• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Stormvind
    nihka skrev 2014-01-24 21:05:09 följande:
    Om man processar data som inte tagits fram på ett korrekt sätt blir båda rådatan och det man drar ut av den inte korrekt.

Att du har en hang-up på min person har redan etablerats och behöver inte ytterligare förtydligande. Släpp den och fokusera på sakfrågorna i stället. Tack.

Märkligt nog så ifrågasattes inte denna ursprungsdata av dig innan när den användes som argument av er.
  • Stormvind
    de Robespierre skrev 2014-01-24 21:27:57 följande:
    Definition plus tolkning av indata samt resultat och sedan objektiv presentation av statistik från detta är inte lätt. Med statistik kan man i princip hävda vad som helst. Det är därför viktigt att alla parametrar är korrekta. För som historien förtäljer: Om man har två hinkar där den ena innehåller iskallt vatten och den andra kokhet vatten, och man sedan sticker ned en hand i vardera hink samtidigt så har man statistiskt sett i genomsnitt det ganska så skönt. 

Och där med etablerade du att det varken går att argumera för eller emot ifall invandringen är bra eller dålig.

Och var och en är befogad att ha sin egna åsikt utan att bli kallad rasist.
  • Digestive
    nihka skrev 2014-01-24 20:32:51 följande:
    Men vi kunde få ner siffrorna om vi utvisar och stoppar alla som heter Juan vad det verkar från tveksamma källors håll.

Om vi samtidigt i förebyggande syfte spärrar in alla som heter Tommy så får vi ner antalet massmördare på gatan med 66% eftersom 2/3 av alla livstidsdömda massmördare heter Tommy. Om vi dessutom spärrar in alla som heter Mattias kommer vi åt 100% för alla livstidsdömda massmördare i Sverige heter antingen Tommy eller Mattias.
    Resonerat på samma sätt som från tveksamma källors håll Flört

Javisst! Eller då det fantastiska när någon underkänner en studie för att den enbart omfattar 1549 domar och sedan lyfter fram något hemmasnickrat som omfattar 126.
  • de Robespierre
    Stormvind skrev 2014-01-24 21:35:13 följande:
    Och där med etablerade du att det varken går att argumera för eller emot ifall invandringen är bra eller dålig.

Och var och en är befogad att ha sin egna åsikt utan att bli kallad rasist.
    Så kan du tolka det om du vill. För du kan alltid bemöta statistik med statistik. Men vissa saker går aldrig att förneka eller förkasta. Detta gäller absoluta saker som t.ex levande eller död.
  • Digestive
    LadyInRed skrev 2014-01-24 21:26:16 följande:
    Sedan när blev denna diskussion en fråga om statistik istället för den spontana och nyfikna frågan:

Citat "Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?"

Jag: Ja något har gått snett när en "Muhammed" får försörjningsstöd istället för en hårt arbetande tre-barns mamma,född inom landets gränser, och som samtidigt begär en trygghetszon för mina barn...

Det har snarare gått snett för att den hårt arbetande 3-barnsmamman inte får hjälp med ekonomisk lättnad. Punkt.

Att addera "Muhammed" i resonemanget görs inte av någon nödvändighet överhuvudtaget, utan av (medvetet som omedvetet) uppsåt.

• LadyInRed
    Digestive skrev 2014-01-24 21:50:29 följande:

Det har snarare gått snett för att den hårt arbetande 3-barnsmamman inte får hjälp med ekonomisk lättnad. Punkt.

Att addera "Muhammed" i resonemanget görs inte av någon nödvändighet överhuvudtaget, utan av (medvetet som omedvetet) uppsåt.

Att man inte förstod Muhammeds fullständiga bidrag till dagens diskussion, redan på 90-talet, säger en hel del om den allmänna inställningen Kanske Al-Qaida och likasinnade har har påverkat. Men samtidigt bekämpar vi själva Jehovas vittnen, livet ord mfl:rs ideologier samt sundets fullvärdiga förnuft...
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • Stormvind
    Digestive skrev 2014-01-24 21:38:28 följande:
    Javisst! Eller då det fantastiska när någon underkänner en studie för att den enbart omfattar 1549 domar och sedan lyfter fram något hemmasnickrat som omfattar 126.

Hemmasnickrat ja visst, uppenbart av någon med betydligt mer genomgripande kunskap i statistik än den sammanslutning som kallar sig research gruppen. För mig veterligen består inte denna av några akademiker.

Att man dessutom börjar kommentera på sidan "Så mycket jag hann på en timma" säger väl det mesta om hur inkompetent denna person är.

Vad omfattar 126? Svara grafen är baserad på research gruppens data vägt över antalet individer med respektive namn.

Det borde inte vara så svårt att förstå att hitta ett ruttet äpple bland 14000 är betydligt mer troligt än att hitta ett ibland 140000.
  • LadyInRed
    nihka skrev 2014-01-24 21:09:06 följande:
    En diskussion som handlar om statistik behöver byggas på källor annars kan vem som helst slänga ur sig vilka siffror som helst.

En diskussion som handlar om vad man tycker eller där man benar i ideologi, filosofi och liknande, där är statistik och källor ofta inte relevanta.
    Det många utav oss har glömt bort är just att vem som helst, SKA, ha möjlighet att kunna yttra sin åsikt! En diskussion bygger, som sagt inte på statistik, den byggs upp utav en egen åsikt utav allmännheten. Den som ifrågasätter den individuella åsikten ifrågasätter också den egentliga friheten...

Frågan är i grund och botten. Vad är frihet?
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • nihka
    LadyInRed skrev 2014-01-24 21:26:16 följande:
    Sedan när blev denna diskussion en fråga om statistik istället för den spontana och nyfikna frågan:

Citat "Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?"

Jag: Ja något har gått snett när en "Muhammed" får försörjningsstöd istället för en hårt arbetande tre-barns mamma,född inom landets gränser, och som samtidigt begär en trygghetszon för mina barn...
    Jag blir itne röd om öronen när någon nämner SD. För det mesta blir jag full av skatt för det är svårt a
    Sveriges invandringspolitik har områden som behöver förbättras, och EUs invandringspolitik behöver avsevärt förbättras.
    Jag: när någon påstår att människor med ett visst namn begår flest våldtäkter förväntar jag mig att man backar upp det påståendet med någon slags källa, om inte annat för att man ska kunna gå vidare med varför man INTE kan räkna så eller om källan misstolkats.

• Stormvind
    LadyInRed skrev 2014-01-24 22:08:15 följande:
    Det många utav oss har glömt bort är just att vem som helst, SKA, ha möjlighet att kunna yttra sin åsikt! En diskussion bygger, som sagt inte på statistik, den byggs upp utav en egen åsikt utav allmännheten. Den som ifrågasätter den individuella åsikten ifrågasätter också den egentliga friheten...

Frågan är i grund och botten. Vad är frihet?

Jag tycker det tvärtom är en förutsättning att kunna motivera sina åsikter, att göra detta med någon form av underlag är nödvändigt. Att publicera underlaget gör det möjligt för andra att studera och ev peka ut felaktigheter i underlaget.

Att diskutera utifrån åsikt som bara är tagen ur luften är uppenbart lönlöst då man aldrig kan ha en konstruktiv diskussion med någon som helt sonika baserar sina åsikter på tro.

Det är som att diskutera religion med gudasänd även om han gör försök med att underbygga sina påståenden med diverse publikationer.

Och som debatör så är han mycket bättre än mig eftersom han uppenbart har bättre kontroll över sin förmodande frustration. Och inte kallar uppenbart korkade människor idioter, något som jag gör mig skyldig till om och om igen...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?