• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-03-07 14:54:04 följande:
    Man får onekligen intrycket av att Sd-hatare fullständigt absorberats av vad den eller den har sagt vid det eller det tillfället. Det blir liksom ingen debatt om de viktiga frågorna...

Sd-hatarna delar det med invandringshatarna. Det finns de som ser roten i allt ont, i invandringen, och det finns de som ser Sd som den enda samhällsproblemet i världen, som de känner sig manade att bekämpa. Det är nåt konstigt med det där... Vad beror det på att folk blir så fullständigt insnöade?

Folk har alltid en tendens av att fokusera på röken. Handlar nog om viljan att sätta sig in i politik i allmänhet, att den biten lider en smula, och att mycket fokus ges åt lättillgängliga saker som vem som helst kan relatera till. Sedan så har ju opinionen till något, tendensen att pressa småsaker i ädelmetall, rama in dem och alltid peka på det i tid och otid (och det gäller såklart för alla opinionsgrupperingar). Självklart en viktig folkfråga, vilka som ska företräda folket, men istället för att sortera bort (eller kräva bortsortering) så ältas det gärna.
  • oOOo  oOOo
    Philipsson skrev 2014-03-07 14:54:04 följande:
    Vad beror det på att folk blir så fullständigt insnöade?
    De drivs av bitterhet och hat.

"here is my fist, where is the fight", som en MP:are stolt uttryckte det på en stämma. Pinsamt.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-03-07 14:55:45 följande:
    35 år. Blond och blåögd. 160 cm och 50 kg. Lite och ettrig

Kan typ se ett Skogsrå framför ögonen, haha.. Sådär giftig där det känns och gäller. Rätt intressant hur kvinnor tenderar att lyckas med kraft utan storlek bättre än män, men som en god vän påpekar "- Är man inte tung i kroppen så får man vara tung i sinnet!". ;)

Även sådant här som önskas bevars hårdare i svensk kultur, angående ålder, för tvärt om med USA:s mesiga "young for ever"-kultur så har ju svensken, speciellt längre bak i tiden, en tendens att hålla ålder högt och med respekt (angående kvinnor främst då, som i mesproppkulturer har något slags "bäst före datum"). Jisses, skulle aldrig våga uppträda respektlöst mot kvinnor i goda år (inte någon kvinna såklart men shit, man kan ju känna sig som en skitunge i vissa kvinnors mäktiga personatmosfär).

• Philipsson
    Digestive skrev 2014-03-07 15:04:24 följande:

Folk har alltid en tendens av att fokusera på röken. Handlar nog om viljan att sätta sig in i politik i allmänhet, att den biten lider en smula, och att mycket fokus ges åt lättillgängliga saker som vem som helst kan relatera till. Sedan så har ju opinionen till något, tendensen att pressa småsaker i ädelmetall, rama in dem och alltid peka på det i tid och otid (och det gäller såklart för alla opinionsgrupperingar). Självklart en viktig folkfråga, vilka som ska företräda folket, men istället för att sortera bort (eller kräva bortsortering) så ältas det gärna.
    Jo, och sen att istället för att fördjupa sig i olika princip- och sakfrågor, infoga sig, via identifikation, i en "roll"

Saken är den att medierna bygger hela sin diskurs på denna identifikation. Argumenten är meningslösa; det handlar bara om att hålla med "rätt" person. Detta är naturligtvis partierna helt medvetna om. Därför gör de det mesta för att få in kändisar i sina partier. Det är dock riskabelt eftersom kändisen, som sällan är helt indoktrinerad, eventuellt kan säga nåt avvikande/göra nåt som går stick i stäv med partiets officiella hållning.

Sossarna högg ju Paolo Roberto direkt. Fast sen när Paolo var för frispråkig, och inte inkörd i S' program, då vände S honom ryggen...
  • Philipsson
    oOOo oOOo skrev 2014-03-07 15:12:35 följande:
    De drivs av bitterhet och hat.

"here is my fist, where is the fight", som en MP:are stolt uttryckte det på en stämma. Pinsamt.
    Jo, och rätt många insnöade individer tycks söka sig till MP (liksom till Sd f.ö.). En av dem är Åsa Romson. Hon verkar också ha stannat i tonåren; i det där programmet i SVT, med psykoterapeuten, återkom hon hela tiden till när hon "började läsa vid universitetet och alla politiska diskussioner". Förstår att hon saknar det. En skyddad verkstad, full av likasinnade, idealistiska barn till föräldrar som i sin tur "revolterade" mor svensson-livet! Jo, just en revolt! De ockuperade sitt eget kårhus!

En annan insnöad typ är Schlaug. Fridolin verkar däremot vara "normal", och det var Wetterstrand och den där norrbottningen också. Enligt min uppfattning alltså...
  • themia
    Philipsson skrev 2014-03-07 15:17:15 följande:
    Jo, och sen att istället för att fördjupa sig i olika princip- och sakfrågor, infoga sig, via identifikation, i en "roll"

Saken är den att medierna bygger hela sin diskurs på denna identifikation. Argumenten är meningslösa; det handlar bara om att hålla med "rätt" person. Detta är naturligtvis partierna helt medvetna om. Därför gör de det mesta för att få in kändisar i sina partier. Det är dock riskabelt eftersom kändisen, som sällan är helt indoktrinerad, eventuellt kan säga nåt avvikande/göra nåt som går stick i stäv med partiets officiella hållning.

Sossarna högg ju Paolo Roberto direkt. Fast sen när Paolo var för frispråkig, och inte inkörd i S' program, då vände S honom ryggen...
    Så SD har misslyckats att få in någon kändis i leden.
    Surt sa räven ...
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-03-07 15:17:15 följande:

Huhu, ja unt ja. Att "stil" och "image" har fått sådan plats i politiken klassas som bedrövligt, men så tenderar just ideologier att fungera så. Ideologier ska utnyttjas - urskiljningslöst och hänsynslöst till ideologierna i sig - för det finns inget annat än nytta att behöva ta hänsyn till i sund praktik. Men så finns det då "image" och "stil" som får folk att känna sig personligt hotade utav politiska vindar och som många gånger skulle göra mer nytta än vad som envist klamras fast vid, på grund av blott "identitet". Totalt onödigt, på alla plan. Identitet kan hålla sig inom det sociala, uteslutande.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-07 11:33:11 följande:
    Men du Dorian, var någonstans har Sd skrivit/sagt/påstått att bara "sund kultur (jag citerar dig nu)" och "svenska kulturella värderingar" ska tillåtas (d.v.s., i analogi med detta, att avvikande ska förbjudas)?

Eftersom du anför detta, och t.o.m. med citattecken, så skulle jag vilja veta när och var detta yttrades...
    ---
    Sanningen är, naturligtvis, att du har hittat på det själv. Du ägnar dig i detta forum åt att lägga argument i Sd:s mun, som du sen argumenterar emot. Du argumenterar således mot dig själv.
    ---
    Vad Sd har föreslagit, i sin skuggbudget, är en minskning av anslagen till samtidskonsten. Det är ju då utifrån DET du måste argumentera, om du vill vara seriös. Men det vill du ju inte.

Du resonerar ungefär som en sjätteklassare till elevrådsordförande som inte fattar varför de vuxna inte ger honom rätt.
    Det stod i deras partiprogram för inte så länge sedan. Nu har de förstås PK-filtrerat sin kulturpolitik, men andemeningen är kvar där.

Du vet, som sagt, precis lika väl som jag vart SD står i de här frågorna.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-07 11:46:07 följande:
    Att Carl Bildt försöker få in Sverige i NATO, bakvägen, är en viktig samhällsfråga.

Att några medlemmar i ett parti - inte ens ett riksdagsparti vid tillfället -, tidigt på morgonen efter en natt på krogen, kallar en invandrare för "blatte" och en tjej för "hora" -, är inte en viktig samhällsfråga.

Jag lovar dig, att om du går ut i Stockholms nattliv, så kommer du att kunna höra mycket mer chockerande saker än så. Också bland politiker.

Att kasta invektiv över andra, när man är upprörd, kanske för att man har blivit orättviost behandlad, är f.ö. en helt naturlig del av livet. Svordomar och föroolämpningar finns väl i alla språk.

Vad säger du om nån försöker sno din väska: "Dumma dig"?
    Så Soran och den "lilla horan" försäkte sno Almqv... förlåt, Szilág Ériks väska? Kände sig Kenta orättvist behandlad av att Soran köpte en hamburgare på samma ställe som han?

Lustigt, du uttryckte dig inte så förlåtande och förstående tidigare i tråden när det diskuterades invandrare som svor, men svenska män (eller bara SD-are?) får visst svära litet hur de vill åt folk?
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-07 12:10:24 följande:

Hur orkar du jobba på dagarna när du sitter uppe på nätterna? Stålmannen?
    Japp.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?