• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hezekiel
    de Robespierre skrev 2014-12-18 12:28:08 följande:

Vad många verkar missa är den strategi och retorik som vissa högt uppsatta inom SD använder. De samlar väljare runt sig och spelar mer på känslor än argument. Man har ett par punkter som i de flestas öron låter sunda och aktar sig för att berätta hur långt man är beredd att gå. Dessa väljare får agera som mänskliga sköldar när folk som inte delar deras uppfattning ifrågasätter kärngruppen inom partiet. Då gömmer sig denna kärna bakom de andra väljarna och säger att "Ser ni, Man får inte diskutera invandrarfrågan öht". Och det är detta som är problemet.

Det finns en kärna inom SD som har mycket mer långtgående planer än att "diskutera invandrarfrågan". Denna kärna har även stor makt inom partiet. De är dock så sluga att de vet att de inte kan prata om planerna just nu eftersom det skulle spela motståndarna i händerna men även visa för väljarna vad de egentligen vill. Ibland slinker dock tungan på några och det blir rubriker. Som SD-väljare bör man fråga sig om det finns någon skillnad på det man anser måste göras och det som SD:s partitopp säger. När man själv om att begränsa invandringen hur långt är SD:s ledare beredda att gå? Vad svarar de på frågan om att skicka hem alla invandrare? Hur ser de på frågan att dela upp befolkningen i riktiga svenskar och de som bor här? Finns det planer på att begränsa "de andras" rättigheter till förmån till de riktiga svenskarna?

Jag antar att ingen kommer få ett rakt svar eftersom det är för tidigt i processen att ens nämna det. Det man dock kan göra är att se varifrån några av de i toppen kommer ur. Vad deras tidigare åsikter i dessa frågor har varit. Och sen gå på magkänslan ifall de har gjort en total avbön eller om de bidar sin tid och nu gör allt för att flyga under radarn. Det är just detta som mycket av kritiken mot SD handlar om. Det handlar inte om de vanliga väljarna som är besvikna och hoppas på någon typ av förändring. Kritiken riktar sig i huvudsak mot en liten kärna utav mäktiga politiker inom partiet, några som ger ett eko från en mörk tid i historien. Dessa kommer göra allt för att få sina väljare att tro att kritiken riktar sig mot varje person som röstar på eller delar SD:s åsikter.

www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=8090
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-18 10:35:08 följande:
    Sd är ju inget kappvändarparti. Tvärtom är Sd det enda oppositionspartiet. Hade Löfvén menat allvar med sänkt pensionärsskatt, skulle han naturligtvis ha kontaktat Sd för förhandlingar. I sin budget förslår Sd betydligt bättre villkor för pensionärerna än det regeringen föreslår i sin.
    Om du skulle ta och titta på vad SD sagt och gjort istället för att försöka skylla på alla andra...

Och du vet mycket väl att även om Löfven hade försökt samarbeta så hade SD krävt mer än vad han kunnat tåla. Som någon skrev - det är inte en kompromiss om det bara är ena sidan som ska ge. SD har inget att erbjuda utom krav. Vem fasen vill - eller vågar - samarbeta med en gnällig, opålitlig kravmaskin som hotar att stjälpa Sveriges ledning så fort något inte går som de vill.

Dessutom trodde jag att SD hatade alla i "extremvänstern". Redan där ser man ju partiets kappvänderi - hata ena dagen och vilja samarbeta nästa. Fullständigt opålitliga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    de Robespierre skrev 2014-12-18 15:54:19 följande:
    "In the university community, in your own community, you speak privately to your colleagues, some of whom certainly feel as you do; but what do they say? They say, Its not so bad or Youre seeing things or Youre an alarmist."

Ur boken They Thought They Were Free - The Germans, 1933-45
    www.press.uchicago.edu/Misc/Chicago/511928.ht...

Man måste inte vara ett geni för att förstå hur människor fungerar, hur historiska processer verkar.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-18 16:47:52 följande:
    Man kan verkligen inte kritisera invandringspolitik utan att bli anklagad för främlingsfientlighet.
    Alltså, det stämmer ju delvis - men det är ju precis som det var med svenska flaggan på nittiotalet - det blev inte fult för att folk avskydde Sverige, utan för att BSS/SD hade gett flaggan dåliga konnotationer.

Samma här - folk är så vana vid att det är SDs vanliga rassetjafs som ska yttras i frågan invandrings- och integrationsfrågor att det blir en ryggmärgsreflex. Hade det funnits folk som på allvar diskuterat saken sakligt, akademiskt och utan en massa etnonationalistiskt dravel hade det troligen inte setts som rasistiskt. Men nu har SD kapat frågan, och SD är rasistiskt.
  • Dorian Ertymexx
    hezekiel skrev 2014-12-18 19:36:38 följande:
    www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=208&...
    Väldigt bra, den borde SDs toppskikt få! De tror ju att allt och alla som inte är de själva kommer orsaka katastrofer - muslimer, invandrare, vänstern, feministerna, miljöengagerade, HBTQ-folk... finns liksom nästan ingen grupp SD inte har katastroffantasier om!
  • Velouria
    hezekiel skrev 2014-08-12 22:01:30 följande:
    Dom flyr rätt så långt bort från kriget.
    Från Syrien till Turkiet-Grekland-Albanien-Serbien-Bosnien-Kroatien-Slovenien-Österike-Tyskland-Danmark-Sverige.
    Varifrån kommer du?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-12-18 17:55:09 följande:
    Inte det minsta. Man kan helt stänga Sveriges gränser för invandring utan att det behöver vara det minsta rasistiskt. ORSAKEN till det kan däremot vara rasistisk.
    Visst.

Du kommer heller aldrig att få höra Hägglund likt en Åkesson förklara att det specifikt är muslimer som inte har något i Sverige att göra, eller likt en Söder förklara hur judar ska förhålla sig för att han ska betrakta dem som svenskar eller likt en Ekeroth vilja registrera varje invandrare, inklusive andra generationen, på etnicitet eller likt en Karlsson vilja dela in de som bor i Sverige i ett a-, b-, och ett c-lag.

Det dräller formligen om sverigedemokrater som lallar om att de kallas rasister bara för att de vill begränsa invandringen. KD:s förslag kanske är uselt eller också inte - men det är inte rasistiskt.

SD omger den egna rasismen med ett tunt lager möbelpolish, det finns säkert vissa likheter mellan KD:s förslag och SD:s polish - men det som kryper under polishen hos SD finns inte hos KD
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • de Robespierre

Lustigt. SD:s kärna menar att de inte har en politik som är extrem. Samtidigt som nynazistiska SvP nu klagar på att SD har snott alla deras paroller utan att de har fått creds för det.

• Gert
    de Robespierre skrev 2014-12-18 20:17:56 följande:

Lustigt. SD:s kärna menar att de inte har en politik som är extrem. Samtidigt som nynazistiska SvP nu klagar på att SD har snott alla deras paroller utan att de har fått creds för det.

SD:s politik är extrem i Sverige, men om man jämför med andra länder så är det ännu extremare politik än SD:s som dessa länder har.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Varför hatar folk SD?