• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • lilla mej

tycker sista i TS ar super bra!!! Vad har Invandringspolitik med rasism att gora?! Jag ar inte rasist, men vill ha en klart battre invandrings politik, och tror inte oppet for alla ar det basta faktiskt..

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-01-19 08:59:30 följande:

Dina utfall mot Sd och alla som försvarar deras politik, som "rassepack" säger mest om dig själv. Varför låtsas du vara intresserad av diskussion, när du ju blott är en megafon?

Om du använde dina färdigheter i läsförståelse som du nog tillskansat dig under dina påstådda universtitetsstudier så hade du sannolikt sett att jag skrev "rassepartiets företrädare" och inget annat. Dvs sd's politiker vilka påfallande ofta kommer med rasistiska utspel och riksdagsmotioner. Lägger man ihop deras utspel med deras motioner så blir det än mer tydligt att Sd är lika med BSS men i annan skepnad.

Detta parti tar alla chanser att stigmatisera deras hatobjekt nummer ett: muslimerna. Det finns det många exempel på. Som tex senast när Björn Söder skrev om fredens religion i samband med terrorattackerna, budskapet är tydligt: han anser att islam är en krigisk religion och ett hot mot svenska samhället.
  • sjuttiofemman
    Bjäbb skrev 2015-01-19 09:41:05 följande:

Innan du jublar alldeles för mycket över siffrorna kanske du ska beakta HUR denna poll är gjord.Med tanke på debattklimatet i Sverige vad gäller invandring så bör man nog ta resultatet med en rejäl skopa salt,

"27 901 personer över 15 år i de 28 EU-länderna tillfrågades 8-17 november 2014. Intervjuerna genomförs hemma hos personerna på deras eget språk."

www.europaportalen.se/2015/01/svenskar-mest-positiva-till-invandring

Så du menar att personer som pratar finska inte ska bli intervjuade på finska..?

Ja man bör alltid granska undersökningar med kritiska ögon. Borde gälla även nationalister som sväljer allt som avpixlat och fria tider basunerar ut.

Vad är det för fel med debattklimatet om invandring? Det debatteras ju både till höger och vänster, tex i varje jäkla valdebatt ska det ältas invandring. Du menar att det debatteras för mycket om den frågan..?
  • sjuttiofemman
    lilla mej skrev 2015-01-19 09:47:07 följande:

tycker sista i TS ar super bra!!! Vad har Invandringspolitik med rasism att gora?! Jag ar inte rasist, men vill ha en klart battre invandrings politik, och tror inte oppet for alla ar det basta faktiskt..

Det undrar jag med. Det finns idag inget invandringskritiskt parti i riksdagen, Sd kunde ha tagit den rollen men de klarar inte av att avhålla sig från rasism.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-01-19 11:03:33 följande:
    Om du använde dina färdigheter i läsförståelse som du nog tillskansat dig under dina påstådda universtitetsstudier så hade du sannolikt sett att jag skrev "rassepartiets företrädare" och inget annat. Dvs sd's politiker vilka påfallande ofta kommer med rasistiska utspel och riksdagsmotioner. Lägger man ihop deras utspel med deras motioner så blir det än mer tydligt att Sd är lika med BSS men i annan skepnad.

Detta parti tar alla chanser att stigmatisera deras hatobjekt nummer ett: muslimerna. Det finns det många exempel på. Som tex senast när Björn Söder skrev om fredens religion i samband med terrorattackerna, budskapet är tydligt: han anser att islam är en krigisk religion och ett hot mot svenska samhället.
    Du är så...naiv...antingen är du väldigt ung, eller så är du en sån där som helt enkelt inte fattar.

Varför skrev Söder så? Jo, naturligtvis för att se om nån skulle hugga på betet. Veronica Palm högg direkt, och gjorde bort sig. Söder skrev ett provocerande inlägg, för att testa folk angående yttrandefriheten/tryckfriheten, efter dådet i Paris, där ett dussin personer fick sätta livet till för vad de hade publicerat. Söder hoppades naturligtvis på att bli anmäld, och Veronica Palm avslöjade direkt sig själv som en hycklare! Så mkt var det med "Je suis Charlie".

Du tror du är klok, men har ännu inte insett någonting av vad politiskt spel handlar om. Du har många böcker att läsa, mycket kvar att leva & förstå.
  • Bjäbb
    sjuttiofemman skrev 2015-01-19 11:12:36 följande:
    Så du menar att personer som pratar finska inte ska bli intervjuade på finska..?

Ja man bör alltid granska undersökningar med kritiska ögon. Borde gälla även nationalister som sväljer allt som avpixlat och fria tider basunerar ut.

Vad är det för fel med debattklimatet om invandring? Det debatteras ju både till höger och vänster, tex i varje jäkla valdebatt ska det ältas invandring. Du menar att det debatteras för mycket om den frågan..?
    Nu tramsar du bara enligt min mening men låt gå.
    Det var liksom inte vilket språk undersökningen gjordes i utan att den tydligen gjordes HEMMA_HOS som var grejen med att ta undersökningen med en skopa salt.....men det förstod du säkerligen  !?

I en facetoface-poll är troligtvis folk mer benägna att uttala sig positivt .Speciellt i en laddad fråga om invandring där debatten mycket riktigt ältas hela tiden och många gånger i inte speciellt vänlig ton mellan de som är för och de emot dagens invandring.

Jag tror personligen att SOM-undersökningarna är mer rättvisande. Där ligger synen neg vs pos syn på invandring ca 50-50 vad jag minns. (Ungefär så jag upplever det irl.)

Vad har avpixlat och friatider med pollen att göra?
  • sjuttiofemman
    Bjäbb skrev 2015-01-19 11:51:42 följande:

Det var liksom inte vilket språk undersökningen gjordes i utan att den tydligen gjordes HEMMA_HOS som var grejen med att ta undersökningen med en skopa salt.....men det förstod du säkerligen  !?

I en facetoface-poll är troligtvis folk mer benägna att uttala sig positivt .Speciellt i en laddad fråga om invandring där debatten mycket riktigt ältas hela tiden och många gånger i inte speciellt vänlig ton mellan de som är för och de emot dagens invandring.

Jag tror personligen att SOM-undersökningarna är mer rättvisande. Där ligger synen neg vs pos syn på invandring ca 50-50 vad jag minns. (Ungefär så jag upplever det irl.)

Du menar alltså att en kvantitativ undersökning med frågeformulär som är mycket tidskrävande ger en mer rättvisande bild än intervjuer? Motivera!

Min upplevelse är att nationalisterna endast tror på undersökningar som gynnar deras egen agenda. Skulle en undersökning påvisa något annat så anses den vara felaktig eller inte trovärdig. Exempelvis Kent Ekeroth hänvisade till "forskning" när han hamnade i diskussion med några meningsmotståndare. Problemet var att den "forskningen" var ett blogginlägg på avpixlat och ingen riktig forskning.

Så trovärdig är nationalismens företrädare..
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-01-19 11:41:30 följande:

Du är så...naiv...antingen är du väldigt ung, eller så är du en sån där som helt enkelt inte fattar.

Varför skrev Söder så? Jo, naturligtvis för att se om nån skulle hugga på betet. Veronica Palm högg direkt, och gjorde bort sig. Söder skrev ett provocerande inlägg, för att testa folk angående yttrandefriheten/tryckfriheten, efter dådet i Paris, där ett dussin personer fick sätta livet till för vad de hade publicerat. Söder hoppades naturligtvis på att bli anmäld, och Veronica Palm avslöjade direkt sig själv som en hycklare! Så mkt var det med "Je suis Charlie".

Du tror du är klok, men har ännu inte insett någonting av vad politiskt spel handlar om. Du har många böcker att läsa, mycket kvar att leva & förstå.

Oj vilket maktspråk du använder..blir..nästan imponerad. Men inte förvånad, det är den sortens språk som Sd använder i riksdagen.

Björn Söder är en antisemit. Man kan inte skriva kränkande inlägg och sen säga att man skojar. Sd är mästare på ursäkter, är de inte politiskt omogna så är det avancerat hack, en kompis, vänsterextremisternas fel, datorn på lagning eller nåt annat påhitt.

Sd klarar helt enkelt inte av att ta ansvar för sina handlingar.
  • kenneth768768
    Bjäbb skrev 2015-01-19 11:51:42 följande:

Du menar att frågeställaren kommer meddela researchgruppen (som kan matcha mot aktivitet på nätet) samt vännerna på facebook (som kanske säger upp bekantskapen), vid ett negativt svar?

• Bjäbb
    sjuttiofemman skrev 2015-01-19 13:40:52 följande:
    Du menar alltså att en kvantitativ undersökning med frågeformulär som är mycket tidskrävande ger en mer rättvisande bild än intervjuer? Motivera!

Min upplevelse är att nationalisterna endast tror på undersökningar som gynnar deras egen agenda. Skulle en undersökning påvisa något annat så anses den vara felaktig eller inte trovärdig. Exempelvis Kent Ekeroth hänvisade till "forskning" när han hamnade i diskussion med några meningsmotståndare. Problemet var att den "forskningen" var ett blogginlägg på avpixlat och ingen riktig forskning.

Så trovärdig är nationalismens företrädare..
    Jag är av den mening att många troligtvis upplever det svårare att svara negativt på en sådan laddad fråga som vad man tycker om invandring när frågeställaren sitter mitt emot än i en enkät där du är anonym. Därav min konklusion att den verkliga siffran positiva högst troligt är NÅGOT mindre och mer i fas med SOM-institutets undersökning.

Vad Ekeroth påstår är du uppenbart mer insatt i än jag eftersom jag aldrig läst en rad från honom om det inte räknas att jag scrollat förbi honom på twitter vid några få tillfällen.Jag är dåligt upplyst om vad som skrivs på friatider och avpixlat. Men bra att du har koll Solig

Men ok..eftersom jag inte vill störa ditt etikettklistrande så visst jag är väl nationalist då eftersom jag är av mening att resultatet av undersökningen troligtvis är liiiiite för högt för de positiva. Finns i min värld betydligt värre saker jag kan kallas för...jäfla skåning t ex  Tungan ute
Svar på tråden Varför hatar folk SD?