• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    de Robespierre skrev 2014-12-06 19:55:52 följande:

Om dina snålgrannar väljer att lägga 1 kr till Barncancerfonden eller Rädda Barnen, gör du detsamma med argumentet att du inte har lust att proportionellt lägga mer jämfört med alla andra som bor grannar med dig?

Som läget ser ut i allmänhet så känns ordet "väljer" en aning mallplacerat i jämförelsen. Som läget ser ut så säger man automatiskt ja i sak, om man av någon anledning - oavsett vilken - önskar någon annan politik än Sverigedemokraternas.
  • sverker11
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-05 22:41:30 följande:
    Lustigt det där. När SD inte får vara med så gråts och skriks det så mycket som offerkoftan tål, men någon tanke på att själva samarbeta med MP eller V verkar inte finnas på kartan.
    Så exakt hur har du tänkt dig att det samarbetet skall gå till när MP och V gång på på gång upprepat att ett samarbete inte kan komma i fråga?
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-05 22:41:30 följande:
     Eller hyckleri, som det kallas på ren svenska.
    Hyckleri sa Bull.

• chrissandra
    sjuttiofemman skrev 2014-12-06 20:35:20 följande:
    Varför jämföra enbart med EU? Det finns betydligt fattigare länder som tar emot mycket mer flyktingar än Sverige.
    Förmodligen för att om du tänker att Finland vore illa ute så hade vi nog haft hela Finland här. Ligger liksom nära till hands, att gå till länder som har liknade värderingar som man har själv.

Om du hade tvingats fly från Sverige, hade du då valt att stanna i Norge eller hade du dragit iväg till Indien?
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-12-06 20:35:20 följande:
    Varför jämföra enbart med EU? Det finns betydligt fattigare länder som tar emot mycket mer flyktingar än Sverige.

Vill du att vi ska ha samma kvalitet på vår flyktingmottagning som Pakistan?

Isåfall är din kommentar relevant. Annars inte.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    chrissandra skrev 2014-12-06 21:30:57 följande:
    Förmodligen för att om du tänker att Finland vore illa ute så hade vi nog haft hela Finland här. Ligger liksom nära till hands, att gå till länder som har liknade värderingar som man har själv.

Om du hade tvingats fly från Sverige, hade du då valt att stanna i Norge eller hade du dragit iväg till Indien?
    Det beräknas ha funnits ca 185 000 finska flyktingar i Sverige vid andra världskrigets slut. Sveriges befolkning var då ca 6 500 000.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Greta22
    de Robespierre skrev 2014-12-06 20:00:47 följande:
    Det kan anses som trivialt. Jag håller med om att man måste kunna diskutera invandringen. Men man bör vara medveten om att "diskutera" har olika innebörd beroende på vem man frågar och vilken agenda de har. De finns de som ser det som en möjlighet att öppna upp för mycket mer långtgående planer är de som vill se över vad man kan förbättra för alla inblandade. Följden blir då att oskyldiga blir utpekade som rasister när det bara vill ta upp saken för diskussion. Men jag postade detta tidigare och gör det igen för att förtydliga hur jag menar.

Problemet är att det finns olika syn på hur långt man vill gå när man pratar om att ändra Invandringspolitiken. Skulle du sätta folk vid ett bord så kommer du hitta en härlig blandning av syn på vad det är man skall lösa.

Det finns de som nöjer sig med att stanna där det är idag eller sänka antalet till en lägre nivå tillfälligt. Det finns de som vill inte nöjer sig med att stanna kvar på den nivå som finna idag utan vill att man skall sänka den till en mycket lägre nivå än idag. Det finns de som vill lägga sig på den nivå som de andra länderna ligger på och då menar man de som är mycket mer restriktiva än genomsnittet. Det finns de som bara accepterar att man sänker nivån till 10% av det som vi tar emot idag. Det finns de som vill stänga gränserna helt för alla som inte kommer från länder som man anser bidrar till samhället.  Dvs selektivt utval.
    Men sen blir det mer komplicerat för i immigrationspolitiken/diskussionen anser man att detta även skall upp på agendan:

Det finns de som anser att vi även skall försöka skicka hem (repatriera) de man anser inte har rätt att vara kvar här. Om det inte går så skall deras rätt till samhällsresurser och välfärd starkt begränsas så att de inte ligger samhället till last och därmed kanske även väljer att lämna landet. Det finns de som anser att Sverige inte bara skall försöka utan skall skicka hem de man anser inte längre har rätt att vara kvar här. Det finns de som anser att alla invandrare skall behandlas annorlunda jämfört med de som är födda i Sverige när det gäller rätt till resurser och rättigheter. Det oavsett hur länge de har bott i Sverige. Det finns de som anser att man måste påvisa att man är rasriktig Svensk och de som inte är det skall inte ha samma rättigheter som de riktiga svenskarna.
    Mao, alla tar med sig sin egna agenda till immigrationspolitiken/diskussionen och det är inte självklart att den bara kommer att handla om ett tillfälligt ökningsstopp eller begränsning. Jag håller med att oviljan att öht diskutera det har medfört att alla har sin egen syn på vad det är man inte vill prata om. Men det är självklart att det finns ett sluttande plan i detta och man måste vara oerhört tydlig med vad diskussionen skall innefatta. Det är först när man sätter sig vid diskussionsbordet man vet hur långt alla intressenter vill gå. 
    Många vill minska ner på invandringen bara. Inget annat. Många som valt att gå till SD från M, ser invandringen som en viktig fråga. 
    Den talas inget om, det talas inte om problemen förutom då och då. Allt som kommer med detta talas inte om. 
    SD kommer att öka mer och mer om inget parti vågar tala om denna sak. 

Och jag tror även att SD kommer att öka om vi ökar invandringen. 

Vi delar upp Sverige och jag tror faktiskt att vi kommer föda fram rasism i Sverige. 
    När man trycker på något på människor som de inte vill ha, så föder man fram rasismen. Rasismen som tidigare inte fanns där. 

För det blir en slags påtvingad situation som folk helst inte vill ha.
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2014-12-06 21:58:26 följande:

Vill du att vi ska ha samma kvalitet på vår flyktingmottagning som Pakistan?

Isåfall är din kommentar relevant. Annars inte.

Hur är flyktingmottagandet i Pakistan då, du som vet? Måste vara bättre än några floskler om att "hjälpa" på plats.
  • Greta22
    chrissandra skrev 2014-12-06 22:44:16 följande:
    Då vill jag fråga dig om du tycker att Sverige ska vara hela världens samvete?
    För att inte tala om alla de rika länder som ligger i närheten av Syrien. De har ju inte tagit emot en enda flykting. 
    Vart är dessa länder någonstans?

Från Aftonbladet. www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article19973533.ab

De oljerika Saudiarabien, Qatar, Bahrain, Förenade Arabemiraten, Kuwait och Oman som alla ligger hyfsat nära Syrien och talar samma språk har inte åtagit sig att ta emot en enda flykting. Inte en.

Däremot har Kuwait åtminstone lämnat rejäla ekonomiska bidrag till den humanitära insatsen.

I Europa är det Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Estland, Lettland, Grekland, Italien, Polen, Rumänien, Slovakien och Slovenien som inte tar emot en enda kvotflytking.

Ryssland, Kina, Japan, Singapore, Chile och Sydkorea är andra som helt vägrar hjälpa till. Däremot säljer Ryssland mängder av vapen till den syriska regimen och bidrar på så vis till att förlänga kriget och öka flyktingströmmen.

Vid sidan av de flyktingar som FN placerar så finns den spontana flykten över Medelhavet och på andra vägar. Här fungerar urvalet på ett annat sätt. Majoriteten flyktingar vet vilka länder som är mer generösa och vilka man absolut inte ska söka asyl i eftersom man nästan garanterat får nej.

• Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-12-06 22:54:44 följande:
    Hur är flyktingmottagandet i Pakistan då, du som vet? Måste vara bättre än några floskler om att "hjälpa" på plats.
    Om vi nöjer oss med pakistansk kvalitet kan vi ta emot i princip hur många som helst. Jag trodde du var intresserad av att så många som möjligt ska få hjälp? Eller var det fel?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?