• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • UniqueSnowflake
    effemgea skrev 2014-03-11 23:49:01 följande:
    Jo, det brukar bli lite hätskt i vissa trådar.

Testa att klicka på visa endast "ditt nuvarande nick" och samla upp dina inlägg tillsammans med dem du fått borttagna och visa dessa för någon närstående, så kan du återkomma efter att ni diskuterat dem.
    Så du tycker det är helt okej att debattera på det sättet?

Om jag någon enstaka gång gör det så tenderar de inläggen ryka snabbare än en avlöning från samhall.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-11 23:30:33 följande:
    Men själv tror jag att folk börjar tröttna på gråtattackerna från SD,

Jo, verkligen mycket som tyder på att folk har tröttnat på ett parti som fick 5,7% år 2010 och nu har dubblat den siffran....:)

I åtanke ska man också ha att Sd:s siffror i enkäterna alltid är lägre än den reella siffran. Tror en del kommer att sätta i halsen om Sd får 15%...och det är inte alls omöjligt.

Ju fler ni Sd-hatare skriver i sådana här forum, desto fler röster till Sd. Du kommer kanske få ett tackbrev efter valet. Eller det är kanske Sd som har lejt in dig redan på förhand.
  • effemgea
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-11 23:54:16 följande:
    Så du tycker det är helt okej att debattera på det sättet?

Om jag någon enstaka gång gör det så tenderar de inläggen ryka snabbare än en avlöning från samhall.
    Javisst. Jag försöker undvika personangrepp, men jag har ju mina åsikter om hela sekten kring Åkesson

Medan jag anser att du fokuserar på person.

Om du vill kan jag ta fram länkar till artiklar om avhoppare från SD som definierar partiet som en sekt, så jag är långt från ensam om den bedömningen.

Det är heller inte bara jag som uppfattar anhängarna som gråtmilda och självömkande,

Eftersom jag jobbar med textanalys är det dessutom nära nog omöjligt för mig att inte notera resonemang som inte håller logiskt eller varför inte varianter på tankeläsarinfo.

Missförstå mig inte. Jag anser inte att alla sverigedemokrater följer min schablon, men det finns en enorm överrepresentation för att använda en bekant terminologi.

Och med detta inlägg återknyter jag till trådens ämne. Du skrev att folk hatar SD för att de är rädda för sanningen, så rädda att de lallar av rädsla.

Min uppfattning är att det är inslagen av självömkan, tankeslapphet och totalt fokus på invandringsbegränsning som lösningen på alla problem som får folk att känna förakt och ett visst medlidande för de åsikter många sverigedemokrater representerar.

Notera gärna att i Sifos Mediebarometer framgår det att ingen "institution" är tillnärmelsevis så illa omtyckt som SD (av de som fanns att välja mellan, förstås). Endast Arbetsförmedlingen kunde komma i närheten av ett så lågt förtroende som SD.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-03-11 23:30:33 följande:
    Jag tror sverigedemokrakarna och ni som travar lite vid sidan om fäster för stor vikt vid opinionsinstitut som Yougov, Sentio och United Minds.

Enligt United Minds får Åkessons gnällorkester de sämsta siffrorna sedan september 2012, även dessa siffror bör man nog ta med en nypa salt.

Men själv tror jag att folk börjar tröttna på gråtattackerna från SD, särskilt som dessa tycks trigga attackerna från broderpartiet lite längre åt höger.

www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/articl...

SD ligger och skvalpar fram och tillbaka runt 10%. Inget anmärkningsvärt. Det inte är så stor skillnad på de bästa och de sämsta siffrorna oavsett vilken mätning man väljer.

Någon vågmästarroll har de inte och lär inte få heller. Det som är intressant är att det skiljer ca 17% mellan aliansen och de rödgröna:

http://www.tns-sifo.se/media/505590/vb_feb_2014_svd.pdf
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 00:02:55 följande:

Jo, verkligen mycket som tyder på att folk har tröttnat på ett parti som fick 5,7% år 2010 och nu har dubblat den siffran....:)

I åtanke ska man också ha att Sd:s siffror i enkäterna alltid är lägre än den reella siffran. Tror en del kommer att sätta i halsen om Sd får 15%...och det är inte alls omöjligt.

Ju fler ni Sd-hatare skriver i sådana här forum, desto fler röster till Sd. Du kommer kanske få ett tackbrev efter valet. Eller det är kanske Sd som har lejt in dig redan på förhand.
    Jag tror att vi har lite olika perspektiv. Jag uppskattar din medverkan i tråden av samma skäl som du uppskattar min.

Får jag förresten fråga hur du fick fram att SD alltid har högre siffror i verkligheten en i enkäternaFlört

Oavsett, så har SD stagnerat opinionsmässigt - och jag gissar att den trenden kommer att stå sig, särskilt mot bakgrund av allt mer aktiva nazister - som iofs inte har med SD att göra mer än indirekt genom att SD triggar samhälls- och invandrarhatet,
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-03-12 00:14:15 följande:

SD ligger och skvalpar fram och tillbaka runt 10%. Inget anmärkningsvärt. Det inte är så stor skillnad på de bästa och de sämsta siffrorna oavsett vilken mätning man väljer.

Någon vågmästarroll har de inte och lär inte få heller. Det som är intressant är att det skiljer ca 17% mellan aliansen och de rödgröna:

www.tns-sifo.se/media/505590/vb_feb_2014_svd....
    Nej, jag vet - rätt märkligt för ett parti som enligt anhängarna ständigt ökar.

Det påminner lite om min faster, fast tvärtom, enligt egen utsago minskar hon ständigt i vikt - men det är inget man märker när hon sätter sig på passagerarsätet och hela bilen börjar luta.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-11 19:26:47 följande:
    Det kan väl vara intressant att veta vilket ursprung gärningsmannen har. Vi lever i ett informationssamhälle. Gärna med en opixlad bild i artikeln också. Vi människor är nyfikna av oss. Är det rasistiskt att vara nyfiken?
    Vore mer intressant med politiska sympatier för brottslingar. Men det kanske inte skulle vara lika lockande för SD-fansen? Finns ju liksom fler grupper som är överrepresenterade, så att säga...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-11 20:38:51 följande:
    I statsmedia är 80% röd-gröna; över 50% miljöpartister
    www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745...

Istället för att kvotera in damer i bolagsstyrelserna, borde vi kanske kvotera in t.ex. sverigedemokrater i media!
    Du tycker inte att det är intressant att fråga dig VARFÖR så många journalister är rödgröna? Är de det från början, eller blir de det efter år av att möta verkligheten?

Antiintellektuella som ska bli journalister. Vet inte riktigt hur det skulle fungera... de lär få massivt underkänt i källkritik om inte annat...
  • Dorian Ertymexx
    Åkesson2014 skrev 2014-03-11 21:01:03 följande:
    Självklart är det intressant att veta härkomst på krimnella! Speciellt om det handlar om signalement. Detta betyder inte att jag måste gå ut med vem jag är och vart jag kommer ifrån, jag har inte begått något brott, aldrig ens fortkörning. Anledningen till att folk väljer att vara anonyma om sitt stöd till SD är för att folk som ni i detta forum bedriver någon slags häxjakt på alla som sympatiserar minsta med SD. Varför inte ge sig på Centern exempelvis? Inse att SD är Sveriges tredje största parti, demokratiskt framröstade av svenska folket.
    Ja vilken hemsk häxjakt vi för!! SD-fans har försökt outa mig otaliga gånger, vilt gissandes på vem jag kan vara. Vi försöker inte outa er. Och det är liksom det som är poängen - ni vill ha rätten att veta allt om alla, men ingen ska veta något om er. Den sortens hyckleri är svår att svälja för vanligt folk.
  • Dorian Ertymexx
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-11 21:03:59 följande:
    PRECIS!! Det ÄR rena häxjakten på FL.

Tack för ditt inlägg.

Men så bra då, då får ni veta hur det känns när era partifränder jagar åsiktsmotståndare med hot, hat och ibland mer än så. Eller när ni ska vara "inte rasister, men..." och komma med eurabia-foliehatteri om ena eller andra folkslaget eller religionen. Det är märkligt hur mobbarna alltid är de som skriker högst när mobbingen verkar vändas mot dem själva.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?