• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hajna

Eugenie skrev 2014-01-04 19:42:35 följande:
    "Samer" ska enligt Sd ha en särställning som minoritet, så där har du fel. Finländare har jag inte orkat kolla upp, men varken samer eller finländare innebär något problem i Sverige (nästan alla är ju helt integrerade), och är därför inte heller intressanta för Sd.

Alltså, nationen är ju något större än staten. [...]
    Jag sa inget om huruvida samerna ska ha en särställning eller inte. Det jag sagt är att de inte räknas till den svenska "nationen" enligt SD.

SDs idemässiga tankegods, alltså  idén om "nationer", är en mycket god anledning att "hata SD".
  • hajna
    Digestive skrev 2014-01-05 02:41:14 följande:
    Det handlar knappast om utbredd rasism, kanske till 0,2% eller dylikt, [...]
    Det tror inte jag heller. Men det är svårt att komma ifrån att SDs tal om "nationer" inte är annat än en bättre förpackad och för nutidsmänniskor mindre oaptitlig version av samma gamla unkna tankegods.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-01-05 02:56:27 följande:
    Påhoppen och de grundlösa antagandena är favoriter i repris av andra gamla påhopp och grundlösa antaganden till en lång rad andra människor som inte håller med vederbörande om något. De är helt meningslösa att bemöta.

Mjo du har nog rätt. Kunde inte låta bli bara :)
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-01-05 02:56:27 följande:
    Påhoppen och de grundlösa antagandena är favoriter i repris av andra gamla påhopp och grundlösa antaganden till en lång rad andra människor som inte håller med vederbörande om något. De är helt meningslösa att bemöta.

Visst är det så, och det är så konstigt att man beter sig så korkat.
    Först klagar man på att ingen vill ta debatten och att man inte får säga vad man tycker, sen när man har chansen beter man sig så jävla illa så att man diskvalificerar sig själv.
    Snacka om att skjuta sig själv i foten.
  • Enter Sandman

Inte heller Svk och ärkebiskopen gillar sd, och är kritiska mot vissa inslag i deras sk. politik.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/arkebiskopen-oroas-av-sd-politik/

Och då när andra utom dom själva uttrycker en åsikt som inte stämmer överens med deras världsbild, då gäller tydligen inte respekten för att få uttrycka sina åsikter, då är det helt ok att hata och skrämma till tystnad.
    Ryggradslösa kräk skrev effemgea, det är ett passande uttryck tycker jag.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vag-av-nathat-mot-nya-arkebiskopen/

Det enda som är obegripligt är varför cirka 10% väljer att rösta fram såna till makten.
    Hur tänker man då?

• Philipsson
    hajna skrev 2014-01-05 05:01:57 följande:
    Vad hade jag fel i, menar du? Tvärtom är allt jag sagt om detta korrekt.

SDs idemässiga tankegods, alltså  idén om "nationer", är en mycket god anledning att "hata SD". 
    Fast du är nog rätt ensam om att vilja avskaffa nationerna.

En enkel fråga: Om X genomför ett mord. Var ska han då ställas inför rätta? Vilken lagstiftning ska gälla?

Om inga nationer funnes, skulle ju ingen lagstiftning finnas. Det vore alltså tillåtet att mörda vem som helst. Vill du verkligen ha det så?
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 19:53:04 följande:

Men förklara gärna vad det är för landshat du pratar om? Varför är jag en landsförrädare (så brukar ni uttrycka er) om det enda jag vill är att alla medborgare och som har uppehållstillstånd i Sverige ska få samma möjligheter till utbildning och arbete? Dvs ingen ska diskrimineras pga sitt ursprung, kön, etnicitet eller sexuell läggning. När jag skriver så brukar det bli tyst på såna som du men du kan säkert ge ett nyanserat svar, författare som du är.
    Svenska medborgare alltså. Gott så.
    Vad tycker du om alla rättigheter illegala invandrare har då? Är det lika ok att våra skattepengar går till människor som vägrar åka hem efter utredningar och överklaganden in absurdum?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-01-05 02:15:23 följande:
    Ser att Suffering har hunnit avverka ett antal nya nick senaste dygnet och att hen nådde det sedvanliga stadiet där det hätska hatet för vad hen betecknar som "negrer" hann jobba upp sig till nästan full styrka.
    Såg ett gäng märkliga nick som avreggats men jag kunde inte ens förstå vilken sida människan var på.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-05 11:40:00 följande:
    Svenska medborgare alltså. Gott så.

Vad tycker du om alla rättigheter illegala invandrare har då? Är det lika ok att våra skattepengar går till människor som vägrar åka hem efter utredningar och överklaganden in absurdum?

Alla rättigheter? Redogör gärna för dessa, för min uppfattning är att de har väldigt få rättigheter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?