• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-12 09:16:52 följande:
    Det är väl ungefär som att konsekvent skriva "sekten" och liknande lustigheter när man menar "partiet".
    Fast den här diskussionen har vi redan haft rätt många gånger.

Ja, det är medvetet som jag generaliserar, men aldrig så grovt som sekten gör på t ex avpixlat

Jag tror det handlar om vilken nivå man identifierar sig med. Somliga mår illa av andra bildligt talat sparkar på dem som ofta har det jävligast medan andra mer upprörs över att de finns folk som säger ifrån om sparkandet på ett som de uppfattar onödigt bryskt sätt.

Jag anser inte att mina generaliseringar är tillnärmelsevis så grova SD-sektens. Dessutom avhåller jag mig från alla former av "du är dum"- eller "ingen tycker om dig" eller "du måste vara sjuk"-retorik som är så vanligt för sektmedlemmarna, och jag försöker undvika personangrepp.

Det lustiga är att du och andra SD-kramare tycks anse att en generalisering av SD-egenskaper - som  exempelvis att det snarare är regel än undantag att sekten bygger sina resonemang på inbillad tankeläsning - är ett personangrepp - medan sektens generaliseringar av invandrares egenskaper är generella sanningar som PK-Sverige våndas inför att behöva höra och patetiskt försöker föra ned på personnivå för att visa vilken skada stigmatiserandet kan innebära.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    effemgea skrev 2014-03-12 14:19:19 följande:
    Fast den här diskussionen har vi redan haft rätt många gånger.

Ja, det är medvetet som jag generaliserar, men aldrig så grovt som sekten gör på t ex avpixlat

Jag tror det handlar om vilken nivå man identifierar sig med. Somliga mår illa av andra bildligt talat sparkar på dem som ofta har det jävligast medan andra mer upprörs över att de finns folk som säger ifrån om sparkandet på ett som de uppfattar onödigt bryskt sätt.

Jag anser inte att mina generaliseringar är tillnärmelsevis så grova SD-sektens. Dessutom avhåller jag mig från alla former av "du är dum"- eller "ingen tycker om dig" eller "du måste vara sjuk"-retorik som är så vanligt för sektmedlemmarna, och jag försöker undvika personangrepp.

Det lustiga är att du och andra SD-kramare tycks anse att en generalisering av SD-egenskaper - som  exempelvis att det snarare är regel än undantag att sekten bygger sina resonemang på inbillad tankeläsning - är ett personangrepp - medan sektens generaliseringar av invandrares egenskaper är generella sanningar som PK-Sverige våndas inför att behöva höra och patetiskt försöker föra ned på personnivå för att visa vilken skada stigmatiserandet kan innebära.
    Jag återkommer senare med några länkar till artiklar om avhoppade sverigedemokrater som utpekar partiet som en sekt. Jag tycker det är en passande beskrivning på SD.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    chrissandra skrev 2014-03-12 09:02:58 följande:

Varför äldrevården?
    Ja, varför.

Ofta lågbetalda arbeten, med låg status som innebär mycket slit och lite uppskattning. En sektor som är helt beroende av att det finns invandrare som inte är för fina för att ta jobben. Ett sätt för sverigedemokrater att komma kontakt med ett Sverige de aldrig kan förstå genom att besöka avpixlat.
    För övrigt praktiserar väl Jimmie Åkesson på geriatriska avdelningen på NUS idag - efter att han fick nobben av Volvo i Umeå.
  • M Y L F
    effemgea skrev 2014-03-12 14:27:37 följande:
    Ja, varför. Ofta lågbetalda arbeten, med låg status som innebär mycket slit och lite uppskattning. En sektor som är helt beroende av att det finns invandrare som inte är för fina för att ta jobben. Ett sätt för sverigedemokrater att komma kontakt med ett Sverige de aldrig kan förstå genom att besöka avpixlat. För övrigt praktiserar väl Jimmie Åkesson på geriatriska avdelningen på NUS idag - efter att han fick nobben av Volvo i Umeå.

Nu sitter du och hittar på att Svenskar skulle vara för fina att ta vissa jobb, dessutom så krävs det utbildning att jobba inom vården. Hur mycket tror du en Jordansk kvinna som kom hit på slutet av 8o talet och som är fortfarande behöver tolk, har jobbat i Sverige? Hur kan vi ens veta om invandrarna själva vill ha dessa jobb? Om man får generöst med bidrag, varför skulle man nöja sig med ett lågavlönatjobb?
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-12 14:50:30 följande:

Nu sitter du och hittar på att Svenskar skulle vara för fina att ta vissa jobb, dessutom så krävs det utbildning att jobba inom vården. Hur mycket tror du en Jordansk kvinna som kom hit på slutet av 8o talet och som är fortfarande behöver tolk, har jobbat i Sverige? Hur kan vi ens veta om invandrarna själva vill ha dessa jobb? Om man får generöst med bidrag, varför skulle man nöja sig med ett lågavlönatjobb?
    Ok. Då jobber det inga invandrare inom vården, enligt dig.

Min uppfattning är att vården ibland är lika invandrartät som ett miljonprogramsområde.
  • M Y L F
    effemgea skrev 2014-03-12 15:04:38 följande:
    Ok. Då jobber det inga invandrare inom vården, enligt dig. Min uppfattning är att vården ibland är lika invandrartät som ett miljonprogramsområde.

Det sa jag inte, att det inte jobbar invandrare inom vården , men du får det som att låta att det bara jobbar invandrare inom vården för att det skulle vara under en Svensk värdighet att jobba där. Dom flesta jag träffat på inom vården är svenskar men naturligtvis även invandrare, men inte så att dom skulle vara en majoritet av den anledningen som du drar. Dessutom sa krävs det viss utbildning inom vården. Du svarade aldrig heller varför man skulle välja ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag? Dessutom är det naivt att tro att alla kvinnor som kommer från länder där mannen är familjeförsörjare ens kommer att vilja jobba. Med tanke på att det mest är kvinnor som jobbar inom vården , så oroar ju jag mig över att vi inte kommer att ha någon som vill jobba där i framtiden. Våra yrken måste få högre status och bättre löner och då går ju alla dessa människor som skulle ta ett lågavlönade arbete bort.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 12:33:50 följande:
    Jag talar ju enbart för mig själv när jag skriver här. Och dömda brottslingar och brottslingar som erkänt grova brott tycker jag är okej att hänga ut. Tant Asta som går till torget och köper en melon har inget nyhetsvärde. Och jag är ungefär lika intressant. Jag har svarat på frågor om mig själv.
    Orkar inte läsa ditt andra inlägg igen. Sitter på jobbet med begränsad tid.

Vad menar du nu?
    Talar för dig själv, vi diskuterar väl en samhällsfunktion, media, vi diskuterar ju inte dig som person?

Varför är det ok att hänga ut människor för att dom begått grova brott, men inte andra?
    Vad är nyhetsvärdet i det?
    Vad är det för nyhetsvärde i att vi får veta detaljer om en brottsling, låt oss säga Englas mördare.
    På vilket sätt gagnar det oss att få veta
    hans matvanor, hans ursprung, hans motionsvanor, om han är en slusk eller pedant, om han är en bra älskare (uäck), hans ev religion, hans telefonnummer, hans litteratur och musikpreferenser?
    Jag kan omöjligt se ett nyhetsvärde i det, enlighten me.

Det är lugnt, du behöver inte svara mig på jobbet, jag går ingenstans, svara när du har tid.

Och att tillfredsställa nyfikna människors behov av att få snaska i skvaller och förfasa sig är inte ett nyhetsvärde.
  • Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-03-12 14:50:30 följande:

Men det är väl bara att titta på vilka det är som jobbar inom vården idag?
  • Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-03-12 15:37:40 följande:

Det sa jag inte, att det inte jobbar invandrare inom vården , men du får det som att låta att det bara jobbar invandrare inom vården för att det skulle vara under en Svensk värdighet att jobba där. Dom flesta jag träffat på inom vården är svenskar men naturligtvis även invandrare, men inte så att dom skulle vara en majoritet av den anledningen som du drar. Dessutom sa krävs det viss utbildning inom vården. Du svarade aldrig heller varför man skulle välja ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag? Dessutom är det naivt att tro att alla kvinnor som kommer från länder där mannen är familjeförsörjare ens kommer att vilja jobba. Med tanke på att det mest är kvinnor som jobbar inom vården , så oroar ju jag mig över att vi inte kommer att ha någon som vill jobba där i framtiden. Våra yrken måste få högre status och bättre löner och då går ju alla dessa människor som skulle ta ett lågavlönade arbete bort.

Varför tar svenskar lågavlönade jobb när dom har generösa bidrag?
    Svaret på det är även svaret på din fråga.
  • oOOo  oOOo
    Enter Sandman skrev 2014-03-12 15:41:26 följande:
    Jag kan omöjligt se ett nyhetsvärde i det, enlighten me. 
    Det finns mycket som vissa är intresserade av som andra finner ointressant. Ta du del av media som rapporterar sparsamt så kan andra ta del av media som rapporterar utfylligt. Känns det acceptabelt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?