• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-12-28 16:36:39 följande:
    Fast nästan ingen kan så tydligt som du i dina inlägg åskådliggöra skillnaden mellan en sverigedemokratisk syn på invandring/invandrare och en där utgångspunkten är den enskilda individen enbart är ansvarig för sina egna handlingar, människors lika värde och asylrätt.

Jag gillar att du inte hymlar med vad du tycker - vissa kulturer är enligt dig så"brottsbenägna" att det är en sund riskhantering att kategoriskt neka personer som kommer från någon av dessa asyl eller uppehållstillstånd.

Mot den uppfattningen kan man till exempel ställa KD:s senaste utspel där det inte finns en stavelse av den sortens människosyn. Man kan möjligen anklaga KD för att ha en människosyn som utgår från att invandrare är lata av naturen och att de behöver både piska och morot för att integrationen ska bli så lyckad som möjligt - fast KD tillämpar ju inte detta tänkesätt bara på invandrare i så fall, utan det omfattar oss alla.

Vad gäller språkkrav för medborgarskap så anser jag själv att det i princip borde vara en självklarhet. Inget förenar mer än ett gemensamt språk, det framgår väl tydligt om man ser till SD-anhängare som utvecklat ett gemensamt språk som tydligt skiljer sig från vanlig svenska.

Jag tror att det tål att upprepas hur många gånger som helst - det är inte för att SD vill begränsa invandringen ytterligare som de andra partierna vägrar samarbeta med dem - det är för att SD är en del av ett nyrasistiskt tänkesätt med en tydlig nyrasistisk diskurs.
    Orkar nog inte just nu, men vill bara säga detta. Personligen ser jag faktiskt inget egenvärde i att Sd finns. Jag är inte det minsta fanatisk, om du trodde det - jag har familj och arbete som tar upp mina tankar och krafter i första hand.

Om de andra partierna genomför samma politik som Sd skulle ha gjort, om de haft makten, så är det OK med mig. Det är faktiskt möjligt att Sd bara kommer att bli en parantes i svensk politik, men OM det blir så så har de ändå varit den katalysator som räddade Sverige. Och jag hoppas att det kommer att stå i historieböckerna i framtiden.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-12-28 16:28:57 följande:
    "Kvotering av samlagsställningar" var en metafor för kvoteringspolitik i stort, men jag hyste förvisso ingen förhoppning om att du skulle begripa det...vilket du ju heller inte gjorde. Hur känns det att vara korkad?
    Det känns bra.

Dina metaforer är ju inte sällan direkt relaterade till dina språkliga tillkortakommanden och jag är av den uppfattningen att de är ytterst få SD-anhängare som har förmåga att nyttja språket som ett skarpt verktyg för vad det nu är de vill förmedla.

Jag kan störas av exempelvis Centurione som förstår att hantera orden, men fördelen med att hon kan uttrycka sig begripligt är ju att man inte behöver tolka det hon skriver.

Tja, C trodde att du avsåg föräldraförsäkringen, själv utgick jag faktiskt från att du bara inte nådde fram med dina spaningsresultatSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Centurione
    Philipsson skrev 2014-12-28 16:43:18 följande:

Fast jag är helt övertygad om att Bokstavskombinationen & Dorian kommer att förespråka kvotering av samlagsställningsställningar, bokstavligt talat, när det förslaget framställs, av t.ex. Rossana Dinamarca eller nån av de andra moralist-feministerna i V. Gränserna flyttas ju hela tiden fram. De som vill bestämma över hur andra ska leva, saknar i regel någon bortre gräns. Det räcker med att med att de kallar "bakifrånknull" för "en kvinnofälla" så får de Bokstavskombinationen & Dorian på sin sida.

Det finns ju redan feminister som hävdar, att alla vaginala samlag är ett utnyttjande av kvinnan...

Och så har vi de där samtyckeskontrakten som vänsterpacket redan tagit upp på den politiska dagordningen på fullt allvar. Inte många barn skulle bli gjorda, med krav på sådana kontrakt...
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-12-28 16:47:50 följande:
    Orkar nog inte just nu, men vill bara säga detta. Personligen ser jag faktiskt inget egenvärde i att Sd finns. Jag är inte det minsta fanatisk, om du trodde det - jag har familj och arbete som tar upp mina tankar och krafter i första hand.

Om de andra partierna genomför samma politik som Sd skulle ha gjort, om de haft makten, så är det OK med mig. Det är faktiskt möjligt att Sd bara kommer att bli en parantes i svensk politik, men OM det blir så så har de ändå varit den katalysator som räddade Sverige. Och jag hoppas att det kommer att stå i historieböckerna i framtiden.
    Det tror jag inte.

Jag tror att SD möjligen har inneburit att det har blivit svårare att få till en vettigare integrationspolitik, och om det blir så att flyktingsströmmarna kommer att tillta, att det blir lite svårare att säga att vi saknar resurser att ta emot så många.

Men den betydelsen är marginell i så fall.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Biffus
    Centurione skrev 2014-12-28 16:32:40 följande:
    De är ju inte "anti-rasist"-organisationer i egentlig mening. I så fall skulle jag inte ha något emot dem. Men de definierar ALLA försök att skydda vårt samhälle, vår ekonomi, vår autonomi, vår religion, våra unga döttrar o.s.v. som "rasism". Och DET är svenskfientligt!
    Till skillnad från SD:s hjälporganisation. De är så antirasistiska! De hjälper ju alla! ... Förutom muslimerna, för muslimer "är förtryckare"...

SD-logik.Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Centurione skrev 2014-12-28 15:09:20 följande:
    Själva organisationen har ju inte som SYFTE att vara svenskfientlig, naturligtvis. Men går det för mycket skattepengar dit, i en tid när pengarna inte räcker till en vettig nivå på välfärden för våra egna, så kan ju organisationen I PRAKTIKEN hamna på den svenskfientliga sidan.
    Och då tar vi det igen - vill du ha bra nivå på svensk välfärd, sluta rösta på SD, som stöder Alliansens nedskärningspolitik. Hur svårt ska det vara att begripa?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-28 16:24:32 följande:
    Bokstavskombinationen upprörs när Sd:are spelar på dobbel för egna och bepengar, men tycker det är helt ok när vänsterpartister spelar upp miljoner för spelkassan, d.v.s. skattebetalarnas pengar. Koherens? Nej, men koherens spelar ingen roll för Sd-hatare. Hatet är deras livsluft.
    Har du något bevis för att FDFMGA (för övrigt är nästan alla nic, inklusive ditt, bokstavskombinationer, så...) uttryckt just detta, eller försöker du limma åsikter på andra nu igen?
  • Dorian Ertymexx
    Centurione skrev 2014-12-28 16:49:33 följande:
    Det finns ju redan feminister som hävdar, att alla vaginala samlag är ett utnyttjande av kvinnan...

Och så har vi de där samtyckeskontrakten som vänsterpacket redan tagit upp på den politiska dagordningen på fullt allvar. Inte många barn skulle bli gjorda, med krav på sådana kontrakt...
    Och Björn Söder uttryckte att homosexuella är pedofiler. Puckon säger så mycket.
  • Dorian Ertymexx
    Centurione skrev 2014-12-28 16:32:40 följande:
    De är ju inte "anti-rasist"-organisationer i egentlig mening. I så fall skulle jag inte ha något emot dem. Men de definierar ALLA försök att skydda vårt samhälle, vår ekonomi, vår autonomi, vår religion, våra unga döttrar o.s.v. som "rasism". Och DET är svenskfientligt!
    Ja för vad du just skrev var ju inte alls rasistiskt!
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2014-12-28 16:36:39 följande:
    Fast nästan ingen kan så tydligt som du i dina inlägg åskådliggöra skillnaden mellan en sverigedemokratisk syn på invandring/invandrare och en där utgångspunkten är den enskilda individen enbart är ansvarig för sina egna handlingar, människors lika värde och asylrätt.

Jag gillar att du inte hymlar med vad du tycker - vissa kulturer är enligt dig så"brottsbenägna" att det är en sund riskhantering att kategoriskt neka personer som kommer från någon av dessa asyl eller uppehållstillstånd.

Mot den uppfattningen kan man till exempel ställa KD:s senaste utspel där det inte finns en stavelse av den sortens människosyn. Man kan möjligen anklaga KD för att ha en människosyn som utgår från att invandrare är lata av naturen och att de behöver både piska och morot för att integrationen ska bli så lyckad som möjligt - fast KD tillämpar ju inte detta tänkesätt bara på invandrare i så fall, utan det omfattar oss alla.

Vad gäller språkkrav för medborgarskap så anser jag själv att det i princip borde vara en självklarhet. Inget förenar mer än ett gemensamt språk, det framgår väl tydligt om man ser till SD-anhängare som utvecklat ett gemensamt språk som tydligt skiljer sig från vanlig svenska.

Jag tror att det tål att upprepas hur många gånger som helst - det är inte för att SD vill begränsa invandringen ytterligare som de andra partierna vägrar samarbeta med dem - det är för att SD är en del av ett nyrasistiskt tänkesätt med en tydlig nyrasistisk diskurs.
    Mmm, jag undrar när vi på allvar ska lösa problemet med de efter 400 år ännu oassimilerade skåningarna. Deras  språk har ju länge behövt, ahem, "reformeras" till att bli mer som svenskan och mindre som danskan. {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Varför hatar folk SD?