• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-01-05 22:04:25 följande:

Nja, inte på det sättet som alliansen gör det. "Det ska löna sig att arbeta" innebär att göra det så olönsamt att inte arbeta att man tvingar folk att till varje pris ta vilket arbete som helst. Den typen av retorik använder inte de rödgröna.
    Samma sak med Sd och partierna ännu längre till höger, där talar man om "massinvandring" och svenskfientlighet för att förstärka sina budskap. Eller som Erroll Flynn att "illegala" får sjukvård och tandläkarbesök plus några andra förmåner. Dock undanhåller han att sjukvård och tandvård bara är akuta besök samt att övriga förmåner bara gäller i Malmö stad.

Jag anser att det inte är ett hederligt sätt att debattera.
    Att kalla alla dem som har en kritisk syn på den förda invandringspolitiken, för främlingsfientliga och rasister, för att de just har denna syn, är ett mycket ohederligt sätt att debattera. Demagogi. Det är att föra allmänheten bakom ljuset, vilket många ur denna allmänhet har begripit.  Hur länge ska Alliansen och de röd-gröna fortsätta med denna taktik? För alltid? Det kommer att stå i synnerhet Alliansen dyrt. Kanske får Sd 15% i valet, det skulle nog betyda att C och Kd är borta på tid och evighet.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-01-05 22:19:55 följande:
    Tror Suffering gick för långt den här gången och att det blir lättare för andra sverigedemokrater att förstå vad hen står för i fortsättningen. För ska man vara helt ärlig, så är hen ju inte representativ för någon annan än sig själv.
    Om det ändå vore så. Kanske för en liten tillfällig klick vilket förstås är bättre än tidigare vilket var noll. Men nej, han har gått precis lika långt och längre förrut. Det kan jag personligen intyga. Kom ihåg att jag är kvinna och det finns ett "extrapaket" bortom standardpåhoppen för det.

Det som är annorlunda den här gången är att jag envist har drivit frågan om hur man kan ställa sig bakom olika uttalanden av vederbörande och framför allt varför i stort sett ingen reagerar från SD-håll. Suffering tyckte jag körde med "orent spel" som försökte "ställa människor mot varandra" och "orsaka splittring" väl invirad i SD-sektgemenskapens mot de egna allförlåtande och ulliga mantel, än mer tydligt visad på avpissat och fria strider men nu ska det säljas ut eller så har man sagt att man står för vad människan spyr ur sig. Har man nolltolerens får man ha det även på fritiden.

Man kan inte hålla med någon om att det är illa när man kallar SDare rasister och sedan vända ett behändigt blint öga till när samma person säger de mest vidriga rasistiska sakerna. Inte om man vill framstå som det minsta trovärdig.

Än så länge är det EN SDare som genom att uttrycka det i tråden fördömt vederbörandes uttalanden.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-05 22:56:00 följande:
    Om det ändå vore så. Kanske för en liten tillfällig klick vilket förstås är bättre än tidigare vilket var noll. Men nej, han har gått precis lika långt och längre förrut. Det kan jag personligen intyga. Kom ihåg att jag är kvinna och det finns ett "extrapaket" bortom standardpåhoppen för det.

Det som är annorlunda den här gången är att jag envist har drivit frågan om hur man kan ställa sig bakom olika uttalanden av vederbörande och framför allt varför i stort sett ingen reagerar från SD-håll. Suffering tyckte jag körde med "orent spel" som försökte "ställa människor mot varandra" och "orsaka splittring" väl invirad i SD-sektgemenskapens mot de egna allförlåtande och ulliga mantel, än mer tydligt visad på avpissat och fria strider men nu ska det säljas ut eller så har man sagt att man står för vad människan spyr ur sig. Har man nolltolerens får man ha det även på fritiden.

Man kan inte hålla med någon om att det är illa när man kallar SDare rasister och sedan vända ett behändigt blint öga till när samma person säger de mest vidriga rasistiska sakerna. Inte om man vill framstå som det minsta trovärdig.

Än så länge är det EN SDare som genom att uttrycka det i tråden fördömt vederbörandes uttalanden.
    Tja, du har väl rätt. Har varit bortrest i helgen men såg idag att reaktionerna närmast var upprördhet över att sjuttiofemman kallade Suffering för taliban mot bakgrund av våldtäktsfantasierna.

Jag brukar tänka så här: Om man inte ens har förmåga att tolka vad som händer på ett enkelt internetforum - hur tusan ska man då kunna förstå ett komplext samhälle. Helt osökt kommer jag och tänka på när Suffering och Gelebönan lanserade en kampanj mot dig där det påstods att du var en hemlig moderator som självsvåldigt tog bort alla inlägg som misshagade dig. Ja herregud, det var ju faktiskt många som föll pladask för konspirationstänket. 

Gissar att tankarna på konspiration ligger latent och lättillgängligt i de här leden.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-01-05 22:23:16 följande:
    Har du någon aning hur många gånger DU har dunkat den här människan under olika alias i ryggen??? Har du någon aning om hur många gånger jag har känt igen och du inte haft en aning??? Eller iaf agerat som om du inte haft en aning. Du har klagat på min ton till vissa, men det är för att jag känner igen. Har man käftat med den här personen i nästan ett år lär man sig känna igen en del markörer även när diskussionen inte har hunnit skruvas upp så mycket som den obönhörligen alltid gör. Det slutar alltid med att personen skriver de mest vidriga rasistiska inlägg och personliga påhopp till alla som inte bekänner sig till SD. Effemgea har hållit på ÄNNU längre än jag och människan borde få medalj för att inte ha låtit sig provoceras av en person som visat gång, på gång, på gång, på gång att det helt saknas gränser.

Jag gör sällan tummen upp eller kommenterar andra som är tveksamma den invandring vi har. Jag tittar sällan bakåt i trådar heller, så att det skulle ha hänt många ggr är tveksamt.Om han nu är en riktig rasist/ nationalist så lär han inte rösta på Sd , det vet ju du med. Det kanske är moderaten som sedan blev sosse som nu har blivit Sdare och fortsätter sitt näthat : ).
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-01-05 23:31:54 följande:

Jag gör sällan tummen upp eller kommenterar andra som är tveksamma den invandring vi har. Jag tittar sällan bakåt i trådar heller, så att det skulle ha hänt många ggr är tveksamt.Om han nu är en riktig rasist/ nationalist så lär han inte rösta på Sd , det vet ju du med. Det kanske är moderaten som sedan blev sosse som nu har blivit Sdare och fortsätter sitt näthat : ).
    https://www.flashback.org/t1820754p2
  • nihka
    effemgea skrev 2014-01-05 23:18:42 följande:
    Jag brukar tänka så här: Om man inte ens har förmåga att tolka vad som händer på ett enkelt internetforum - hur tusan ska man då kunna förstå ett komplext samhälle.
    Bulls eeeeeeeeeeeeeeeye!

Och det som händer här händer naturligtvis på fler sajter.
  • Digestive
    sjuttiofemman skrev 2014-01-05 22:04:25 följande:

Nja, inte på det sättet som alliansen gör det. "Det ska löna sig att arbeta" innebär att göra det så olönsamt att inte arbeta att man tvingar folk att till varje pris ta vilket arbete som helst. Den typen av retorik använder inte de rödgröna.
    Samma sak med Sd och partierna ännu längre till höger, där talar man om "massinvandring" och svenskfientlighet för att förstärka sina budskap. Eller som Erroll Flynn att "illegala" får sjukvård och tandläkarbesök plus några andra förmåner. Dock undanhåller han att sjukvård och tandvård bara är akuta besök samt att övriga förmåner bara gäller i Malmö stad.

Jag anser att det inte är ett hederligt sätt att debattera.

Så kallade "stolta svenskar" här har ingen heder och menar att de inte behöver någon, för att övriga partier och partianhängare saknar en. Det ger verkligen det här epitetet "stolt svensk" en mening som bär frukt.

Nej, bara nej, de vet inte vad stolthet utgör. De säljer ut den mot en stelopererad rygg för att överhuvudtaget kunna gå rakryggat och nej, faktumet har inte mindre sanning i sig för att andra gör likadant. Att ens resonera så kastar sken över graden stolthet som egentligen finns där.

Har sagt det så många gånger nu men det slutar nog aldrig kännas aktuellt; har det inte gjorts bra så har det helt enkelt gjorts dåligt. Sverigedemokraterna har gjorts dåligt, med tanke på dess potential, ett lågbudgetparti när och där det gäller - tyvärr.

Ett parti med massor av missnöjesröster men som så få svenskar vill och lyckas representera, att redan vid 5% så står 1/6 av mandatstolarna tomma. Skräpet, som överhuvudtaget kommer att lyckas placeras ut, vid 15%, kommer att leda mot partiets självdöd. Jimmie Åkesson kommer att få sänka kraven till "talar svenska" och "visar intresse" för att lyckas skrapa ihop tillräckligt med representer efter valet.

Bla, bla, bla.. Inte meningen att tjattra på som ett lok, men, men.. Så kan det gå. 

• nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-05 23:31:54 följande:

Bra Thomas. Dra åt skygglapparna aningens lite hårdare. Det är det som ger vind i ryggen och ingjuter nytt mod i SDare som fungerar på detta vis. Så länge du finns och andra som tänker som du gör här lär den här sortens SDare fortsätta att studsa tillbaka hit som en pingisboll.

Om jag har uppfattat dig rätt lär alltså per definition en person som är rasist inte rösta på SD och därför lär alla som röstar på SD inte vara rasister?

Vi har en person som skriver "SD 2014" flera gånger under varje nick och som talar om hur "negrer" är beskaffade (Negrer är genetiskt programmerade för att...) och sedan kommer en massa nedlåtande exempel och jämförelser med bl a slöa apor. Men enligt din mening är personen inte rasist eller så röstar han inte på SD. OK.

Jag VET att det har hänt dig många gånger. Jag har SETT det. Första gången jag personligen såg dig glatt ta till alla "klokheter" den här personen hade att säga var i tråden där det uppdagades att han hade stulit en ung, vacker, blond kvinnas bild till sin avatar (någon som kände henne irl postade i tråden och bekräftade det en del misstänkte) och kallade sig för SD-tjejen som inte finns. Så sant - som inte finns.

Har poletten trillat ner än? Även om det är svårt att öppet erkänna att du gått på det så många gånger kanske du har en lite känsla för hur den här typen av uppförande från SDare bidrar till att bygga upp den känsla som gör att den avreggade trådstartaren frågar: "Varför hatar folk SD?"
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-01-05 22:23:16 följande:
    Effemgea har hållit på ÄNNU längre än jag och människan borde få medalj för att inte ha låtit sig provoceras av en person som visat gång, på gång, på gång, på gång att det helt saknas gränser.
    Han är å andra sidan en av världens mest lättprovocerade människor. I klass med mig faktiskt.

Att inte ta åt sig av vad uppenbara rättshaverister skriver är faktiskt inte ens särskilt svårt.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive

Står den här Suffering i direkt anknytning till Sverigedemokraterna eller enbart en anhängare? För den som inte har hållit på lika länge i dessa trådar här. Solig

Svar på tråden Varför hatar folk SD?