• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 07:52:45 följande:
    Tror du verkligen SD funnits om vi inte hade problem med invandringen? Ingen invandring = Inget SD.
    Bara en fråga? Tror du på det där? På riktigt?

Trots att partier som SD faktiskt ofta växer sig som starkast i mer stängda länder?

Vad exakt får dig att dra den slutsatsen?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-15 04:22:02 följande:
    Vet du, jag skulle nog vilja se Sverige helt invandrarfritt, om så bara för att se vilka SD ska börja skylla på istället, när allt fortfarande är likadant som tidigare. Om vi låtsas att romer, judar och samer också är invandrare, alltså. Är det vänstern som ska "kastas ut", eller är det månne HBTQ-folket? Och när de är borta, vems fel är "allting" då? Det vore, som rent socialt experiment, kul att se. På lagom distans, alltså.
    Det är ju egentligen bara att läsa deras partiprogram för att få en fingervisning om det.

De säger ju ordagrant att svenskheten inte sitter i ursprung eller hudfärg. Så även om vi stoppar all invandringen helt, så är ju inte deras kamp vunnen. Det farligt "osvenska" som de anser hotar "vårt land och vår kultur" finns ju kvar ändå!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:51:03 följande:
    Läser man en vanlig svensk kvällstidning så kommer det stå om misshandel varje dag. Det misshandlas väl 100 000/år eller nåt. Idag denna som jag tycker är värre än Malmömisshandeln faktiskt:

www.aftonbladet.se/nyheter/article18545547.ab

Kontentan är att jag reagerar inte särskilt mycket längre för det är ett så vanligt brott. Så när jag läste artikeln om ytterligare en misshandel så reagerade jag mest på tolkbehovet. Misshandeln i sig är inte särskilt spektakulär. Det betyder inte att jag förminskar offren eller tycker att misshandel är okej. Det är bara inte jätteintressant.
    Jag skulle ha skitit på mig om jag vore kvinnan, så rädd som jag skulle ha blivit. 

Men varför tycker du att denna är värre än Malmömisshandeln? Nu låter jag hemsk, men det var du som ställde händelse mot händelse så jag spinner vidare. Denna kvinna behövde inte ens vård även om själva händelsen enligt mig säkerligen var otroligt traumatisk.
    Malmökvinnan blev ju ordentligt misshandlad i jämförelse.
    Mother cake
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-03-15 10:43:57 följande:

Det sjuka med Sd att om en etnisk svensk person blir misshandlad/våldtagen av en arab så anses det komma från en våldskultur och används som argument för att minska invandringen.
    Och när en etnisk svensk misshandlar en arab så pratar man om arabens bristande språkkunskaper i svenska.

Du ser alltså inte detta som totalt sjukt och rasistiskt?
    Vilka är "man"?
    Och nej, jag ser inte rasister överallt.
    Däremot är jag inte helt främmande för att vissa kulturer kanske har en annan syn på människovärde. Och är mer styrda av heder och är mer lättkränkta. Som dessutom sen sitter i rättssalen och flinar och facebookar bilder på sig själva där de garvar och deras utländska vänner på facebook hejar på och hoppas att de ska slippa straff. Jag tror vissa kulturer/folkslag är mer aggressiva och det har även dansken Nicolai Sennels forskat om.

www.aftonbladet.se/nyheter/article15459069.ab

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:54:54 följande:
    Med de stora problem vi har på SFI och med analfabeter var det inte särskilt farfetched. Eller de stora problem som finns på invandrartäta skolor eller det faktum att många invandrarungdomar går ut skolan med ofullständiga betyg. Trots att de är födda i Sverige. Beror ALLA problem enbart på svenskens rasism?
    Du får tycka att jag är rasist. Jag vet var jag står.
    Och nu ska jag ägna dagen åt mina söner. Så ha en trevlig dag alla.
    Tror du att alla som går på SFI är analfabeter? Jag har då inte stött på SFI-analfabeter ännu...Vad som dock är problematiskt för många nyanlända är att bokstäverna i deras modersmål inte är likadana som svenska bokstäver. Därför som det tar sådan jävla tid att lära sig svenska i skrift och läsning.
    Mother cake
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:43:59 följande:
    Undrar lite om det här med Malmö som diskuterades för någon dag sedan. Där du och några till var övertygade om att Expressen hade berättat den sanna bilden av attacken.

www.aftonbladet.se/nyheter/article18526833.ab

Jag undrar bara om "ni" är lika övertygade fortfarande, även om det visar sig att alla offren i Malmö blev knivskurna i ryggen?
    Säger det något om vem som startade slagsmålet? Vittnen har sett nazisterna bli jagade av ett stort antal människor. Svårt att knivhugga någon i ryggen samtidigt som man springer framför. Blev det ett regelrätt slagsmål där ett större antal människor gav sig på färre och blev knivhuggna (varsomhelst) får de fan skylla sig själva. Är det nazisterna som smugit sig upp bakom och knivhuggit hoppas jag att de får hårda straff.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:33:33 följande:
    Jag har en kompis från Irak som själv är egen företagare och pratar perfekt svenska. De flydde till Sverige pga de är kristna. Han har vänner som bott här i 10-20 år och inte kan många ord svenska, en del kan ingen alls. En del har aldrig varit utanför Rosengård. De tycker att HAN är en idiot som jobbar för det behöver man inte i Sverige. Då talar vi om män i sina bästa år. De vill hellre röka vattenpipa och kolla på irakisk tv. De har 0 ambitioner. Min irakiske vän skulle ni förmodligen ge stämpeln "vit kränkt man" om han bara uttryckte sig i skrift och ni inte såg honom. Han säger själv att majoriteten av de irakier som Sverige släpper in är de med lägst status i Irak. De ses som smuts i sitt hemland (av de andra irakierna).
    Pratar man med invandrare så har de en nyktrare syn på detta än svenskar. De berättar öppet om bidragsfusk/asylfusk osv och undrar om svenskar är blinda och döva. Då är frågan, vad ska man göra åt detta? Integrationen fungerar inte och Sverige ställer inte tillräckligt höga krav. Att det ens är kontroversiellt att kräva att man lär sig språket är pinsamt. Och ja, det är fjantigt med svenskar som flyttar till Mallis och inte lär sig spanska men de är i alla fall självförsörjande och är inga kostnader för nya hemlandet. Och jag skulle gissa på att kriminaliteten är närmare 0.
    Du tycks kunna differentiera när det gäller människor du personligen träffat, men för övrigt klumpar du ihop i "vi och dem" och "de goda och de onda".

Jag skulle inte ge din vän stämpeln "vit kränkt man" om han uttryckte de åsikter du redovisar här. Jag är mer inne på att den person som delar in människor i olika skikt där det finns en grupp som betraktas som "smuts" själv har en smutsig människosyn.

Bidragsfusk är också en nagel i ögat på mig, men där ser jag lika allvarligt på fusket oavsett om det är invandrare eller infödda svenskar som står för fusket.

Bidragsfusk är  
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:06:14 följande:
    Vilka är "man"?
    Och nej, jag ser inte rasister överallt.
    Däremot är jag inte helt främmande för att vissa kulturer kanske har en annan syn på människovärde. Och är mer styrda av heder och är mer lättkränkta. Som dessutom sen sitter i rättssalen och flinar och facebookar bilder på sig själva där de garvar och deras utländska vänner på facebook hejar på och hoppas att de ska slippa straff. Jag tror vissa kulturer/folkslag är mer aggressiva och det har även dansken Nicolai Sennels forskat om.

www.aftonbladet.se/nyheter/article15459069.ab

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invan.../

Men om vi nu ska prata kultur och människovärde så vore det ju en skam för Sverige om SD skulle representera svensk syn på människovärde. SD är ju den svenska versionen av aggressivitet och fientlighet mot folk olik dem själva. De är svenskarnas svar på lättkränkhet, hyckleri, rasism och hatpropaganda.
    Tycker du då att du ska kopplas till denna syn för att du är svensk?
    Mother cake
  • Velouria
    Velouria skrev 2014-03-15 11:09:56 följande:
    Men om vi nu ska prata kultur och människovärde så vore det ju en skam för Sverige om SD skulle representera svensk syn på människovärde. SD är ju den svenska versionen av aggressivitet och fientlighet mot folk olik dem själva. De är svenskarnas svar på lättkränkhet, hyckleri, rasism och hatpropaganda.
    Tycker du då att du ska kopplas till denna syn för att du är svensk?
    Detta har forskare också kommit fram till Drömmer
    Mother cake
  • themia
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:08:47 följande:
    Säger det något om vem som startade slagsmålet? Vittnen har sett nazisterna bli jagade av ett stort antal människor. Svårt att knivhugga någon i ryggen samtidigt som man springer framför. Blev det ett regelrätt slagsmål där ett större antal människor gav sig på färre och blev knivhuggna (varsomhelst) får de fan skylla sig själva. Är det nazisterna som smugit sig upp bakom och knivhuggit hoppas jag att de får hårda straff.
    Oavsett vad.

Varför var nassarna där öht?
    Det var ju en demonstration på Internationella kvinnodagen för kvinnor rättigheter.

Jag kan bara se en möjlighet. Dom var där för att ställa till med bråk, och dom lyckades över förväntan!
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?