessa grupper. Mao, man har starka åsikter om det man inte själv har kommit i kontakt med men rädslan för det finns där. Då lyssnar man på vad andra säger och finner en sanning i det och finner en trygghet i samma sak. En trygghet i en värld som förändrats och man inte längre känner att man förstår. Man längtar tillbaka till den gamla goda tiden då allt var som det ska, då man hade en möjlighet till en framtid som aldrig blev av. Pga att förutsättningarna förändrades eller man gjorde felaktiga val.
    De kanske inte VILL komma i kontakt med dem heller. Kan det vara så enkelt..? Vem bestämmer att de ska påtvingas det? DU?

Fortfarande talar jag inte om folk som "gjort fel val" och så vidare. Med DET argumentet får vi först nedvärdera hela V, Fi och (i lite mindre grad) S, för de partiernas väljare består till stor del av avundsjuka människor, som av rent personliga skäl vill ha högre skatter för "de rika" och mera omfördelning till "de fattiga" (det vill säga dom själva...).
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-11-18 11:27:47 följande:
    De kanske inte VILL komma i kontakt med dem heller. Kan det vara så enkelt..? Vem bestämmer att de ska påtvingas det? DU?

Fortfarande talar jag inte om folk som "gjort fel val" och så vidare. Med DET argumentet får vi först nedvärdera hela V, Fi och (i lite mindre grad) S, för de partiernas väljare består till stor del av avundsjuka människor, som av rent personliga skäl vill ha högre skatter för "de rika" och mera omfördelning till "de fattiga" (det vill säga dom själva...).
    Det har aldrig funnits något krav på att någon skall tvingas umgås men en viss person. Precis som du och jag. Men om jag kategoriskt börjar uttala mig om dig, säger saker om vad du gör, vilken typ av människa du är, vilken grupp som du tillhör och då i nedsättande ordalag utan att öht veta något om dig så förstår du vad jag menar. För det är en variant av det du får uppleva som SD:are. Det blir dock värre om jag skulle sprida halvsanningar, desinformation mm som skall ligga till grund för andras val i demokratiska processer. 
  • nihka
    Centurione skrev 2014-11-18 09:33:42 följande:
    Fast det där stämmer inte. Sd:s tankar motsvarar i stort vad som rör sig i folkdjupen. Om man pratar med "vanligt folk", typ människor som bor på bruksorter och andra mindre orter, människor som arbetar i industrin, i jordbruket, i skogsbruket... Verklighetens Folk. Så brukar de nästan alltid vara emot den invandring vi har, vara emot homovigslar och -adoptioner, vara emot att transpersoner ska få ha barn o.s.v..

MEN röstvanor är trögrörliga. Om man tvångsanslöts till S när man blev LO-medlem på första jobbet som 15-åring, så kan det kännas som ett förräderi emot sin egen klass att inte gå och rösta på S. Eftersom S har varit så skickliga på att få LO-medlemmar att känna sig solidariska med S-partiet - även om det är på väg att lösas upp lite nu, har jag märkt!

På samma sätt är det svårt för jordbrukare att sluta rösta på C, när de har gjort det sedan första gången de fick rösta, och likaså deras far, farfar, morfar o.s.v. var Bondeförbundare av födsel och ohejdad vana...
    Pinsamt att du som folkvald-  även om det är för SD - inte respekterar människors demokratiska möjlighet att rösta på det parti de vill och det beslut de fattat.

Istället vill du låtsas att en massa människor som har lagt sin röst på ett annat parti än SD egentligen sympatiserar med SD, men att de är för radiostyrda för att visa det. Snacka om att ha låga tankar om "vanligt folk"!
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-11-17 21:53:25 följande:
    Så här är det: Etablissemanget har hyst en så så stor skrajsenhet gällande invandringsfrågan att man har vägrat diskutera den offentligt. Nu, emellertid, tack vare Sd och folket, har fördämningarna brustit. Det är först nu invandringsfrågan kommer att bli demokratiskt förankrad hos folket. Vi som vill Sveriges väl hoppas nu på nyval. Sjuklövern skiter f.n. knäck. Vi som ser saker och ting klart, har fattat att nyvalet till våren, skulle bli ett val om invandringspolitiken. Så går det när man kör över folket...
    "Etablissemanget" vilken urholkad SD-retorik. De övriga partierna som representeras av över 85% av folket har ALLTID diskuterat OCH tagit beslut i invandrarfrågor fast helt utan SD förstås och så kommer det naturligtvis att förbli.
  • sjuttiofemman
    Centurione skrev 2014-11-18 11:24:16 följande:

Försök dig på att prata med lite vanligt folk någon gång. Folk som odlar vetet som blir ditt bröd, framställer koppartrådarna i din mobil och bygger din bil... Ett helt folk kan inte leva på genustrams, vettu!

Pja, mobilerna och bilar tillverkas i bla Asien. Arbetarna där tillverkar produkter till slavlöner för att vi i västvärlden ska kunna shoppa till låga priser. Sen när dessa människor lyckas spara ihop tillräckligt med pengar för att flytta till tex Sverige och ett bättre liv, så möts de av rasism och hat från tex Sd. Rättvist?
  • sjuttiofemman

Klart värt att lyssna på, jag skulle kunna skriva under på i stort sett allt om Sd i denna podd. Skulle vara intressant om någon sverigedemokrat vågade sig på att bemöta kritiken sakligt istället för att som vanligt kalla det för hat och extremism. Om ni ändå inte klarar av att motstå den reflexen, berätta då gärna vad hatet i detta består av.

www.interasistmen.se/podd/irm-podd-avhandlar-sds-motioner-och-intervjuar-lufs-ordfordande-linda-nordlund/

• Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-11-18 14:27:12 följande:

Jag brukar inte uppskatta Lena Mellins debattinlägg men den här var faktiskt rätt okej:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19874634.ab

Lena Mellin på partitrogna skittidningen Aftonbladet försöker med alla medel basunera ut att fäller SD regeringen så är det ett oansvarigt agerande mot hela landet.

Att S sviker sina vallöften på löpande band nämner hon inte med en enda stavelse eller att det som alla andra medborgare utan skygglappar kan se är att det vänster-extrema MP och kommunisterna som sätter agendan med sina fullkomligt vansinniga idéer den ena mer korkad än den andra.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?