• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Enter Sandman
    overdose skrev 2014-02-25 18:36:43 följande:
    Den naturliga slutsatsen är förstås att media inte har något vett på proportioner. Alla människor ljuger. Politikerna ljuger förstås eftersom de inte vill berätta om hur de en gång var.

Jag lyssnade inte på den ursprungliga diskussionen, men hörde på P1 senare en diskussion. Den var totalt ointressant, förutom för de människor som tror att vi alltid talar sanning, och som tror att människor av idag är desamma som för en generation sedan.

Vad jag har förstått var det så att några av deltagarna var sådana att de kan kallas för vänsterextremister. Kanske hade det varit önskvärt att sådana hade kunnat reflektera över att de inte är exakt samma människor idag som de var för 20 år sedan.

Det intressanta i sammanhanget är Sds resa under de senaste 20 åren, men denna har - som vanligt - inte hamnat i fokus.

Man får därför konstatera, att de som intresserar sig för SD, ofta inte har förmåga att beskriva utvecklingen.

Men om alla politiker ljuger, vad är det då vi kan ta fasta på? Sanningen är att en enskild politiker inte är ett parti. Det vet vi nog alla. Vad som återstår är att vi får fundera över hur det står ställt med Sverige, och vad olika partier och politiker kan göra för att komma till rätta med eventuella problem.

En sak är nog tämligen säker - du - som läsare - hade troligen inte velat stå till svars för något som hände i din ungdom - ifall det eventuellt hade kunnat kosta ditt nuvarande jobb.

Sett så är hela denna debatt, totalt ointressant, och med fokus på helt fel saker, för SD idag är inte alls såsom SD för 20 år sedan, och inte heller vi människor.

Därför kommer slutresultatet - som vanligt - snarare lyfta fram våra journalisters, ofta framvisade, begränsade humanitära medkänsla.

Nu var det inte i sin ungdom han ljög, det är nu han ljuger.
    Och han är inte vem som helst, han är partiets förste man, partiledaren.
    Politik bygger på förtroende, en person som söker väljare kan inte samtidigt rasera förtroendet genom att ljuga.
    Att därtill bete sig som en tjurig treåring när han blir ertappad som höjer rösten och kräver att fokus ska ändras, för han år såå sårad över att sd blir kallat för vad det är.
    Och han försöker skifta fokuset till att ställa andra till svars, istället för att själv stå för sin egen fadäs.
    Det kanske är dags att bli vuxen nu.
  • Gert
    nihka skrev 2014-02-25 19:25:35 följande:
    Fast nu finns det inget som förenar människor som tar avstånd från SD förutom SD. Är det verkligen så smärtsamt att ta in att människor tar avstånd från SD pga det SD står för? Känner du dig personligen avgripen då?
    Ni vet inte ens vad SD står för. Du skriver själv att du är emot demokrati. Hur mycket tydligare kan det bli?
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-02-25 19:32:11 följande:
    Ni vet inte ens vad SD står för. Du skriver själv att du är emot demokrati. Hur mycket tydligare kan det bli?

Är du helt säker på att du vet vad sd står för?
  • Gert
    Enter Sandman skrev 2014-02-25 19:33:31 följande:

Är du helt säker på att du vet vad sd står för?
    Ja, är du?
  • Enter Sandman
    overdose skrev 2014-02-25 19:13:33 följande:
    Det är det som intervjuarna inte har kunnat undgå, och inte du heller, men ärligen berätta om dina ungdomsförsyndelser.

Vad har hans ungdomsförsyndelser med saken att göra.
    Det är inte effemgea som har ljugit för svenska folket.
    Det är inte han som är partiledare för något parti, mig veterligen.
    Sluta försöka blanda bort korten och flytta fokus.
    Den här diskussionen handlar inte om effemgea, den handlar om Åkessons lögn.
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-02-25 19:35:33 följande:
    Ja, är du?

Och ändå så röstar du på dom, är det korrekt uppfattat?
    Sorgligt i så fall.
  • Gert
    Enter Sandman skrev 2014-02-25 19:36:32 följande:

Och ändå så röstar du på dom, är det korrekt uppfattat?
    Sorgligt i så fall.
    Och tydligen vet inte du vad SD står för. Sorgligt i så fall.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-25 17:56:50 följande:
    Nej, det vet vi ju att du är moderat, d.v.s. sållar dig till samma politiska gruppering som bl.a. Berlusconi.

Välkommen tillbaka, jag skrev några inlägg riktade till dig men lägligt nog så försvann du. Nej, jag är inte liberal. Min politiska övertygelse är en syntes av flera politiska inriktningar som inte finns inom alliansens ideologi. Jag förespråkar rättvisa och det ordet vet Reinfeldt & co inte vad det betyder.
  • nihka
    Gert skrev 2014-02-25 19:32:11 följande:
    Jag vet vad SD står för och det passar inte mig. DU skriver att jag är emot demokrati och jag svarar att "Du har efter förmåga uppfattat mig helt rätt!" Detta säger inget om min uppfattning om något annat än din förmåga.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-25 18:02:27 följande:
    Åkesson skuldbelägger inte invandrare. Han skuldbelägger politikerna. Är det så svårt att förstå?

Och vad har politikerna för skuld i att Åkesson uppfattade att invandrar-grupperingarna satte skräck i Sölvesborg?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?