• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-20 10:28:26 följande:
    Precis, det är just vad jag menar (understruket). Det är en människa och inte en kultur som kommer till Sverige och människor är anpassningsbara, generellt sett.
    Etnisk och kulturell bakgrund har ingen betydelse om man tar till sig svenska värderingar.
    Problemen kommer när man inte gör det, då kommer två kulturer råda parallellt, som inte är kompatibla med varandra, den ena hamnar då i utanförskap om den inte har tillräckligt stort inflytande i samhället och då uppstår konflikter. Detta blev väldigt tydligt när en journalist provade att gå genom ett bostadsområde med stor andel muslimer, med kippa på huvudet.
    Jo, jag minns det reportaget

Min inställning är att svensk integrationspolitik i teori och praktik har varit för kulturrelativistisk utifrån en självgod syn på att vi svenskar är förmer än andra och att man därför inte kan ställa samma krav på eller förvänta sig  lika mycket av icke-svenskar.

Eller för att utrycka det på vardagssvenska: Det har funnits för lite av det här är inte ok enligt grundläggande svenska värderingar i den svenska integrationspolitiken.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-20 11:45:43 följande:

Min inställning är att svensk integrationspolitik i teori och praktik har varit för kulturrelativistisk utifrån en självgod syn på att vi svenskar är förmer än andra och att man därför inte kan ställa samma krav på eller förvänta sig  lika mycket av icke-svenskar.

Eller för att utrycka det på vardagssvenska: Det har funnits för lite av det här är inte ok enligt grundläggande svenska värderingar i den svenska integrationspolitiken.
    Fan, jag tror vi börjar närma oss varandra....Solig..."SD-liknande åsikter", var det så du kallade det? DrömmerFlört
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-20 11:45:43 följande:

Ja, lite självgodhet har nog funnits där, men även rädslan att inte vara tillräckligt PK eller rentav rasist om man säger ifrån. Vanligt folk brukar kunna hantera sådant, men politiker och myndighetesledningar blir lätt skitnödiga av bara tanken att behöva konfronteras med kulturkrocksproblematik.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 00:28:58 följande:
    Det är du som blandar ihop värderingar och värdera nu! Värdera i bestämd pluralform= värderingar. Hade du hängt med i diskussionen hade du sett att det inte är värdering synonymt med åsikt jag avser utan värdering som att sätta ett värde på något (jmf prislapp) och jämföra värden, två vitt skilda saker.

Kompatiblitet kan både vara något man tycker och fakta. Om två saker uppenbarligen fungerar dåligt ihop så är de inte kompatibla, det är fakta och ingen åsikt.
    nihka skrev 2015-03-19 22:51:38 följande:
    "en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter" - jepp, som direkt ur SDs partiprogram. Jag TYCKER du är kompatibel med SD, men detta TYCKANDE står förstås inte på någon vetenskaplig grund. Det är bara det ni säger som låter alltför lika i mina öron.
    Jag är inte särskilt insatt i SD's partiprogram eller vad de säger, eftersom partiet inte intresserar mig särskilt mycket, men enligt vad som skrivs här verkar inte SD vara för invandring och integration alls...Då gör du ingen skillnad mellan vad jag kallar mångkultur/mångkulturalism och kulturell pluralism. Det är bra om man med begrepp särskiljer det som i väsentlighet är olika.

Jag hänger med alldeles utmärkt tack, men ser att du fortfarande inte vill/kan skilja på åsikter och fakta.

Inte heller när du petar i grammatiken går det så bra. Värdera är ett verb. Verb kan man tempusböja men inte sätta i bestämd form plural. Det kan man däremot med substantiv. Värderingar är något annat än resultatet av att man har värderat något (i pengar). Om du hade hängt med bättre, för för att använda din retorik, hade du förstått det. Värderingar är subjektiva. Att säga att två kulturer inte går ihop är i allra högsta grad ett subjektivt uttalande.

"Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där...

Jag talade om i vilken bemärkelse jag har använt ett uttryck som också används på bred front i samhällsdebatten på samma sätt som jag använder det. Ville du prata eller peta här också?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 10:28:26 följande:
    Det är en människa och inte en kultur som kommer till Sverige och människor är anpassningsbara, generellt sett.
    Va??? Det är väl både och, eller tror du kulturer lever ett eget liv utanför människorna, och om man tömmer ett land på folk så lever kulturen kvar där och konserveras tills landet befolkas igen? Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 16:29:18 följande:
    Va??? Det är väl både och, eller tror du kulturer lever ett eget liv utanför människorna, och om man tömmer ett land på folk så lever kulturen kvar där och konserveras tills landet befolkas igen?
    Både ja och nej....människor krävs förstås för att upprätthålla kultur, men på individuell nivå så behöver kulturen inte följa med människan.
    Kan du förklara varför den som flyr ett land, region, kultur inte ska göra det på premisserna som individ, utan som representant för ett kollektiv med en kollektiv kultur?

Förstå nu betydelsen av ordet kultur ur det perspektiv jag hela tiden fört min diskussion och inte efter någon allmän betydelse som berör hur individen lever sitt liv.
    Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
    Ja, kulturer är levande och till viss del anpassningsbara....vart vill du komma med det i förhållande till vad jag skrivit?
    Hur svensk kultur sett ut för 50 eller 100 år sedan är ovidkommande i sammanhanget.

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur skulle anpassa sig för att passa in i Sverige och det svenska samhället?

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur ska bevaras och yttra sig utanför det individuella planet?

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 16:19:27 följande:
    Jag hänger med alldeles utmärkt tack, men ser att du fortfarande inte vill/kan skilja på åsikter och fakta.
    Det är helt uppenbart att du inte läser och tar till dig vad jag skriver när du tolkar min användning av begreppet värderingar som synonymt med åsikter och inte betydelsen som att sätta en prislapp, för det har jag påtalat i mina tidigare inlägg.

Fortfarande, kompatiblitet kan vara fakta.
    "Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där..
    Nej, du har fel. I en relation två personer emellan (där det inte finns något mer konkret att analysera, som en arbetsprestation exempelvis) så krävs att båda upplever kompatiblitet för att det ska bli fakta. I ditt fall är din åsikt likställt med fakta eftersom det omöjliggör en partnerrelation emellan er, medans hans åsikt endast är subjektiv.

Om purjolök passar i salladen är subjektivt, men att reservdel A passar på bil 1 eller ej är fakta.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:09:46 följande:
    Både ja och nej....människor krävs förstås för att upprätthålla kultur, men på individuell nivå så behöver kulturen inte följa med människan.
    Kan du förklara varför den som flyr ett land, region, kultur inte ska göra det på premisserna som individ, utan som representant för ett kollektiv med en kollektiv kultur?

Förstå nu betydelsen av ordet kultur ur det perspektiv jag hela tiden fört min diskussion och inte efter någon allmän betydelse som berör hur individen lever sitt liv.
    Kulturer är högst levande och anpassningsbara. Tror du exempelvis att jul är samma sak nu som för bara 50 år sedan?
    Ja, kulturer är levande och till viss del anpassningsbara....vart vill du komma med det i förhållande till vad jag skrivit?
    Hur svensk kultur sett ut för 50 eller 100 år sedan är ovidkommande i sammanhanget.

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur skulle anpassa sig för att passa in i Sverige och det svenska samhället?

Hur hade du tänkt dig att exempelvis afghansk eller somalisk kultur ska bevaras och yttra sig utanför det individuella planet?

Exakt. Man kan varken helt separera människan från kulturen eller helt baka ihop dem. Och båda är möjliga att förändra och alla värderingar av båda är subjektiva. Det ligger i själva begreppets betydelse att det är subjektivt.

Så givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.

Nej, jag kan inte förklara dina tankar.

• nihka
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:29:39 följande:
    Det är helt uppenbart att du inte läser och tar till dig vad jag skriver när du tolkar min användning av begreppet värderingar som synonymt med åsikter och inte betydelsen som att sätta en prislapp, för det har jag påtalat i mina tidigare inlägg.

Fortfarande, kompatiblitet kan vara fakta.
    "Uppenbarligen fungerar dåligt ihop" är subjektivt tyckande precis som "uppenbarligen fungerar bra ihop". Jag hade en kille som tyckte vi funkade skitbra ihop (kompatibla) men jag var av en annan åsikt. Det var inte precis så att jag lät mig övertygas av några "fakta" där..
    Nej, du har fel. I en relation två personer emellan (där det inte finns något mer konkret att analysera, som en arbetsprestation exempelvis) så krävs att båda upplever kompatiblitet för att det ska bli fakta. I ditt fall är din åsikt likställt med fakta eftersom det omöjliggör en partnerrelation emellan er, medans hans åsikt endast är subjektiv.

Om purjolök passar i salladen är subjektivt, men att reservdel A passar på bil 1 eller ej är fakta.

Det är intressant att du ser andras obenägenhet att hålla med dig som att de inte läser och tar till sig det du skriver.  Varför ska man till till sig av felaktigheter?
    Hahahaha. Nej, kompatibilitet mellan två människor är en högst subjektiv upplevelse - något man tycker och något man kan ändra uppfattning om över tid. Omöjligt. Inte alls. Där kom ditt subjektiva tyckande igen.

En kultur fungerar inte som en resevdel till en bil. Inte en människa i en relation heller för den delen.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-20 23:28:19 följande:
    Exakt. Man kan varken helt separera människan från kulturen eller helt baka ihop dem. Och båda är möjliga att förändra och alla värderingar av båda är subjektiva. Det ligger i själva begreppets betydelse att det är subjektivt.

Så givetvis är åsikten att olika kulturer är inkompatibla subjektiv och ingen fakta eftersom det inte handlar om värdera objektivt mätbara parametrar. Du kan vända och vrida på det, men din åsikt blir aldrig fakta.

Nej, jag kan inte förklara dina tankar.
    Nej, du ska förklara dina tankar om hur kultur kan anpassa sig, det är ju du som hävdar det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?