• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Helhet skrev 2014-12-08 17:09:48 följande:
    Haha, det gör du inte för det går inte att hitta i Sverige. Du finns väl några få ekonomiska-studier, men de vill inte du läsa och ta till dig. Tycker definitivt att vi ska hjälpa folk i nöd, men när vissa dårar börjar babbla om hur mycket pengar vi tjänar på det, och att landet är precis som innan. Då känner iaf jag nu räcker det. Ta saker för vad det är och sluta hänga på extremist sidor, så blir livet lättare. Du har inte rätt, du har aldrig haft rätt, och är en rätt värdelös människa med extrema-åsikter eg. Men det är ok det med, man får vara det. Men sluta att försöka övertyga folk att du är normal och far med sanningar, då det inte är sant.
    Tror att det där med att invandring "genererar vinst" bottnar ur SD:s och del andras åsikter att invandring och flyktingar bara kostar pengar. Där man menar att 5 miljarder ut är 5 miljarder ut och man får inte ett korvöre tillbaka. Så är inte fallet.

Hjälp/medmänsklighet kostar pengar. Inget snack om saken..Frågan är hur man skall se på det. Skall man kräva 100% avkastning eller mer för att man skall hjälpa? Skall man se det som en affärsverksamhet som mycket annat? På det sätt som vi idag kritiserar att vården har blivit? Och skall vi tänka detsamma när Barncancerfonden eller Rädda Barnen vill ha ett bidrag - "Okey, ni får 100 bagis av mig om ni berättar vad JAG får tillbaka isf? Är det så vi vill att medmänsklighet skall se ut? Är det det vi själva skall förvänta oss ifall vi hamnar i ett liknande läge?

Det man menar att man tjänar pengar på invandringen är de pengar som förs tillbaka in i samhället. Antingen genom skatt (arbete, konsumtion, moms osv), nya arbetstillfällen, hyra av förläggningar med tillhörande administration (då ibland på orter med nedlagda eller tomma lokaler), osv. 

Det kommer dock aldrig kunna täcka 100% av kostnaden vilket alla vet. 
  • Politisk härdsmälta
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-08 07:53:28 följande:
    Alltså, om två riksdagsledamöter, du vet, toppskiktet i partiet, lämnar in en motion, så ÄR det vad partiet tycker. Om partiet INTE tycker så, så skulle Åkesson kickat dem och ersatt dem snabbare än du kan säga "ojdå!" Riksdagsledamöter kan liksom inte hitta på motioner lite som de vill utan att kolla med resten av partiet. Att göra sådant gör en snabbt arbetslös. Speciellt i ett så toppstyrt och "nolltolerant" parti som SD.
    Låter en smula totalitärt tycker jag. Lite Reinfeldtskt nästan. Vad har du för ideologiska referenser egentligen? Och arbetslös från ett förtroendeuppdrag när man sitter på ett av väljarna givet personligt mandat...hur tänker du där?
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-12-07 20:14:11 följande:
    Du och dina vänner, trots allt antar jag att du hade några?
    Jaså du, trots allt. Hahahaha.

Har du hunnit läsa in dig på ämnet än eller tror du fortfarande att finländare togs emot väl? "Varför vänder sig människor som själva har invandrat till Sverige och upplevt diskriminering senare mot nya invandrargrupper?" Bitterhet nämns.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4543&grupp=19689&artikel=5746600
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-12-08 19:40:43 följande:

Har du hunnit läsa in dig på ämnet än eller tror du fortfarande att finländare togs emot väl? "Varför vänder sig människor som själva har invandrat till Sverige och upplevt diskriminering senare mot nya invandrargrupper?" Bitterhet nämns.

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programi...
    Mer än halva min släkt är finländare, många av dem har bott i Sverige i decennier, en av mina föräldrar var s.k. krigsbarn tillsammans med flera syskon. Jag har talat med dem om diskriminering och ingen påstår sig ha blivit sämre behandlad än sina svenska vänner.

Föga förvånande är "forskaren" som nämns vänsterpartist...  Håhå jaja. Det var i alla fall inte pansargeneralen och mytomanen som fick svamla.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-12-08 19:57:56 följande:
    Mer än halva min släkt är finländare, många av dem har bott i Sverige i decennier, en av mina föräldrar var s.k. krigsbarn tillsammans med flera syskon. Jag har talat med dem om diskriminering och ingen påstår sig ha blivit sämre behandlad än sina svenska vänner.

Föga förvånande är "forskaren" som nämns vänsterpartist...  Håhå jaja. Det var i alla fall inte pansargeneralen och mytomanen som fick svamla.
    Varför kallar du någon som är forskare för "forskare". Anders Neergaard har disputerat i sociologi vid Lunds univeritet och innehar titeln
    Universitetslektor, Fil.Dr., Docent
    Varför ska vi lita mer på din farbror Pekka än på en forskares forskningsresultat?

Fick inte du inlägget med påståendet om mytoman bortplockat? Förtal ska man inte ägna sig åt.
  • de Robespierre
    nihka skrev 2014-12-08 19:40:43 följande:

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programi...
    Det första som slår mig är att finländarna som invandrade på främst 60-talet var arbetskraftsinvandring samt av ekonomisk sådan. Det var ett bättre läge i Sverige ansåg många och steget över pölen var inte långt, dvs det var lätt att vända tillbaka om det inte funkade.

Sen tror jag att vissa "fd" invandrare, och då nordeuropeiska sådana kan identifiera sig med den nationalitet man bor "hos". Alla andra ser man som "dom där". Det kan även finnas de som allierar sig de invandringskritiska för att på så sätt framställa sig som en som inte tillhör "dom" samt någonstans hoppas att de skall betala sig ifall det värsta skulle ske - "Men jag röstade faktisk på SD" typ.  
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-12-08 20:13:04 följande:
    Varför kallar du någon som är forskare för "forskare". Anders Neergaard har disputerat i sociologi vid Lunds univeritet och innehar titeln
    Universitetslektor, Fil.Dr., Docent Varför ska vi lita mer på din farbror Pekka än på en forskares forskningsresultat?

Fick inte du inlägget med påståendet om mytoman bortplockat? Förtal ska man inte ägna sig åt.
    Jasså, det var du som anmälde

Föga förvånande.

Vad kallar man en person som ljuger om sin utbildning och militära karriär

Kanske med avseende på forskarens politiska hemvist. Nåja, han är ju inte till vänster om Pol Pot i alla fall.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Helhet
    FDFMGA skrev 2014-12-08 18:02:33 följande:

Ja, den SD-klanen, alla tycks vara stöpta i samma form.

Oj, har du klippt och klistrat? Tycker att en av de största rasisterna och mest fördomsfullaste-människan här, med noll insikt och ingen självkritik faktiskt förtjänar sin egen medicin. Tur att man känner normala människor med invandrar bakgrund, hade jag antagit att alla va som honom hade jag lätt röstat på Svp.
  • FDFMGA
    Helhet skrev 2014-12-08 21:16:34 följande:
    Ja, jag har ju sagt det! Du och de riktiga Sd-mupparna är precis lika korkade.
    Jo. jag minns det.

Och nu har du alltså konstaterat att Dorian är en värdelös människa och att han inte är normal, en av de största rasisterna och med noll självkritik. Och jag är korkadSkrattande

Det är faktiskt helt obetalbart att så många nätaktiva sverigedemokrater befinner sig på din mentala och intellektuella nivå.

Det är på goda grunder man kan klassa SD som en toksekt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Helhet skrev 2014-12-08 21:05:17 följande:
    Oj, har du klippt och klistrat? Tycker att en av de största rasisterna och mest fördomsfullaste-människan här, med noll insikt och ingen självkritik faktiskt förtjänar sin egen medicin. Tur att man känner normala människor med invandrar bakgrund, hade jag antagit att alla va som honom hade jag lätt röstat på Svp.
    Obehagligt personangrepp mot Dorian.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?