• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre

Fyra forskare på Linköpings Universitet har genomfört en studie om Sverigedemokraternas väljare är mer främlingsfientliga och intoleranta än väljare som röstar på andra partier. Resultatet visar en mycket mörkare bild än vad många kanske trott.

Forskarna har även blivit hotade för att de gjort studien och publicerat den
    www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966

Studien i sin helhet (engelska)
    www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966/1.605999/Researchreportanti-MuslimandxenophobicattitudesamongSDvoters-finalversion.pdf

• Rataxes
    FDFMGA skrev 2014-12-07 15:36:08 följande:
    Där jag växte upp, en industristad, var det ganska vanligt att man snackade skit om "finnjävlar" och jag tror att jag är långt från ensam om att ha upplevt det.

Min första egna lägenhet låg i ett område jag varnades för, där bodde det, fick jag höra, bara alkisar,narkomaner, zigenare och finnjävlar.
    Det var vanligare att snacka skit om de från andra stadsdelar och bråka med dem. Kanske för att kanske en tredjedel av oss var hel eller halvfinnar. plus en massa greker, juggar, italienare ungrare m.fl. Visst kallade vi varandra för en massa saker men det var mest som svarta idag som kallar varandra för "nigga" och sånt.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2014-12-07 11:25:54 följande:
    Enligt någon statsvetare som intervjuades i SR:P1 så uppfyller inte SD kraven för att kallas nyfascister. Varken deras partiprogram eller den faktiska politiken har något med fascism att göra. Det kan visserligen finnas enskilda medlemmar som hyser fascistiska åsikter (fortfarande enligt samma statsvetare) men det gör inte SD till ett fascistiskt parti. Se (hör) även: sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programi...

Det är lite olyckligt att fascism har blivit ett modeord eftersom det riskerar att urvattna fascistbegreppet.
    Enligt någon ja. Och enligt många andra så är de just det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2014-12-07 11:50:20 följande:
    Fast nu var det inte mobbing utan samarbete som det var frågan om. Du anklagar SD för att inte vilja samarbeta, vilket kanske är sant, men du har inga problem med att de andra partierna har isolerat SD och uttryckligen sagt att de inte vill samarbeta med SD. Så då kommer den intressanta frågan hur skulle ett samarbete gå till när de övriga partierna förkastat ett samarbete redan innan frågan ens kommit upp.

Notera att jag inte har uttryckt några åsikter om huruvida ett samarbete borde ske eller inte utan jag undrar hur du har tänkt dig att ett samarbete skall gå till när övriga parter uttryckligen har sagt att ett samarbete är absolut uteslutet.
    Jag har inget problem med någotdera - det jag har problem med är att SD offerkoftar sig när andra inte vill samarbeta med dem, samtidigt som de själva dissar vissa partier. Det är just den hycklande inställningen - att de tycker att alla ska ha skyldighet att samarbeta med dem på deras villkor, men själva tänker de inte göra samma sak. Det är det som retar mig, hycklandet och offerkoftandet. Givetvis samarbetar alla partier med de de behagar!
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-07 15:44:39 följande:
    Enligt någon ja. Och enligt många andra så är de just det.
    Frågan är om det finns en vedertagen definition på nyfascism, för mig är SD nyfascister men det är möjligt att det bara är min egen tolkning av begreppets betydelse.

Men allt svammel om svenskhet, drömmen om en allomfattande gemenskap "folkhemmet" som iofs aldrig har funnits i den bemärkelsen, konspirationsteorierna och tanken att man är de verkliga företrädarna för folket, de enda som kan definiera den sanna svenskheten - och dessutom den klena demokratiska förankringen.

Den gröten kallar jag gärna nyfascism.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-07 14:19:31 följande:
    Yeah right... du vet bättre än jag med personlig erfarenhet hur det var, som alltid eller?
    Tydligen så... ja!
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2014-12-07 15:23:13 följande:

mmm och din SD-kör tillhör man automatiskt om man inte deltar i era ryggdunkarkampanjer där det går ut på att hitta flest rasistnazistfascister.

Hur kan du försvara det rasistiska partiet Sd? Eller trollar du bara?
  • MsFry
    FDFMGA skrev 2014-12-07 15:36:08 följande:

Där jag växte upp, en industristad, var det ganska vanligt att man snackade skit om "finnjävlar" och jag tror att jag är långt från ensam om att ha upplevt det.

Min första egna lägenhet låg i ett område jag varnades för, där bodde det, fick jag höra, bara alkisar,narkomaner, zigenare och finnjävlar.

Kommer också ihåg det där. Jag växte upp i betongförort under 80-talet. Finnarna betraktades under början av 80-talet som våldsamma, knivviftande alkisar som sällan lärde sig svenska speciellt bra och enbart höll sig till "sina egna" (dvs andra finnar). Dessutom knyckte de städjobben för svenskarna.

Utöver det så satte många finnar sina barn i de finska specialklasser som fanns i min skola där all undervisning skedde på finska vilket gjorde att deras barn också kom att ses som udda och utanför då de inte heller kunde svenska speciellt bra (i några fall nästan inte alls).

Fast sen kom turkarna och chilenarna som då fick ta rollen som ANNORLUNDA hatobjekt.

Sen kom eritreanerna och irakierna. Sen kom jugoslaverna och nu somalierna. (Typ i den ordningen).
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-07 14:25:08 följande:
    mmm, det blir ett ord utan betydelse. Undrar om det är avsikten egentligen? Att ta bort betydelsen av vissa ord, såsom rasist, nazist, fascist m.fl. eller om det bara är ett symptom på att vara lätt debil? Vissa tycks ju ha valt resultatet på intelligenstestet som sitt nick...
    Märkligt... ni är oroliga för att termer ska urvattnas, ändå gapar ni om "extremvänster", "batikhäxor", "massinvandring" och en massa annat. Är ni inte oroliga för att de orden ska bli urvattnade?

Det är inte att urvattna ordet fascist när man använder det om just fascister.
  • FDFMGA
    MsFry skrev 2014-12-07 15:53:18 följande:
    Kommer också ihåg det där. Jag växte upp i betongförort under 80-talet. Finnarna betraktades under början av 80-talet som våldsamma, knivviftande alkisar som sällan lärde sig svenska speciellt bra och enbart höll sig till "sina egna" (dvs andra finnar). Dessutom knyckte de städjobben för svenskarna.

Utöver det så satte många finnar sina barn i de finska specialklasser som fanns i min skola där all undervisning skedde på finska vilket gjorde att deras barn också kom att ses som udda och utanför då de inte heller kunde svenska speciellt bra (i några fall nästan inte alls).

Fast sen kom turkarna och chilenarna som då fick ta rollen som ANNORLUNDA hatobjekt.

Sen kom eritreanerna och irakierna. Sen kom jugoslaverna och nu somalierna. (Typ i den ordningen).
    Mm, jag minns hur förbannade många var för att de inte ens brydde sig om att lära sig svenska.

Allt går igen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?