• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:06:14 följande:
    Vilka är "man"?

Och nej, jag ser inte rasister överallt.

Däremot är jag inte helt främmande för att vissa kulturer kanske har en annan syn på människovärde. Och är mer styrda av heder och är mer lättkränkta. Som dessutom sen sitter i rättssalen och flinar och facebookar bilder på sig själva där de garvar och deras utländska vänner på facebook hejar på och hoppas att de ska slippa straff. Jag tror vissa kulturer/folkslag är mer aggressiva och det har även dansken Nicolai Sennels forskat om.

www.aftonbladet.se/nyheter/article15459069.ab

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

"Man" dvs Sd-politiker. Detta är inte ovanligt inom den gruppen.

Vad har enskilda personers bristande omdöme och rättspatos med deras kultur att göra? Du generaliserar just nu.
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:46:27 följande:
    Du väljer att TRO det värsta om ett brottsoffer, det är det som provocerar. Inte att du tycker att folks ska lära sig svenska. Det tycker nog nästan alla här.
    Ja. Jag anser att du ska kunna uttrycka dig vardagligt efter 26 år. Om hon arbetade och kom i kontakt med andra människor så hade hon förmodligen snappat upp såpass mycket att hon förstår men det har hon förmodligen inte gjort. Men om någon kan motbevisa mig blir jag bara glad.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Velouria skrev 2014-03-15 11:04:43 följande:
    Jag skulle ha skitit på mig om jag vore kvinnan, så rädd som jag skulle ha blivit. 

Men varför tycker du att denna är värre än Malmömisshandeln? Nu låter jag hemsk, men det var du som ställde händelse mot händelse så jag spinner vidare. Denna kvinna behövde inte ens vård även om själva händelsen enligt mig säkerligen var otroligt traumatisk.
    Malmökvinnan blev ju ordentligt misshandlad i jämförelse.
    Ok sista innan jag går. Jag tycker det är värre att bli misshandlad i sitt hem där man ska känna dig trygg. Och särskilt om man sitter i rullstol och är ganska hjälplös.
    Likadant som jag tycker det är värre när våldtäktsmän klättrar in genom öppna fönster och våldtar kvinnor i sina egna sängar. Dessa kvinnor har förlorat all sin trygghet och klarar ofta inte av att bo kvar. Hemma i sin egen säng ska man inte behöva oroa sig för att utsättas för en överfallsvåldtäkt.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:08:47 följande:
    Säger det något om vem som startade slagsmålet? Vittnen har sett nazisterna bli jagade av ett stort antal människor. Svårt att knivhugga någon i ryggen samtidigt som man springer framför. Blev det ett regelrätt slagsmål där ett större antal människor gav sig på färre och blev knivhuggna (varsomhelst) får de fan skylla sig själva. Är det nazisterna som smugit sig upp bakom och knivhuggit hoppas jag att de får hårda straff.
    Det är väl för det första olagligt att bära kniv?

För det andra är det väl i Sverige svårt att hävda självförsvar om man hugger någon i ryggen?

För det tredje så påstod väl din källa i Expressen att den enda skadan som någon av SVP-arna hade var ett skrapsår på knät?

Ett skrapsår på knät på ena sidan och fyra knivhuggna i ryggen på andra, låter det spontant som självförsvar i dina öron?

Vill påpeka att jag självklart inte har en aning om vad som hände, vill bara fortsätta hävda att man ska vara försiktig att dra för stora slutsatser utifrån en artikel som säger det man vill höra.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:15:18 följande:
    Ja. Jag anser att du ska kunna uttrycka dig vardagligt efter 26 år. Om hon arbetade och kom i kontakt med andra människor så hade hon förmodligen snappat upp såpass mycket att hon förstår men det har hon förmodligen inte gjort. Men om någon kan motbevisa mig blir jag bara glad.
    Och om hennes man var en av de MENA-sterotyper som vissa invandringskritiska hävdar forsar in i landet, som slog henne och höll henne inlåst hemma? Är det fortfarande ok att misstänkliggöra henne och raljera om hennes oförmåga att lära sig språket?

Om hon är den av dem som har svårt att lära sig språk (de finns i alla grupper)? Får man håna henne då?

Det finns massor av möjliga förklaringar till varför en person behöver tolk. Jag känner inte dig. Påstår inte att DU är fördomsfull. Men att utgå ifrån det värsta om en person man inte känner p.g.a. personens ursprung, det är fördomsfullt. Och det är det som provocerar folk, inte att du tycker att folk ska lära sig svenska.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:54:54 följande:
    Med de stora problem vi har på SFI och med analfabeter var det inte särskilt farfetched. Eller de stora problem som finns på invandrartäta skolor eller det faktum att många invandrarungdomar går ut skolan med ofullständiga betyg. Trots att de är födda i Sverige. Beror ALLA problem enbart på svenskens rasism?
    Du får tycka att jag är rasist. Jag vet var jag står.
    Och nu ska jag ägna dagen åt mina söner. Så ha en trevlig dag alla.
    Så här lägger du fram ytterligare "bevis" för att invandrare från vissa huvudstäder/länder är mindre intelligenta, eller?

Mig veterligen finns dessutom ingen statistik på hur många av de svenskfödda eleverna som går ut skolan utan ofullständiga betyg som är "invandrarungdomar". Men du "vet" ("faktum") att de är "många".
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-15 11:32:00 följande:
    Så här lägger du fram ytterligare "bevis" för att invandrare från vissa huvudstäder/länder är mindre intelligenta, eller?

Mig veterligen finns dessutom ingen statistik på hur många av de svenskfödda eleverna som går ut skolan utan ofullständiga betyg som är "invandrarungdomar". Men du "vet" ("faktum") att de är "många".
    www.svd.se/nyheter/stockholm/samre-betyg-i-invandrartata-omraden_203937.svd

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5241841

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5692568

www.metro.se/nyheter/lagre-betyg-for-alla-i-invandrartat-skola/Objgbv!06_1759-23/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5129246

www.svd.se/nyheter/inrikes/statistik-doljer-betygsskillnader_4833971.svd

Det är väl ingen hemlighet att det ser ut såhär? Det är väl bättre att komma tillrätta med problemen än att inte låtsas att det finns. För det hänger ju ihop med att invandrare i högre utsträckning blir arbetslösa sen.
  • Hummelnr12
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 09:20:55 följande:
    För att det är väl en väldigt stor del i att SD växer. Integrationen fungerar inte. Jag personligen blir provocerad när jag läser att någon behöver tolk efter 26 år. Vad har hon gjort i Sverige alla dessa år? Inte lärt sig svenska eller arbetat med största sannolikhet.
    Är där någon som försökt ta reda på varför denna kvinna inte kan svenska efter 26 år i Sverige? vilka bakomliggande orsaker. Sen att lägga fokus på att hon inte kan svenska är rätt provocerande tycker, precis som du blir provocerad av att hon inte kan svenska. Det blir liksom konstigt när fokus försvinner fårn det som hänt. Det var ju inte bara mamman som blev misshandlad utan även hennes dotter som kan alldeles utmärkt svenska och som jag förstod på det tolkade åt sin mamma, som faktiskt kunde svenska men hade lättare att prata fort på sitt eget språk, om man nu orkat läsa artikeln.

Så att lägga fokus på hennes bristande svensk kunskaper och göra jämförelser med övriga nordiska länder varav ett där svenska är obligatoriskt i skolan blir liksom lite löjligt. Min farmor tillexempel som var dansk levde 30+ år i Sverige hon lärde sig aldrig att tala svenska, hon förstod det men lyckades aldrig tala det. Men visst våra språk är såpass lika så att man får en förståelse ändå så att säga. Svenska och Libanesiska är inte sådär direkt likt, har hon sen kommit till Sverige innan SFI blev obligatoriskt så blir det ännu mer talande att hon inte kan svenska flytande. Sen kan man ju lägga till andra aspekter som religion, kultur osv. 

Men vill man flytta fokus från kärnfrågan så är det lätt att tycka att språket är det allvarliga, hade hon kunnat svenska så hade kanske fokus lagts på att hon hade slöja? 
    Sällan studsar en termos
  • Errol Flynn
    Velouria skrev 2014-03-15 11:06:38 följande:
    Tror du att alla som går på SFI är analfabeter? Jag har då inte stött på SFI-analfabeter ännu...Vad som dock är problematiskt för många nyanlända är att bokstäverna i deras modersmål inte är likadana som svenska bokstäver. Därför som det tar sådan jävla tid att lära sig svenska i skrift och läsning.
    www.vt.se/opinion/ledare/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5293680

Alla har jag aldrig sagt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:50:32 följande:
    www.svd.se/nyheter/stockholm/samre-betyg-i-in...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

www.metro.se/nyheter/lagre-betyg-for-alla-i-i...!06_1759-23/

www.svd.se/nyheter/inrikes/statistik-doljer-b...

Det är väl ingen hemlighet att det ser ut såhär? Det är väl bättre att komma tillrätta med problemen än att inte låtsas att det finns. För det hänger ju ihop med att invandrare i högre utsträckning blir arbetslösa sen.
    Märkligt. Inte EN ENDA artikel du länkade till berörde det jag tog upp, vilket var:

"Mig veterligen finns dessutom ingen statistik på hur många av de svenskfödda eleverna som går ut skolan utan ofullständiga betyg som är "invandrarungdomar". Men du "vet" ("faktum") att de är "många".

Ja, med reservation för metroartikeln som inte gick att öppna.

Min erfarenhet säger mig att det är betydande skillnader mellan gruppen elever med utländska föräldrar som föds här och går 9 år i svensk skolan jämfört med de som fllyttar hit senare, medan du påstår att "många" av de svenskfödda eleverna med utländsk bakgrund går ut 9:an med ofullständiga betyg. Än så länge har du inte visat några belägg för det påståendet.

Min erfarenhet är inte heller den att människor från Kabul i mindre grad än andra är smarta nog att göra bra ifrån sig på ett MENSA-test. Men du påstår annorlunda. För MENSA någon särskild statistik på kabulbor eller afghaner som du har tagit del av eller?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?