• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 14:44:32 följande:

Och det är alldeles sant. Manga fula fiskar kommer ju undan med tex våldtäkter, vad fan har hänt? Idag blir offret dömt och gärningsmannen dansar hela vägen till banken.
    I de få uppmärksammade fall något sådant sker handlar det om loophål i lagen. I och med att teknisk bevisning tar så stor del en utredning kan en gärningsman komma undan med en lindrigare brottsrubricering genom att exempelvis påstå att han var drogpåverkad. Om man har kunnat säkerställa att så inte var fallet torskar han, men om man inte kan det så kan hans case hålla.
  • M Y L F
    nihka skrev 2014-02-27 14:59:22 följande:
    I de få uppmärksammade fall något sådant sker handlar det om loophål i lagen. I och med att teknisk bevisning tar så stor del en utredning kan en gärningsman komma undan med en lindrigare brottsrubricering genom att exempelvis påstå att han var drogpåverkad. Om man har kunnat säkerställa att så inte var fallet torskar han, men om man inte kan det så kan hans case hålla.

Och med det så är vi signalerar fritt fram...
  • Philipsson
    Enter Sandman skrev 2014-02-27 09:39:30 följande:

Vad har det med saken att göra vad andra gör.
    Nu var frågan vad relevansen är när man uppger i och för sig kön, ålder och hudfärg och ursprung.

Jag kan se att det kan finnas fog för det om det är en person är eftersökt och som anses farlig, då kan det vara på sin plats med alla tänkbara kännetecken för att dels få tag i personen och för att varna allmänheten för hen.
    Men när det handlar om en person som är i förvar och därmed inte kan skada andra, då ser jag inte relevansen.
    Du får gärna förklara den för mig.
    Varför tycker du det är relant att ange kön och ålder, men inte hudfärg, som i t.ex-:  "30-årig man misstänkt i narkotikärende" (polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/Vastmanland/jan-mars/30-arig-man-misstankt-i-narkotikaarende-i-Koping/).

Varför inte bara "en person". Varför stigmatisera 30-åringar och män?

• Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-02-27 14:19:22 följande:
    Men om du nu får för dig att det är Nisse i Hökarängen som hamnat i dåligt sällskap på utlandssemestern (till Syrien?) som avses med "terrormisstänkta svenskar" så är det ju ditt problem. Lite omvärldskunskap får man ju ha. Själv tänker jag att det högst troligt är någon med stark koppling till det den gör som gör det den gör. Detta utesluter inte alla nissar men högst troligt handlar det om fler icke-nissar än nissar.

Det var samma sak under spanska inbördeskriget, att det drog ihop en massa spanienkopplade människor, men en hel del som åkte ner och anslöt sig till de internationella brigaderna var inte mer kopplade till Spanien än att de trodde på kommunism. Bland dem fanns minst en Nisse:

sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_brigade... 

Att personen är svensk medborgare betyder att vi får betrakta personen som svensk åtminstone när det gäller ansvarsbiten för personen utifrån internationella lagar. Han sorterar under svenska ambassadens ansvarsområde. Du eller jag kan ju inte bara bestämma oss för att han inte är svensk och kräva att andra ska benämna honom därefter.
    Jag får inte för mig det. Däremot tror jag inte det är förmätet att tro att det är den sortens association tidningarna i någon mån vill väcka hos folk - allt givetvis i syfte att "undvika fiske i grumliga vatten" osv. Typ "se där era fördomsfulla jävlar, alla islamister är minsann inte somalier/talibaner etc!!!!".
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-27 14:03:45 följande:
    Precis. Inom vissa brott är invandrare överrepresenterade, men inte mycket mer än svenskar i samma sociala grupp. I stort sett kan överrepresentationen förklaras med socialt och ekonomiskt.
    Källa?
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 14:26:42 följande:

Helt ärligt så skulle jag kunna vara utan barnbidrag och vi skulle även ha råd att bekosta vara barns utbildning, men då skulle jag också kräva minimal skatt.
    Ibland känner jag att jag skulle vilja att vi gick hela vägen dit, ingen betalar skatt och var och en betalar för sig och sitt, så kanske folk börjar fatta precis vad allt kostar och precis vad vi har när vi säger att det är så illa. Just nu finns det alldeles för många som ska ha jobbskatteavdrag och en massa pengar i fickan OCH ett vaggan till graven staligt omhändertagande som inte får kosta något.

Det är inte konstigt att det är fler än tidigare som sneglar åt vems "fel" det är att man inte kan få allt utan insats, och att det är just den kritiken som riktas mot gruppen som valts ut som måltavla. Det går igen i historien och är en fin grogrund för missnöjespartier som SD.

Helt utan att jag har beskyllt just dig för detta, men ditt uttanlande om minimal skatt triggade dessa tankar.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 15:00:30 följande:

Och med det så är vi signalerar fritt fram...
    Jag förstår inte vad du menar.
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-27 14:08:48 följande:
    Jag är varken man eller SD. Så sluta skriv sådant som du tror. Dina argument är så kassa och återkommer som en gammal LP skiva som hakat upp sig så man tröttnar på att försöka argumentera. Jag argumenterar med någon som har något nytt att tillföra.

Varför jag fortsätter tjata är för att ni inte kan svara på när man blir svensk. Problemet med ert resonemang är att ni vill dela upp befolkningen mellan "vi" och "dem" och det kommer endast att skapa än mer motsättningar. Det blir en ond cirkel.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-27 15:05:49 följande:
    Källa?

Hej Philipsson, välkommen tillbaka. Är nyfiken på ditt svar på vad svenskhet är för något. Har frågat många gånger nu, kan det vara så att du inte vet?
  • Cal XVI Gustf
    Philipsson skrev 2014-02-27 15:05:33 följande:
    Varför tycker du det är relant att ange kön och ålder, men inte hudfärg, som i t.ex-:  "30-årig man misstänkt i narkotikärende" (polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/V.../).

Varför inte bara "en person". Varför stigmatisera 30-åringar och män?
    Man kanske borde "vitpixla" även sådana uppgifter så man inte får intrycket att alla brottslingar är unga män?

--------------

"När 70-åriga Agda* sprang ut från banken med rånbytet så...

*Personuppgifterna är fingerade"
Svar på tråden Varför hatar folk SD?