• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Thomas66
    effemgea skrev 2014-03-12 08:08:57 följande:
    Jag tror det var det här inlägget som upprörde  "O".
    effemgea
    Visa endast
    Såg inte ditt inlägg, vi skrev ju ungefär samtidigt Nej, det är mycket jag inte fattar - t ex inte varför du skriver Dårjan i stället för Dorian. Nog måste det finnas andra sätt att argumentera mot en person vars åsikter man inte gillar än att förvränga personens alias?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.

Tyckte att den va lite rolig ,tror det va gung-ho eller vad nicket är som myntade det uttrycket.Är väl inget att bli ledsen för om någon är lite elak, du själv är ju en av dom som väldigt ofta ligger på gränsen. Hade tex jag skrivit som du om någon minoritets- grupp så hade jag varit avstängd förlängesedan. Så lite får man allt tåla.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-12 14:27:37 följande:
    Ja, varför.

Ofta lågbetalda arbeten, med låg status som innebär mycket slit och lite uppskattning. En sektor som är helt beroende av att det finns invandrare som inte är för fina för att ta jobben. Ett sätt för sverigedemokrater att komma kontakt med ett Sverige de aldrig kan förstå genom att besöka avpixlat.
    För övrigt praktiserar väl Jimmie Åkesson på geriatriska avdelningen på NUS idag - efter att han fick nobben av Volvo i Umeå.
    Varför ska vi ha lågbetalda arbeten då?

Svenskt välstånd har ju altid utmärkts av höga löner (innovationsdrivande). Vad Alliansen velat ha, och har lyckats med, är skapandet av en lågbetald klass. Därav att de moderna högerpartierna vill ha hög invandring, för att gynna kapitalet.

Fast sånt där begriper nog inte du...
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-12 00:20:42 följande:
    Får jag förresten fråga hur du fick fram att SD alltid har högre siffror i verkligheten en i enkäternaFlört
    Om det stora mörkertalet när det gäller Sd och opinionsundersökningarna, har Sören Holmberg talat åtskilliga gånger. Är du döv och blind?

T.ex. enligt SIFO:s väljarbarometer-feb-10, skulle 3,4% ha röstat på Sd om det vore val just då (www.tns-sifo.se/media/357616/vb%20feb%202012%20svd.pdf)

Ett halvår senare skulle det visa sig att nästan dubbelt så många på partiet...

Många vill inte säga vad de ska rösta på om de har tänkt rösta på Sd, för att det tror att de ska bli registrerade e.d. Det tror de alldeles rätt!
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 10:24:04 följande:
    Om mina söner snor en bil förtjänar de inte att hängas ut i media. Blir de godingar a la Quick eller Hagamannen så tycker jag nog att de förbrukat sin rätt till integritet.
    Jag är inte blyg för att dela med mig av mig själv men mig veterligen är jag inte misstänkt för något brott och således extremt ointressant. En vanlig tvåbarnsmamma som kör Toyota. Inget scoop där.

Våra kvällstidningar börjar likna Hänt Extra blandat med gulliga djurklipp och modebloggar.
    Notera att ovanstående skrev MISSTÄNKT. Du gör kardinalfelet att jämställa misstanke med skuld. Vore det verkligen okey om ditt barn blev uthängt, demoniserat och fick sin framtid förstörd som biltjuv/våldtäktsman/mördare, fastän hen egentligen är oskyldig?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-12 15:04:38 följande:
    Ok. Då jobber det inga invandrare inom vården, enligt dig.

Min uppfattning är att vården ibland är lika invandrartät som ett miljonprogramsområde.
    Åh, mycket mer.
  • Dorian Ertymexx
    Enter Sandman skrev 2014-03-12 15:41:26 följande:

Vad menar du nu?
    Talar för dig själv, vi diskuterar väl en samhällsfunktion, media, vi diskuterar ju inte dig som person?

Varför är det ok att hänga ut människor för att dom begått grova brott, men inte andra?
    Vad är nyhetsvärdet i det?
    Vad är det för nyhetsvärde i att vi får veta detaljer om en brottsling, låt oss säga Englas mördare.
    På vilket sätt gagnar det oss att få veta
    hans matvanor, hans ursprung, hans motionsvanor, om han är en slusk eller pedant, om han är en bra älskare (uäck), hans ev religion, hans telefonnummer, hans litteratur och musikpreferenser?
    Jag kan omöjligt se ett nyhetsvärde i det, enlighten me.

Det är lugnt, du behöver inte svara mig på jobbet, jag går ingenstans, svara när du har tid.

Och att tillfredsställa nyfikna människors behov av att få snaska i skvaller och förfasa sig är inte ett nyhetsvärde.
    Återigen det där intressanta att SD-fansen hatar skvallerblaskor - men vill ha mer skvaller i blaskorna!
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-12 17:24:20 följande:
    Varför ska vi ha lågbetalda arbeten då?

Svenskt välstånd har ju altid utmärkts av höga löner (innovationsdrivande). Vad Alliansen velat ha, och har lyckats med, är skapandet av en lågbetald klass. Därav att de moderna högerpartierna vill ha hög invandring, för att gynna kapitalet.

Fast sånt där begriper nog inte du...
    Och det röstar SD med.
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 16:19:14 följande:
    Det finns mycket som vissa är intresserade av som andra finner ointressant. Ta du del av media som rapporterar sparsamt så kan andra ta del av media som rapporterar utfylligt. Känns det acceptabelt?

Med risk för att låta grinig nu, så nej, det känns inte acceptabelt.
    Missförstå mig rätt, det är helt ok att man har olika preferenser och intressen i vad man vill läsa, självklart är det så.
    Men när det finns en avsevärd risk att andra människor ska fara illa pga en del människors lystnad efter sensationer, då är det inte ok längre.
    Sen förstår jag förövrigt inte varför just brottslingar ska hängas ut, även om vi antar att dom är dömda.
    Det kommer ju onekligen att slå mot tredje person och jag förstår inte syftet.
    Varför ska brottslingars rätt till skydd och anonymitet tas ifrån dom, är det ett slags straff som media och omvärld ska utdöma?
    Det är helt oacceptabelt i min värld av en mängd anledningar, inte minst rättssäkerhet.
    Straff ska utdömas av domstol, inte media och definitivt inte allmänheten.
    Börjar vi gå den vägen då är vi illa ute, hur länge dröjer det innan nån anser att det är du som ska straffas med uthängning?
  • Enter Sandman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 18:05:03 följande:
    Notera att ovanstående skrev MISSTÄNKT. Du gör kardinalfelet att jämställa misstanke med skuld. Vore det verkligen okey om ditt barn blev uthängt, demoniserat och fick sin framtid förstörd som biltjuv/våldtäktsman/mördare, fastän hen egentligen är oskyldig?

Bra poäng.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 18:13:06 följande:
    Åh, mycket mer.

Ja om man bor i tex Sthlm, men där är det ju lika på Ikea ( kungenskurva) och på McDonalds Alby eller bolaget i Hallunda. Men visst nej den strukturella rasismen gör ja att inga invandrare får jobb.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?