• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 07:24:03 följande:
    Var det inte England som tänker dra tillbaka medborgarskapen för de som åker iväg och krigar? Tycker jag låter vettigt. Vi behöver inte radikaliserade galningar här. Det räcker med dom vi har redan.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/exclus...

Jag blir avundsjuk på de länder som har politiker som inte är rädda för att peka med hela handen och sätta sitt land och dess befolkning först. Kanada, Norge, England, Australien, Holland mfl skärper kraftigt reglerna medan Sverige går åt motsatt håll. Ordet dialogpolis gör att jag får upp en kräka.
    Jag är övertygad om att en av de mest effektiva metoderna att se till att integrationen har så få möjligheter som möjligt att lyckas vore att införa ett andra klassens medborgarskap.

För min del anser jag att man kan förändra vägen till svenskt medborgarskap och kraven på dem som ansöker om medborgarskap - men är man väl svensk medborgare så ska man ha exakt samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenska medborgare.

Finns ett gammalt vardagligt ordspråk "Skiten ger och tar tillbaks" - jag tycker inte att vi ska skita ner medborgarskapet med sån´t.
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-22 11:26:10 följande:
    Jag är övertygad om att en av de mest effektiva metoderna att se till att integrationen har så få möjligheter som möjligt att lyckas vore att införa ett andra klassens medborgarskap.

För min del anser jag att man kan förändra vägen till svenskt medborgarskap och kraven på dem som ansöker om medborgarskap - men är man väl svensk medborgare så ska man ha exakt samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenska medborgare.

Finns ett gammalt vardagligt ordspråk "Skiten ger och tar tillbaks" - jag tycker inte att vi ska skita ner medborgarskapet med sån´t.

Jag håller inte med. Medborgarskap är ett privilegium, inte en rättighet. Jag hade inte blivit ett dugg förvånad/kränkt om jag fått amerikanskt medborgarskap men begick mord/våldtäkt och fick det tillbakadraget. Jag hade nog inte förväntat mig annat. Och samma gäller med säkerhetsrisker.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 10:44:18 följande:
    Men hur vet vi att personen bara är på väg till jobbet? Det är ju det som måste kontrolleras. Så att det inte är en tunnelbanerånare som är här illegalt och dessutom misstänkt för mord i ett annat land.

Du menar att invandrare är så kriminella att de måste övervakas på det viset? Hur vet du att den ljushyade du släpper förbi inte är en ny Breivik som ska bomba tunnelbanan? Eller SMR på väg att misshandla politiskt aktiva ungdomar?
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-22 11:45:52 följande:

Du menar att invandrare är så kriminella att de måste övervakas på det viset? Hur vet du att den ljushyade du släpper förbi inte är en ny Breivik som ska bomba tunnelbanan? Eller SMR på väg att misshandla politiskt aktiva ungdomar?

Måste du svara så känslostyrt? Kan du inte tänka ett varv till istället?
    Om vi ska leta efter illegala invandrare så ligger det närmast till hands att kontrollera människor med ett utländskt utseende. Släpper förbi den ljushyade? Är han svensk så har han rätt att vara här och det vore slöseri med resurser att kontrollera uppenbara svenskar bara för att det ska vara rättvist.
    Jag har bott i Thailand. Dom är riktiga rasister och gillar varken svarta eller vita. Jag var en andra klassens medborgare där och det bekom mig överhuvudtaget inte. Det är deras land.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 11:30:46 följande:

Jag håller inte med. Medborgarskap är ett privilegium, inte en rättighet. Jag hade inte blivit ett dugg förvånad/kränkt om jag fått amerikanskt medborgarskap men begick mord/våldtäkt och fick det tillbakadraget. Jag hade nog inte förväntat mig annat. Och samma gäller med säkerhetsrisker.

Skulle tro att det handlar om vilket perspektiv man har. Jag ser ditt som att du säger: Vi erbjuder dig en ynnest, men för att du ska få vara en del av vår gemenskap måste du inse att det gäller andra regler för dig än för oss. Vi själva kan aldrig förlora det vi har, men det kan du.

För min del handlar det om människosyn, är man väl svensk medborgare så finns det inga skillnader i fråga om rättigheter eller skyldigheter gentemot Sverige.
  • UniqueSnowflake

Folk som hatar SD är av samma paralyserade/rörelsehindrade gäng som bara sitter och väntar på nästa check från skattekistan och hoppas att allt ska vara som det varit förr.

Folk som hatar SD gör det för att de inte vill höra det SD säger trots att de innerst inne VET att det stämmer.

Folk som hatar SD gör det för att de vill visa sig goda vänner med våra invandrare - bara för att de vill känna sig lite bättre i jämföre med sina egna usla liv.

~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-22 12:46:33 följande:

Skulle tro att det handlar om vilket perspektiv man har. Jag ser ditt som att du säger: Vi erbjuder dig en ynnest, men för att du ska få vara en del av vår gemenskap måste du inse att det gäller andra regler för dig än för oss. Vi själva kan aldrig förlora det vi har, men det kan du.

För min del handlar det om människosyn, är man väl svensk medborgare så finns det inga skillnader i fråga om rättigheter eller skyldigheter gentemot Sverige.

Det är upp till var och en att tolka hur man vill. Hade vi haft möjligheten att ta tillbaka medborgarskap hade det varit ett ypperligt tillfälle när Rwanda ville ha folkmördaren utlämnad. Vi hade sluppit betala en lång utdragen rättegång som pågick i 2 länder och sluppit betala livstids fängelse för bojsänket. Jag tycker att det är helt berättigat att dra tillbaka medborgarskap för vissa kräk. Alla är inte lika mycket värda.
  • Fettot

Fast det stämmer egentligen inte att folk hatar SD. Jo vissa såklart. Men jag tycker det verkar som SD är väldigt populära. De växer ju för varje år som går och det ska bli intressant att följa valet i år. Jag är väldigt övertygad över att de kommer växa ännu mer nu. Så visst gillar väldigt många SD. Frågan är vilka som vågar erkänna det.

• M Y L F
    nihka skrev 2014-01-22 11:03:54 följande:
    Ja, och om man sedan plussar på alla potentiella Breivikare får vi nog barrikadera oss hemma. Vad jag menar är att man ska nog inte lägga all sin energi så ensidigt som SD gör.
    Så förutom inhemska brottslingar som vi tyvärr fått på köpet av att dom är födda i Sverige så ska vi importera fler?

Jag anser personligen att det ska vara brottsligt att kriga för andra om man är Svensk medborgare och framför allt om man strider för terror organisationer. Sedan ska det vara brottsligt att rekrytera och uppmana folk i Sverige att göra sådant.

Hur kan det ens vara lagligt att det sitter högt "uppsatta" i moskéer i Sverige som uppmuntrar unga till att åka utomlands för att terrorisera, våldta och mörda?
  • Digestive
    M Y L F skrev 2014-01-22 13:32:38 följande:
    Så förutom inhemska brottslingar som vi tyvärr fått på köpet av att dom är födda i Sverige så ska vi importera fler?

Jag anser personligen att det ska vara brottsligt att kriga för andra om man är Svensk medborgare och framför allt om man strider för terror organisationer. Sedan ska det vara brottsligt att rekrytera och uppmana folk i Sverige att göra sådant.

Hur kan det ens vara lagligt att det sitter högt "uppsatta" i moskéer i Sverige som uppmuntrar unga till att åka utomlands för att terrorisera, våldta och mörda?
    Risken för att det uppstår brottslingar i Sverige kan ses som lika hög oavsett hur det görs. Nu har Sverige haft ett behov utav immigration sedan 1970, vilket gör resonemanget allt mer tafatt.

Det finns ingen annan skiljelinje mellan krig och terror än utöver följande; termen "krig" gäller när ett land sanktionerar striderna och termen "terror" gäller för strider som inte har sanktionerats av ett land. Som fenomen råder det dock knappast någon skillnad på strider, exakt samma skit.

Våldta och mörda? Källor tack.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?