• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-12-18 10:18:27 följande:
    Genom att spela Sd rakt i händerna i och med förslaget om lägre bidrag till nyanlända. Det bekräftar sd's syn om att flyktingar bara är en kostnad. Dessutom, skattebefrielse för inkomst de första fem åren cementerar tesen om att människor inte vill arbeta, att skattelättnader får fler människor i arbete. Är det verkligen där problemet ligger och inte den främlingsfientlighet som Sd gör allt för att underblåsa..?

Hur går detta ihop med den kristna tron som ska genomsyra kd? Lagom till jul dessutom.
    Precis så.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-18 10:18:07 följande:

Jodå - när man talar om SD passar det mycket, mycket bättre!

Inför valet 2010: "Men vi äääälskar pensionärerna, det är så SYND om dem och vi LOVAR att skydda dem!!!!!"

Efter valet 2010: "Vi röstar emot allt som förbättrar pensionärernas situation och för mer skattesänkningar istället - utom för pensionärer försås!"

Inför valet 2014: "Stackars gamlingar, vi ska värna dem mot allt ont!!!"

Efter valet 2014: "Vi skiter i att regeringens förslag är jättebra för pensionärerna, det är viktigare att sänka vänstern för de är minsann inte lika mycket rassar som vi är!!!!!"

Kappvänderi är knappt ord nog för att beskriva deras opålitlighet.

Sd är ju inget kappvändarparti. Tvärtom är Sd det enda oppositionspartiet. Hade Löfvén menat allvar med sänkt pensionärsskatt, skulle han naturligtvis ha kontaktat Sd för förhandlingar. I sin budget förslår Sd betydligt bättre villkor för pensionärerna än det regeringen föreslår i sin.
  • sverker11
    Genom att spela Sd rakt i händerna i och med förslaget om lägre bidrag till nyanlända. Det bekräftar sd's syn om att flyktingar bara är en kostnad. Dessutom, skattebefrielse för inkomst de första fem åren cementerar tesen om att människor inte vill arbeta, att skattelättnader får fler människor i arbete. Är det verkligen där problemet ligger och inte den främlingsfientlighet som Sd gör allt för att underblåsa..?

Hur går detta ihop med den kristna tron som ska genomsyra kd? Lagom till jul dessutom.
    Förslaget är nog snarare en förlängning av den borgerliga arbetslinjen med "hungriga vargar jagar bäst". Lägre bidrag och lägre skatt är trotts allt vad som brukar utmärka partier som ligger till höger på den politiska skalan.
  • Philipsson

Jag kan garantera dig att även S, M, Fp och C kommer att förändra sin migrationspolitik i Sd-riktning, d.v.s. alla partier som kan förmodas tappa väljare till Sd.

Det är så den representativa demokratin funkar. Hellre än att stå för sin åsikt och gå under med den, anpassar sig partierna till opinionen, för sin överlevnads skull.

Att Kd är först ut förklaras av det akuta läget; partiet ligger ju f.n. under 4% i opinionsundersökningarna.

• Rataxes

Resonerar man som du går det överhuvudtaget inte att diskutera flyktingmottagning utan att "spela SD i händerna".
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Philipsson
    Rataxes skrev 2014-12-18 11:05:35 följande:
    Resonerar man som du går det överhuvudtaget inte att diskutera flyktingmottagning utan att "spela SD i händerna".
    Det är bruket av denna demagogi som har gjort att sjuklöverpartierna själva har målat in sig i ett hörn.

Att kalla alla som vill ha en mer restriktiv invandringspolitik, för "rasister" (och ännu värre tillmälen), innebär ju att de själva inte kan föra en mer restriktiv invandringspolitik, med mindre än att de själva blir det de tidigare kallade andra för.

Därför kommer fallet att bli oerhört hårt. Många ledande politiker kommer att tvingas avgå, eftersom deras trovärdighet kommer att vara massakrerat.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-18 04:01:51 följande:
    Antalet brott har inte ökat statistiskt sett.

Och om du vill satsa på äldrevård, skola och omsorg så kanske du inte ska stötta ett parti som röstade med Alliansen om att just skära ned på dessa saker, och som nu röstar ned varje förslag till förbättringar.

SD röstade för alla jobbskatteavdrag utom ett - och det var nog också mer valstrategi än övertygelse. SD har röstat för sänkta skatter för banker och storföretag. Knappast heller så givande för statens kassakista, eller hur! SD har dessutom röstat för utförsäljning av offentliga resurser, ofta till rena riskkapitalister som suger t vad de kan och sedan drar. SD har också röstat ned förbättringar för åldringsvård. Och dessa tänker du rösta på för att de ska förbättra Sveriges ekonomi? Det är som att se geten äta morötterna men skulla på snigeln i busken!

Vill du rösta SD så gör det, men låtsas för tusan inte att det handlar om ekonomi. Varje tänkande varelse med IQ över 75 vet att SD blåljuger för att få sympatiröster, men sviker sedan så fort rösträkningen är över.
    Den rödgröna budgeten innehöll ett löfte om en ofantlig sänkning av skatten för pensionärer på 50 :- / mån. Alliansen sänkte skatten för pensionärer med 600-1000 :- sedan 2006. Hur mycket sänkte den rödgröna röran 1994-2006?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • de Robespierre

Vad många verkar missa är den strategi och retorik som vissa högt uppsatta inom SD använder. De samlar väljare runt sig och spelar mer på känslor än argument. Man har ett par punkter som i de flestas öron låter sunda och aktar sig för att berätta hur långt man är beredd att gå. Dessa väljare får agera som mänskliga sköldar när folk som inte delar deras uppfattning ifrågasätter kärngruppen inom partiet. Då gömmer sig denna kärna bakom de andra väljarna och säger att "Ser ni, Man får inte diskutera invandrarfrågan öht". Och det är detta som är problemet.

Det finns en kärna inom SD som har mycket mer långtgående planer än att "diskutera invandrarfrågan". Denna kärna har även stor makt inom partiet. De är dock så sluga att de vet att de inte kan prata om planerna just nu eftersom det skulle spela motståndarna i händerna men även visa för väljarna vad de egentligen vill. Ibland slinker dock tungan på några och det blir rubriker. Som SD-väljare bör man fråga sig om det finns någon skillnad på det man anser måste göras och det som SD:s partitopp säger. När man själv om att begränsa invandringen hur långt är SD:s ledare beredda att gå? Vad svarar de på frågan om att skicka hem alla invandrare? Hur ser de på frågan att dela upp befolkningen i riktiga svenskar och de som bor här? Finns det planer på att begränsa "de andras" rättigheter till förmån till de riktiga svenskarna?

Jag antar att ingen kommer få ett rakt svar eftersom det är för tidigt i processen att ens nämna det. Det man dock kan göra är att se varifrån några av de i toppen kommer ur. Vad deras tidigare åsikter i dessa frågor har varit. Och sen gå på magkänslan ifall de har gjort en total avbön eller om de bidar sin tid och nu gör allt för att flyga under radarn. Det är just detta som mycket av kritiken mot SD handlar om. Det handlar inte om de vanliga väljarna som är besvikna och hoppas på någon typ av förändring. Kritiken riktar sig i huvudsak mot en liten kärna utav mäktiga politiker inom partiet, några som ger ett eko från en mörk tid i historien. Dessa kommer göra allt för att få sina väljare att tro att kritiken riktar sig mot varje person som röstar på eller delar SD:s åsikter.

• Humlan2014
    de Robespierre skrev 2014-12-18 12:28:08 följande:

Vad många verkar missa är den strategi och retorik som vissa högt uppsatta inom SD använder. De samlar väljare runt sig och spelar mer på känslor än argument. Man har ett par punkter som i de flestas öron låter sunda och aktar sig för att berätta hur långt man är beredd att gå. Dessa väljare får agera som mänskliga sköldar när folk som inte delar deras uppfattning ifrågasätter kärngruppen inom partiet. Då gömmer sig denna kärna bakom de andra väljarna och säger att "Ser ni, Man får inte diskutera invandrarfrågan öht". Och det är detta som är problemet.

Det finns en kärna inom SD som har mycket mer långtgående planer än att "diskutera invandrarfrågan". Denna kärna har även stor makt inom partiet. De är dock så sluga att de vet att de inte kan prata om planerna just nu eftersom det skulle spela motståndarna i händerna men även visa för väljarna vad de egentligen vill. Ibland slinker dock tungan på några och det blir rubriker. Som SD-väljare bör man fråga sig om det finns någon skillnad på det man anser måste göras och det som SD:s partitopp säger. När man själv om att begränsa invandringen hur långt är SD:s ledare beredda att gå? Vad svarar de på frågan om att skicka hem alla invandrare? Hur ser de på frågan att dela upp befolkningen i riktiga svenskar och de som bor här? Finns det planer på att begränsa "de andras" rättigheter till förmån till de riktiga svenskarna?

Jag antar att ingen kommer få ett rakt svar eftersom det är för tidigt i processen att ens nämna det. Det man dock kan göra är att se varifrån några av de i toppen kommer ur. Vad deras tidigare åsikter i dessa frågor har varit. Och sen gå på magkänslan ifall de har gjort en total avbön eller om de bidar sin tid och nu gör allt för att flyga under radarn. Det är just detta som mycket av kritiken mot SD handlar om. Det handlar inte om de vanliga väljarna som är besvikna och hoppas på någon typ av förändring. Kritiken riktar sig i huvudsak mot en liten kärna utav mäktiga politiker inom partiet, några som ger ett eko från en mörk tid i historien. Dessa kommer göra allt för att få sina väljare att tro att kritiken riktar sig mot varje person som röstar på eller delar SD:s åsikter.

Intressant att få ta del av detta.
    Hur vet du allt om dessa långtgående planer?
    Är du medlem i kärnan??
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-12-18 12:28:08 följande:

Riktigt kul med konspirationsteorier. De säger dock oftast mer om dem som hittar på dem, än om själva ämnet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?