• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-01-23 11:59:51 följande:
    Vilket jag också belade, med källa, i motsats till dig och dina kumpaner, som ständigt och jämt tar argumenten från tomma luften.
    Hm, batikhäxespaning främjar inte läsförståelsen. Och dessutom blir du ju så kinkig när du får dina parabola uppenbarelser ifrågasatta.

Nej, du belade inte, du velade snarare såtillvida att du inte klarade av tolka en enkel   tidningstext.

Men bättre det än när du får tuppjuck som när du uppmanar Dorian att åka till Syrien och ansluta sig till Jihadisterna. Vid sådana tillfällen undrar man lite vilka effekter batikhäxespaning kan innebära. Du har ju tidigare i tråden förespråkat aga, tänk om din mamma visste hur du går an här, då skulle nog Ph-värdet inte våga sura så mycket.
    Philipsson skrev 2015-01-21 22:50:49 följande:
    Åk til Syrien vetja,och anslut dig till jihadisterna, som du ju verkar sympatisera med.

Jag rekommenderar intensiv lästräning.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-01-23 11:13:58 följande:

Visst famgick det att du inte förstått frågan. Men som sagt intressant hur som helst, speciellt det där med 'svärta i tystnaden' Hade varit ännu mer intressant om jag kunde få ett svar på det jag frågade om men det är väl lite mycket begärt. Man får vara glad om man får någon info alls antar jag, tack för det.  

Du får nog se på den här saken utanför ljuset av debatt en stund - för det börjar kännas en smula trögt, det här med att inte förstå att alltihop skrevs av rent intresse för ämnet. Fungerar du möjligtvis själv så, att när du skriver om ett intresse som du brinner för, så håller du det så kort och koncist som möjligt? I sådant fall så kan jag förstå trögheten. Jag gillar dock att babbla i ämnen som intresset brinner för, man skulle kanske kunna kalla det för att "samtala" - om konceptet känns bekant.

Varenda hifi-biten själ förstår vad som menas med mer/mindre "svärta i tystnaden" - en målande beskrivning av brusgolvets effekt på ljudet, en fenomenologisk beskrivning, helt enkelt. Beklagar om lingot förhöll sig esoteriskt.

Svar på det du frågade om? Menar du frågan till Rataxes, om man kan höra ett kylskåp på samma fas? Du har alltså fortfarande inte förstått, att det helt och hållet beror på just det kylskåpet, på just den anläggningen och på just den elen i hemmet. Som att fråga om man kan höra en katt, utan mer information än så = omständigheterna (som inte framkommer alls) avgör om man hör katten, precis som kylskåpet på samma fas. Har poletten trillat ner?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-01-22 15:37:14 följande:
    Det är sant, men det gäller ju att skilja på terrorism och enskilda mördare, även om dessa är lika avskyvärda de.

En viktig del i terrorismen är ju att dessa är så många, att civilsamhället omöjligtvis kan spärra in dem allihop. Och när det civila samhället spärrar in några stycken, då tar några ur terroristorganisationen gisslan, och begär utbyte av fångar.

Att stoppa in Breivik och IS i samma kategori, är helt enkelt intellektuellt ohederligt. Breivik sitter ju där han sitter, och förhoppningsvis sitter han livet ut. Ingen kommer nog sakna honom ute i det fria.

IS håller på att ta över hela arabvärlden, och använder sig bl.a. av terror i väst får att nå sina mål. Enda sättet att hindra dem är sannolikt en invasion, men vad skulle det innebära? Jo, ännu mer terror i väst, eftersom det är fullt av muslimer och således presumtiva IS-terrorister i hela västvärlden. Det räcker ju att 0,1% av dem blir terrorister, så kan de åstadkomma enorm skada och tusentals, ja kanske hundratusentals dödsoffer.
    ---
    Så finns det då s.k. debattörer som använder sig av demagogi, som medvetet förvrider verkligheten, för att det ska tjäna deras syften. Några av dem finns här i tråden. De jämställer Breivik med IS = demagoger.
    Med din tolkning av terrorism så var inte Baader-Meinhoff-ligan terrorister, eftersom det gick att låsa in dem allesamman.

Men nu så är din tolkning rätt massivt felaktig, så...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sverker11
    Digestive skrev 2015-01-23 16:49:06 följande:
    Varenda hifi-biten själ förstår vad som menas med mer/mindre "svärta i tystnaden" - en målande beskrivning av brusgolvets effekt på ljudet, en fenomenologisk beskrivning, helt enkelt. Beklagar om lingot förhöll sig esoteriskt.
    Har genom åren läst lite om hifi men aldrig, vad jag kan påminna mig, sett uttrycket "svärta i tystnaden" så jag gjorde en googling och fick fyra träffar varav två var denna tråd, en från flashback och en som tycks handla om receptfria läkemedel. Det tycks inte som om uttrycket "svärta i tystnaden" är särskilt väl spritt.
  • oOOo  oOOo
    Du behöver inte beklaga, som jag sade tyckte jag begreppet var väldigt intressant.
    Svar på det du frågade om? Menar du frågan till Rataxes, om man kan höra ett kylskåp på samma fas? Du har alltså fortfarande inte förstått, att det helt och hållet beror på just det kylskåpet, på just den anläggningen och på just den elen i hemmet. Som att fråga om man kan höra en katt, utan mer information än så = omständigheterna (som inte framkommer alls) avgör om man hör katten, precis som kylskåpet på samma fas. Har poletten trillat ner?
    Jag förstår precis vad jag frågade om. om Rataxes upplevt denna skillnaden. Vad som är svårare att förstå är varför du svarade på det då med den inställningen, att ett svar endast kan erhållas av Rataxes, just på hans kylskåp, rum, utrustning osv

• oOOo  oOOo
    Menar du frågan till Rataxes, om man kan höra ett kylskåp på samma fas? 
    Eftersom du lyckats missuppfatta frågeställningen flera gånger här och ursprungsmeddelandet är raderat i vanlig ordning i den här tråden så citerar jag mitt inlägg från #21506(antar att de inte kommer leva länge heller, tråden går ju ut på att FMGA skall få gnälla av sig )

"Sedan var det inte det jag frågade Rataxes om utan om han kunde höra om kylen var kopplad på samma fas som hans stereo"

du ser att jag inte avser "om man kan höra ett kylskåp på samma fas". Är det så svårt att läsa innantill?
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-01-23 17:17:39 följande:

Du behöver inte beklaga, som jag sade tyckte jag begreppet var väldigt intressant.Jag förstår precis vad jag frågade om. om Rataxes upplevt denna skillnaden. Vad som är svårare att förstå är varför du svarade på det då med den inställningen, att ett svar endast kan erhållas av Rataxes, just på hans kylskåp, rum, utrustning osv  

Inte svårt att förstå alls, om man förstår konceptet "samtala". Gör man inte det, så kan jag förstå att det finns en hel del att fundera på.

Jag och Rataxes samtalade. Du hoppade in i samtalet. Jag började även samtala med dig. Riktig raketfysik det här.

Gnällt klart?
  • Digestive
    sverker11 skrev 2015-01-23 17:03:52 följande:

Har genom åren läst lite om hifi men aldrig, vad jag kan påminna mig, sett uttrycket "svärta i tystnaden" så jag gjorde en googling och fick fyra träffar varav två var denna tråd, en från flashback och en som tycks handla om receptfria läkemedel. Det tycks inte som om uttrycket "svärta i tystnaden" är särskilt väl spritt.

Nu handlade det dock inte om utbredhet utan om förståelse för vad man menar, när man beskriver fenomenet i fråga.

Mycket att göra idag?
  • Digestive
    oOOo oOOo skrev 2015-01-23 17:44:33 följande:

Eftersom du lyckats missuppfatta frågeställningen flera gånger här och ursprungsmeddelandet är raderat i vanlig ordning i den här tråden så citerar jag mitt inlägg från #21506(antar att de inte kommer leva länge heller, tråden går ju ut på att FMGA skall få gnälla av sig )

"Sedan var det inte det jag frågade Rataxes om utan om han kunde höra om kylen var kopplad på samma fas som hans stereo"

du ser att jag inte avser "om man kan höra ett kylskåp på samma fas". Är det så svårt att läsa innantill?

Vilket gnäll. Du ska få ha din Rataxes ifred. Ingen annan ska få komma och stjäla hans ljus ifrån dig med ett allmänt samtal.
  • oOOo  oOOo
    Digestive skrev 2015-01-23 20:20:37 följande:
    Inte svårt att förstå alls, om man förstår konceptet "samtala". Gör man inte det, så kan jag förstå att det finns en hel del att fundera på.
    Samtala är det vi gör nu.

Det konstiga är dina problem att förstå vad man säger och på vanligt fanatikermaner börja bygga halmgubbar tom när det gäller så banala saker hifi. Ligger det så nära tillhands? Tänk om din oförmåga att förstå text även gäller din uppfattning om dina politiska antagonister? Tänk om det är din förkärlek för halmgubbar leder dig?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?