• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-01-23 15:47:38 följande:
    Vi har tillräckligt med problem och behöver inte skapa mer.

Det jag diskuterade var ifall man skulle neka människor som åkt iväg för att kriga och våldföra sig på andra i andra länder, att komma in i landet igen. Det skulle också vara kriminellt att uppmana folk att åka iväg. Dom flesta åker ju iväg till terrorstämplade organisationer.

Jag tycker att dom återvändande kan packa sig tillbaks, därifrån dom kom, Svensk som icke Svensk. 

Då det också kan vara ett potentiellt hot när vissa kommer tillbaks, så förstår jag inte alls denna öppna famnen mentalitet. Det är ju så synd om dom? Kan jag inte tycka, men mer om den stackars oskyldige som kom i vägen.

Era barn och ni själva kan gärna dela den sanna glädjen ihop med en potentiell bombare, men jag har då ingen lust alls till det.
    Vi behöver inte skapa fler problem, helt sant. Så från och med nu så öppnar vi gränsen för högutbildade invandrare med rent brottsregister, och stänger bebisfabrikerna, ety vi vet vad vi får med invandringen, men inte har minsta aning om vad det är för folk som mammorna föder fram.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-01-23 15:53:20 följande:
    Det var ingen som dog eller som kom till skada.

Vi kan ju lika gärna dra fram Per Bill från Moderaterna som drog omkring på ett barn skitfull i centrala Stockholm. Där kom det en vakt till skada.

eller Per Svedberg från socialdemokraterna som skrämde livet ur en kollega när även han var skitfull och bankade och skrek knulla knulla på hennes dörr.

Finns ungefär lika modiga människor i alla partier.

Jag är fortfarande inte SD. Man kan ha åsikter om invandringen ändå.
    Skillnaden? De tu Per-en var asfulla och ensamma. SD-"hjältarna" var tre stycken, och de sparkade på en överförfriskad man. Och hotade som sagt en ung kvinna och en känd komiker. Det är ren tur att ingen kom till allvarlig skada. Och vad som också är en viktig skillnad är att SD gastar om att det är INVANDRARE som beter sig så, medan svenskar är "offer" - de är också för strängare straff. Ingen av de tu Per-arna gör detta. De inte bara hotar med våld, de hycklar också som bara faen.
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2014-01-23 18:44:48 följande:
    Skillnaden? De tu Per-en var asfulla och ensamma. SD-"hjältarna" var tre stycken, och de sparkade på en överförfriskad man. Och hotade som sagt en ung kvinna och en känd komiker. Det är ren tur att ingen kom till allvarlig skada. Och vad som också är en viktig skillnad är att SD gastar om att det är INVANDRARE som beter sig så, medan svenskar är "offer" - de är också för strängare straff. Ingen av de tu Per-arna gör detta. De inte bara hotar med våld, de hycklar också som bara faen.
    Icke att förglömma att medan alla andra partier hade kickat politiker som beter sig så, så kom SDs guldgossar undan med bra betalda jobb, bättre position i partiet och inte ens ett hytt med fingret. Så mycket för den så kallade nolltoleransen alltså.
  • Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2014-01-23 16:59:02 följande:
    Ja, om en figur uttrycker ett behov av att "förtydliga" och få muslimer att "lyssna på just dessa lärda" - så säger det sig självt att muslimer inte har en unison tolkning eller för den delen kan räknas som bokstavstrogna på det viset som vederbörande påstår.

Framgår inte dessa saker som rena rama självklarheter därborta? Ett tvåbitarspussel och då vederbörande uppenbarligen har sett tidigare klipp innan så borde pusslet ha lagts med bitarna på plats för längesedan.

Islam kan inte ha unisont bokstavstrogna till en unison tolkning och samtidigt ha en företrädare som uttrycker ett behov av att samla muslimer under en specifik tolkning utav en samling specifikt så kallat lärda (helt enkelt röra sig åt det hållet som just företrädaren önskar - något så extremt ovanligt bland företrädare [oavsett vad som företräds] över lag).
    Det faller på sin egen orimlighet och ska inte behöva ta längre än 2 sekunder för att inse.
    SD-fansen får säkert panik när kristna grupper söker jämka olikheter och samverka också.
  • Dorian Ertymexx
    Erika08 skrev 2014-01-23 17:51:41 följande:

Ni som förespråkar den invandring vi har nu och även vill ha mer av den varan, och kallar alla andra för olika epitet som vill göra annorlunda .

Jag tycker att ni tar och var månad framöver tar och skänker än 80 procent av eran lön till några av alla dom 40 fattiga miljoner människor på flykt i världen.

Jaså det går inte, varför inte?

Men vadå! har inte ni hur mycket pengar som helst, och måste prioritera andra saker i erat liv, säger du.

Det låter som ni är alldeles inhumana och främlingsfientliga, nästan rasistiska, tänk på dom där människorna som inte får era pengar, lilla Fatima och Muhammed, som kanske nu dör.

Men ok, om några av dom här flyttar in i erat hus.

Jaså det går inte, varför inte?

Men vadå! Vill ha dit hus för dig själv, det var det mest egoistiska jag har hört på länge, att någon annan ska få lösa det problemet.  
    Det låter som ni är alldeles inhumana och främlingsfientliga, nästan rasistiska.

Ett litet utdrag ur stycket, en vänsterpartists  uppvaknande.

Tydligen har vi hur mycket pengar som helst, då vi har haft fyra skattesänkningar (till stor del tack vare SD också - de som lååååååvar att hjälpa alla stackars pensionärer, men som hellre sänker skatter när det kommer till kritan).

Flytta in i våra hus? Sure. Jag kan inhysa ett par flyktingar om du inhyser litet pensionärer, de som ni SD-glada brukar ömma så för? Eller är det det vanliga hycklandet som pågår?

• Naranjos
    Digestive skrev 2014-01-23 16:59:02 följande:
    Ja, om en figur uttrycker ett behov av att "förtydliga" och få muslimer att "lyssna på just dessa lärda" - så säger det sig självt att muslimer inte har en unison tolkning eller för den delen kan räknas som bokstavstrogna på det viset som vederbörande påstår.

Framgår inte dessa saker som rena rama självklarheter därborta? Ett tvåbitarspussel och då vederbörande uppenbarligen har sett tidigare klipp innan så borde pusslet ha lagts med bitarna på plats för längesedan.

Islam kan inte ha unisont bokstavstrogna till en unison tolkning och samtidigt ha en företrädare som uttrycker ett behov av att samla muslimer under en specifik tolkning utav en samling specifikt så kallat lärda (helt enkelt röra sig åt det hållet som just företrädaren önskar - något så extremt ovanligt bland företrädare [oavsett vad som företräds] över lag).
    Det faller på sin egen orimlighet och ska inte behöva ta längre än 2 sekunder för att inse.
    Han säger ju (dessutom i sin dåvarande egenskap som rektor för Römosseskolan) att "Islam har bara en tolkning" och den baserar sig på Koranen. Och skillnader finns i kulturella yttringar. Men alltså bara EN tolkning. Jag tror inte du kan ta till dig hur mycket skit Waberis anställda har prånglat ut till eleverna på Römosseskolan och inte minst hur han har låtit sina och islams unkna värderingar styra undervisningen.

"

Godtycklig betygssättning och kräkande behandling av elever. Römosseskolan får nu skarp kritik av Skolinspektionen.

Skolinspektionen riktar nu mycket allvarlig kritik mot Römosseskolan i Gårdsten. Skolan är en fristående grundskola med muslimsk inriktning.

Missförhållandena pågick under den tid som den moderate riksdagsledamoten Abdirizak Waberi var rektor på skolan, rapporterar Sveriges Radios ekoredaktion på onsdagen.

– Kränkningarna är väldigt allvarliga, både de som vi har kommit fram till och de som nämns i de anmälningar som ligger till grund för den här tillsynen, säger Hans Larsson, enhetschef på Skolinspektionen i Göteborg till Ekot.

Exemplen i Skolinspektionens rapport handlar om lärare som är fysiskt hårdhänta mot elever och att de blundar för att pojkar kränker flickor på skolan. Dessutom ska betygssättningen på skolan vara godtycklig och förefaller gynna pojkarna.

Enligt Skolinspektionen har några åtgärder vidtagits på skolan.

– Men det finns fortfarande mobbningsfall och uppgifter om lärare som inte beter sig som de ska gentemot eleverna, säger Hans Larsson.

Abdirizak Waberi säger till Ekot han att han inte har läst rapporten och att han heller inte längre prioriterar de här frågorna sedan han kom in i riksdagen"

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.689768-allvarliga-krankningar-pa-romosseskolan

"Den som känner islam och med denna sammanlänkade kultur rörande kvinnor kan inte dra någon annan slutsats än att flickorna skulle sättas på plats och ges en tydlig antydan om att de är mindre värda än männen. Detta bekräftades också av Skolinspektionen i flera fall.

Samtliga pojkar hade till exempel fått sådana betyg att alla fick behörighet till gymnasiet, alltså 100 procent! Flickorna nådde däremot endast behörighet i 71 procent av fallen. Detta strider helt mot statistiskt säkerställda mätningar för vårt land. Sålunda har Römosseskolan under Waberis ledning som enda skola i landet helt avvikit från normen mot vad som gäller i övriga Sverige".

gd.se/ledare/debatt/1.5381527-ni-utelamnar-den-mest-allvarliga-kritiken

Jag blir allvarligt oroad när jag märker den dåliga kunskapen i samhället om islams irrläror och den betydelse detta har för en nödvändig integration i samhället.

• Stormvind
    effemgea skrev 2014-01-23 08:29:28 följande:
    Vilket märkligt intetsägande uttalande.

Du tror inte ditt förstånd skulle få lite bättre jordmån om din personlighet lyckades ta sig loss från fixeringen vid enskilda personer -eller ligger en sådan insikt över ditt förstånd.

Hursomhelst. Det finns en "ego"-avdelning på forumet speciellt anpassad för dem som vill diskutera sig själv och andra. Det är inte omöjligt att ditt förstånd kan möta andra förstånd i gemensamma aktiviteter där.

Tycker du att debatten kommit någonstans? Jag har skummat igenom en bra bit bakåt och jag ser bara samma återkommande argument, arrogans från båda håll och intet sägande paj kastande.

Egoavdelningen finns väl för dig också? För det är väl din åsikt du framförde här eller?
  • Digestive
    Naranjos skrev 2014-01-23 19:16:55 följande:
    Han säger ju (dessutom i sin dåvarande egenskap som rektor för Römosseskolan) att "Islam har bara en tolkning" och den baserar sig på Koranen. Och skillnader finns i kulturella yttringar. Men alltså bara EN tolkning. Jag tror inte du kan ta till dig hur mycket skit Waberis anställda har prånglat ut till eleverna på Römosseskolan och inte minst hur han har låtit sina och islams unkna värderingar styra undervisningen.

"

Godtycklig betygssättning och kräkande behandling av elever. Römosseskolan får nu skarp kritik av Skolinspektionen.

Skolinspektionen riktar nu mycket allvarlig kritik mot Römosseskolan i Gårdsten. Skolan är en fristående grundskola med muslimsk inriktning.

Missförhållandena pågick under den tid som den moderate riksdagsledamoten Abdirizak Waberi var rektor på skolan, rapporterar Sveriges Radios ekoredaktion på onsdagen.

– Kränkningarna är väldigt allvarliga, både de som vi har kommit fram till och de som nämns i de anmälningar som ligger till grund för den här tillsynen, säger Hans Larsson, enhetschef på Skolinspektionen i Göteborg till Ekot.

Exemplen i Skolinspektionens rapport handlar om lärare som är fysiskt hårdhänta mot elever och att de blundar för att pojkar kränker flickor på skolan. Dessutom ska betygssättningen på skolan vara godtycklig och förefaller gynna pojkarna.

Enligt Skolinspektionen har några åtgärder vidtagits på skolan.

– Men det finns fortfarande mobbningsfall och uppgifter om lärare som inte beter sig som de ska gentemot eleverna, säger Hans Larsson.

Abdirizak Waberi säger till Ekot han att han inte har läst rapporten och att han heller inte längre prioriterar de här frågorna sedan han kom in i riksdagen"

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.689768-allvarlig...

"Den som känner islam och med denna sammanlänkade kultur rörande kvinnor kan inte dra någon annan slutsats än att flickorna skulle sättas på plats och ges en tydlig antydan om att de är mindre värda än männen. Detta bekräftades också av Skolinspektionen i flera fall.

Samtliga pojkar hade till exempel fått sådana betyg att alla fick behörighet till gymnasiet, alltså 100 procent! Flickorna nådde däremot endast behörighet i 71 procent av fallen. Detta strider helt mot statistiskt säkerställda mätningar för vårt land. Sålunda har Römosseskolan under Waberis ledning som enda skola i landet helt avvikit från normen mot vad som gäller i övriga Sverige".

gd.se/ledare/debatt/1.5381527-ni-utelamnar-de...

Jag blir allvarligt oroad när jag märker den dåliga kunskapen i samhället om islams irrläror och den betydelse detta har för en nödvändig integration i samhället.

Haha, ja, man får nog inte så många andra svar ifrån en religiöst övertygad människa än "- Det här är rätt väg och rätt tolkning utav skriften = det här är den enda tolkning och väg att gå/det finns bara en tolkning och väg.". Tar gärna emot exempel där religiöst övertygade påstår något annat.

Ja, visst borde skolan ses över. Det skulle dock behövas utvisas och stötas bort en hel del, utifall sådana här här exempel skulle få styra politiken i allmänhet samt få den effekten.

Ser inte direkt man gå ur huse mot elitism, kräver att värderingarna ska kontrolleras redan vid gränsen och så vidare - trots att en utav Sveriges skandaltätaste skolar har grott värderingarna flitigt och med helt sjuka resultat. Istället så har, läs och häpna, den exotiska(?) metoden "beivra problemet där det har uppstått" utfärdats.
  • effemgea
    Stormvind skrev 2014-01-23 19:25:54 följande:
    Tycker du att debatten kommit någonstans? Jag har skummat igenom en bra bit bakåt och jag ser bara samma återkommande argument, arrogans från båda håll och intet sägande paj kastande.

Egoavdelningen finns väl för dig också? För det är väl din åsikt du framförde här eller?
    Ja, det tycker jag. Jag tror inte att man kan begära att en debatt mellan personer som står mycket långt från varandra ska sluta i samförstånd - men ibland kan man bli på det klara med vilka de största skillnaderna är.

För min del var det närmast en aha-upplvelse att få se hur många som anser att jihadister som krigar i Syrien och är svenska medborgare ska fråntas sina medborgarskap om de kommer tillbaka hit och skickas ut ur landet.

Det är intressant eftersom det stämmer så väl med tankarna som Sd hade för något år sedan men som väl tonats ned på sistone. Men då fanns det en slags SD-ideologisk diskussion där man kunde rangordna medborgarskap och om jag inte finns fel kunde invandrare som var lojala med Sverige få ett andra klassens medborgarskap, och illojala svenskfödda kunde degraderas till samma andraklassens medborgarskap. Därutöver tror jag att det fanns ett första klassens medborgarskap och möjlighet ett tredje för invandrare som inte är lojala med SD.

Nåja, jag kan minnas lite fel. Men grundtanken var densamma som den som förs fram i den här tråden - att det är skillnad på folk och folk. Det var intressant, tycker jag.

Därutöver så finns det ett flertal pk-ister som står ganska långt från mig åsiktsmässigt, det är faktiskt ganska berikandeFlört att läsa vad de skriver. Det finns också någon sverigedemokrat som har skrivit  några inlägg jag uppskattat. Allt är inte alltid tvådimensionellt.

Mitt tips om egoavdelningen var i all välmening eftersom jag fått uppfattningen att du var mer intresserad av att diskutera person än sak.

Kanske kan tipsa om moraltantstråden i stället. Den är lite av ett mellanting och handlar ofta om diskussionen om diskussionen. Problemet är bara att det finns några riktigt vassa pennor där, så det gäller att inte vara för rigid om man går in där. SD-politikern som skrivit under ett flertal alias i den här tråden har även gjort sina lovar där. Och hennes åsikter har i princip blivit lustmördade, om nu åsikter kan bli det förstås.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-01-23 10:31:11 följande:
    Jag tycker att det är sorgligt att det finns personer som uppmuntrar och tycker att det är ok att unga sk Svenskar ger sig ner och ger sig in i ett inbördeskrig.

Vi kan ju lätt räkna ut att dem flesta har blivit rekryterade av terror organisationer och om vissa av personerna återvänder och får för sig att bomba någonstans här i Sverige, så är det helt ok?

Vi kan inte räkna med det eller räkna med några fåtal? Det fåtalet är illa nog.
    Att ansluta sig till terroristgrupper tycker jag är lite annat än att vilja hjälpa till att befria sitt land från terroriststyre.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?