• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2015-01-20 11:22:23 följande:
    Glömt Atocha i Madrid 2004, där det islamistiska våldet såg till att 194 personer miste livet?

Glömt London 2005, där jihadisterna tog livet av 52 personer?
    ---
    Ni jihadistkramare är samma typ av personer som på 70-talet kramade Baader-Meinhof-ligan. Förment vänster, vars retorik går ut på att allting är fascisternas fel (och med 'fascister' avses då alla som inte själva är terrorister).

Breivik, en galning till massmördare, vad har han med organiserad terrorism att göra? Hans dåd är ju att likna vid de där skolskjutningerna i USA, eller vid Mattias Flinck i Österssund.

Det kanske mest otroliga i sammanhanget är att Charlie Hebdo ju är en vänstertidning, och att de som mest och mest högljutt klandrar tidningen för dess publiceringar och karikatyrer av makthavare och religiösa dogmer, är folk från vänsterkanten.

Det går att hitta galningar som gömmer sig bakom religion eller politik i alla läger. 

RAF, ETA, Gods Army, IRA, Bat Ayin för att nämna några fåtal. Lägg sedan till personer som agerar på egen hand och listan blir hur lång som helst.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2015-01-21 00:19:24 följande:
    Philipsson skrev 2015-01-20 23:49:58 följande:
    www.expressen.se/debatt/svenska-vanstern-ar-ingen-charlie-hebdo/

Mm, det ante mig att det var läsförståelserelaterat.

I artikeln du länkar till skriver Fredrik Malm om hur han tror att vänstern skulle reagera på en svensk motsvarighet till Charlie Hebdo, och utifrån detta har du fått för dig att "de som mest och mest högljutt klandrar tidningen för dess publiceringar och karikatyrer av makthavare och religiösa dogmer, är folk från vänsterkanten."

Du borde försöka ägna några timmar dagligen till lästräning - som det är nu har du ju knappt förmåga att tillgodogöra dig lättfattlig tidningssvenska. Det är ju inte första gången i den här tråden du helt missförstått texter du länkar till.

Alltså i artikeln tecknas ett tänkt scenario. Du kan jämföra med om jag skrev en text om hur jag tror att batikhäxespanarna skulle uppträda om inte samhällets hot om repressiva åtgärder hade en lugnande inverkan på dessa virrpannor.

Jag menar att man inte kan göra batikhäxespanarna ansvariga för hur jag tror att de skulle reagera i en tänkt situation, lika lite kan du göra vänstern ansvarig för hur Fredrik Malm tror att detta kollektiv skulle agera i en tänkt situation.

Det tror jag att du skulle förstå om du bara kom till skott och kom igång med lästräningsövningarna.

Lycka till, som Per Ahlmark sa till ett gäng Ericssonanställda på det glada 70-talet, dessa hade då just fått reda på att de blivit uppsagda.
    Alltså, det har ju redan visat sig att Malm har rätt: Se t.ex..: soundcloud.com/martineriksson/alice-petren-sr-om-charlie-hebdo-det-ar-ju-inte-oskyldiga-personer-i-det-har-fallet.

Vad tror du hade hänt om nån offentlig person hade sagt samma sak om Breiviks offer?

Lever du instängd i nån slags bubbla? Ständigt inloggad på Sd:s hemsida för att leta upp nya saker att hata?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 01:53:55 följande:

Båda är nada jämfört med vad extremhögern gjort.

Få se nu, vad har Breivik med organiserad terrorism att göra:

1) Han planerade dådet länge och noggrannt.
    2) Han studerade och bildade sig för att kunna utföra dessa dåd-
    3) Han utgick inte ifrån tonårsångest, utan ifrån extremhögerideologi.
    4) Han inte bara läste, han skrev en hel del extremhögertexter.
    5) Han hade tät kontakt med nationalister, "eurabia"-foliehattar och extremhöger från flera olika länder. Bland annat Sverige.

Han är så organiserad terrorist man kan bli. Hans dåd var inte en "amerikansk skolskjutning", utan väldigt välplanerat och genomtänkt.

Och, för att upprepa SÄPOs fakta:

Antalet dödade i Sverige av
    Extremvänstern: 0
    Islamister: 0
    Extremhögern: 17
    under en tioårsperiod.

Åk til Syrien vetja,och anslut dig till jihadisterna, som du ju verkar sympatisera med.
  • kenneth768768

OK, så hur skulle en vetenskaplig metod för att avgöra "vilken grupp" terrorister som är farligast, se ut? Det skulle behövas eller hur?

Det känns ju LIIITE grann här i tråden som att personers åsikter om vilka som är den farligaste gruppen kommer av ideologiska tankar, dvs vilken grupp man avskyr mest (islamska terrorister eller högerextremister a la Breivik, osv).

Tydligen är det så här, att enligt Dorians sammanställning har högerextremister varit effektivast i sitt dödande. Och samtidigt säger Säpo att islamistisk extremism utgör den största hotbilden för närvarande:

"Den terrorrelaterade verksamheten i Sverige domineras av aktörer som är motiverade av våldsfrämjande islamistisk extremism, där syf­tet ofta är att stödja terrorbrott i konfliktområ­den, som till exempel Irak, Afghanistan, Soma­lia, Jemen och Syrien." http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism/hoten-och-hotbilden.html

Det blir ju bra konstigt om man av ideologiska skäl ska skyla över och tona ner en viss terroristgrupps gärningar eller hot, och förstärka en annans. Spelar väl ingen roll om terrorister kallar sig höger, vänster, islamistiska, whatever de är väl lika jäkla mycket terrorister för det hela bunten? 

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-01-21 22:50:49 följande:

Åk til Syrien vetja,och anslut dig till jihadisterna, som du ju verkar sympatisera med.

Vart fick du det ifrån? Med svenska mått så är extremhögerns härjningar ett långt större problem än IS.
  • sjuttiofemman
    kenneth768768 skrev 2015-01-21 22:56:54 följande:

OK, så hur skulle en vetenskaplig metod för att avgöra "vilken grupp" terrorister som är farligast, se ut? Det skulle behövas eller hur?

Det känns ju LIIITE grann här i tråden som att personers åsikter om vilka som är den farligaste gruppen kommer av ideologiska tankar, dvs vilken grupp man avskyr mest (islamska terrorister eller högerextremister a la Breivik, osv).

Tydligen är det så här, att enligt Dorians sammanställning har högerextremister varit effektivast i sitt dödande. Och samtidigt säger Säpo att islamistisk extremism utgör den största hotbilden för närvarande:

"Den terrorrelaterade verksamheten i Sverige domineras av aktörer som är motiverade av våldsfrämjande islamistisk extremism, där syf­tet ofta är att stödja terrorbrott i konfliktområ­den, som till exempel Irak, Afghanistan, Soma­lia, Jemen och Syrien." www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism/hoten-och-hotbilden.html

Det blir ju bra konstigt om man av ideologiska skäl ska skyla över och tona ner en viss terroristgrupps gärningar eller hot, och förstärka en annans. Spelar väl ingen roll om terrorister kallar sig höger, vänster, islamistiska, whatever de är väl lika jäkla mycket terrorister för det hela bunten? 

Sd-lobbyn är ju inte kända för att hålla sig med varken vetenskap eller sanning.
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2015-01-21 23:21:29 följande:
    Vart fick du det ifrån? Med svenska mått så är extremhögerns härjningar ett långt större problem än IS.
    Nja, inte ens om du bara begränsar dig till Sverige. Det beror förstås på vad du menar med 'härjningar' men ser man till alla typer av 'härjningar' ser det ganska lika ut.
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldsam_politisk_extremism_i_Sverige

Antar att stölder, upplopp osv räknas till 'härjningar' även av dig eller?
  • oOOo  oOOo
    oOOo oOOo skrev 2015-01-21 23:44:44 följande:
    Nja, inte ens om du bara begränsar dig till Sverige. Det beror förstås på vad du menar med 'härjningar' men ser man till alla typer av 'härjningar' ser det ganska lika ut.
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldsam_politisk_e...

Antar att stölder, upplopp osv räknas till 'härjningar' även av dig eller?
    Bättre länk

A
    ntar att FL har patent på den där länksaboterande funktionen, kan det rent av räknas som 'härjningar' på internet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?