• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-26 23:07:47 följande:

Så sa jag inte, finns jag på en bild och jag är utpekad som gärningsman fast dom inte vet vem jag är, så bör jag givetvis hängas ut.
    Så får du bara inte tycka!!! Förstår du inte att en misstänkt kan vara HELT oskyldig? Det finns människor som har fått sina liv förstörda för att upprörda grannar har varit säkra på sin sak och fällt en misstänkt pedofil i förväg och tapetserat hans bild på gator och torg och lyktstolpar för att varna. Och sedan har det vistat sig att han var helt oskyldig men drevet fortsätter ändå mot honom och familjen tills de får flytta och försöka börja om på annan ort tills någon snokar reda på... och så fortsätter det. Idag är det ännu enklare med internet att rasera en oskyldig människas liv. Det går på några minuter.

I Sverige är man oskyldig till motsatsen bevisats och det är så viktigt att man inte tullar på rättsäkerheten. Om man börjar gå ned för den stigen kan man till slut komma och plocka upp människor i sina hem på natten och slänga dem i fängelse och behålla dem där utan rättegång tills de ruttnar i sin fängelsehåla.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-02-27 00:14:15 följande:
    Så får du bara inte tycka!!! Förstår du inte att en misstänkt kan vara HELT oskyldig? Det finns människor som har fått sina liv förstörda för att upprörda grannar har varit säkra på sin sak och fällt en misstänkt pedofil i förväg och tapetserat hans bild på gator och torg och lyktstolpar för att varna. Och sedan har det vistat sig att han var helt oskyldig men drevet fortsätter ändå mot honom och familjen tills de får flytta och försöka börja om på annan ort tills någon snokar reda på... och så fortsätter det. Idag är det ännu enklare med internet att rasera en oskyldig människas liv. Det går på några minuter. I Sverige är man oskyldig till motsatsen bevisats och det är så viktigt att man inte tullar på rättsäkerheten. Om man börjar gå ned för den stigen kan man till slut komma och plocka upp människor i sina hem på natten och slänga dem i fängelse och behålla dem där utan rättegång tills de ruttnar i sin fängelsehåla.

Nu överdramatiserar du. Jag har hela tiden sagt att signalement/bilder är ointressanta på en gripen eller dömd gärningsman. Men att det vore bra i dom fall där gärningsmannen finns på bild ( Dvs hen är utpekad genom en bild ) och man inte vet hans identitet.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-27 00:23:49 följande:

Nu överdramatiserar du. Jag har hela tiden sagt att signalement/bilder är ointressanta på en gripen eller dömd gärningsman. Men att det vore bra i dom fall där gärningsmannen finns på bild ( Dvs hen är utpekad genom en bild ) och man inte vet hans identitet.
    Nej, jag överdramatiserar inte. En bild på en misstänkt gärningsman kan vara en bild på en helt oskyldig person.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-02-27 00:41:47 följande:
    Nej, jag överdramatiserar inte. En bild på en misstänkt gärningsman kan vara en bild på en helt oskyldig person.
    Om Efterlyst skulle anamma den synen skulle nog betydligt färre brott klaras upp den vägen.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-26 22:01:49 följande:
    Nej, det vore inte heller rätt mot de stora massorna av invandrare som sköter sig. Tyvärr speglar sådant här av sig negativt på andra som inte har det minsta med saken att göra och ett beslut att få stanna skulle få mycket olyckliga konsekvenser.
    Sedär. Jag håller med dig till 100%. (vart är världen på väg) ;)

Sen kan jag iofs anse att utvisningsvapnet används väl sparsamt. Om fler utvisningar skedde, t.ex. tredje gången gillt - eller vid fängelsestraff efter t.ex våldsbrott, tror jag att mycket av aversionen mot invandrare skulle försvinna.

I nämnda fall ville ju åklagaren inte ens yrka på utvisning från början med den knäppa tanken att om han utvisas till Somalia, kan han ju utsätta kvinnor för brott där också. Härdsmälta i skallen. Efter ett minidrev och skriverier i utländsk press ändrade han sig till slut.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-27 00:45:02 följande:
    Om Efterlyst skulle anamma den synen skulle nog betydligt färre brott klaras upp den vägen.
    I Efterlyst väljer man ut fall som lämpar sig, där man ofta tar förövaren på bar gärning mha av bevakningskamror och så vidare. I mitt exempel fotograferades någon i en park där en våldtäkt begicks ungefär samtidigt och så manglas bilden ut.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-02-27 00:48:26 följande:
    Sedär. Jag håller med dig till 100%. (vart är världen på väg) ;)

Sen kan jag iofs anse att utvisningsvapnet används väl sparsamt. Om fler utvisningar skedde, t.ex. tredje gången gillt - eller vid fängelsestraff efter t.ex våldsbrott, tror jag att mycket av aversionen mot invandrare skulle försvinna.

I nämnda fall ville ju åklagaren inte ens yrka på utvisning från början med den knäppa tanken att om han utvisas till Somalia, kan han ju utsätta kvinnor för brott där också. Härdsmälta i skallen. Efter ett minidrev och skriverier i utländsk press ändrade han sig till slut.

Jag har väl ALDRIG varit emot att brottslingar ska straffas. Det jag invänder mig emot är att det finns politiska krafter som vill smälta ihop orden invandrare och kriminell i svenskars medvetande och då pratar jag inte bara om SD.

Sedan ska jag inte försvara just den här domen för jag är inte insatt i den, men generellt vet jag att en domstol kan döma på detta vis när man anser att det är risk för att utvisningslandet inte kommer att implementera straffet på ett tillfredsställande sätt eller kanske inte alls, vilket i praktiken innebär att man släpper en farlig människa fri.
  • korp3n
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-26 23:21:09 följande:
    Postkolonialism icke att förglömma - när kolonialmakterna övergav Afrika så gav man den politiska makten till de som vart kvar (vita eller svarta beroende på), men den ekonomiska makten, kontrollen över råvaror, infrastruktur och liknande, behöll man via företag. Klart som faen att de inte kunnat bygga upp sig om råvaror och maskiner inte ägs av lokalbefolkningen! Hur rikt hade Sverige varit om alla våra gruvor, våra järnvägar, våra energikraftverk hade tillhört, säg, Tyskland eller Finland? Vi hade fått göra jobbet, men stålarna hade gått utsocknes.

Jag håller fullständigt med.
  • korp3n
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-26 23:22:40 följande:
    Vi ska heller inte glömma att Sverige faktiskt utvecklades i mycket i samma tempo som de afrikanska länderna, men då vår befolkning inte styrdes av kolonialmakter, och våra resurser inte stals för världskrig, så fick vi kosing för våra råvaror och vårt arbete. De koloniserade länderna fick bara tack i form av att få bidra med soldater till kolonialmakterna...

Ja vi var såpass "rika" i Sverige så att 1.2 miljoner människor såg sig nödgade att hoppa på båtar och ta sig över Atlanten. Såpass långt framme var vi i utvecklingen. Visst man skall inte underskatta att Sverige växte så att det knackade på 1800-talet, från 2.3 miljoner till c.a 4.1 miljoner på bara ett halvt århundrade men ändå.
  • korp3n
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-26 23:32:37 följande:
    Monroedoktrinen. Kräks

Japp
Svar på tråden Varför hatar folk SD?