• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-08 09:39:42 följande:
    Rent metaforiskt skulle man kunna påstå att SD förespråkar kolloidalt silver som bot för alla samhällssjukdomar de ser - där metaforen för silvret kallas minskad invandring.

Ett slags politiskt kvacksalveri.
    Visst finns det sådana, men det har väl knappast nåt med Sd som parti att göra.

Å andra sidan finns det ju sådana som drömmer sig tillbaka till tiden före Sd, och föreställer sig att hela världen kommer att skimra rosenrött, bara partiet försvinner...
  • Philipsson

Det är de som är Sd-hatarna, de som finner sin livsnäring genom att hata partiet. Min tolkning är att de måste ha en mycket fattig tillvaro, och då tänker jag inte på det pekunjära.

• nihka
    Philipsson skrev 2014-03-08 09:49:23 följande:
    Det är de som är Sd-hatarna, de som finner sin livsnäring genom att hata partiet. Min tolkning är att de måste ha en mycket fattig tillvaro, och då tänker jag inte på det pekunjära.

Så om man motsätter sig SDs politik är man andefattig.

Jepp, sekttänk BIG TIME - vilket är ytterligare en orsak till att vända SD ryggen - den väldigt ljudliga andel av SD-anhängare som hänfaller till den här typen av låga icke-argument.

Jag vill inte förknippas med människor som ser på ett politiskt parti som ett trossamfund där kritik och avståndstagande bemöts med att meningsmotståndare på olika sätt är depraverade och otillförlitliga.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-08 09:44:23 följande:
    Visst finns det sådana, men det har väl knappast nåt med Sd som parti att göra.

Å andra sidan finns det ju sådana som drömmer sig tillbaka till tiden före Sd, och föreställer sig att hela världen kommer att skimra rosenrött, bara partiet försvinner...
    Finns det verkligen det?

Jag kan på rak arm inte komma på någon aktiv SD-motståndare som debatterar här som tror att SD är det egentliga problemet.

Eftersom jag ändå är inne på metaforer så uppfattar jag SD som ett skrikande barn som ligger i affären och viftar med armar och ben och kräver godis i form av att alla ska acceptera att stoppad invandring är lösningen på alla samhällsproblem.

Jag menar bara att om man bär ut barnet så blir förutsättningarna för de vuxna att diskutera bättre.

Men inte menar jag att SD är problemet - inte alls, rasism och främlingsfientlighet i kombination med okunnighet, vidskepelse och bekräftelsebehov, fanns före SD och kommer att finnas kvar efter att sekten har viftat sig trött.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert
    effemgea skrev 2014-03-08 09:39:42 följande:

Det är väl ganska rimligt att anta att en persons förmåga att hantera fakta, se vad som är relevant - och förmå föra ett sammanhängande resonemang utifrån detta mer är en personlig egenskap än en ämnesrelaterad.

Rent metaforiskt skulle man kunna påstå att SD förespråkar kolloidalt silver som bot för alla samhällssjukdomar de ser - där metaforen för silvret kallas minskad invandring.

Ett slags politiskt kvacksalveri.
    Det resonemang haltar som vanligt. Det finns ingen vetenskaplig fakta som visar att kolloidalt silver fungerar. SD blev ju anklagade av statsministern för att föra politik genom nya rön som kommer. Vilket han tyckte var ett konstigt sätt att föra politik på. Alltså för SD politik genom fakta och statistik, vilket inte kan sägas om dem som förespråkar kolloidalt silver.
  • themia
    effemgea skrev 2014-03-08 10:19:49 följande:
    Finns det verkligen det?

Jag kan på rak arm inte komma på någon aktiv SD-motståndare som debatterar här som tror att SD är det egentliga problemet.

Eftersom jag ändå är inne på metaforer så uppfattar jag SD som ett skrikande barn som ligger i affären och viftar med armar och ben och kräver godis i form av att alla ska acceptera att stoppad invandring är lösningen på alla samhällsproblem.

Jag menar bara att om man bär ut barnet så blir förutsättningarna för de vuxna att diskutera bättre.

Men inte menar jag att SD är problemet - inte alls, rasism och främlingsfientlighet i kombination med okunnighet, vidskepelse och bekräftelsebehov, fanns före SD och kommer att finnas kvar efter att sekten har viftat sig trött.
    Ja vi hade ju Ny Demokrati för 20 år sedan, är det någon som minns dem?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Gert

Den 31 Januari 2014 fanns det 9 651 531 antal personer i Sverige. Jag kan med gott samvete säga att ca 9 651 500 av dessa är främlingar för mig. Alltså gör det mig till främlingsfientlig. Jag är fientlig mot främlingar eftersom jag inte känner dem.

http://www.scb.se/BE0101/

• nihka
    themia skrev 2014-03-08 10:26:33 följande:
    Ja vi hade ju Ny Demokrati för 20 år sedan, är det någon som minns dem?
    Jepp. Ett annat missnöjesparti som utvecklades enligt formeln för missnöjespartier upp-ner-*poof* borta.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-08 10:35:04 följande:
    Den 31 Januari 2014 fanns det 9 651 531 antal personer i Sverige. Jag kan med gott samvete säga att ca 9 651 500 av dessa är främlingar för mig. Alltså gör det mig till främlingsfientlig. Jag är fientlig mot främlingar eftersom jag inte känner dem.

www.scb.se/BE0101/
    En fråga om läggning.

Själv är jag inte fientligt inställd till alla jag inte känner - det skulle ju innebära att jag kände mig omgiven av fiender i stort sätt jämt och kunna leda till en allt mer paranoid människosyn.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-08 10:35:04 följande:

www.scb.se/BE0101/

Främlingsfientlig är personer som är fientliga mot människor som kommer "utifrån". Det är ju helt möjligt att just du känner så för alla du inte personligen känner och har pratat med, men det är ganska extremt vill jag mena, eller är ni många som resonerar på detta vis?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?