• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-08 01:15:14 följande:
    Du är en demagog. För det första är ju detta med trohetsed ingenting som står i Sd:s partiprogram, utan det var en motion som två sverigedemokratiska riksdagsmän lämnade in. Det är demagogi att hävda att Sd anser det, för att två riksdagsledamöter så gör. Och för det andra är naturligtvis inte krav på trohetsed nåt bevis på rasism? Hur skulle det kunna vara det?

I Sverige måste man vara svensk medborgare för att få rösta i riksdagsval. Är det rasism, tycker du?

Och är Fp rasistiskt för att man för några år sen ville införa språktest för invandrare?

Är det rasistiskt med språktest för folk som ska anställas i offentlig sektor? Nej, det är det inte. Däremot är det tjänstefel att anställa nån som inte kan kommunicera på fullgod svenska i statlig & kommunal tjänst, när det ingår i jobbet att kommunicera på svenska.
    Alltså, om två riksdagsledamöter, du vet, toppskiktet i partiet, lämnar in en motion, så ÄR det vad partiet tycker. Om partiet INTE tycker så, så skulle Åkesson kickat dem och ersatt dem snabbare än du kan säga "ojdå!" Riksdagsledamöter kan liksom inte hitta på motioner lite som de vill utan att kolla med resten av partiet. Att göra sådant gör en snabbt arbetslös. Speciellt i ett så toppstyrt och "nolltolerant" parti som SD.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-12-08 01:32:56 följande:

"Bure"!?

Om du nu inte vet vilken form det är fråga om och inte vet hur den används, så gör då inte det!

När det gäller "extra val" och "nyval" så används bägge termerna. Inget konstigt med det!

Det blir litet fel när du ska spela Allan, och helt och hållet saknar täckning för det...:)

Haha, form? Jodå, vet precis vilken form - ur form.

"Detta" användes tidigare som pronomen till "tråd" - betyder det då att både "denna" och "detta" anses stämmma, båda används ju uppenbarligen? Får nog utgå från att man menar exakt så. Får för övrigt "extra val" och "nyval" till 3 termer. Ah, just det, det fanns mer än roliga resonemang och räknefel att ta upp; sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyval

"I Sverige används inte begreppet nyval i Regeringsformen utan istället extra val [...] Att man använder ordet extra val i grundlagen skall markera att valet är ett extrainsatt val, som inte påverkar när nästa ordinarie val inträffar." - men förtrösta inte allt för mycket, de kan tydligen inte räkna på Wikepedia heller.

Vågar man komma fram under täcket och diskutera lite idag, som de stora barnen gör?
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:48:34 följande:

Inte bara "gratis", utan dessutom att den skulle vara vinstgivande. Digestive har hävdat i detta tråd vid ett antal tillfällen. Fråga honom eller henne du!

I detta tråd så har det aldrig hävdats, utan invandringen har snarare beskrivits som en subventionerad efterfråga för företagen. Men i sin rätta ordning så kommer då frågan; brukar efterfrågor utgöra något "vinstgivande"?
  • Rataxes

T

Dorian Ertymexx skrev 2014-12-08 07:47:14 följande:

Ett par av huvudingredienserna i fascism. Tillsammans med den illa dolda våldsromantiken, elitismen, avskyn för intellektuella och bildade, den konstanta önskan att skikta människor... Det är fascism rakt av.

Du pissar alla som levt under Franco i Spanien och i juntans Grekland m.m. i ansiktet med ditt fascistsvammel.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-11-17 10:18:11 följande:

Källa på det? Eller har du tagit det från luften, i vanlig ordning?

Det heter "tagit det ur luften" - tror inte riktigt att luften kan känna sig bestulen eller vad man nu vill syfta på.

Och favorit i repris;
    Philipsson skrev 2014-11-17 19:40:05 följande:

Inte alls omöjligt att vi får inbördeskrig här, på lite sikt. De som bure ansvaret för det är de som drivit situationen dit, istället för att ta hänsyn till folkopinionen.

Man bure ansvar för stilen som man har tagit från luften i detta tråd.

Stor trut, pinsamt lite att backa upp den med och väldigt, väldigt diskussionsfeg - summa summarum
  • Anghammarad
    Philipsson skrev 2014-12-08 00:47:48 följande:
    Upplysningsvis så kallas en person som har finskt ursprung men lever i t.ex. Sverige, för "finne", medan en "finländare" är en person av finsk nationalitet. Jag känner flera finnar, men inga finländare. Att tala om "finnar" i t.ex. Finnkampen, vilket en del sportkommentatorer gör, visar på grav okunskap. De är ju nämligen "finländare".
    Om du bara skall sitta och gissa så är det bättre att hålla tyst.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-08 09:09:08 följande:
    T
    Du pissar alla som levt under Franco i Spanien och i juntans Grekland m.m. i ansiktet med ditt fascistsvammel.
    Fint försök att tysta mig genom att leka emo. Men se det flyger inte. Jag har I SPANIEN läst OM JUST FASCISM - på universitet, inte mindre. Så du kan ju dilla vidare om att jag skulle KRÄNGCKHa någon genom att påtala sanningen - SD är ett fascistiskt parti. Att du inte gillar det, tja, trist för dig. Det ändrar inte faktum.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-08 11:18:03 följande:

Fint försök att tysta mig genom att leka emo. Men se det flyger inte. Jag har I SPANIEN läst OM JUST FASCISM - på universitet, inte mindre. Så du kan ju dilla vidare om att jag skulle KRÄNGCKHa någon genom att påtala sanningen - SD är ett fascistiskt parti. Att du inte gillar det, tja, trist för dig. Det ändrar inte faktum.

Då vet vi att du och Pansargeneralen tycker så.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-08 11:18:03 följande:

Det var ju synd att du inte lärde dig något där i Spanien...

Du får nog vänta läääääänge på SDs exekutionsplutoner och gasugnar.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-08 11:24:51 följande:
    Då vet vi att du och Pansargeneralen tycker så.
    Nej, då vet vi att en betydande del av spaniens invånare skulle känna igen SD som fascister. Dina "tappra" försök att skyla över faktumet har liksom ingen bäring på verkligheten. Acceptera faktum!
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-08 11:27:24 följande:
    Det var ju synd att du inte lärde dig något där i Spanien...
    Du får nog vänta läääääänge på SDs exekutionsplutoner och gasugnar.
    Du har en felaktig och överdramatiserad syn på fascister. Franco hade inga gasugnar, var inte han fascist då? Pinochet hade inte heller gasugnar.

Och om du lyssnar och läser vad SD-folket säger så, nej, får de makten är det inte långt kvar till exekutionsplutonerna. Även om de givetvis kommer få ett mer PK-aktigt namn, SD försöker alltid vara PK, hur mycket de än spottar på termen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?