• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-12-04 18:27:59 följande:
    Vad är lögner?
    Att inget annat partis sympatisörer skulle hota någon. Det stämmer ju inte. Våldsvänstern är de allra värsta. Har dock aldrig hört att kristdemokrater t.ex. hotar någon...
  • Velouria

Men återigen bevisar artikeln om att SD och SD-vurmare är Sveriges svar på terrorister. Hot gentemot personer som "dissikerar" dem. Tvång till lydnad. Och slutligen - mördandet av demokrati och mänskliga fri- och rättigheter.

JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Velouria
    Centurione skrev 2014-12-04 18:30:09 följande:
    Att inget annat partis sympatisörer skulle hota någon. Det stämmer ju inte. Våldsvänstern är de allra värsta. Har dock aldrig hört att kristdemokrater t.ex. hotar någon...
    Nej, SD och SD-vurmare är de allra värsta. 
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-04 12:25:38 följande:
    Ja, det är ju så det funkar. Hur som helst, speciellt generöst mot pensionärerna är nu inte regeringens budget. I själva verket är det ju så att det är Sd som har fört upp frågan på dagordningen. Vore det inte för Sd, skulle inte S+Mp öht tagit med frågan i budgeten, så indirekt påverkar ju Sd redan mkt.
    Och var har SD för belägg för att S eller MP inte hade tagit upp det i sitt valmanifest om SD inte hade gjort det?
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-04 16:20:12 följande:
    Ni har nog inte lika goda känningar i folkdjupen som jag har. Jag gissar att ni endast umgås med ert eget skrot och korn, d.v.s. vänsterflummare..? Jag kan tala om, att nästan vem man än talar med ute i landet, i mellanstora städer, småstäder och på landsbygden särskilt - alltså verklighetens folk. Så finns det en oerhörd, jäsande vrede emot invandringen, den tillhörande förändringen, försämringen och förslumningen av samhället, samt känslan av hjälplöshet över att det inte går att få slut på det. Att man inte har någon röst, inte har något inflytande. Att ingen LYSSNAR.

Samtidigt som många är rädda för repressalier ifall de yttrar den åsikten. Men bakom en valskärm skulle de göra det!

Klassisk antagande. Alla som ifrågasätter eller inte delar SD:s åsikt är automatiskt vänsterflummare, batikhäxor och rödvinsgardister plus några 68-överlevare som fortfarande lever i storfamiljer och kollektiv med fri uppfostran och röker på varje kväll till toner av Victor Jara och Michael Wiehe. Generaliseringen går inte bara genom SD:s politik utan genomsyrar även synen på Sveriges befolkning.  
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-04 16:25:28 följande:
    Det spelar ingen roll vem som har drivit fram folkomröstningarna om invandringen. Det viktiga är att schweizarna FICK sina folkomröstningar! De fick möjlighet att rösta ja eller nej helt oavsett vilka bevekelsegrunder de hade till sitt val, och om de trodde på Ecopops analys eller inte. Det var även frivilligt att gå och rösta.

Men här i Sverige får folk INTE EN CHANS att tycka till om invandringen och andra viktiga frågor. Beslut tas över huvudet på dem. Just invandringen är just en sådan fråga som borde varit SJÄLVKLAR som folkomröstningsfråga för länge sedan. För 30 år sedan eller mer. Eftersom ingen annan faktor påverkat Sverige så negativt sedan Digerdöden.
    "Eftersom ingen annan faktor påverkat Sverige så negativt sedan Digerdöden"

Vad du tar i. Är det något du har fått lära dig i SD:s skola eller? Att dra paralleller med saker som frågan ens står i paritet med? Digerdöden härjade i Sverige minst 20 ggr mellan 1300-1700 talet. Man räknar med att nästan hälften av Sveriges befolkning dog i sjukdomen samt påföljder på denna. Vi pratar om upp mot en halv miljon människor bara i Sverige. Hur kan du jämföra det med frågan men invandringen?

Om du redan har denna utgångspunkt i frågan att invandringen skall jämföras med en av mänsklighetens största katastrofer så är frågan om det finns någon möjlighet att ta en vettig diskussion öht.

Och sen det där med Ecopop. Frågan hade aldrig kommit upp på agendan utan James Schwarzenbachs retorik. En man vars skrifter och tankar beundras av ett antal högerextrema partier i Europa men även främlingsfientliga och populistiska sådana. Precis som i andra länder så lyckades han sakta men säkert så ett frö som sedan kultiverades av nya förmågor. Detta blommade sedan upp och användes i retoriken vems fel allt var i landet. Jag har inget emot folkomröstningar. Men både du och jag vet att man med rätt retorik och propaganda kan skapa saker som inte finns eller vinkla saker mot en viss agenda. 

Schweiz röstade första gången i februari i år att begränsa invandringen från EU-länder och förslaget gick igenom med minsta marginal (50.34%) för en begränsning. Det fick de populistiska partierna att vädra morgonluft och lyckades få igenom ytterligare en omröstning om ännu hårdare kvoter. Helgens omröstning blev dock ett nej till detta förslag med 74% mot förslaget kontra 26% för förslaget. Samtidigt så röstade man om hårdare beskattning för utlänningar men även det förslaget röstades ned fast med jämnare marginal 41-59. 
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-04 16:32:18 följande:
    Fast dom där frågorna var ju konstigt ställda. Hade jag fått frågan om jag valt en muslim som granne, och jag inte hade fått veta något annat om honom, så hade jag också svarat nej - på grund av att min erfarenhet säger mig, att RISKEN att denne granne skulle föra med sig en rad typiska invandrarproblem till min trappuppgång och gård är mycket större än en svensk ska göra det. Det är inte samma sak som att man hatar muslimer, vilket dom som nu tolkar undersökningen vill ha det till. Det är en ren sannolikhetskalkyl, byggd på fakta från bl.a. BRÅ samt egen erfarenhet, och avsedd att skydda ens familj och en själv.

Hade frågan däremot lytt: "hade du velat ha Ahmed, 50 år, ensamstående, muslim, samt läkare på din lokala vårdcentral, som granne"? så hade svaret blivit helt annorlunda. 
    Kontrollfråga: Hur många muslimer känner du själv?
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-04 16:29:14 följande:
    Ursäkta, glömde versalen. 'Bokstavskombinationen' skulle det ju vara.
    Dyslektiker.. ;)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?