• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:36:31 följande:

Jag säger ju precis samma sak. Självklart får man kalla sig Svensk. Jag fattar inte bara hur detta kan vara ett stort ämne med tanke på att många inte vill vara Svenskar.

Det stora ämnet är att man motsätter sig att pressen skriver svensk om en person med svenskt medborgarskap om denne exempelvis åker i väg för att kriga i sitt forna hemland Somalia för då skulle personen benämnas somalisk.
  • M Y L F
    nihka skrev 2014-02-27 16:46:05 följande:
    Det stora ämnet är att man motsätter sig att pressen skriver svensk om en person med svenskt medborgarskap om denne exempelvis åker i väg för att kriga i sitt forna hemland Somalia för då skulle personen benämnas somalisk.

Varför inte skriva en person med svenskt medborgarskap istället? Borde ju betyda samma sak. Det som jag tröttnat på är just att man ska vilseleda att tro att det är Kalle Johansson som gör brotten, men med tanke på att invandrare är överrepresenterade i brott så vill man ju mörka av en anledning. Det är inte SD som gör folk till sk rasister, utan Media och politiker.
  • Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:53:44 följande:

Varför inte skriva en person med svenskt medborgarskap istället? Borde ju betyda samma sak. Det som jag tröttnat på är just att man ska vilseleda att tro att det är Kalle Johansson som gör brotten, men med tanke på att invandrare är överrepresenterade i brott så vill man ju mörka av en anledning. Det är inte SD som gör folk till sk rasister, utan Media och politiker.

Nej, det är det verkligen inte.
    Att man ens bryr sig om vilken etnicitet en brottsling har visar att man är rasistisk.
    Jag har försökt få ett alternativt svar på varför det annars ens skulle vara relevant, men svaren lyser med sin frånvaro.
    Om du har ett svar så lyssnar jag gärna.

Jag är övertygad om att det handlar om att brännmärka invandrare som mer brottsliga än andra, och så blir man sur när inte media vill delta i hetsjakten som främst drivs av avpixlat.
    Det blir så pinsamt uppenbart som det är motbjudande.
  • M Y L F
    Enter Sandman skrev 2014-02-27 17:06:37 följande:
    Nej, det är det verkligen inte. Att man ens bryr sig om vilken etnicitet en brottsling har visar att man är rasistisk. Jag har försökt få ett alternativt svar på varför det annars ens skulle vara relevant, men svaren lyser med sin frånvaro. Om du har ett svar så lyssnar jag gärna. Jag är övertygad om att det handlar om att brännmärka invandrare som mer brottsliga än andra, och så blir man sur när inte media vill delta i hetsjakten som främst drivs av avpixlat. Det blir så pinsamt uppenbart som det är motbjudande.

Fast invandrare är ju mer brottslingar än andra. Hur kan det vara rasistiskt att påpeka det? Hur kan det vara rasistiskt att påpeka att det är en ansvarslös invandring som vi har? Vi har inte råd ! Vi får stora ekonomiska påföljder med invandringen av det slag som vi har. En är ju brottsligheten. Måste citera från en blogg Frågan är vem som har rätt om invandringens ekonomiska konsekvenser. Intellektuella lättviktare som Erik Ullenhag eller tunga nationalekonomer som Astra Lindbeck? De förmåner en nation lyckats skaffa genom att ha en framgångsrik ekonomisk utveckling under 100 år , de kan man inte erbjuda resten av världen utan att vårt system går omkull.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:53:44 följande:

Det är väl det man menar med svensk. Svenskt medborgarskap är ju också en definition på svensk. Jag ser inget vilseledande med det.

Gruppen män är långt, långt mer överrepresenterade när det gäller brott än vad gruppen invandrare är, ändå ser man inga rubriker om detta. Ingen motsvarighet till Avpixlat där man tar upp alla brott män gör men inga som kvinnor gör. Beror det på "mörkläggning?"

Om en svensk av typen du menar när du säger svensk gifter sig med en somalier och paret flyttar till Somalia får 2 barn och hela familjen har somaliska pass, hur många svenskar finns det i familjen och hur många somalier? Beroende på vad man väljer att kalla dem kan något av valen kvalificeras som "mörkning".
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-02-27 15:21:02 följande:

Hej Philipsson, välkommen tillbaka. Är nyfiken på ditt svar på vad svenskhet är för något. Har frågat många gånger nu, kan det vara så att du inte vet?
    Vad har svenskhet med saken att göra? SD är det enda riksdagspartiet som vill dra åt handbromsen på massinvandringen. Det är inte nazistiskt, rasistiskt eller fascistiskt.
  • nihka
    Gert skrev 2014-02-27 17:59:22 följande:
    Vad har svenskhet med saken att göra? SD är det enda riksdagspartiet som vill dra åt handbromsen på massinvandringen. Det är inte nazistiskt, rasistiskt eller fascistiskt.
    1. Sverige har ingen massinvandring. Libanon är ett exempel på ett land som har massinvandring och vi avlastar deras situation yttepytte lite.

2. SDs motiv till att dra i handbromsen är rasistisk. Se bara på vad SDare både partirepresentanter och följare säger om invandrare och tillåter att det sägs om invandrare. Den här tråden är nedlusad med exempel. Klicka på några länkar.

• Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-02-27 17:21:09 följande:

Fast invandrare är ju mer brottslingar än andra. Hur kan det vara rasistiskt att påpeka det? Hur kan det vara rasistiskt att påpeka att det är en ansvarslös invandring som vi har? Vi har inte råd ! Vi får stora ekonomiska påföljder med invandringen av det slag som vi har. En är ju brottsligheten. Måste citera från en blogg Frågan är vem som har rätt om invandringens ekonomiska konsekvenser. Intellektuella lättviktare som Erik Ullenhag eller tunga nationalekonomer som Astra Lindbeck? De förmåner en nation lyckats skaffa genom att ha en framgångsrik ekonomisk utveckling under 100 år , de kan man inte erbjuda resten av världen utan att vårt system går omkull.

Är dom verkligen det, mer brottslingar, det beror väl på hur man väljer att se på det, och frågan är varför du väljer att se det som du gör?
    Så du erkänner att anledningen till att du vill att media ska ange etnicitet är för att du ska kunna peka ut en viss grupp som er brottsbenägen än andra?

Har vi råd, jag är övertygad om att vi har råd gott och väl om vi omfördelar våra resurser så att inte ett fåtal gagnas på bekostnad av dom svaga grupperna, som gamla, barn och sjuka.
    Det är sjukt hur mycket rikare dom rikaste blivit dom senaste åren, samtidigt som det dragits ner på välfärden till alla andra.
    Det vill jag se en ändring på, men problemet är inte invandrarna och lösningen är inte sd.

Du skrev att du inte är sd, av ren nyfikenhet står du ännu mer till höger alltså, har jag förstått dig rätt då?
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-02-27 18:17:57 följande:
    1. Sverige har ingen massinvandring. Libanon är ett exempel på ett land som har massinvandring och vi avlastar deras situation yttepytte lite.

2. SDs motiv till att dra i handbromsen är rasistisk. Se bara på vad SDare både partirepresentanter och följare säger om invandrare och tillåter att det sägs om invandrare. Den här tråden är nedlusad med exempel. Klicka på några länkar.

Bra, nu slapp jag skriva det själv.
    Tack. Solig
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-27 17:59:22 följande:

Jaså Philipsson loggar in med ett annat konto ;)

Jag har inte satt något etikett på den debatten. Däremot är Sd väldigt fixerade vid svenskhet. Varför?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?