• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    nihka skrev 2014-11-18 13:09:13 följande:
    Pinsamt att du som folkvald-  även om det är för SD - inte respekterar människors demokratiska möjlighet att rösta på det parti de vill och det beslut de fattat.

Istället vill du låtsas att en massa människor som har lagt sin röst på ett annat parti än SD egentligen sympatiserar med SD, men att de är för radiostyrda för att visa det. Snacka om att ha låga tankar om "vanligt folk"!
    Jag respekterar demokratiska val och hela den demokratiska processen i allra högsta grad. Det är politiker som skapar oheliga allianser mellan blått och rödgrönt för att hålla Sd (och därmed Sd:s väljare) utanför makten, som INTE respekterar demokratiska val. 

Att analysera vilka grupper som röstar på vad, och varför, och hur man skulle kunna påverka dem att rösta på det egna partiet i stället, är däremot helt normal valstrategi. Det sysslar ALLA partier med.
  • Svt
    sjuttiofemman skrev 2014-11-19 21:25:24 följande:
    Ja det finns länder som för en segregerande politik precis som det finns länder som för en solidarisk och rättvis politik. Men varför måste Sverige välja det sämre alternativet enligt dig? Vad blir bättre av det bortsett från att ett gäng rasister får leva ut sina våta drömmar?
    Har Sverige inte en segregerande politik menar du?
  • Centurione
    nihka skrev 2014-11-18 13:09:13 följande:
    Pinsamt att du som folkvald-  även om det är för SD - inte respekterar människors demokratiska möjlighet att rösta på det parti de vill och det beslut de fattat.

Istället vill du låtsas att en massa människor som har lagt sin röst på ett annat parti än SD egentligen sympatiserar med SD, men att de är för radiostyrda för att visa det. Snacka om att ha låga tankar om "vanligt folk"!
    Ett annat exempel på att "er" sida inte respekterar "människors demokratiska möjlighet att rösta på det parti de vill", är sådana yttranden som Robespierre kom med. Att om folk på landsbygden röstar emot exempelvis att ta emot flyktingar, så skulle det bero på att de är dumma och okunniga och inte känner några flyktingar sedan förut. Med mer livserfarenhet skulle de inte vara emot en flyktingförläggning i traktens herrgård, typ. Detta är verkligen en folkföraktande inställning!
  • Svt
    Centurione skrev 2014-11-19 23:59:45 följande:
    Ett annat exempel på att "er" sida inte respekterar "människors demokratiska möjlighet att rösta på det parti de vill", är sådana yttranden som Robespierre kom med. Att om folk på landsbygden röstar emot exempelvis att ta emot flyktingar, så skulle det bero på att de är dumma och okunniga och inte känner några flyktingar sedan förut. Med mer livserfarenhet skulle de inte vara emot en flyktingförläggning i traktens herrgård, typ. Detta är verkligen en folkföraktande inställning!
    Att det ens behövs några dumma bortförklaringar är..ja, dumt.

Alla som röstar på MP är naiva tonåringar som inte vet bättre.

Då har vi rett ut det.
  • Centurione
    GrönMamba skrev 2014-11-19 01:19:30 följande:
    Dags att vakna, politiker ? journalistiken är i kris
    Nedskärningarna i branschen ett hot mot demokratin och samhället
    www.aftonbladet.se/kultur/article19739311.ab

Det är så löjligt att man inte vet vart man ska börja. Propagandajournalisters agenda är i kris när de inte längre har en plattform för indoktrinering. Humor Skrattande"What we need is not freedom of the press, we need freedom from the press."
    Ja, här håller jag med. Pressens opartiska funktion som "den tredje statsmakten" är ju helt borta - och därmed faller egentligen behovet av presstöd också. 

Eller i alla fall är det så i VISSA frågor - just de här PK-frågorna: invandringen, homofjantet, genustramset o.s.v.. Där går tidningarna bara statsmakternas ärenden, och vågar inte kritisera några beslut eller beskriva den negativa följderna, den svartare verkligheten. I ANDRA frågor kan - de när det gäller att granska makthavare - fortfarande göra ett bra jobb. MEN jag känner att trovärdigheten emot PK-media har minskat så mycket nu överlag, att dessa motiverade grävande reportage inte heller är trovärdiga längre.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-19 10:52:21 följande:
    Numera vågar inte media granska Sd av rädsla för offerkoftorna. Om sd kommer till makten så kommer media att förbjudas eftersom all kritik mot detta fascistiska parti anses vara svenskfientligt.
    Men ge dig nu. Det är ingen som vill förbjuda media. Däremot tror jag att PK-media håller på att avveckla sig själva. Folk slutar att betala för att ta del av något som till största delen bara är propaganda. Därför minskar upplagorna. Betaltjänster för att få läsa vissa delar av tidningen på internet, har inte heller blivit någon succé. Alla vet ju att det går att hitta liknande material alldeles gratis på internet.
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-19 14:44:44 följande:
    Ytterst handlar det förstås om jag anser att du är trovärdig eller inte, gör jag inte spelar det ingen roll hur mycket du än anstränger dig för att beskriva sverigedemokrater som vanliga sansade personer.

Jag skulle kunna klicka på visa endast Centurione och spalta upp de påståenden du gjort i den här tråden och då skulle det bli en beskrivning av en narrbild av Sverige.

Så här fritt ur minnet så kommer jag ihåg att du var inblandad i en diskussion med batikhäxespanaren där ni visste att alla pk-personer bygger sin världsbild från AB och Expressen. 

Jag kan fylla på med mer om du vill - men principen är att jag inte har något som helst förtroende för folk som bygger sin omvärldsuppfattning på konspirationsteorier  och strålkärringsuppenbarelser.
    Större delen av svenska folket har i och för sig gått till kvällstidningarna för sina nyheter i många decennier nu, så OM jag har sagt något sådant så var det inte fel.

Dagstidningarna och lokaltidningarna är ju inte heller mycket bättre när det gäller PK-frågorna, för att inte tala om SvT... Men jag anar också en öppning nu, en ljusning!
  • Centurione
    Jonas07 skrev 2014-11-19 20:48:39 följande:

Varför folk hatar Sd är medias svartmålning av partiet. Sd politik kör hela övriga Europa och det är bara naiva, blåögda Sverige som vägrar inse. Det börjar normaliseras men har en bit kvar. Svensken är ju lite segare och dumsnällare än övriga tyvärr.

Exakt. Först och främst så är vi mer drillade i att lyda makthavarna. Att tro att de vill vårt bästa. Att lita på samhället. Att betala vår skatt och lita på att pengarna går till bra ändamål. Att inte höja våra röster till uppror i första taget. "Dumsnäll" var faktiskt en väldigt bra beskrivning av svensken i gemen!
  • Centurione
    Jonas07 skrev 2014-11-19 20:48:39 följande:

Varför folk hatar Sd är medias svartmålning av partiet. Sd politik kör hela övriga Europa och det är bara naiva, blåögda Sverige som vägrar inse. Det börjar normaliseras men har en bit kvar. Svensken är ju lite segare och dumsnällare än övriga tyvärr.

Exakt. Först och främst så är vi mer drillade i att lyda makthavarna. Att tro att de vill vårt bästa. Att lita på samhället. Att betala vår skatt och lita på att pengarna går till bra ändamål. Att inte höja våra röster till uppror i första taget. "Dumsnäll" var faktiskt en väldigt bra beskrivning av svensken i gemen!
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-19 21:24:53 följande:
    I beg to differ.

Ungern, Frankrike, England, Danmark är bara några få exempel där media inte lägger sig platt för de nya kejsarna. Media har ett ansvar att granska all makt oavsett färg. Om man vill vara med att spela i de fina korridorerna så får man även finna sig i att bli granskad och nagelfaren. Så har det alltid varit. Om man har problem med det så har man tre alternativ:

Sluta mata media med uppslag. Dvs styr upp de egna leden så media inte har något att skriva om. Vilket SD tydligen har problem med. Lägga ned och flytta tillbaka i periferins mörker. Vilket SD inte kommer att göra. Ta makt över media och dess demokrati och iom detta förbjuda alla som inte skriver superlativa saker om en. Vilket SD har gett hintar om.
    Ungern har jag kontakt med genom flera kanaler, och jag kan upplysa om att deras media beskriver verkligheten mer sanningsenligt, och på ett sätt som följer folkviljan, än vad svenska PK-media gör. T.ex. diskuteras problemet med romerna öppet i media där - här är det förbjudet, och om det överhuvudtaget diskuteras här så används förskönande omskrivningar som "EU-migranter" och liknande, och vinklingen är ALLTID att de är offer.

Ett annat exempel, är att det numera (sedan två år eller så) är förbjudet för ungerska media att ge en positiv eller förskönande bild av homosexualitet, för att inte korrumpera ungdomen. Detta kan man förstås diskutera, om det ska vara förbjudet i lag - jag kan tycka att det är att gå för långt åt andra hållet. MEN här i Sverige är det i stället förbjudet i lag för media att ge en negativ eller varnande bild av homosexualitet. Och det är inte bättre det! Ungrarnas lag stämmer åtminstone med folkviljan - vad större delen av folket tycker. De är glada att de nu slipper gå igenom tidningen i förväg, och riva ut bilder på gulliga bögpar innan de ger den till sina barn att läsa.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?