• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • M Y L F
    nihka skrev 2014-02-07 22:36:33 följande:
    MYLF: Det är ekonomisk kris i Europa och världen men Sverige klarar sig bättre än många andra. Enligt senaste McKinseyrapporten har vi tillväxt. Snart kommer väl en ny rapport och vi får se om den säger annat. www.mckinsey.com/insights/europe/growth_and_r...

Och det beror pa, hall i dig, att svenska hushall overbellanar sig. Fler har privata forsakringar. Precis som hogern onskade... Vi har kass samhallsekonomi kolla skola och sjukvard blir ju drabbade hela tiden. Hur bra kan landet ga liksom? Folk grater ju ut i tdningara varje dag, Gamla far kaffe indraget, far inte plats pa boenden, halva aggalvor. Behover jag saga mer? Sager det igen, dom som redan ar rika tjanar miljader pa invandringspolitiken, tror du politiker fran hogern gor det av godhet? Las bloggen jag hela tiden lankar till, men fragan ar om ni vagar lasa?
  • M Y L F
    effemgea skrev 2014-02-07 22:43:44 följande:

Sa for att Sverige skulle ha en mindre statsskuld an andra lander, sa innebar det vad? Du har inblick eller vad menar du?Det ar rena rama skitsnacket att det minskar,med tanke pa att nyvarande regering salt ut allt av varde....Nu maste vi ju lana far att pengarna av det vi salt tagit slut och likasa mycket annat. Sluta ljug... Svenska media, svenska politiker och ovetandes svenskar hittar pa.... Ska vi skammas att vi tagit emot sa manga? Naturligvis inte, men nu kommer den svara biten att stanga gransen och ta hand om alla som tagit sig hit. Dom som ljugit sig in har put i andra lander, manniskor utab papper ska inte bekosta samallet pengar.... www.weritwagner.wordpress.com du som manga andra borde lasa pa lite...
    Ja, jag förstår att du upplever att det är så. Ta gärna och studera beräkningarna bakom faktauppgifterna jag länkar till www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonom.../[/quote] www.statsskuld.com
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-02-07 22:31:54 följande:
    Går inte att få upp listan utan att registrera sig, men man kan läsa sig till att anledningen är att de har jobbat utomlands…Man får kanske föreställa sig att de betalar skatt på sin lön i det landet de bor och verkar i. Har du information som visar på motsatsen, så lägg gärna upp informationen här.
    Vi har ju den ordningen att har man lön i Sverige, betalar man skatt här. Eller menar du att det är något konstigt att anställda i andra länder inte betalar skatt i Sverige?  Känner du till några lönejobb som inte beskattas? Jag tar gärna emot tips i så fall.
    Nej, Teliasonoras VD i Sverige jobbar i Sverige. Känner du till några som jobbar i Sverige som inte ska behöva betala skatt i Sverige? Jag tar tacksamt emot tips i så fall.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-07 22:48:15 följande:
    Nej, Teliasonoras VD i Sverige jobbar i Sverige. 

Nedan enligt länken du la in:

"I år är det en kvartett som samtliga har en taxerad förvärvsinkomst på 0 kronor under inkomståret 2013. En annan gemensam nämnare för dessa fyra, och som givetvis är en förklaring till deras svenska icke-inkomster, är att de samtliga jobbat utomlands."

Jag har ingen annan information. Har du?
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-07 22:45:00 följande:

Och det beror pa, hall i dig, att svenska hushall overbellanar sig. Fler har privata forsakringar. Precis som hogern onskade... Vi har kass samhallsekonomi kolla skola och sjukvard blir ju drabbade hela tiden. Hur bra kan landet ga liksom? Folk grater ju ut i tdningara varje dag, Gamla far kaffe indraget, far inte plats pa boenden, halva aggalvor. Behover jag saga mer? Sager det igen, dom som redan ar rika tjanar miljader pa invandringspolitiken, tror du politiker fran hogern gor det av godhet? Las bloggen jag hela tiden lankar till, men fragan ar om ni vagar lasa?
    Shit, vi får nog be Grekland om ett lån...

Är bekant med både bloggen och boken. Jag ställde föresten en fråga till dig om den om du inte märkte det? "ni"? Är du överartig eller pratar du med fler än mig när du citerar mina inlägg?
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-02-07 22:52:52 följande:
    Nedan enligt länken du la in:

"I år är det en kvartett som samtliga har en taxerad förvärvsinkomst på 0 kronor under inkomståret 2013. En annan gemensam nämnare för dessa fyra, och som givetvis är en förklaring till deras svenska icke-inkomster, är att de samtliga jobbat utomlands."

Jag har ingen annan information. Har du?
    Precis som jag sa: Teliasonoras VD i Sverige jobbar i Sverige. Sedan har han säkert jobbat utomlands också om det står så. Känner du till några som jobbar i Sverige som inte ska behöva betala skatt i Sverige? Jag tar tacksamt emot tips i så fall.

Men, du kanske förstår nu hur fel du hade när du sa att "särskilt hög lön lär ju personen inte ha" om nolltaxerare? Det varierar förstås kraftigt. Sedan finns också företag som nolltaxerar och variationen dem emellan på hur mycket de omsätter är också enorm.
  • Naranjos
    M Y L F skrev 2014-02-07 22:37:16 följande:

Fast ar det inte markligt Sverige verkar ga med pa att Eritrea beskattar ^svenska^ eritrianer . Det fungerar ju varfor skulle inte Sverige kunna gora likadant? I flera ar har detta pagatt och svenska myndigheter?politiker star handfallna. Vilket javla pack....
    Eritrea är väl kanske inte just det landet jag skulle vilja jämföra Sverige med… Men, Sverige har ju andra sätt att beskatta sina medborgare, även när de har flyttat utomlands. Det är dessutom väldigt populärt. "Born free, taxed to death"...

Jag tror förresten att man måste definiera "nolltaxerare". Att vara s.k. nolltaxerare betyder inte nödvändigtvis att personen inte betalar nån skatt alls. I dagligt tal betyder nolltaxerare att man inte betalar inkomstskatt i Sverige. Det finns ju en uppsjö av skatter utöver detta och det räcker med att Skatteverket anser att man har "väsentlig" anknytning till Sverige, för att fortfarande vara skattepliktig här, även om man bor och verkar utomlands:

7 § För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha

tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

- om han har en fastighet här, och

- liknande förhållanden.

Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visar att han inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här.

• Dorian Ertymexx
    Dianne skrev 2014-02-07 22:00:05 följande:
    ...och du tror att en somalisk familj skulle VILJA göra det..?

Det är en enorm skillnad på renar och kameler. De är faktiskt varandras motsats, eftersom de första måste klara extrem kyla och de andra extrem hetta och torka.
    Detaljer, men... kameler ska också klara extrem kyla, och gör det också väldigt bra. Det blir kallt i öknar på natten.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • M Y L F
    nihka skrev 2014-02-07 22:56:20 följande:
    Shit, vi får nog be Grekland om ett lån... Är bekant med både bloggen och boken. Jag ställde föresten en fråga till dig om den om du inte märkte det? "ni"? Är du överartig eller pratar du med fler än mig när du citerar mina inlägg?

Nu vet jag inte om det var svenska pedofiler du menade? Ackligt och absolut inte ok, bvad far dig att tro att jag tycker det? Det ar precis det har problemet jag beskriver, gammelmedia morkar bade det ena och det andra, ar dom radda att folk inte kan ta det? Fast det har med pedofoli ar ju mer utbrett utomlands, Svenskar till antalet lar ju vara litet till andra...Tur ar ju att vi ar lagar for sadant har, men tyvarr sa verkar ju lagarna bara tillampade for svenskar. Att skicka sina minderariga dottrat utomland for giftemal verkar ju vara ok...
  • M Y L F
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-07 23:06:57 följande:
    Detaljer, men... kameler ska också klara extrem kyla, och gör det också väldigt bra. Det blir kallt i öknar på natten.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

Oj vem trodde att jag skulle halla med dig...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?